spierkrampen en doof gevoel in voet (dacht geen neuropathie)

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

dimple
Ervaren met het forum
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 02, 2006 10:32 pm
Locatie: gelderland

spierkrampen en doof gevoel in voet (dacht geen neuropathie)

Bericht door dimple »

Hallo medeforumgenoten,

Ik ben Irene 55 jaar 2 kinders en sinds een jaar of 3 diabetes II. Bloeddruk prima, bloedsuikers goed kortom er lijkt niet zoveel aan de hand. De jaarlijkse bloedcontrole (de laatste was 5,8). Ook behept met overgewicht en dat zou eigenlijk wel heel wat naar beneden moeten.

Sinds een hele tijd (35 jaar) spierkrampen maar daaromheen nog allerlei kwaaltjes en pijntjes. Kortgeleden bij neuroloog voor onderzoek naar aanleiding van hoge kreatinine waarde (1026). Vier weken later was die gezakt naar 78. Neuroloog heeft/geeft geen verklaring. HA niet blij. Wil nu internist inschakelen. Neuroloog heeft dat ook voorgesteld op indicatie lupus anticoagulant. HA en ikzelf ook trouwens vinden dat niet erg voor de hand liggend. Het EMG naaldenonderzoek bracht niets bijzonders aan het licht.

TSH is licht schommelend in die zin dat hij lager is dan de ref.waarde. Volgens HA zou je dan hyper moeten zijn en niet hypo waaraan ik zelf denk. Hij zei dat hypothyreiodie en diabetes overlappende kwalen hebben. Dus dat moet eerst worden uitgezocht. moeheid, suf, concentratieproblemen, lage basale temperatuur (volgens HA viel dat reuze mee) maar in ieder geval rond de 36.1 en 36.3. Avondtemperatuur trouwens ook niet zo hoog van 36.5 tot 36.9.
Ben met anti depressiva opgehouden sinds half juni op voorschrift van therapeut en gevoelsmatig ben ik in balans en goed. Na een week kreeg ik vreemde 'afkickverschijnselen' namelijk een 'doof' gevoel in de linkervoet. Achteraf dacht ik eraan dat ik bij de inname van de eerste tabletten Fluvoxamine diezelfde waarneming had. Ik had het gevoel van extreme slapte dat ik erdoorheen zou zakken.

Misschien dat iemand van dit forum mij kan advies kan geven of kan vertellen of dit vaker bij diabeten voorkomt.

Groet/Dimple
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Dimple,

Dat is niet zo eenvoudig,sufheid en concentratie problemen komen wel voor bij diabetes patienten maar dat zijn dan volgens mij de mensen die slecht ingesteld zijn.
Een doof gevoel in je voet dat komt voor bij neuropathie maar je hebt een EMG gehad en daar kwam niks uit.
Spuit jij of gebruik je andere medicijnen voor je bloedsuikerstabilisatie.
Wat zijn je bloedsuikerwaarden? ( nuchter, voor de lunch, voor het avondeten en voor de nacht )?

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
dimple
Ervaren met het forum
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 02, 2006 10:32 pm
Locatie: gelderland

Bericht door dimple »

he hai Corrij,

Jij ook hier dus als moderator of therapeut. Ik meet mijn bloedsuiker nooit 4 x per jaar bij HA en die is nuchter rond 5.8 tot 6.8. Zo'n bloedsuikermeter + bijbehorende teststrips worden slechts vergoed als je insuline spuit en ik zit pas op 2 x tabletje per dag. Mijn fin. situatie laat de aanschaf van meter en zeker de strips niet toe. Ik zou eens bij mijn HA kunnen vragen of ik een keer een daggie zijn prikapparaat kan lenen. Mijn jaarlijkse bloedsuikercontroles zijn tot nu toe altijd prima geweest de laatste daterend van 9 mnd geleden was 6.1.

Groet/Irene
dimple
Ervaren met het forum
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 02, 2006 10:32 pm
Locatie: gelderland

Bericht door dimple »

Corrij,

Heb van mijn HA een apparaatje te leen inclusief teststrips. Maandag apparaatje terug. Test zondag en laat het weten

Groet/Dimple
dimple
Ervaren met het forum
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 02, 2006 10:32 pm
Locatie: gelderland

Bericht door dimple »

Corrij,

Hier dan mijn bloedsuikerwaarden

nuchter 5.0
voor lunch 6.0
voor avondeten 6.2
voor slapen 5.5

Groetjes/dimple
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Je glucose waarden zijn uitstekend

denken artsen dat je lupus anticoagulant hebt?

Antifosfolipiden antistoffen kunnen op verschillende manieren gemeten worden. Ten eerste kunnen antifosfolipiden antistoffen stollingstijden van stollingstesten verlengen. Omdat dit voor het eerst bij patiënten met SLE is gevonden, wordt dit fenomeen “lupus anticoagulant” (LAC) genoemd. Deze verlenging van de stollingstijd is op zich vreemd want mensen die lijden aan het antifosfolipiden syndroom hebben meer trombose (verhoogde stollingsneiging). Dit wordt dan ook de paradox (tegenstelling) van het antifosfolipiden syndroom genoemd. Ten tweede kunnen antifosfolipiden antistoffen positief testen in een anti-cardiolipine ELISA. In deze diagnostische test worden fosfolipiden (cardiolipine) op een diagnostische plaat (ELISA-plaat) gebonden en de binding van antistoffen aan cardiolipine gemeten.

ik zou nog niet kunnen zeggen of jij neuropathie klachten vertoont, de krampen oorzaak is mij nog niet duidelijk. kan neuropathie zijn maar hoeft helemaal niet.

HELP Nelleke, Thei en anderen.....

Hebben anderen neuropathie patienten last van krampen????
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Irene,een EMG-test zegt duidelijk of je wel of geen neuropathie hebt,het is een geleidings meting(hoe goed of slecht jij electrische stroompjes geleid)

Kramp heb ik wel veel gehad ,maar na een goede DB-instelling,die jij ook hebt ,als ik je bls zie,en na een homeopatische medicatie voor neuropathie is die verdwenen.
Die kramp had ik voornamelijk s'nachts.
Mijn vader had dagelijks last van kramp en daarbij ook neuropathie,zelfs een been geamputeerd,door neuropathie.

Kramp kan ook door je dagelijkse bezigheden veroorzaakt worden,het is tenslotte een verzuring van je spieren.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
dimple
Ervaren met het forum
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 02, 2006 10:32 pm
Locatie: gelderland

Bericht door dimple »

Thei Willy en anderen,

Ik ben weer een speciaal geval (kennelijk). EMG naaldenonderzoek waren geen vreemde zaken gevonden. Niet een erg prettig onderzoek maar wel te doen. Spierkrampen treden op in rusttoestand en zijn naar mijn mening niet toe te dichten aan zware fysieke arbeid. Afgezien van huis-, tuin- en keukengedribbel geen lang loopwerk (bang dat ik door de voet zak), fiets wel . Kortom het hele doodgewone leven van een vrouw met kantoor aan huis.

Neuropathie kan het naar mijn idee ook niet echt zijn want daarvoor zijn de bloedsuikerwaarden zoals eerder aangegeven en ook mijn meermaanden HbA1c goed te noemen. HbA1c vorig jaar oktober 5.8. 4 oktober weer terug voor jaarcontrole. Week ervoor bloedafname en urine inleveren.

Ik mag een biet zijn als ik snap wat dit nu weer kan zijn. Maar suggesties, adviezen en tips zijn meer dan welkom!

Groetjes/Dimple/Irene
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Wanneer is die EMG test bij jou gedaan?
Als dat alweer jaren geleden is,zou het toch evt neuropathie kunnen zijn nu.

Dan is een goede bls instelling GEEN garantie om complicaties te voorkomen.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
dimple
Ervaren met het forum
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 02, 2006 10:32 pm
Locatie: gelderland

Bericht door dimple »

Thei

EMG onderzoek heeft 2 weken geleden plaatsgevonden (misschien iets langer geleden).

Ik word er zo onzeker van. Durf geen tripjes te maken waarbij veel gelopen gaat/moet worden. Dat gevoel van 'doofheid' en bang zijn om erdoor te zakken wordt ervaren als iets asociaals (van mijn kant) want ik zeg wel erg vaak nee ik kan/wil niet mee.

Groet/Dimple
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Toch zou ik eens teruggaan naar die arts welke de EMG uitslagen heeft om te bespreken wat jou werkelijke waardes zijn en welke waardes gehanteerd worden om te zeggen je hebt wel of geen neuropathie.
Ik kan mij n.l. voorstellen als je tegen de grenswaardes aanhikt ook neuropathie klachten kunt hebben.

Dat door een knie of enkel heengaan,gaat dat samen met een stekende pijn vanuit het gewricht?
Zo ja dan Google eens op LJM (Limited Joint Mobility)ook een complicatie van diabetes die wat betreft spierzwakte overeenkomsten vertoond met neuropathie.
Alleen niet iedere arts/spesialist is op de hoogte van en met LJM :x

De sociale kant ervan,wat jij ervaardt zit tussen jou oren en moet eruit hoor :wink:
Anders kom je straks helemaal de deur niet meer uit,of het zou in een rolstoel moeten zijn,om maar niet door een gewricht te hoeven gaan.

Ik voel slecht hobbels en kuilen als ik met mijn honden wandel,dus......zwik ik regelmatig eens om,of lig ik op mijn gezicht,maar dat is voor mij geen reden om niet meer het veld in te gaan,doe ik juist wel om te proberen die hele rotigge complicatie te overwinnen.
De pijn ben ik vanaf,die is overwonnen,mijn klauwtenen staan ook al een heel stuk rechter,maar of ik ooit mijn gevoel weer 100% terug krijg is afwachten.
Door te blijven zoeken en hulp van anderen(alternatief)ben ik zover gekomen,ik zou zeggen : blijven zoeken en proberen en gewoon de deur uit gaan hoor. :D
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
dimple
Ervaren met het forum
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 02, 2006 10:32 pm
Locatie: gelderland

Bericht door dimple »

Thei dank je wel voor je reactie. Ik ben 'uitbehandeld' bij de neuroloog maar ik kan de HA vragen, die de verwijzer is, om de door jou genoemde waarden van het EMG op te vragen. Ik kan bijzonder goed door de deur met mijn HA en zal hem zeker wijzen op hetgeen jij in je reactie hebt verwerkt. Heb jij inzicht in die waarden?

Het eruit gaan is inderdaad een probleem geworden, zeker nu ik mijn hond 3 weken geleden moest laten inslapen. Ze was al een ouwetje maar toch moest ik eruit. Samen met haar ging ik ook per fiets de bossen in, maar de laatste 2 jaar ook al niet meer. Ik hoop in oktober een nieuwe hond te hebben waardoor ik in iedergeval weer naar buiten moet.

Groetjes/Irene
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Wat de waardes voor de EMG zouden moeten zijn weet ik ook niet,maar ben er wel nieuwschierig naar :wink:
Zal tzt ook eens aan mijn huisarts vragen.

Ik heb mijn vorige hond,een Bobtal nu dik 4 jaar geleden moeten laten inslapen,ze was 12.5 jaar oud en had leverkanker.
In eerste wilden wij voorlopig geen hond meer,maar ik wist dat ik dan de deur niet meer uitkwam en beweging heb ik nu eenmaal nodig.

Daarom heb ik 2 dagen later een Bouvierpup gehaald en die houd mij wel in beweging,'szomers meer dan 'swinters :wink:
Sinds een maand of 9 hebben we er een Rottweiler bij,van nu bijna 2 jaar oud,dus ik moet en ga ook graag met hun wandelen.

Waarom dan wachten tot oktober,of het moet al zijn dat je weet dat er ergens een nestje komt waarvan je de ouders en baasjes kent,maar anders zou ik zeggen,ga er morgen al voor,want van uitstel komt afstel :wink:
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
dimple
Ervaren met het forum
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 02, 2006 10:32 pm
Locatie: gelderland

Bericht door dimple »

Thei,

Ook ik vond het heerlijk om met mijn hond de bossen in te gaan. Je krijgt de lichaamsbeweging die noodzakelijk is. Ik hoop op een nestje van een zwarte labrador dat als de dekking lukt in eind oktober een pracht stel puppies aan hun nieuwe baasjes mag afgeven.
Mijn labrador was ruim 16 en ik wil eerst nog even afstand nemen van haar ook om de nieuwe aanwinst gevoelsmatig gelijke kansen te geven als ik haar heb gegeven.

Ik bel morgen gelijk met de HA en zal als ik uitslagen weet e.e.a. op dit forum zetten.


Groetjes
Plaats reactie