Mijn vader heeft Diabetische Gastropathie en Neuropathie

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
Mymyrper
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma nov 27, 2006 3:53 pm
Locatie: Nieuwegein

Mijn vader heeft Diabetische Gastropathie en Neuropathie

Bericht door Mymyrper »

Ik kom op dit forum vanwege mijn vader. Hij heeft al ruim 20 jaar last van suikerziekte. Deze is redelijk onder controle dmv insuline toediening. Een bijkomende kwaal is een hevige pijn in zijn voeten. Hij heeft al vele artsen afgelopen en alle medicijnen gebruikt, die voorhanden zijn. Maar de pijn van de Neuropathie neemt alleen maar toe. Inmiddels is hij sinds een jaar ook erg misselijk en heeft hij veel pijn in zijn maag. Dit is ook onderzocht en wordt Diabetische Gastropathie genoemd. Hij heeft hiervoor ook medicijnen gehad, maar hier werd of de misselijkheid alleen maar erger van of hij viel de hele dag in slaap.

Zijn er voedingssupplementen of is er een bepaald dieet dat hij kan volgen om hier beter mee om te kunnen gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Paul
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Paul,

Hartelijk welkom op dit forum :D
Je schrijft dat de bloedsuikers van je vader redelijk onder controle is.
Kan hij zelf zijn bloedsuikers controleren?Zo ja zou je dan door willen geven zijn bloedsuiker nuchter,voor de lunch,voor het avondeten en voor de nacht?
En weten jullie zijn HbA1c ?

Welke insuline en hoeveel spuit hij?
Gebruikt hij op dit moment nog andere medicijnen?

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Mymyrper
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma nov 27, 2006 3:53 pm
Locatie: Nieuwegein

insuline en medicijngebruik

Bericht door Mymyrper »

Ha Corrij,

Bedankt voor je antwoord. Uit het diabetes dagboekje van mijn vader staat bij zijn laatste curve-dag de volgende waarden:
nuchter: 3.9
N.O. 8.3
N.L. 9.3
N.A. 7.3
V.S. 12.1

Op 22/11/2006 is het volgende gemeten:
gewicht: 83 kg
bloedglucose 6.2 MMOL/L
GlyHb: 7.3 HBA1C
Bloeddruk: 134/82

De insuline is novomix 300e/3ml penfill: 's morgens 48 eenheden / 's avonds 30 eenheden. Hier gebruikt hij ook metformine HC1 1000mg / 2 x daags 1

Medicijnen die hij er op dit moment naast gebruikt zijn:
Enalaprilmaleaat alpharma 20 mg 2 x daags 1 (hart/bloeddruk)

Triamtereen/hydro 0.50/25 mg / 1 x daags 1 (plaspillen)

Flurazepam 30 mg 1 x daags 1 (slaappil)

Omeprazol 40m 2 x daags 1 (tegen de misselijkheid)

Tramadol (bruis pijnstiller) 1 tot 3 x daags (tegen de pijn in zijn voeten)

Mocht je dus wat tips voor hem hebben om van zijn misselijkheid c.q. pijn in zijn voeten af te komen c.q. te verminderen stel ik dat zeer op prijs.
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Paul,

Zijn bloedsuikers zijn wat aan de hoge kant,wat ik me afvraag is waarom je vader Metformine gebruikt als hij toch al insuline aan het spuiten is?

Metformine kan de opname van voedingsstoffen blokkeren.

Een stabiele en lage bloedsuiker vormt de basis voor zowel preventie als behandeling van neuropathie.
Een juiste voeding aangevuld met supplementen verlagen en stabiliseren de bloedsuikerspiegel waardoor een behandeling van neuropathie een grote kans van slagen heeft.

Nadat de bloedsuiker op een lage stabiele waarde is ingesteld richt de behandeling zich op de gevolgen van neuropathie.

Wat de voeding betreft zou je vader over moeten gaan op een dieet met alleen de zogenaamde langzame koolhydraten,kun je aangeven wat hij gemiddeld op een dag eet en drinkt,ook de tussendoortjes?Dan kan ik eens kijken waar we verandering c.q. verbetering kunnen aanbrengen.

Lees ook het artikel van Willy eens,

http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... ht.3c.html

De echte behandeling starten we op het behandelforum waar je al toegang voor gevraagd had.Op dit discussieforum mag ik geen supplementen noemen(overheid)
Voor ik je daar mag toelaten wil ik weten of je instemd met de voorwaarden gesteld bij,

http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... php?t=9087,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Mymyrper
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma nov 27, 2006 3:53 pm
Locatie: Nieuwegein

bloedsuikers en dieet

Bericht door Mymyrper »

Ha Corrij,

Ik heb mijn vader gevraagd zijn eetpatroon een paar dagen bij te houden. Daar kom ik dus nog op terug. Die Metformine moet hij samen met de insuline innemen van de dokter. Hij weet zelf niet waarom. Wel gebruikte hij deze combi al voordat hij zijn misselijkheid kreeg. Dus hij heeft zelf niet het idee dat dit dat veroorzaakt.

Artikel van de low-carb is inderdaad interessant.

De voorwaarden zijn akkoord, al kan ik niet garanderen dat mijn vader uberhaupt tot het bestellen van supplementen wil overgaan. Ik bestel zelf wel regelmatig supplementen en als de Rooy deze ook kan leveren tegen normale prijzen wil ik wel beloven deze voortaan daar te bestellen.
(mulitvitaminen, C, Omega, Magnesium, Ginkgo)

Bedankt weer,

Paul
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Paul,

Dat levert de Rooij wel en als je erbij vermeld dat je actief forumgebruiker bent krijg je 25% korting en dat is best veel.

Ik geloof ook niet dat de Metformine de oorzaak is van zijn misselijkheid,maar omdat het de opname van voedingsstoffen blokkeert zou je vader weleens tekorten kunnen hebben.En omdat hij toch al spuit waarom dan niet alleen maar spuiten en stoppen met de metformine.

Ik heb je toegang gegeven dus nu moeten we op het behandelforum een nieuw onderwerp maken en dan gaan we aan de slag :D

http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... m.php?f=62

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Mymyrper
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma nov 27, 2006 3:53 pm
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Mymyrper »

Doe jij dat of doe ik dat?
Paul
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Dat mag jij doen :D

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Mymyrper
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma nov 27, 2006 3:53 pm
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Mymyrper »

Plaats ik dan hetzelfde beginbericht als in onze wisseling?
Paul
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Paul,

Ja hoor dat is prima,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
professor smart
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 10:12 am

Re: insuline en medicijngebruik

Bericht door professor smart »

Mymyrper schreef:Ha Corrij,

Bedankt voor je antwoord. Uit het diabetes dagboekje van mijn vader staat bij zijn laatste curve-dag de volgende waarden:
nuchter: 3.9
N.O. 8.3
N.L. 9.3
N.A. 7.3
V.S. 12.1

Op 22/11/2006 is het volgende gemeten:
gewicht: 83 kg
bloedglucose 6.2 MMOL/L
GlyHb: 7.3 HBA1C
Bloeddruk: 134/82

De insuline is novomix 300e/3ml penfill: 's morgens 48 eenheden / 's avonds 30 eenheden. Hier gebruikt hij ook metformine HC1 1000mg / 2 x daags 1

Medicijnen die hij er op dit moment naast gebruikt zijn:
Enalaprilmaleaat alpharma 20 mg 2 x daags 1 (hart/bloeddruk)

Triamtereen/hydro 0.50/25 mg / 1 x daags 1 (plaspillen)

Flurazepam 30 mg 1 x daags 1 (slaappil)

Omeprazol 40m 2 x daags 1 (tegen de misselijkheid)

Tramadol (bruis pijnstiller) 1 tot 3 x daags (tegen de pijn in zijn voeten)

Mocht je dus wat tips voor hem hebben om van zijn misselijkheid c.q. pijn in zijn voeten af te komen c.q. te verminderen stel ik dat zeer op prijs.
Ik weet niet hoe oud je vader is,maar dit zijn goede suikerwaarden voor een oudere man met diabetes.Zijn Hba1 is perfect.Metformine zorgt bij een ouder iemand voor een betere opname van de insuline ,dus voortzetten. Tramadol is een medicijn wat ik zou vervangen.Sorry dat ik hier met mijn antwoord afwijk ,maar ik heb tenslotte zelf 33 jaar ervaring en enige studie achter de rug.
Plaats reactie