Diabetes over?

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
Heidi69
Nieuw in dit forum
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jul 17, 2011 11:07 pm

Diabetes over?

Bericht door Heidi69 »

Hallo,

ik ben een vrouw van 42 en heb sinds mijn 38e diabetes type 2 zonder medicatie. Uit angst voor complicaties en om nog een hoop andere redenen heb ik afgelopen december een gastric bypass ondergaan. Sindsdien ben ik 30 kg afgevallen en hopelijk raak ik er nog wat kwijt. Mijn bloedwaardes zijn sinds de operatie een stuk mooier en ik vraag me af hoe het met de diabetes verder zou kunnen gaan. Kan diabetes genezen als ik op een lager gewicht zou blijven? Of krijg ik vroeg of laat toch weer hogere bloedwaardes? En dan misschien toch medicatie en erger, complicaties? Is hier iets over te zeggen?
De praktijkondersteuner waar ik bij onder controle ben kan hier niks over zeggen.
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Welkom Heidi,

Nee diabetes 2 zal nooit genezen,wel zal door een gewichtafname en juist te eten de medicatie kunnen stoppen,maar het blijft altijd in je lichaam en bij de geringste fout een paar kg weer aankomen of een alvleesklier die het iets minder doet steken de symptonen van DB weer de kop op.
Zelfs een traumatische ervaring kan je dan type1 laten worden.

Anders is het bij een type 1 diabeet,als die een alvleesklier transplantatie ondergaat(meestal samen met een niertransplantatie)zal die genezen zijn van DB,maar wel zal die persoon de rest van zijn of haar leven tabletten moeten blijven slikken tegen afstoting van de nieuwe organen.

Mag ik vragen waarom jij zonder medicatie verder bent gegaan,denk gezien je gastric bypass dat je enig overgewicht hebt en dan is het medicijn metformine het eerste die je krijgt voorgeschreven.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Heidi69
Nieuw in dit forum
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jul 17, 2011 11:07 pm

Bericht door Heidi69 »

Bedankt voor je reactie.
Jammer dat de diabetes niet over gaat maar ik had dat wel gedacht. Zal dus ook op controle voor de diabetes moeten blijven.
Mijn waarden waren verhoogd maar niet zo hoog dat methformine nodig was volgens de praktijkondersteunster. Toen was ik er niet zo mee bezig dus ik heb ook geen waardes uit die tijd.
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Heidi als je verhoogde waardes hebt moeten deze ALTIJD aangepakt worden met medicatie dat mens weet niet waar ze het over heeft.

Diabetes is een slopertje dat in je lichaam zit en genadeloos toeslaat als die de kans krijgt,met medicatie gaan je verhoogde waardes lager worden en blijft dat slopertje slapen.
Verhoogde waardes,boven 10 mmol kunnen je organen,ogen of voeten aantasten,hartklachten veroorzaken,maar soms ook al lagere waardes,nu zijn lagere waardes geen garantie om nergens last van te krijgen,maar dan heb je in ieder geval iets gedaan om het te voorkomen.....en die praktijkondersteunster zegt als het straks met jou mis gaat "sorry"ik zat er naast....maar jij zit dan met de gebakken peren,want het is haar lichaam niet.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Heidi69
Nieuw in dit forum
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jul 17, 2011 11:07 pm

Bericht door Heidi69 »

Bedankt voor je reactie weer.
Ik geloof niet dat ik ooit boven de 10 heb gezeten maar volgens jou had ik toch methformine moeten krijgen?
Als alles zo blijft gaan dan zal ik straks nog één keer per jaar op controle gaan. Als ik dan ooit weer slechtere waardes krijg dan zal ik er op staan dat ik meteen methformine krijg.
In die praktijk is het wel standaard om steeds allerlei onderzoeken te doen. Elk kwartaal bloed, gewicht, omvang en bloeddruk. Elk jaar hartfilmpje, ogen en voeten. Gelukkig houdt ze het dus wel allemaal goed in de gaten. Dat is niet overal zo want mijn moeder heeft al jaren diabetes en bij haar worden die onderzoeken niet gedaan.
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

kijk....10 mmol is een absolute grens,beter is het om onder 7mmol te blijven,een slecht instelbare DB is men blij als ze die rond 10mmol kunnen houden dus kun jij nog heel wat winst pakken,door bv op een instelling van 5 mmol te gaan zitten als het mogelijk is....ja en dan is bij overgewicht metformine het eerste medicijn wat uit de kast gepakt wordt en als dat niet helpt komt er een tablet bij die de alvleesklier een beetje opjaagd om meer insuline aan te maken.

Ik weet 100% zeker als je bv 2 uur na een uitgebreide maaltijd met aardappels en ijs+slagroomen blikfruit als toetje zeker boven die 10 mmol uitkomt,alleen zul je dan nog nooit gemeten hebben.....maar ja het is ook behoorlijk duur als je de teststrips zelf moet betalen....daarom kun je beter 2 dagen per maand een dagcurve maken,dan meet je voor elke maaltijd en 2 uur na elke maaltijd,voor het slapen gaan en om 3 uur snachts de ene dag en om 4 uur snachts de andere dag,de maand er op resp 4 uur en 5 uur snachts,zo krijg je een beter inzicht in je bls...die dagen dat je eet gewoon eten wat je anders ook eet en niet er op letten dat je minder khd eet anders ben je jezelf wat voor aan het liegen
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Heidi69
Nieuw in dit forum
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jul 17, 2011 11:07 pm

Bericht door Heidi69 »

Ik heb bloed laten prikken en mijn waardes zijn mooi, vind ik.

glucose nuchter 4.9 3.1-6.1
HbA1c(%) 5.4 4.4-6.2
HbA1c(IFCC) 35 25-44

Eerste waarde is mijn waarde, daarachter de referentiewaarde.
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Ja jou waardes zijn heel netjes,tekent iedere diabeet voor.....maar blijf waakzaam want DB slaat genadeloos toe.....als je ze zo kunt houden zonder medicatie zijn ze prima,maar ik vraag me dan toch af op welke waardes of grond ze jou DB type 2 hebben verklaart.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Heidi69
Nieuw in dit forum
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jul 17, 2011 11:07 pm

Bericht door Heidi69 »

Bedankt weer voor je antwoord.
Ik had zwangerschapssuiker bij de 3e zwangerschap en ik heb een moeder met diabetes. Op eigen verzoek ben ik een keer gecontroleerd en de waarde was toen te hoog. Dat is 'ie ook al die tijd gebleven totdat ik afgelopen december een maagverkleining kreeg. Tot nu toe ben ik 30 kg kwijt en nu zijn mijn waardes mooi. Ik blijf jaarlijks onder controle dus mocht het toch weer omhoog gaan heb ik het snel genoeg in de gaten.
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Oke nu is het hele plaatje mij duidelijk....nou een jaar is wel erg lang als een maand na je jaarlijkse controle te hoog zou zitten.
Jou moeder heeft DB dus prik daar regelmatig kost het je ook geen teststrips :wink:

Maar nogmaals blijf allert.....95 % van alle vrouwen die zwanherschap DB gehad hebben en bv 20 jaar DB-loos leven krijgen toch op latere leeftijd DB2....succes verder ermee.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Heidi69
Nieuw in dit forum
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jul 17, 2011 11:07 pm

Bericht door Heidi69 »

Bedankt :)
Plaats reactie