Even voorstellen

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
annette63
Bekende op het forum
Berichten: 17
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 11:32 am

Even voorstellen

Bericht door annette63 »

Hallo,
Ik ben Annette 48 jaar en sinds 3 weken weet ik dat ik diabetes type
2 heb,dit was/is een hele schok voor mij .
Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik jaren geleden een zoon(16) had
met candida en erg goed geholpen en adviezen gekregen heb via het candida forum.
En ik hoop hier ook adviezen en tips te krijgen/lezen van mensen met diabetes.
Ik heb mezelf op dit moment op een gerafineerd suiker vrij dieet??gezet.
Dit had als resultaat dat ik van een nuchter suiker van 20.0 naar gemiddeld 8 ben gegaan. Dit zonder medicijnen,ik wilde eerst kijken hoe ver ik met voeding zou komen. Wat ik als suplement gebruik is een multivitaminen(gebruikte ik daarvoor ook al)en chroom.
Dit wil ik uitbreiden(suplementen) om mijn suiker waardes nog verder naar beneden te krijgen en zou hier ook advies in willen.
Ik begin s'morgens met een eetlepel visolie(heeeeel erg vies)dit omdat ik niet echt veel vis eet.
Mochten jullie nog wat willen weten hoor ik het graag.

Groetjes Annette
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

hoi Annette,

Heel goed gedaan :D en niet bang zijn om iets fout te doen, mensen die geen fouten maken maken niets :wink:

Wat vind jouw arts dat je het eerst op een andere manier wilt proberen?
Is hij/zij het eens met het feit dat je supplementen wilt gaan gebruiken?

Je hebt zelf al de geraffineerde suikers in de ban gedaan, maar wist jij dat Koolhydraten suiker + zetmeel zijn?




Zetmeel : 'lange ketens' , wordt in het lichaam traag verwerkt en afgebroken tot korte ketens, wordt dus ook trager opgenomen in het lichaam, vandaar ook wel eens de verwijzing naar de 'trage suikers'
Suiker(s) : korte ketens, worden snel in het bloed opgenomen, vandaar de verwijzing naar 'snelle suikers'

Andere termen voor suikers : glucose, saccharose, fructose, maltose, invertsuiker, tafelsuiker (suikerklontjes, bruine suiker, poedersuiker).

Belangrijk om te weten is dat fruit van nature 'fruitsuiker' of fructose bevat; dit is een snelle suiker.

Bv. een fruityoghurt zonder toegevoegde suiker bevat wel nog fruitsuiker omdat deze fruit bevat, vandaag zal men op de verpakking geen '0' zien staan bij de 'suikers' in de voedingswaardentabel.

Als je veel koolhydraten eet, heb je meer insuline nodig om je bloedsuikerspiegel weer tot een normaal niveau te krijgen.

Zou je een voorbeeld willen geven van wat je zoal eet?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
annette63
Bekende op het forum
Berichten: 17
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 11:32 am

Bericht door annette63 »

Hallo Corrij

De huisarts weet inmiddels hoe ik ben,maar hij moet de medicijnen voorschrijven en als ik het anders wil is het voor mijn eigen risico zei hij.
En ik denk maar zo ,ik weet niet hoelang ik het al heb,maar die 6 weken die ik mezelf heb gegeven om het anders te proberen en te kijken wat het eten doet
met je glucose vind ik de moeite waard,zeker omdat de medicijnen op lange termijn problemen geven.
Wat ik zoal eet op een dag: begin met zilvervliesrijst(4 eetlepels niet te vol) met gestoofde tomaten misschien rare combi maar ik heb er moeiten mee om in de ochtend wat naar binnen te krijgen :( tussendoor wat rauwkost of fruit, tussen de middag roggebrood of weer zilvervliesrijst. tussendoor rauwkost of fruit hangt er vanaf wat ik in de ochtend genomen heb dan in de avond groenten met zilvervlies of bruine bonen/met vlees, kip en soms wat later bakje yougert naturel. En met enige regelmaat een ei.
Misschien heel sober maar dat heb ik er voor over en uiteraard hou ik mijn suiker zelf goed in de gaten .


Groetjes en ik ben blij dat het gelukt is Annette
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Annette,

Ben je een beetje op de hoogte van het effect van koolhydraten op je bloedsuiker?

Koolhydraten is een verzamelnaam voor:

zetmeel, o.a. in: brood. aardappelen, rijst, peulvruchten, deegwaren

melksuiker, o.a. in: melk, karnemelk, yoghurt, kwark
vruchtensuiker, o.a. in: fruit, vruchten(sappen)

suiker, o.a. in: kristalsuiker, druivensuiker, honing, stroop

Uit deze koolhydraten wordt in ons lichaam glucose gevormd. Glucose dient als brandstof om bijvoorbeeld te kunnen lopen, praten, denken. Ieder mens heeft glucose in het bloed. Men noemt dit ook wel bloedsuiker. Bij mensen met diabetes is het bloedglucosegehalte meestal te hoog. Dit betekent niet dat iemand met diabetes mellitus geen koolhydraten moet eten. In een evenwichtig samengestelde voeding (en niet alleen voor diabeten!) nemen koolhydraten een belangrijke plaats in.

Wat moet je absoluut vermijden

Bier en andere alcoholhoudende drankjes, nr 1 opjager van de suikerspiegel
Gekookte en gebakken aardappelen, de nr 2 opjager
Suiker, de nr 3
Brood en ontbijtkoek, nr 4 op de lijst
Dadels
Light produkten
Produkten die smaakversterkers / gistextract bevatten
Bakkerij produkten
Witte rijst en witte pastas

Dus geen gekookte aardappelen, pistolets, produkten met smaakversterkers of light produkten die je eetlust alleen maar aanjagen maar voeding met een lage glycemische waarde. Dit is voeding die je suikerspiegel stabiel houdt omdat de suikers langzaam vrijkomen en dus langer verzadigen. Hoe meer vezels in het produkt zitten hoe lager de glycemische waarde. De truc is verder de goede eiwitten (zoals groene groente, bonen, noten en algen) en goede vetten (zoals onverhitte noten, zaden, olijfolie, avocado's en vette wilde vis) te verhogen zodat je langer verzadigd bent en belangrijke bouwstenen voor je lichaam binnenkrijgt.

Als je altijd zo sober eet doe je je lichaam veel tekort, je krijgt dan echt te weinig binnen.
•Varieer goed. Wissel aardappelen (in de schil!) af met volle granen (bruine rijst, wilde rijst, quinoa, gierst) en peulvruchten.
•Zorg voor veel vezels in de vorm van veel groente en fruit.
•Wees zuinig met vet bij de bereiding van maaltijden (geen margarines, geen frituurvet, geen kant-en klaarvetmixen).
•Neem roomboter op brood, koudgeperste olijfolie. Gebruik kokosolie om in te bakken en koudgeperste lijnolie, walnootolie of omega3 olie over de salades.
•Neem als snack liever een handje verse noten dan chips.

Ook is het van belang naar de productiemethode van diverse producten te kijken. Hoe meer bewerkt en gekunsteld, hoe minder mineralen en vitamines er in zullen zitten. De mineralen zink, mangaan, selenium, magnesium, chroom en de diverse vitamine B zijn van groot belang bij de regulatie van de bloedsuikerspiegel.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
annette63
Bekende op het forum
Berichten: 17
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 11:32 am

Bericht door annette63 »

Hallo Corrij


Ik weet redelijk wat af van voeding en wat het met je lichaam kan doen.
Dat wil niet zeggen dat ik het altijd goed doe! :oops:
Het is al een aantal jaar geleden dat ik hier erg mee bezig ben geweest.


Daarom ben ik ook heel bllij met je (voedings)adviezen.

Dat ik nu zo sober eet is meer omdat ik nog niet helemaal precies weet wat ik wel en niet kan/mag eten en het zo natuurlijk mogelijk hou zonder toevoegingen.
Dit zeker ga uitbreiden met jouw voedings advies
En probeer om de glucose naar beneden te krijgen en stabiel te houden.

Waar ik nu best wel tegen aan loop is welke suplementen ga ik gebruiken?
Voor mijn gevoel is dat nu te weinig wat ik neem.

Groetjes Annette :D
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Annette,

Adviezen over supplementen mag ik niet geven op dit discussieforum, dus gaan we over naar het behandelforum,

viewforum.php?f=59

Ik heb je toegang gegeven, kom ik je daar weer tegen,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
annette63
Bekende op het forum
Berichten: 17
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 11:32 am

diabetes type 2

Bericht door annette63 »

Hoi Corrij


Dank je wel,heb ik weer aardig wat te lezen,dacht nog wel
dat ik alles gelezen had :roll:

Groetjes Annette
Plaats reactie