Jij schreef: "Gisteren dus een 'topdag' wat mijn waardes betrof en vanmorgen stond ik op met 12.1...en nadat we een paar uur weggeweest zijn meet ik voor de lunch 12.6 !"
Het jojoen is erg vervelend. Het is prettig te weten welk product je suikernivo fluctueert. Weet je wat?
Zou je voor mij een week willen bijhouden wat je eet en drinkt?
Je schrijft: "Ik hoef dus niet boos op mezelf te worden, want dit is iets waar ik niets aan kan doen, alleen corrigeren."
Inderdaad boos op jezelf worden moet je echt niet doen hoor!
Nelleke: 'Lia jij schrijft:
Een hypo is een logisch gevolg van een verhoging van je bloedsuikernivo!!
Ik kan ik deze zin niet goed begrijpen. Als ik n.l. met een waarde van 6.0 de tuin inga of aan de slag ga beland ik 9 van de 10 keer toch in een hypo en weet ook wel waardoor dit komt n.l. te veel inspanning en te veel insulinetoevoer."
Lia: Als je beweegt gebruik je bloedsuiker voor je systeem. Vooral voor je spieren, dit merkbaar in de spiertonus. Is je bloedsuiker laag dan is ook je spiertonus laag. Dat uit zich wel in de vele plasjes die iemand dan moet doen en stressincontinent wordt.
Microorganismen die iedereen bij zich heeft, gebruiken óók bloedsuiker,
Bij diabetes is vaak een extra mircoorganische belasting, virus of schimmelinfectie aanwezig.
Als je dus de tuin ingaat, kun je beter eerst iets eten, om een dip te voorkomen. Bewegen is prima, maar afgewogen. Daarom is het zo belangrijk om een dagschema te maken, van waaruit regelmaat
ontstaat en meetbaar wordt wat je lichaam nodig heeft voor welke activiteit.
Nelleke:Maar elke hyper wordt toch niet logischerwijze gevolgd door een hypo ? Hoe jij dit bestudeerd hebt en het ook begrijpt, is voor mij niet logisch, want veel termen ken ik gewoon niet, dus echt begrijpen doe ik het niet.
Lia: een hypo kan ook zonder hyper ontstaan, maar na een hyper komt meestal wel een hypo. Ik heb Liesbeth uitgelegd waardoor. Het is moeilijker te reguleren met medicatie dan zonder. De medicatie wordt op een moment ingesteld, dat je misschien een inactive periode hebt, dan is er meer insuline nodig. Door te bewegen wordt de bloedcirculatie verbeterd dat heeft een positief effect op endocriene-hormonale processen. Een ingestelde afgifte is star, houdt geen rekening met veranderde leefstijl en verhoging van de activiteit.
Nelleke: Je praat over een aardpeer en noch ik noch mijn man weten wat dit is.
Lia: tja, loop eens een reformwinkel binnen en verbaas je over de heerlijkheden

Nelleke: Het lijkt me ook helemaal niet smakelijk meer om b.v. bij groentes rijst of mihoen te eten.....ik denk dat ik, als ik het roer om zou gooien, alleen op brood zou gaan leven (broodje gezond dan) en helemaal geen warm eten meer zou nemen en.....dat is dus ook niet goed.
Lia: het is heerlijk om rijst of mihoen bij roergebakken groentes te eten.
menutip: garnalen, ui, knoflook, zeekraal, paksoy, kastanjechampignons, zeezout en een kippepootje met eigengemaakte satesaus. Mmmm.
een boekweitpannekoekje is óók héél lekker hoor! Je kunt het hartig maken of met fruit beleggen.
Nelleke: Overigens haal ik altijd aardappelen rechtstreeks bij de boer vandaan, die deze persoonlijk van zijn stuk land afhaalt, maar.....ik weet ook niet wat hij strooit en doet om een goede aardappel te krijgen....dat is waar !
Lia: er nogal wat voor nodig om een mooie pieper te kweken, daarnaast worden aardappelen na de oogst gepoederd om het uitlopen tegen te gaan. De glykemische lading van een aardappel is hoog.
Nelleke: Mag ik eens vragen aan jou : eet jij nu nog wel gewoon brood ?
lia: 1á 2 biologische pistoletjes per dag hooguit. Dat kan nu weer. Maar dan verder geen pasta of andere koolhydraatrijke voeding
Nelleke: En dan over het vlees......>knip< Je zult wel helemaal dol worden als je hoort wat ik lekker vind n.l. een schoudercarbonaadje of een speklapje en gewoon een bal gehakt........allemaal fout dus ?
Lia: hangt af van je bloedgroep. varkensvlees is "onrein"d.w.z. het varken heeft een slecht functionerende lever, daardoor is het vlees niet goed "gefilterd".
Rundvlees eet ik uit principe niet meer, er wordt teveel mee geknoeid.
En ik reageer er niet goed op. Krijg het niet weg. Past niet bij bldgrp A.
Sinds ik met rundproducten ben gestopt heb ik geen spataderen meer!
En sinds ik geen koezuivel meer gebruik zijn verkoudheden verleden tijd, keelontstekingen en bronchitis ook en is mijn astma overgegaan.
Nelleke: Je hebt gelijk te stellen dat ook ik bang zou zijn om te veranderen.....leef je al jarenlang met het idee dat we best wel gezond eten en dit zou dan helemaal niet zo zijn ? Ik bestrijd je stelling niet hoor.....maar begrijpen hoe het dan wel zou moeten is een tweede.
Lia: Zie het als een uitdaging.je hebt het zelf in de hand. Jij bepaalt wat je wel en wat je niet aankunt. Maar je klachten liegen er niet om. Voeding is je beste medicijn. Verandering begint met bewustwording.
Nelleke: Zou het te veel gevraagd zijn dat jij eens aangeeft wat jij zoal eet ? Nu net tijdens de lunch heb ik bewust gegeten......weliswaar twee snee witbrood (bruin is beter ?) met sla, ham, tomaat, kaas en komkommer en dan denk ik dat ik hiermee dat brood toch aardig ingepakt had en bovendien dat dit wel gezond is ook ?
Lia: Tja, ik denk dat iemand die gezond is er wel gezond bij blijft, maar dat iemand met een stofwisselingsstoornis nauwkeuriger moet zijn. Ik zal de volgende mail even mijn menu inplakken. Ik hoop dat het tecnisch uitvoerbaar is

Nelleke: Ik vraag me ook wel eens af of je soms tussen de middag eens geen brood maar fruit kunt nemen........dus b.v. 2 appels en een mandarijn of sinaasappel of is dit helemaal niet goed ?
Vragen....vragen......en ik hoop dat je dit niet erg vindt.
Lia: nee, niks erg. Is mijn hobby en werk. Fruit is prima, maar als tussendoortje, geen maaltijdvervanger bij diabetes. Of je appels verdraagt moet uitgetest worden, veel mensen verdragen geen appel meer door de insecticiden die jarenlang over de boom zijn gesproeid en door het wortelstelsel in het fruit zijn terechtgekomen.
pectine wordt ook niet altijd verdragen. Mandarijn en sinaasappel zijn meestal geen optie vanwege de salicilaten. Een goed alternatief is een bakje fruit van zwarte bessen of bosbessen, ananas, kiwi en mango, banaan en lytchee. Goed vanwege de synergie=versterkt elkaars werking.
Nelleke: Te dik worden ! Ik heb inmiddels van Paulina goed begrepen dat elke koolhydraat die je niet verbruikt opgeslagen wordt als vet en dat het dus inderdaad de kunst zal zijn om je eigen vet te gaan gebruiken..... Met recht een kunst !!!!
Lia: Ja, een ware kunstgreep van het vege lijf