Hierbij wat meer informatie over het ontstaan van mijn diabetes en overgewicht.
Toen ik 45 jr was nam mijn gewicht toe, ik had normaliter maat 60-42, was toen 172 cm en woog ongeveer tussen de 68 en 70 kg.
Ik verbaasde me over de gewichtstoename en weet dat aan het feit dat ik van een staande werkvloer als visagiste, over ging naar een kantoorbaan, waarbij ik praktisch de hele dag zat.
Want ik gaf destijds nog steeds na kantoortijden 4 tot 5 keer per week hatha yogales. en deed aan fitness en mijn vervoermiddel was een fiets.
Mijn huisarts verwees me naar een gynaecologe en zij vertelde dat ik in de pre menopauze periode zat. Vooral mijn boezemgroei nam 4 maten toe, en viel niet meer af.
Toen ben ik begonnen met diëten, er is geen dieet wat ik niet gevolgd heb, zelfs 12 maanden geleefd op een 500 calorieën dieet, met als resultaat 59 kg, waarbij mijn energieniveau erg laag was. Toen begon het jojo effect en vermoed ik dat ik mijn metabolisme behoorlijk in de war heb gemaakt.
In 2011 werd diabetes mellitus II geconstateerd, ik zat toen in een penibele situatie op mijn werk.
Werd vanwege reorganisatie ontslagen, voelde de bui al aankomen, met gevolg veel stress en slapeloosheid.
Via huisarts en internist heb ik vele orale diabetes medicatie gebruikt waarbij ik altijd met vervelende bijverschijnselen te maken kreeg. (hartkloppingen , hypo's, diarree, misselijkheid en duizelingen etc.)
Ik weeg inmiddels 105 kg maat 46-48 en heb een BMI van 36,5, tot mijn grote verdriet en frustratie, aangezien ik ongeveer 1200 calorieën voeding tot mij neem.
Ik eet praktisch geen zout (heb maar 1 nier en ben daar zuinig op) en drink weinig tot geen alcohol.
Probeer zo gezond mogelijk te eten.
Eet weinig tot geen brood, geen aardappels, rijst of pasta.
Wel veel vis maar weinig tot geen vlees. en hou van groeten (soep) radijs rettich en rammenas en bessen, bramen, frambozen en ander zacht fruit, rauwkost en artisjokharten, lof, asperges en paddenstoelen. Ook van feta en geitenkaas en mozzarella.
Ik drink geen melk of frisdrank, hou niet van chips of patat, maar vind af en toe een Italiaans ijsje wel lekker als het zomers warm is. Als ik chocolade eet, is het meestal 85% puur, waarover ik erg lang doe
Eind 2011 begon ik met het injecteren van Byetta 2x dgs 5 EH, daar had ik in het begin een goed resultaat qua glucose mee, maar sinds 2014 begon ik steeds meer vocht vast te houden in de voeten, vingers en onder de ogen, en ik kon steeds minder urine produceren, bovendien viel ik niets af, terwijl dat juist een van de voordelen van Byetta zou zijn.
Daarom ben ik nu weer bij dr. Brinkman internist van het OLVG in behandeling voor een goede regulatie.
Ik ben zeer tevreden over dr. Brinkman aangezien hij beschikt over empathisch vermogen en kan luisteren en meedenken met mij als patiënt en mens.
Begin dec. 2014 kreeg ik een nieuw oraal medicijn voorgeschreven Forxiga, dit medicijn zorgt ervoor dat de teveel aan glucose wordt uitgescheiden via de urine, maar heeft als vervelende bijwerking urineweg infectie en branderig gevoel bij de urethra. Dat bijverschijnsel kreeg ik niet.
De glucose zakte, maar ik kreeg veelvuldige vervette ontlasting, alsof mijn lever de vetten niet meer verwerkte.
Dr Brinkman stelde een Geriatric bypass voor (het af-nieten van de halve maag en een omleiding van de dunne darm), want door gewicht te verliezen zou de diabetes verdwijnen, maar ik vind dat een erg pittige ingreep.
Gelukkig kwam de mail van Willie op mijn pad en ik ga aan de slag met zijn adviezen, en het fijne van dr. Brinkman is dat hij via zijn assistente liet weten bereid te zijn mee te werken met bloedonderzoek, als ik maar gewicht zou verliezen.
Ik zit nu als mantelzorgster voor een vriend van de familie in een drukke periode, van verhuizing naar een ouderencentrum en opruimen van zijn oude woning, maar grijp zeker elke hulp aan om minder gewichtiger van de diabetes af te komen.
met groet , Doris