Metformine en leverontsteking

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
am
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: di mei 19, 2009 2:12 pm

Metformine en leverontsteking

Bericht door am »

Namens mijn vader van 74, ben ik op zoek naar alle info die hem kan helpen zijn gezondheid te verbeteren.
Sinds een halfjaar gebruikt hij Metformine omdat zijn glucosewaarde steeds rond de 7 lag. Hij werd steeds moeier en kreeg problemen met zijn cognitieve functies. Na een weeklang nachtzweten is zijn bloed onderzocht en blijkt zijn ALAT-score 187 en zijn ASAT-score 154! (Deze mogen resp. max. 45 en 25 zijn.) Daarbij had hij een bezinking van 71.
Ik heb de bijsluiter gelezen en heb de huisarts geconfronteerd met het feit dat het middel niet mag worden genomen bij verstoorde leverfuncties. Dat was hem niet bekend!
Inmddels gebruikt mijn vader enkele dagen geen Metformine meer, maar nu is zijn glucose ook gestegen naar 9,1.

Ik heb ChromeMate voor hem gehaald en hij gebruikt vanaf vandaag 400 mg chroom erbij.

Een doorverwijzing naar een internist vond de huisarts niet nodig en zelf heeft hij geen enkel antwoord.
Wat is wijsheid?
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Am,

Een verwijzing naar een internist is wijsheid!


ALAT (Alanine-Amino-Transferase) komt hoofdzakelijk voor in levercellen. Als een ALAT-waarde van meer dan 1,5 maal van de bovengrens persisteert, is verdere analyse gerechtvaardigd.

Sterk verhoogde ASAT-waarden komen voor bij leverontstekingen (hepatitiden), al dan niet veroorzaakt door een virus. De hoge waarden kunnen maanden aanhouden

Heeft je vader nog andere klachten?
Zijn er hartklachten bekend?

Ik mag toch aannemen dat de huisarts verder onderzoek noodzakelijk vind?

Om zijn bloedsuikers te laten zakken zou hij met voeding al een heel eind komen, als hij de koolhydraten weg laat ( zoveel mogelijk) zakt zijn bloedsuiker onmiddelijk.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Plaats reactie