peter....even voorstellen

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

knetter
Bekende op het forum
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 04, 2006 10:41 am
Locatie: leusden

peter....even voorstellen

Bericht door knetter »

Hallo allemaal!

Ik heb het vermoedden dat ik een buitenbeentje zal blijken op dit forum maar toch zit ik met heel veel vragen en lichtelijke frustraties die ik graag wil delen met dit opmerkelijke forum….

Sinds twee maanden ben ook ik manager geworden van de Diabetis BV type 1. Ik zeg manager omdat dit in mijn ogen de beste manier is om ermee om te gaan, het past bij me en ik kan er door deze benadering afstandelijker ernaar kijken en mee omgaan.

Het bekende verhaal geldt ook voor mij, enige maanden geleden ontspoorde ik volledig en kwam ik na een zelf diagnose vrij snel erachter dat ik diabeet was. Ik weet nu wat de term “ dorst” betekend, hoe het voelt om 10 kilo kwijt te raken in ongeveer 2/3 weken, schimmelinfectie te krijgen die niet over wil gaan, etc, etc… Om een lang verhaal kort te maken, waardes nuchter waren 16 en tegen de avond rond de 30. ik hou van duidelijkheid en wat dat betreft kreeg ik wat ik altijd prettig vond en dat was de waarheid. Geen twijfel over type 1 en gelijk aan de spuitJ

Ik ben 40 jaar, gewicht sinds mijn 20 is altijd rond de 78 kilo geweest en heb van jongs af aan een sportief en opwindend leven gehad. Altijd eigen baas geweest en ben dat nog, met veel plezier en soms mijn twijfels in het huidige economische klimaat. Haat zoete dingen, gek op hartig, matige drinker, geen roker maar een onregelmatig leven gehad, werk in de muziek industrie…geen grote eter geweest, wilde stiekem wel eens een maaltijd overslaan wat bijna altijd het avondeten was wilde dat gebeuren. Tot voor kort sportte ik 3 tot 4 x in de week wat even op een zeer laag pitje staat. Daarnaast een vrouw en dochter van 6, eigenlijk een bevoorrecht mens in vele opzichten.

In december verleden jaar kwam ik bij de huisarts met vage klachten, lusteloos, moe, zere gewrichten, af en toe krampen in beide kuiten s’ nachts en ik besloot om er eens nader op in te gaan. Ik ken mijn lijf ontzettend goed en ben er altijd zuinig op geweest en de term struisvogelpolitiek ken ik niet. Uit het onderzoek kwam niets naar voren, iets oververmoeid was de boodschap wat kon kloppen dacht ik toen, hoewel mijn intuitie me anders vertelde. Nieuw bedrijf, verhuizing…klachten bleven echter en in mei ging het dus mis. Het verbaasde me niets dat ik te horen kreeg dat ik diabeet was daar mijn voorgevoel bijna altijd gelijk heeft en ik dat altijd serieus genomen heb en me heel vaak uit lastige situaties gehouden heeft. In de eerste week na de diagnose heb ik veel gelezen om een algeheel beeld te krijgen, kennis is macht inderdaad, iets wat ik als ondernemer maar al te goed weet. In die week zei ik ook tegen mijn vrouw dat mochten er klachten komen ik het zou zoeken in de meer alternatieve geneeswijzen en alles wat daarmee te maken heeft….mijn ervaringen met artsen en ziekenhuizen zijn ontzettend negatief en ik heb daar alle reden toe zonder dat ik een hetze wil beginnen. Ik spreek voor mijzelf en wil hier ook niet verder op in gaan.

Op dit moment gebruik ik s’ avonds 10 eenheden Insultard en overdag gemiddeld 3 x 5 a 6 eenheden novorapid. Vindt het spuiten en prikken geen noemenswaardig probleem en kan me erin schikken dat ik dit altijd zal moeten doen. Eigenlijk reageer ik voorbeeldig op de insuline en met name beweging doet wonderen merk ik. Dit zal dan ook de rode draad in mijn leven gaan worden en ben het soort persoon wat daar ook nog eens veel plezier uit kan halen. Ik zie het als een wedstrijd met mijn lijf en dat competatieve zal ten gunste komen van mijn lichaam.

Echter….ik zit met een aantal vragen die te maken hebben met een paar klachten waar ik niet blij mee ben. Deze klachten doen mij vermoedden dat ik heel wat langer met een sluimerende diabetis rond loop.Tevens ben ik er in twee maanden achter gekomen dat ons zorgstelsel niet meer is wat het ooit was en dit stemt mij droevig. Sinds dat ik Insuline ben gaan spuiten heb ik enorm veel last van beide handen s’ nachts, om precies te zijn de duim, wijs en ringvinger aan beide handen. Ik wordt om het uur bijna wakker met het gevoel dat ze slapen, voelen dik en stijf aan en zijn zeer pijnlijk. Ik heb daarnaast last van mijn kniegewrichten die zeurderig pijnlijk zijn, kan niet lang in dezelfde houding zitten. De DVK heeft me doorverwezen naar de huisarts met deze klachten en wil geen uitlatingen doen hierover. Kom eigenlijk met meer vragen thuis dan dat ik daarheen ga wat ik vreemd vindt. Ik wil echter niet naar een dokter met deze klachten, ben namelijk bang dat deze een greep zal doen uit de hoge hoed en een van de medicijnen eruit zal halen die de naam van een pharmaceutische sponsor zal dragen om de ontwikkelingskosten te recoupen. Ik ben misschien een beetje bot maar mijn gevoel zegt me dat ik een van die mensen ben die misschien wat meer ontvankelijk is voor neuropathie, immers ieder mens is verschillend en het mooie van deze ziekte is dat je voor een groot deel zelf verantwoordelijk bent voor het wel en wee van je bedrijfJ

In mijn eigen bedrijf geldt namelijk ook de regel dat voorkomen beter is dan genezen en dat is precies wat ik wil doen voor de toekomst. Heb namelijk het gevoel dat veel sporten, gezond eten, positieve gedachten en de juiste supplementen mij veel verder zullen helpen dan ja knikken en hard naar de apotheek lopen.

Ik realiseer me dat ik tot nu toe een geluksvogel ben geweest in mijn leven, niets is vanzelfsprekend en mijn moeder heeft een spreuk achter gelaten die bij haar hoog in het vaandel stond. Zij was verpleegster gedurende haar gehele werkende leven en een verdomd goede ook nog eens. “ een gezond mens heeft duizend wensen, een ziek slechts ene….” Preventie is beter dan genezen en vandaar dat ik de klachten in mijn lichaam rigoreus wil aanpakken. Ik moet ook wel want ik ben eigen baas en kan me niet veroorloven om ziek te worden, een simpel feit wat zwaarder weegt dan veel mensen zullen vermoeden.

Ik zou dan ook graag willen weten hoe ik dit het beste aan kan pakken met de nu nog summiere klachten, dit wil ik zo houden maar mezelf kennende zal ik niet rusten totdat ik aller eraan gedaan heb om het te laten verdwijnen daar mijn intuitie zegt dat ik daartoe in staat ben.

Wil verder mijn complimenten geven aan initiatieven zoals dit forum, chapeau en ga zo verder!

Groet van een rasoptimist!

Peter
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Peter,

Dank je wel voor je duidelijke verhaal.
Kun je mij vertellen wat je HbA1c was bij de laatste bloedcontrole?
Uit jouw verhaal maak ik op dat het heel waarschijnlijk is dat je langere tijd diabetes hebt,en dus ook een poosje hebt rondgelopen met hoge bloedsuikers.Een langdurige onstabiele of te hoge bloedsuikerinstelling is een van de voornaamste reden van diabetische neuropathie.Ongeveer de helft van alle diabetes patienten ontwikkelt neuropathie.
Klachten
Klachten veroorzaakt door perifere neuropathie
De symptomen van neuropathie kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn en sterk verschillen van patiënt tot patiënt. Zo komen er o.a. de volgende klachten voor:
• tintelingen of een doof gevoel.
• een branderig gevoel, vooral bij voeten en handen,
• jeuk,
• chronische pijn, de sterkte en aard kan enorm verschillen. Bij langdurige neuropathie kunnen ook verlammingen optreden en een vermindering van het spierweefsel (atrofie) ontstaan.
Meer dan een kwart van de diabetespatiënten heeft last van hinderlijke tintelingen (30%), jeuk (28%) en/of een gevoel van koude voeten en benen (26%). Eén op de zes patiënten ervaart pijn (16%). En meer dan één op de tien
patiënten ervaart ook (ondraaglijke) pijnen in de voeten (10%) en/of de benen (15%) 's nachts.
Dit zijn allemaal symptomen van neuropathische pijn. Deze klachten blijken vaak (zeer) ernstige hinder te geven.
Zo heeft 69% van de patiënten die 'pijn' ervaren er iedere dag last van. En van de patiënten die (ondraaglijke) pijn in de benen 's nachts ervaren, heeft bijna drievijfde er in (zeer) ernstige mate last van (59%).

Ik zou het fijn vinden als er een diagnose was vastgesteld door een arts.
Dit kan vrij simpel door een EMG onderzoek,dit is een electromyografie en deze kan uitsluitsel geven welke delen van het PCZ beschadigd zijn
Dan hebben we een vertrekpunt,zou je dit onderzoek met je arts willen overleggen?

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

En een cpeptide test,om 100% zeker te weten of je een type 1 bent,gezien de al lagere klachten.
Alleen insuline spuiten is niet genoeg,ook type 2 spuiten insuline. :o
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
knetter
Bekende op het forum
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 04, 2006 10:41 am
Locatie: leusden

Bericht door knetter »

ļ bedankt alvast voor de snelle reactie!

Ik heb net een afspraak met de artsgemaakt om een verwijs te krijgen voor een EMG onderzoek, neem aan dat ik deze dus snel heb.
Hier zijn mijn waarden van het grote onderzoek wat ik gekregen heb bij de triple vasculaire afdeling van het ziekenhuis. Wat mij dan benieuwd is hoe deze waarden eruit zien nu twee maanden later.
Heb de BSP heel goed onder controle, zeker de laatste 2/3 weken. Overigens erg interessant om te horen dat het nog steeds niet zeker is of het type 1 of 2 is, daar hebben ze in het ziekenhuis ook geen uitlatingen over gedaan behalve dat ze met 95% zekerheidkonden zeggen dat het type1 is. Overigens heeft mijn vader type2 sinds een tiental jaar wat hi perfect onder controle heeft met een goed dieet en pillen

Queteletindex 20.1
HBA1c 11,8
Bloeddruk 121/68
Cholestorol 3.7
HDL 1.2
LDL 2.1
Totaal Chol/HDL ratio 3
Triglyceride 0.8


Hoop dat je voldoende info hebt hiermee

Groet
Peter
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Peter,

De bloedvetten zien er prima uit maar je HbA1c niet,die is echt veel te hoog.
Heb je vaak uitschieters?
Let jij goed op je koolhydraat inname?
Als je iets extra`s pakt, spuit je dan bij?
Zou je iets voelen voor het graanrestrictie dieet?Om mee te beginnen?

dit zouden we twee weken kunnen doen zo kan jijzelf heel goed zien wat de invloed van voeding is en we kunnen de uitslag van de EMG even afwachten.Ook bij het neuropathie protocol is het stabiliseren van je bloedsuikers erg belangrijk,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
knetter
Bekende op het forum
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 04, 2006 10:41 am
Locatie: leusden

Bericht door knetter »

Hey Corrij

Bedankt voor je snelle antwoord.
In principe heb ik bijna helemaal geen uitschieters. Zeker de laatste twee weken zit ik bijna perfect op de juiste waarden en begin ik het spelletje goed te begrijpen om dit ook zo te houden. Discipline is hierbij het toverwoord. Ik spuit niet bij omdat ik niet snack.

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben en waar ik geen zicht op heb is het volgende. Ik begrijp dat de HBa1C zo hoog zat omdat dit de waarden zijn van 2 maanden geleden toen ze zo hoog waren en ik ontspoorde. Echter wat gebeurd hiermee nu ik goed ingesteld ben en ik de boel steeds beter onder controle krijg? wat zou theoretisch nu de waarde zijn en hoe ontwikkeld zich dat als ik erin slaag om de boel onder de 8 te houden?

Ik begrijp dat een graan distrectie dieet eigenlijk het gebruik van brood zou verbieden??? Nu moet ik heel eerlijk zijn en zeggen dat brood altijd mijn motor is geweest in mijn eetpatroon, kan niet zonder bijna hoewel ik voor alles opensta als het echt zou moeten.

afspraak is gemaakt met de arts voor maandag overigens

wederom bedankt voor alle info!
peter
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Peter,

Je HbA1c zal heel langzaam gaan zakken als je bloedsuikers mooi stabiel zijn en blijven.Wat de theoretische waarde nu is kan ik niet zeggen,ik denk niet echt veel lager,daar is twee weken stabiele bloedsuikers niet lang genoeg voor.
Wat bedoel je met onder de 8?
Je bloedsuikerwaarden?
Die moeten nog lager hoor.

Ik doe zelf de graanrestrictie,nu drie weken,niet omdat ik diabetes hebt,maar omdat ik wilde ervaren wat het inhoud,en ik moet je zeggen het valt me reuze mee,nu snap ik best dat dit heel persoonlijk is,ik at maar 1 boterham op een hele dag,maar ik ben wel dol op pasta`s, rijst,en bv gebakken aardappeltjes,en dat eet ik dus ook al drie weken niet meer en het bevalt mij prima,ik heb er ook geen behoefte aan.

Als ik jouw was zou ik het zeker een kans geven,je kunt waarschijnlijk je insulinegebruik met 30% verminderen,dat is het op zich al waard.
Bovendien wil ik je bewuster maken,wat je eet,waarom je het eet,en wat dat eten met je doet.

Het is een test van twee weken,om te kijken hoe je lichaam hierop reageert en wat je daarna met dat gegeven kunt doen.

Het moeilijkste van het therapeutenwerk Peter,is mensen op een dieet zien te krijgen,of om hun voedingsgewoonten te veranderen,terwijl dit iets is wat ze helemaal zelf in de hand hebben,je hebt zelf alle controle, en je behaald er vaak de grootste winst mee.

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
knetter
Bekende op het forum
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 04, 2006 10:41 am
Locatie: leusden

Bericht door knetter »

hey Corrij

ik ben voor hoor, geen probleem. Als ik ergens voor ga dan met alles wat ik heb:0

even een vraagje, zou je mij op het spoor kunnen zetten van een degelijke uitleg over de HbA1c, wat het is, hoe het werkt en hoe men aan de uiteindelijke waarden komt. Vindt het nog een moeilijk te definieren iets en heb behoefte aan een goede uitleg

hoor graag weer van je, vergeet ondertussen niet de zon even een knipoog te geven

groet
Peter
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Peter,

Goed van je dat je het een kans wilt geven :D
Als je start met de graanrestrictie hou dan wel je bloedsuikers goed in de gaten want die zullen gaan zakken.
Kijk eens op het overgewichtforum,krijg je een idee wat je wel en niet moet eten.

Ik kan niet echt degelijke uitleg vinden maar misschien heb je wat aan deze link,

http://www.lef.org/protocols/metabolic_ ... tes_01.htm

groetjes,Corrij

ps ik heb geknipoog naar de zon :P
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
knetter
Bekende op het forum
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 04, 2006 10:41 am
Locatie: leusden

Bericht door knetter »

hey Corrij

Om eerlijk te zijn ben ik nu even de weg kwijt met je antwoord. Er wordt hier veel gepraat over een graan restrictie dieet maar nergens kan ik concreet informatie uit halen, wat mag ik wel en wat mag ik niet?? Wat voor alternatieven, etc...

De link die je me stuurde maakt me ook niet veel wijzer daarin. Is het mogelijk dat je me iets meer richting geeft, misschien een link vanuit een ander forum waar er wat meer info staat. Je stuurt me naar het overgewicht forum maar daar herken ik me niet in, heb amper een beetje vet om in te spuiten:( ben al blij dat ik iets aangekomen ben en het laaste wat ik wil is afvallen, wil van mijn neuropatische klachten af die nu nog in het begin stadium zijn.

Er is toch wel een duidelijke uitleg ergens over het graan restrictie dieet?

hoop snel wat van je te horen

groetsels

peter
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi peter,

Sorry voor het feit dat ik je in verwarring heb gebracht,dat was niet mijn bedoeling.
Waar jij in je voeding op moet letten zijn de koolhydraten,en dan met name de snelle koolhydraten.
Dit doen ze op het overgewichtforum ook.De reden dat ik je daarheen linkte was dat je daar wat ideen kon opdoen voor wat je wel of net niet moet eten,heeft in jouw geval niks met overgewicht te maken.
Lees deze info eens,

http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... cht.3.html

Zie het als huiswerk :D een stukje bewustwording.
De bedoeling is dat je brood,rijst en pasta laat staan,evenals de geraffineerde voedingsprodukten.Klinkt even heftig maar is goed te doen,kom jij er gelijk achter of je een koolhydraat verslaving hebt :P

We moeten straks een mooi evenwicht zien te krijgen en je bloedsuikers stabiel en lekker laag zien te houden,dit om te voorkomen dat je neuropathie klachten ernstig gaan worden,en om de klachten die je nu hebt te eindigen.
Ieder mens reageert anders op voeding.Jij krijgt straks een duidelijk beeld van wat je wel en wat je absoluut niet moet eten.
Bovendien kun je waarschijnlijk je insulinegebruik verminderen en dat is heel mooi,hoe minder hoe beter.Als je diabeet bent heb je "levenslang"en dat lange leven moet wel kwalitatief goed zijn.
Wat dat betreft zou het beter geweest zijn als diabetes iedere keer als je de fout in gaat lichamelijk pijn zou doen,maar omdat diabetes geen pijn doet(althans niet direct)voelen heel veel mensen niet de noodzaak zich heel bewust hiermee bezig te houden.

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
knetter
Bekende op het forum
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 04, 2006 10:41 am
Locatie: leusden

Bericht door knetter »

hoi Corrij

probleem wat ik eigenlijk een beetje heb is dat ik op dit moment alles perfect onder controle heb qua bloedsuikers. Zit nagenoeg voortdurend tussnen de 3 en 8 en veel beter kan bijna niet in dit stadium. Misschien onwetendheid maar uiteindelijk gaat het toch daarom? Stel dat ik zonder granen dezelfde waarden heb dan veranderd er toch niet echt iets?

ik weet niet of meer mensen me herkennen in dit verhaal maar reacties zijn altijd welkom

Stel dat ik Chroom en alfa lipolzuur als supplementen erbij gaan nemen dan kan ik het toch alleen maar nog beter krijgen zoals ik nu bezig ben?

krijg eigenlijk alleen maar meer vragen.....:(

peter
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Peter,

Nee nee nog geen supplementen gaan nemen en eigenlijk al helemaal niet op eigen houtje.
8 is te hoog je moet rond de 6 proberen te komen met zo weinig mogelijk schommelingen,3 is te laag,theoretisch heb je dan een hypo.
Als je bloesuikers goed zijn dan blijven ze dat ook,ze gaan dan niet dramatisch zakken door het gebruik van supplementen.
Hoe is je afspraak met de arts gisteren verlopen?

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
knetter
Bekende op het forum
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 04, 2006 10:41 am
Locatie: leusden

Bericht door knetter »

okidoki, begrepen

ik heb volgende week vrijdag een afspraak met de internist met al m'n vragen
die man gaat gek worden:) eheh

probleem vind ik dat ik eigenlijk verwacht dat de internist zogenaamd niets kan constateren. Ik heb alles eens opgeteld en ik denk dat ik al 3 jaar met diabetis rondloop, denk dat ik er dan niet ver vanaf zit. heb de indruk dat om neuropathie te hebben, wat vastgesteld is door een arts, je echt ontzettend veel last moet hebben, heb daar niet zo een hoge pet van op, meer omdat ieder mens totaal verschillend reageerd op allerlei aandoeningen. Ik wil preventief aan de slag,liefst gisteren nog:)

ik ga je in ieder geval op de hoogte houden!
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Nou dat weet je maar nooit,je loopt er lang genoeg mee om neuropathie te ontwikkelen zeker gezien je periode met hoge bloedsuikers.
Een voordeel heb je wel,mochten ze het begin van neuropathie zien ben je er in ieder geval vlug bij :D

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Plaats reactie