Microangiopathie

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
BobL
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: za nov 30, 2013 8:28 am

Microangiopathie

Bericht door BobL »

Hallo,

Mijn naam is Bob, 60 jr, sinds 2007 db 2. Metformine 500, 2x p. d. Simvastatine 1x20, weinig klachten tot 2012. Begon met af en toe 2 koude tenen. Wel toenemende rugklachten, maar dat staat buiten db. Sinds juni 2013 gestart met conservatieve therapie voor de rug. Blijkt lumbale stenose te zijn. 20 kilo afgevallen, gestopt met supplementen. Bleek veel te hoog b6 en b12 te hebben. Drank nu beperkt tot 1 à 2 glazen wijn p. d. Nu 6 weken vaatproblemen. Vaatarts zegt microangiopathy. Niks aan te doen. Voeten nu vaak ijskoud, dan weer brandende pijnen. Ook sinds mei rare tintelingen rug, armen. Sinds laatste maand erg toegenomen. Mijn laken lijkt opeens schuurpapier. Enkel arm index geen problemen. Idem echo's aderen t/m knie.
Vrijdag as. uitslag bloedonderzoek naar vasculitus of auto immuun ziekte. Half januari afspraak neuroloog ivm tintelingen.
Ben gestart met alfa liponzuur, vitamine e, ginkgo bilbao, druivenpitten.
Bloedglucose sinds 2007 prima op niveau, idem Bloeddruk.
Mijn vraag: heb vooral last van de voeten. Bloedcirculatie voeten erg verstoord. Iemand enig idee of/hoe dit aan te pakken ?

Groet,
Bob
Forumgastvrouw
Verslaafd aan het forum
Berichten: 130
Lid geworden op: zo feb 08, 2004 3:22 pm
Locatie: PWK Forums

Re: Microangiopathie

Bericht door Forumgastvrouw »

Welkom op het forum, fijn dat je je geregistreerd hebt. Margriet is als therapeute aan dit forum verbonden. Met vragen over het gebruik van het forum kun je bij mij terecht!

Hartelijke groet,
Forumgastvrouw Jaike.
Vriendelijke groeten,

PWK Forumgastvrouw
Margriet (therapeut)
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 12, 2013 4:58 pm

Re: Microangiopathie

Bericht door Margriet (therapeut) »

Dag Bob, welkom op het forum en dank voor je uitgebreide verhaal. Ik ben benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek, m.n. B6 en wat er definitief rondom microangiopathy / auto immuunziekte gezegd wordt. Ik heb inmiddels wel een onderzoek gevonden dat mogelijk een alternatief biedt voor vermindering van de klachten maar eerst moet uitgesloten worden dat het iets anders is.

Ben je al bezig met fysieke beweging / massage? vooral als de vaten van de onderbenen in orde lijken te zijn kan stimulatie van de voetzolen door massage of bijv rollen over een (zachte) bal verlichting geven.

Ik hoor graag verder,

hartelijke groet,

Margriet
BobL
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: za nov 30, 2013 8:28 am

Re: Microangiopathie

Bericht door BobL »

Hoi Margriet,
Dank voor je reactie. Eergisteren gesprek met internist gehad. Bloedwaarden volgens haar in orde, wezen niet op een auto immuun ziekte. Volgens haar heb ik de ziekte van Buergers. Ik heb dat thuis nog eens opgezocht, twijfel aan haar conclusie. Diabetes moet uitgesloten worden voordat je ziekte van Buergers diagnostiseert. Tja, ik heb diabetes 2. :roll: Verder heb ik wel een paar symptomen van Buergers, maar ook een aantal niet. Morgen telefonisch consult met de vaatarts, zal dit met haar bespreken.
Vitamines zijn niet getest, daar moest ik van haar eerst naar de huisarts toe om dat aan te vragen. Pffffff, wéér bloed prikken /onderzoeken/bespreken. En de kosten van de Gezondheidszorg maar stijgen.
Fysieke oefeningen doe ik heel veel. Ook over balletje rollen.
Ben wel érg blij dat ik sinds vrijdag eindelijk goede, semi orthopedische schoenen heb. Kan ìk weer wat meer wandelen. Probeer ook elke dag minstens 10 km te fietsen.
Zit nog wel te denken aan extra voetzoolreflexmassage.

Heb je nog tips, hoor graag van je.

Hartelijke groet,
Bob
Margriet (therapeut)
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 12, 2013 4:58 pm

Re: Microangiopathie

Bericht door Margriet (therapeut) »

Hallo Bob, dank voor je verhaal. Zo te lezen is er helaas niet veel meer duidelijk geworden. Fijn dat de bloedwaarden in orde zijn volgens de arts maar weet je details? Over bijv. de HbA1c waarde en CRP? Dat is wel relevant voor een duidelijker conclusie. Ziekte van Buergers ken ik ook niet goed. Ik ben benieuwd wat je vaatarts zegt.
Rook je overigens? Dat ik heb ik nog niet van je gelezen maar dat beinvloedt natuurlijk wel de staat van je vaten. Je schreef wel dat je Simvastatine gebruikt, maar geen Q10? Van statines is bekend dat de aanmaak van lichaamseigen Q10 belemmerd wordt en dat kan uiteindelijk allerlei klachten veroorzaken. Wellicht ook iets om mee te nemen in je gesprek morgen?

Fijn trouwens dat je zo actief beweegt, dat is áltijd goed. Extra voetreflexmassage kan heel goed zijn, zeker een aanrader om een keer uit te proberen, zou overigens heel gevoelig bij je kunnen zijn . Zoek wel een goede therapeut die eventueel ook specifiek op jouw klachten kan behandelen.
Succes morgen met het consult met de vaatarts, ben benieuwd wat zij zegt.

Hartelijke groeten,

Margriet
BobL
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: za nov 30, 2013 8:28 am

Re: Microangiopathie

Bericht door BobL »

Hey Margriet, dank voor je snelle reactie :D
Heb gerookt, nu 6 weken gestopt. Als het kalf verdronken is...... :roll:
Glucose niet nuchter4.1, (in november nuchter 6.3), ik neem Q3 (geen 10).
Wat bedoel je met CRP? Heb op diverse Bloeduitslagen formulieren gekeken maar kan dat nergens bij mij vinden.
Zal je vraag over statines morgen zeker meenemen bij de vaatarts.
En ben druk bezig online een voetmassage therapeut te vinden in de buurt van Amsterdam. Is nog niet zo makkelijk met al die Chinese massage salons hier :P

Hartelijke groet maar weer,
Bob
Margriet (therapeut)
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 12, 2013 4:58 pm

Re: Microangiopathie

Bericht door Margriet (therapeut) »

Tja Bob, ik weet niet wat voor wonderen de chinezen kunnen verrichten :D

Ik bedoelde echt Q10 (ook wel ubiquinol of ubiquinon genoemd). Check maar even bij de arts, als het goed is, is zij daar wel mee bekend.

En wat het roken betreft: fijn dat je gestopt bent, dat kalf is echt nog niet verdronken, maar heeft wel wat moeite met zwemmen vrees ik. Zal vast ook een rol spelen. Laat morgen maar even weten hoe het gegaan is, dan kijken we dan verder.

Fijne zondag verder,

Margriet
BobL
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: za nov 30, 2013 8:28 am

Re: Microangiopathie

Bericht door BobL »

Hoi Margriet,

Overleg met vaatarts gehad. Ziekte van Buergers (wat de Internist noemde ) wil ze toch verder gaan onderzoeken dmv een soort MRI van de bloedvaten te laten maken. Dat wil ze in het AMC (Amsterdam) laten doen omdat dat een van de weinige ziekenhuizen is die Buergers (kunnen) behandelen.
Word in januari opgeroepen voor dat onderzoek. Ze zei verder dat m'n Bloedwaarden verder écht goed waren en dat ik me er geen zorgen over moest maken. Over het bloed dan. :wink:
We wachten dus maar weer even af. Ik ben wel erg tevreden over de vaatarts, ze weet van doorpakken, stuurt je niet zomaar het bos in.

Hartelijke groet,
Bob
Margriet (therapeut)
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 12, 2013 4:58 pm

Re: Microangiopathie

Bericht door Margriet (therapeut) »

Dag Bob, dank voor je bericht. Fijn dat de arts je serieus neemt. Veel succes met het vervolgonderzoek!

Hartelijke groeten,

Margriet
Plaats reactie