Hoi Bir,
Nogmaals dank voor het beantwoorden van al deze vragen
Overleg even met je arts of DKV of ze het er mee eens zijn dat je supplementen gaat gebruiken,omdat verschillende bloedwaarden in de komende tijd zullen gaan veranderen.
Ik denk dat je zowel perifere neuropathie hebt als autonome neuropathie.
Het autonome zenuwsteksel is verantwoordelijk voor een groot aantal processen in het lichaam vanwaar wij denken dat 'ze vanzelf gaan'.Het regelt de bloeddruk,da hartslag,de ademhaling,de darmperistaltiek en nog vele andere zaken.
Typische klachten die horen bij stoornissen van het autonome zenuwstelsel zijn,
-ortostatische bloeddruk problemen(duizelig bij opstaan of lang staan)
-gebrek aan zweet,tanen of speeksel
-hartritmestoornissen
-ademhalingsproblemen
-maagdarmproblemen,o.a. obstipatie
Perifere zenuwstelsel,
-tintilingen handen en voeten of doof gevoel
-branderig gevoel,vooral voeten en handen
-jeuk
-chronische pijn
Jij hebt klachten die bij beide,zowel de autonome als de perifere neuropathie voorkomen.
De bloedsuikers moeten lager en stabiel worden,deze zijn echt te hoog.
Maar ik vind dat we moeten beginnen met te zorgen dat je beter slaapt zodat je niet zo uitgeput bent.
Je moet aan je huisarts een recept vragen voor Amtriptyline 10 mg.
Nu moet je niet schrikken want dit is een anti-depressivum,alleen gebruik jij het in een dosis die 30 x lager ligt.Veel neuropathie patienten gebruiken het om beter te slapen en dat lukt heel goed.
Je zou dan moeten beginnen met een dosis van 5mg 2 uur voor je gaat slapen.Werkt dit niet dan verhoog je de dosis met 5 mg en dat kun je doen tot maximaal 20 mg,als het dan niet werkt dan werkt het gewoon helemaal niet.
Verder wil ik je vragen om mee te beginnen de dosis insuline die je voor het avondeten spuit te verdelen.Ik weet niet hoeveel je spuit maar laten we als voorbeeld 35 eenheden nemen,dan is het de bedoeling dat je die 35 niet in een keer spuit maar verdeeld in 5 x 7 eenheden.Dus 7 eenheden spuiten,naald eruit en op een andere plek weer 7 eenheden en zo door.
Het is namelijk bewezen dat je eigenlijk niet meer dan 6 a 7 eenheden op dezelfde plek mag spuiten omdat een groot deel van de insuline niet wordt opgenomen,er vormt zich een plasje insuline onder de huid en het lichaam weet daar geen raad mee,je spuit dus heel veel en het doet z`n werk niet.Als je het verdeeld zul je merken dat je minder insuline nodig hebt,je moet dus wel je BLS in de gaten houden.
De broodrestrictie test kom ik nog op terug,je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je een tekort aan koolhydraten krijgt,bovendien kunnen we op dit gebied heel veel winst halen om je bloedsuikers en insulinegebruik drastisch te verminderen,
groetjes,Corrij
ps Willy is een weekend weg,maar hem kennende zal hij maandag nog wel wat toe te voegen hebben