verschil tussen gliclazide en metformine ivm cPeptide

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
dimple
Ervaren met het forum
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 02, 2006 10:32 pm
Locatie: gelderland

verschil tussen gliclazide en metformine ivm cPeptide

Bericht door dimple »

Kan een van jullie mij uitleggen waarom Metformine ivm met de waarde die is gemeten beter zou zijn dat de Gliclazide die ik nu zo'n 3 jaar slik 2x 1 tablet. Van de metformine trouwens ook 1 x 2 tablet.

Moet de eerste maand beiden slikken daarna alleen de Metformine.

Dank voor jullie reacties!

Groetjes/Dimple
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Dimple,

Gliclazide heeft een sterk hypoglykemisch effect,langdurige behandeling kan leiden tot een verminderde nier en leverfunctie.
Gliclazide stimuleert de insuilneafgifte van de B-cellen van de eilandjes van Langerhans in de pancreas,en het versterkt het effect van glucose op de insulineafgifte door deze cellen.
Gliclazide verhoogt de respons en herstelt het fysiologisch patroon van de pancreatische insulinesecretie bij inname van voedsel,het verbetert het perifere gebruik van glucose en remt de glucosevorming in de lever.

Metformine leidt niet tot hypoglycemie,het is een biguanide met bloedglucoseverlagende effecten en verlaagt zowel basale als postprandiale plasma glucosewaarden
Het stimuleert de insulineafscheiding niet en veroorzaakt dus geen hypo.
Metformine kan volgens 3 mechanismen werken,
1.vermindering van produktie van glucose in de lever
2.verhoging van de insulinegevoeligheid
3.vertraging van de resorptie van glucose in de darmen.

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Plaats reactie