neuropathie

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

van der vleuten
Bekende op het forum
Berichten: 11
Lid geworden op: za okt 13, 2007 9:58 am

neuropathie

Bericht door van der vleuten »

Hallo alllemaal,
Ik zal me even voorstellen Mijn naam is Geke en hoop op dit forum
antwoorden te krijgen op mijn vragen.
allereerst heb ik diabetes type2 en er veel last van neuropathie in mijn
voeten Kan daardoor erg moeilijk lopen en zeker geen afstanden bv een half
uur of langer wat ik erg jammer vindt Nu las ik in de diac.over voedingssupplementen dat die waarschijnlijk helpen Ik heb contact gezocht en gevonden bij Nellke die daar iets over in had geschreven in de diac. van de vereniging voor diabetes. Graag zou ik in contact willen komen met een therapeut die mij kan begeleiden Verder heb ik erg veel last van stijfheid in gewrichten en pijnlijke knieen.
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Geke,

Op de eerste plaats hartelijk welkom hier op dit forum :wink:

Om te beginnen heb ik een paar vragen voor je,

• Wat zijn je bloedsuikerwaarden, ( nuchter, voor de lunch, voor het avondeten en voor de nacht )?
• Wat is je HbA1c ?
• Komt diabetes type II voor in je familie?
• Is je cholesterol te hoog?
• Heb je hoge bloeddruk?
• Ben je vaak moe en slaperig aan het eind van de middag?
• Eet je veel zetmeelrijk voedsel, zoals muesli, brood, spaghetti en rijst?
• Heb je soms een onbedwingbare trek in zoetigheid?
• Heb je vaak honger , vooral na een maaltijd?
• Hoeveel insuline spuit je en welke soort?of tabletten?
• Ben je bereidt een voedingsadvies op te volgen?
• Lust je vis?
• Gebruik je cholesterol verlagers, zo ja welke?
• Gebruik je bloeddruk verlagers zo ja welke?

Ik weet dat het veel vragen zijn maar zo wordt het plaatje wel duidelijker.
Er is met voedingssupplementen heel goed wat aan de pijn te doen maar alles staat of valt bij stabiele bloedsuikers, en ook daarmee kunnen we je helpen,

Mocht je vragen hebben aarzel niet ik beantwoord ze graag,

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Geke,

Ook namens mij hartelijk welkom op dit forum en wat goed dat je je verhaal hebt verteld. Ik hoop van harte dat je ook geholpen zult kunnen worden en zal je zeker blijven volgen. Ik zou zeggen : ga ervoor !!!!

Groetjes : Nelleke
van der vleuten
Bekende op het forum
Berichten: 11
Lid geworden op: za okt 13, 2007 9:58 am

Bericht door van der vleuten »

Hallo Corrij,
Hier zij de antwoorden die jij mij stelde,
De uitslagen van de metingen glucosewaarden:
nuchter: 7.6
voor lunch 8.7
voor diner 10.1
voor slapen 10.9
HBa1c was in juli 6.8

mijn twee broers hebben ook diab.type2

Ik heb geen hoge bloeddruk gebruik wel med. er voor Bisoprololfumaraat 5 mg en co-aprovel 300/2.5 mg

geen hoge choresterol wel med.lipitor 20 mg

ben wel vaak moe en slaperig eind van de middag

ik eet hooguit 3 bruine boterhammen per dag geen muesli, wel af en toe een keer pasta

heb soms trek in zoetigheid

heb niet vaak honger

ik spuit vier keer per dag 3x nova-rapid (kort werkende insuline)
en 1x lantus (lang werkende)

Ik ben bereid om een voedingsadvies op te volgen

hou wel van vis

tenslotte gebruik ik nog losec 20 mg en amlopidine 10pch

Dit zijn mijn antwoorden op je vragen hopende dat je mijn kunt helpen

Verder kamp ik ook nog met een fiks overgewicht maar de gebruik van
insuline is het zeer moeilijk om af te vallen kun jij mij daar ook in bij ztaan Groetjes Geke
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Ivm Corrij's vakantie geef ik je al wat antwoorden/adviezen waar je alvast mee kunt beginnen.

Je bloedsuikers (bls) zijn te hoog,denk dat je om aan een Hba1c van 6.8 te komen ook veel hypo's hebt :o
Moe en slaperig duidt hiet ook op!!!

Je ziet dat de nuchtere waarde te hoog is en alleen maar oploopt in de loop van de dag en dat is niet goed,meet trouwens ook eens een paar nachten rond 3.00 en 4.00 uur.
Kan zijn dat dan je bls al te hoog zijn.

Hieruit blijkt dat je basale hoeveelheid insuline(Lantus ) te weinig is,je zou eerst kunnen proberen om de hoeveelheid lantus in 2x te spuiten,dus 'smorgens bij het ontbijt en dan 12 uur later.
Van Lantus wordt wel gezegd dat deze 24 uur werkt maar dat is in de praktijk toch minder,daarom deze in 2x daags spuiten en naderhand evt de IE ophogen,overleg maar eens met je DVK :wink:
Neem aan dat je met deze bls waardes,vaste hoeveelheden insuline spuit op advies van je DVK of dieetiste?

Maak eens complete dagcurves,2 dagen achter elkaar, dus:
voor alle maaltijden,
1.5- 2 uur na alle maaltijden,conseqent,of 1.5 uur erna of 2 uur erna
voor het slapen gaan en 'snachts om een uur of 3.00/ 4.00


De Coaprovel zul je 300/12.5 mg bedoelen ipv 300/2.5 mg?

Wat voeding betreft raad ik je aan om je op het Overgewichtforum aan te melden :o
Pasta's zitten veel koolhydraten(khd ) in,deze vermijden.
Dan insuline en overgewicht,ken het probleem :cry: als je op insuline overgaat wordt er vergeten om de patienten naar een dieetiste te sturen om de hoeveelheden eten aan te passen,insuline zorgt voor een betere voedselopname en op dat moment krijg je dus te veel binnen.

Voorlopig laat ik het hier even bij :wink:
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Geke,

Sorry voor mijn iet wat late reaktie maar ik was een paar dagen weg, leuk dat Thei de honneurs heeft waar genomen, dank je Thei :D

Bloedsuikers zijn inderdaad te hoog dus daar moeten we mee aan de slag en het begin daarvan is de voeding, kom ik zo nog op terug.

Bisoprololfumaraat is niet zozeer voor de bloeddruk,
Bisoprolol is gecontra-indiceerd bij patiënten met:
- acuut hartfalen of gedurende episoden van decompensatie bij hartfalen waarbij i.v. inotrope therapie vereist is

- cardiogene shock

- tweede- of derdegraads AV-block (zonder pacemaker)

- sick-sinus syndroom

- sino-atriaalblock

- bradycardie met minder dan 60 slagen per minuut voor aanvang van de therapie

- hypotensie (systolische bloeddruk lager dan 100 mmHg)

- ernstig astma bronchiale of ernstige chronische obstructieve luchtwegaandoeningen

- latere stadia van perifere arteriële occlusieve aandoeningen en het syndroom van Raynaud

- onbehandeld feochromocytoom

- metabole acidose

- overgevoeligheid voor bisoprolol of voor een van de hulpstoffen.

Bisoprolol dient met voorzichtigheid gebruikt te worden bij:
- hartfalen (voor de behandeling van stabiel chronisch hartfalen met bisoprolol zie het deel IB1 van EMCOR DECO (RVG 24503/7))


- diabetes mellitus met sterke schommelingen in bloedglucosewaarden; hypoglykemische symptomen kunnen gemaskeerd worden

Jij schommelt nogal met je bloedsuikers, voel je een hypo wel?

De co-aprovel is wel een bloeddrukverlager.Amlopidine is ook tegen hoge bloeddruk.
Je schrijft dat je geen hoge bloeddruk hebt?Heeft de huisarts deze voorgeschreven of de cardioloog?

Ben jezelf in het bezit van een bloeddrukmeter, of zou je er een kunnen lenen?

Dan de Lipitor, weet je de waarden van je cholesterol?Of kun je die opvragen bij je huisarts?
Heb je last van spierpijnen?

Je spuit 4 x per dag, hoeveel IE ?

Als je geen last van spuitangst hebt, zou je nooit meer dan 6 a 7 IE tegelijk moeten spuiten.Stel je spuit 14 IE dan moet je dat verdelen in 2 x spuiten, als je dat doet zul je merken dat je minder insuline nodig hebt.

Wat de voeding betreft is het belangrijk om de juiste koolhydraten te eten.Er zijn snelle koolhydraten die zorgen voor een snelle bloedsuikerstijging, en je hebt langzame koolhydraten die zorgen voor een gelijkmatiger stijging.

Je bloedsuikers zijn echt te hoog,ik wil er naar toe dat ze rond de 6 zitten.

Diabetes mellitus kan op langere termijn gepaard gaan met complicaties in de vorm van beschadigingen van diverse organen. Dit geldt voor alle typen van diabetes, zowel type 1 als type 2 diabetes. Een belangrijke factor bij het ontstaan van deze complicaties en de snelheid waarmee zij voortschrijden is de mate van diabetes regulatie. Hoe slechter iemand is ingesteld, des te groter de kans op het ontstaan en snel verergeren van deze complicaties. Complicaties treden vooral op in die cellen en weefsels, die voor de opname van glucose niet direct afhankelijk zijn van insuline, zoals zenuwcellen en bloedvatcellen. Dit heeft tot gevolg dat een te hoge bloedsuikerspiegel direct leidt tot een stijging van de glucosespiegel in deze weefsels. Deze overmaat aan glucose leidt op een aantal manieren tot orgaanschade: glucose kan zich hechten aan allerlei eiwitten, waardoor onoplosbare en schadelijke ' versuikeringsproducten' ontstaan. Daarnaast ontstaan ophopingen van tussenproducten als sorbitol in de cel, waardoor een groot aantal chemische processen in gang worden gezet, die tot de uiteindelijke beschadigingen leiden.

Hier een klein beetje huiswerk :D

http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... ht.3c.html


Het gaat erom dat je bewuster wordt van wat je eet en dat je voedingsmiddelen neemt met de juiste GI-index,zie tabel hieronder,

http://www.lilith.demon.nl/div/glykemischeindex.htm

Als je volgens deze tabel eet,dus heel goed let op de koolhydraten die je eet gaat dit beslist invloed hebben op de bloedsuikers,deze gaan echt dalen,daarom is een bloedglucosemeter een noodzaak.

Mocht je vragen hebben Geke, laar het maar horen,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Geke,

Hoe gaat het met je?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
van der vleuten
Bekende op het forum
Berichten: 11
Lid geworden op: za okt 13, 2007 9:58 am

antwoord

Bericht door van der vleuten »

:-? Hallo Corrij,
IK heb het gelezen van het overgewicht,maar vindt het een moeilijke materie

wel heb ik het tabel van glycemische indexen uitgeprint
wat betreft de hoge bloedsuikersp. in ben op dit moment heel erg verkouden
en dat is ook van invloed, maar wat thei zei da ik veel te hoge spiegel had met een hba ic dat vind ik van niet want de dbv vertelde dat ik een gemiddelde had van 7 dus is dat niet erg hoog denk ik. De internist was erg tevreden ik had vier maanden daarvoor 6.4 en in juli 6.8. Je vraagt of in de hypo's wel voel ja terdege wel. Ik spuit een beetje afhankelijk van wat ik eet
voor ontb.8 voor lunch 10 en voor diner 18/20 en lantus 60 eenheden
Ik probeer je mail te beantwoorden
De waarden van chorestorol en bloeddruk die zal ik vragen aan de diabverpl daar moet ik 19 dec. naar toe. ik ben niet bij de h;uisarts onder behandeling maar bij een internist dat vind ik prettiger dat je complicatie s krijgt van slecht in gesteld zijn dat is mij bekend en heb ik ondervonden mijn vraag aan jou is wil je me helpen met de neuropathie die ik in mijn voeten heb? ik ben via Nellke van Dommelen bij jou terecht gekomen zij is dank zij jouw advies van de pijn in haar voeten af dat zou ik ook graag willen want mijn klachten zijn bijna gelijk aan die van haar. ik wacht in spanning jouw antwoord af. groetjes Geke
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Re: antwoord

Bericht door thei »

van der vleuten schreef: maar wat thei zei da ik veel te hoge spiegel had met een hba ic dat vind ik van niet want de dbv vertelde dat ik een gemiddelde had van 7 dus is dat niet erg hoog denk ik. De internist was erg tevreden ik had vier maanden daarvoor 6.4 en in juli 6.8. Je vraagt of in de hypo's wel voel ja terdege wel. Ik spuit een beetje afhankelijk van wat ik eet Geke
Dat jou Hba1c te hoog is heb ik niet gezegd,die zijn best heel netjes waar menig diabeet ook jaloers op zal zijn,maar je bls zijn te hoog en eigenlijk de hele dag :o maar kom ik verder op terug,hoe je Hba1c onstaat.

Even die gemiddelde,3+ 11= 14,geeft ook een gemiddelde van 7,wat redelijk is maar hoe dat gemiddelde ontstaan is,is niet goed,beidde zijn de bls fout,die 3 betekent een hypo en die 11 betekent een hyper.
Ben bang dat jij jezelf nu een beetje voor de gek houdt.
Die Hba1c (niet Hba1c) zijn de gemiddelde waardes uitgedrukt in % van de rode versuikerde bloedlichaampjes en geen bloedsuikers.

Jou internist is zeker tevreden met deze waarde en je DVK ook,maar hun weten niet hoe die Hba1c tot stand is gekomen is,jij zelf waarschijnlijk ook niet,het kan best zijn dat je nachtelijke hypo's gehad hebt en niet gevoeld tijdens het slapen,hypo's en hypers zijn nu eenmaal beide niet gezond en vooral op de lange duur niet.
Een nachtelijke kan best die nuchtere waarde van 7.6 mmol veroorzaken,eerst een hypo,je lichaam wilt overleven en haalt uit een reserve potje(lever bv ) een lading glucose,gevolg wakker worden met een te hoge bls :o
Het streven is om 1e stabiele bloedsuikers te krijgen en 2e om die ergens tussen de 4 en 7 te houden,lukt dat en je hebt daarbij een Hba1c van 6.8 dan heb je het goed gedaan.
:wink:
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Geke,

Even laten weten dat ik meelees met je verhaal op het forum.
Misschien kun je toch tussendoor bij de huisarts een keer bloed laten prikken en de waardes laten bepalen die gevraagd worden door Corrij. Ik ben ook onder behandeling van de internist maar heb tussendoor bij de huisarts toch wel eens b.v. cholestorol e.d. laten prikken en ik denk ook dat dit geen probleem zal zijn als je bij hem komt met deze vraag ? 19 december is nog zo'n eind weg en zou toch zonde zijn als er al deze tijd helemaal niets ondernomen wordt.
Wellicht is het toch mogelijk dat Corrij je in elk geval al wat supplementen aangeeft waarmee je zou kunnen beginnen om je pijn te helpen te verzachten ???

Verder vind ik, maar dit persoonlijk, je Hba1C absoluut niet slecht......als 'troost' kan ik je zeggen dat ik deze waardes nog nooit heb kunnen bereiken en ik zal altijd wel een springkikker blijven :oops:

Groetjes : Nelleke
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Thei....wijze woorden hoor en goed uitgelegd !!!! Maar......ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om je bloedsuikers dag in dag uit tussen de 4 en 7 te houden.....dat er sprake kan zijn van nachtelijke hypo's die je niet zou voelen kan voorkomen, maar denk je ook niet dat je dit dus nooit zou merken ? Ik werd er heus wakker door en wist niet hoe snel ik naar de keuken moest om wat te gaan eten....:-))

Nelleke
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Geke,

Ja de termen die je nu tegen komt zijn nieuw voor je en ik ben het met je eens niet altijd even gemakkelijk, maar daar moet je je geen zorgen over maken, ik help je wel, en als je iets niet snapt of als je vragen hebt gewoon een gil geven, je krijgt altijd antwoord :P

Ik snap dat je wilt dat er wat aan je pijn gedaan wordt, en dat gaan we ook doen hoor :D
Ik heb je net toegang verleend tot het neuropathie forum, als je je daar even meld, gewoon een nieuw onderwerp openen, b.v behandeling Geke en dan kom ik je daar weer tegen :D

Alle voorgaande informatie is belangrijk, omdat je op je voeding moet letten want dit is de basis.
Je kunt je voorstellen dat als iemand slechte voedingsgewoonten heeft we dit niet met een pilletje kunnen oplossen, de basis moet goed zijn.
En voor diabeten gelden nu eenmaal wat voedingsadviezen :D


Op dit forum mag ik geen supplementen noemen (overheid) dus gaan we verder op het behandelforum, verder ben ik het met mijn rechterhand Nelleke eens dat 19 december wel nog erg ver weg is :wink: Het is ook fijner als je huisarts weet dat je met voedingssupplementen wat aan de neuropathie wilt doen, zou nog mooier zijn als hij daar achter stond.

Ook mijn linkerhand Thei heeft gelijk Geke, je HBa1c zijn netjes, maar de reden daarvoor misschien niet.


groetjes,
Corrij

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
van der vleuten
Bekende op het forum
Berichten: 11
Lid geworden op: za okt 13, 2007 9:58 am

antwoord

Bericht door van der vleuten »

Hallo, Corrij en Thei,

Ik zal de bloedsuiker metingen geven van de tijd dat ik 6.4 hba 1c had
hier komen ze vier dagen achter elkaar:
6.5 7.1 7.5 6.3
5.7 5.3 7.9 5.4
6.4 4.5 6.9 6.9
7.4 6.7 9.1 6.8
Ik begrijp niet goed wat jullie bedoelen met dat hba1c misschien dat je dat nog eens uit moet leggen. Ik was op de slankclub die dreamline heette had
wel goede bloedsuikers maar ook vaak een hypo en ik werd heel gestrest om elke week voor de club op de weegschaal te gaan staan want als er dan maar een of twee ons afwas dan voelde ik me schuldig en ben er na 8 maanden afgegaan en was toen maar 4,5 kg lichter. ik stond er mee op en ging er mee naar bed. Daarom had ik het gevoel dat het lukte om dat ik er
zo mee bezig was. ondertussen zitten de kilo's er weer bij
ik ga me nu eerst maar bezig houden om een goede bloedsuikerspiegel
te krijgen en ga me nu aanmelden op het neuropthieforum Gr.Geke
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Geke,

HbA1c
Wat betekent HbA1c?
De term HbA1c staat voor 'hemoglobine van het type A1c'. Hemoglobine is een eiwit in de rode bloedcellen, dat als functie heeft zuurstof te vervoeren en af te geven aan de cellen in het lichaam. Tevens geeft hemoglobine de rode kleur aan deze bloedcellen.
Hemoglobine heeft de eigenschap dat het zich hecht met de glucose in het bloed. Dus hoe meer glucose er in het bloed aanwezig is, des te meer "versuikerde" hemoglobine er zal zijn. Omdat de rode bloedcellen (en dus ook de hemoglobine in de rode bloedcellen) gemiddeld slechts 2 tot 3 maanden leven, geeft het HbA1c een inzicht in de gemiddelde bloedglucosewaarde van de afgelopen 2 tot 3 maanden. Hierbij geldt, dat hoe hoger het glucosegehalte gedurende de afgelopen 3 maanden is geweest, des te hoger de HbA1c waarde zal zijn.

Waarom is uw HbA1c waarde zo belangrijk?
Het HbA1c geeft een goede indruk van uw gemiddelde bloedglucosewaarden over een langere periode. Bovendien kunnen de waarden goed gebruikt worden om:

de resultaten van zelfcontrole te bevestigen en/of te controleren
te bepalen of het behandelplan goed werkt
Is de HbA1c waarde hetzelfde als een bloedglucosewaarde?
Nee, een HbA1c waarde is iets anders dan een glucosewaarde, die u met uw bloedglucosemeter kunt meten. Het verschil zit 'm in het feit dat een glucosewaarde slechts een momentopname is: het zegt iets over de toestand op dat moment.

Die toestand kan beïnvloed worden door bijvoorbeeld te sporten, te eten of te slapen. Een HbA1c waarde zegt iets over de gemiddelde toestand van de afgelopen 3 maanden. U kunt het verschil tussen beide begrippen het best vergelijken met het rondegemiddelde van bijvoorbeeld een schaatser of een wielrenner. De tijd van een willekeurige ronde zegt iets over de kwaliteit van de sporter op dat moment (in die bepaalde ronde), maar het hoeft nog niets te zeggen over zijn gemiddelde prestaties in die wedstrijd.

De HbA1c testen kunnen de zelfcontrole niet vervangen (informatie op een bepaald moment blijft essentieel); integendeel, de HbA1c testen vormen een waardevolle aanvulling op de dagelijkse zelfcontrole!

Hoe moet ik de HbA1c waarden interpreteren?
Een HbA1c waarde wordt altijd in een percentage uitgedrukt. Bij mensen die geen diabetes hebben, zal deze waarde rond de 5% liggen

Een situatie waarin iemand afwisselend veel hypo- en hyperglycemieën heeft, kan onterecht voor een goed gemiddelde zorgen (een goed HbA1c). Daarom is het belangrijk dat het HbA1c altijd met de bloedglucosewaarden vergeleken wordt.


Wat is het verschil tussen de bloedsuikerspiegel en de HbA1c waarde?
De HbA1c waarde is niet hetzelfde als de bloedsuikerwaarde die met een bloedsuikermeter gemeten wordt. Een gemeten bloedsuikerspiegel is een momentopname en zegt iets over de toestand op dat moment. Deze waarde kan beïnvloed worden door lichamelijke beweging, inspanning, activiteiten, eten, spanning, stress, emoties en slapen.

Een HbA1c waarde zegt iets over de gemiddelde bloedsuikerspiegel over de afgelopen 6 tot 8 weken. Een HbA1c meting kan de zelfcontrole van de bloedsuikerwaarde niet vervangen. Een situatie waarin iemand afwisselend veel hypo’s en hypers heeft, kan onterecht voor een goed gemiddelde zorgen en dus een goede HbA1c waarde geven.
Ook kan iemand bijvoorbeeld een te hoge HbA1c waarde hebben, terwijl er meestal een goede bloedsuikerspiegel gemeten wordt. Dit kan betekenen dat tussen de metingen door, bijvoorbeeld na de maaltijd of ’s nachts, tóch te hoge waarden voorkomen.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Nelleke schreef:Thei....wijze woorden hoor en goed uitgelegd !!!! Maar......ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om je bloedsuikers dag in dag uit tussen de 4 en 7 te houden.....dat er sprake kan zijn van nachtelijke hypo's die je niet zou voelen kan voorkomen, maar denk je ook niet dat je dit dus nooit zou merken ? Ik werd er heus wakker door en wist niet hoe snel ik naar de keuken moest om wat te gaan eten....:-))

Nelleke
Nelleke je kent mijn stelling,dat geen 2 diabeten hetzelfde zijn of reageren :wink: jij wordt gelukkig wakker van een nachtelijke hypo,maar geldt niet voor iedereen.
Een hypo die net begonnen is voel ik gelukkig wel (3.5-3.2) maar ligt ook aan mijn slaaptoestand,vast of licht slapen :o
Wanneer ik 'savonds ga slapen met een bls van 6.0 mmol (pomp gaat dan de nachtelijke uren naar 50% basaal)en 'smorgens wakker wordt met 8 mmol,dan heb ik zeker weten een nachtelijke onopgemerkte hypo gehad :x

Kijk als iedereen zijn of haar hypo voelt,wel of niet in de nacht,dan hoeft ook nooit een ambulance uit te rukken om iemand uit een diabetische coma te halen en die coma's worden vaker door een hypo dan door een hyper veroorzaakt :o

Daarom Geke is het ook belangrijk als je dagcurves maakt om dan ook de nacht mee te nemen en dan eens een nacht of 3-4 achter elkaar en dan elke nacht op een andere tijd meten,zo leer je je eigen lichaam beter kennen wat de bls en reacties betreft.
Probeer dan ook om elke nacht een beetje in dezelfde situatie deze in te gaan,dus niet de ene nacht met een bls van bv 5 mmol en de andere nacht met 5 mmol en je buik nog eens vol gegeten met koolhydraadrijk eten.
Ik weet van mijzelf dat wanneer mijn bls voor het slapen gaan bv 8.0 mmol zijn,deze zo blijft tot een uur of 5 en dan snel gaan zakken,vaak binnen een half uur,maar kan voor een ander ook weer totaal anders zijn.
Ik weet,het is niet leuk,maar wel noodzakelijk :( die nachtelijke metingen,maar meten is nu eenmaal weten :wink:
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Plaats reactie