Cholestorol en statines

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Nelleke,

Waar moet je op letten
Het totale cholesterol is een optelsom van HDL, LDL en VLDL. Hoge HDL waardes geven een hoog totaal cholesterol. Hoge LDL waardes geven ook een hoog totaal cholesterol. Maar HDL is juist goed, en LDL is juist slecht. Zou je nu alleen uitgaan van de totale cholesterolwaarden dan kun je de plank behoorlijk misslaan. Probeer altijd het totaal cholesterol én HDL of het totaal cholesterol én LDL te laten meten. Dat zegt tenminste iets.

Referentiewaardes
De verhouding HDL - LDL zegt meer dan de hoogte van het totaal cholesterol. Referentiewaardes zijn niet meer dan een indicatiegrootheid en geven niet aan wat voor een bepaald persoon echt specifiek optimaal is. De onderstaande referentiewaardes komen uit Roche Diagnostics GMBH, Mannheim (2004).
Referentie waardes ideaal:
HDL moet hoger zijn dan 1 mmol/ltr (bij volwassenen tot 60 jaar).
LDL moet lager zijn dan 4 mmol/ltr (bij volwassenen tot 60 jaar).
Het totaal cholesterol moet lager zijn dan 5,2 mmol/ltr.
Ouder dan 60 jaar jaar moet het totaal cholesterol lager zijn dan 8,3 mmol/ltr
De ideale verhouding HDL- LDL is 1:4 (LDL is niet meer dan vier keer zo hoog dan HDL)

Referentie waardes verhoogd:

Bij een totaal cholesterol hoger dan 6,3 wordt gesproken over verhoogde waardes
De LDL waardes zijn meer dan 4x zo hoog dan de HDL waardes
De triglyceride waardes zijn hoger dan 2,30 mmol/ltr

Te lage waardes
Onderzoek toont aan dat mensen met een te lage cholesterolspiegel vaker leiden aan depressies of agressies. Bovendien is zijn te lage cholesterolwaardes vele malen schadelijker dan te hoge cholesterolwaardes. Zolang de verhouding LDL- HDL goed is (LDL niet meer dan 4x zo hoog dan HDL) is de hoogte van het totale cholesterol nauwelijks van belang (extremen uitgezonderd).

Tot slot
Laat nooit totale cholesterolwaardes vergelijken, dit is nietszeggend. Laat ook nooit een meting waarbij naar alle waardes is gekeken vergelijken met een meting waarbij alleen gekeken is naar het totale cholesterol; ook nietszeggend. Bekijk altijd het totale cholesterol in relatie tot óf HDL óf LDL.

Een totaal cholesterol van 7 met een HDL van 3 en een LDL van 4; daar is helemaal niks mis mee. Sterker nog, dat is vele malen gezonder dan een totaal cholesterol van 5 met een HDL van 0,5 en een LDL van 4,5.


groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Goeiemorgen Corrij,

Het is goed dat je voor mij dit nog eens op een rijtje hebt gezet. Ik wist van HDL (de goede) en LDL (de verkeerde) maar dat dit dus zo belangrijk is voor het totaal cholestorol was ik toch even wat kwijt en zal ik nu goed noteren.
Je geeft als voorbeeld ouder dan 60 jaar ( en dat ben ik) : ik zou me rot schrikken als ik een totaal cholestorol te horen zou krijgen van 8.3, terwijl dit in feite niet hoeft en ik gewoon goed moet kijken naar HDL en LDL.
Ik zat de laatste keer op totaal 4.4 (was ik trot op, maar misschien zelfs een beetje te laag ?) en LDL op 2.2 en HDL op 1.8. Op zich dus best wel goed denk ik ???
Nu kan het dus zelfs zo zijn dat indien ik een keer, zonder statines, hoger zou uitkomen met het totaal, mijn andere waardes wel goed zijn !!!!
Het gekke is dat (volgens mij) zelfs artsen het meest kijken naar het totaal cholestorol....??? maar dit weet ik natuurlijk ook nog niet zeker.

Kortom.....ik begin nu helemaal toch steeds meer neiging te krijgen die statines te laten staan, maar...toch wil ik van Thei horen hoe het met hem gaat en ga ik nog 3 x per week zo'n statine innnemen :cry:

Nog even een vraag over die groene thee Corrij.....is 1 kopje per dag voldoende of moet dit dan toch vaker ?

Bedankt in elk geval en groetjes :

Nelleke
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Nelleke dan moet je geduld hebben tot eind april,dan hoor ik de bloeduitslagen weer.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Ik heb geduld hoor Thei....in elk geval wel succes toegewenst !!!! en..ik duim voor je..misschien helpt dit ook :lol: :lol:
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Dank je.....en dan zal ik meteen de Hba1c in de zowel oude waarde in % en de nieuwe waarde in mmol/mol verklappen :wink:
Kan me alleen niets voorstellen bij mmol/mol :o

http://www.nieuwediabeteswaarde.nl/hoe- ... -waarde-om
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Nelleke,

Capsules werken beter omdat daar een groene thee EXTRACT in zit waardoor de concentratie werkzame stoffen hoger is dan in gewone groene thee. Je moet om dezelfde concentratie werkzame stoffen binnen te krijgen als bij een capsule 7 koppen groene thee drinken.

Dus ik zou voor capsules gaan :D

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Corrij,

Goed dat je aangeeft dat het capsules moeten zijn.....ik ga op jacht :-) en me er verder in verdiepen.

Bedankt voor de tip en groetjes :

Nelleke
Plaats reactie