Even voorstellen, ik ben Bir ( Birgitte)

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
Bir
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 5:09 pm
Locatie: Valkenswaard

Even voorstellen, ik ben Bir ( Birgitte)

Bericht door Bir »

Hallo allemaal,

Met veel interesse lees ik hier de verhalen, vooral die over neuropathie en de behandeling ervan!!
Ik heb nu plm 39 jaar diabetes en allerlei soorten van complicaties. Maar mijn neuropathie daar zit ik op het moment het meeste mee.
Het "akelige"gevoel op ballonnen te lopen en de vreselijke pijnscheuten ( niet alleen in de voeten maar door heel mijn lichaam) breken me erg op!
Ik wil zo graag volledig deelnemen aan het leven en op mijn 43e lijk ik een soort van wrak aan het worden te zijn!! Nachtenlang slaap ik niet, heb ook pijn in mijn kniegewrichten, enkelgewrichten, schouders en heupgewrichten...herkent iemand ook deze pijnen in combinatie met diabetes type 1?? Ik heb van mijn arts Lyrica voorgeschreven gekregen maar die durf ik NIET te nemen i.v.m de bijwerkingen!
Trouwens de neuropathie heeft ook invloed op het functioneren van de darmen, de stoelgang kost me zoveel moeite en op dit moment zit ik al 12 dagen zonder...heb nu movicolon gehad van internist om de ontlasting wat dunner te maken, maar dat lijkt ook niet te helpen!! Pffff...iemand die me een hart onder de riem kan steken en een soort van "oplossing"heeft??

groeten,

Bir
:-?
Hallo ik ben Birgitte, afgekort als Bir.
Ik heb sinds 1966 diabetes mellitus type 1 en ondervind op het moment erg veel klachten van mijn neuropathie.
Ik hoop hier op het forum wat meer duidelijkheid te krijgen en me beter te kunnen gaan voelen hierdoor.
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Bir welkom op hetr forum :D

En je ontlasting,een oma's huismiddeltje,nuchter een glas lauw water drinken doet wonderen. :o
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Bir,

Op de eerste plaats welkom op dit forum.
Om te beginnen heb ik wat vragen voor je,zou je zo vriendelijk willen zijn deze te beantwoorden?



Is er een diagnose neuropathie gesteld, zo ja, door wie?
Wat zijn de pijn klachten?
Handen en voeten?
Heb je last van maag- en darmstoornissen?
Heb je last van ritme-stoornissen/
Heb je ademhalingsproblemen?
Heb je last van duizeligheid?
Heb je gebrek aan traanvocht en zweet?
Wat kun je nog wel, en wat niet?
Is er sprake van misvorming?
Kun je goed in- en doorslapen?
Is er pijn medicatie, zo ja welke?
Wat zijn je bloedsuikerwaarden, ( nuchter, voor de lunch, voor het avondeten en voor de nacht )?
Wat is je HbA1c ?
Komt diabetes type II voor in je familie?
Heb je hoge bloeddruk?
Eet je veel zetmeelrijk voedsel, zoals muesli, brood, spaghetti en rijst?
Hoeveel insuline spuit je en welke soort?
Ben je bereidt een voedingsadvies op te volgen?
Zou je de broodrestrictie test willen doen? ( het weglaten van brood )


Twaalf dagen geen ontlasting is wel heel erg lang,daar moet je behoorlijk last van hebben.Waarom haal je bij de apotheek geen klisma?Werkt perfect en je bent er van af,voel je je een stuk prettiger. :D Ze verkopen ze per drie en het kost maar een paar euro.Ik ben er normaal geen voorstander van maar nood breekt wetten.

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Bir,

Heb je daar veel last van,slapeloze nachten?

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Bir
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 5:09 pm
Locatie: Valkenswaard

Bericht door Bir »

Is er een diagnose neuropathie gesteld, zo ja, door wie?
- ja, er is een diagnose gesteld door de neuroloog en internist.


Wat zijn de pijn klachten?

- Een stekende felle pijn ( kortdurend) in heel mijn lijf, maar vooral de voeten en enkels.

Handen en voeten?

- Voeten voelen akelig aan alsof de bal van de voet een soort van ballon is, het voelt alsof je sokken dubbel zitten. Verder ook een verdoofd gevoel, ik voel wel nog dat mijn nagels ingroeien. Met de handen gaat het nog goed, gelukkig. Ook zak ik vaak zomaar door mijn benen bijv. als ik op de fiets wil stappen. Dan val ik gewoon met als gevolg dat ik dus niet meer durf te fietsen!!

Heb je last van maag- en darmstoornissen?

- ja, vroeger ook gehad maar na 21 kilo kwijt te zijn geraakt ging het heel goed, tot nu toe..veel last van maagpijn, erg trage darmwerking en aambeien van het persen voor de ontlasting.Nam regelmatig linoforce van dr. Vogel..dat hielp uitstekend maar nu doet het bijna niets meer.

Heb je last van ritme-stoornissen/

_ heb ik wel gehad in het verleden. Nu gaat het best goed

Heb je ademhalingsproblemen?

- niet benauwd of zo..ben wel gauw buiten adem maar dat komt omdat ik geen conditie heb denk ik.


Heb je last van duizeligheid?

- ja, best vaak, vooral bij achterover /omhoog kijken, ineens opstaan e.d.

Heb je gebrek aan traanvocht en zweet?

- niet dat ik weet

Wat kun je nog wel, en wat niet?

ik kan nog redelijk een stukje lopen, wat ik niet meer kan is fietsen, hardlopen, trap klimmen. heb veel last van krachtverlies in armen en vooral benen.

Is er sprake van misvorming?

nee.....zo te zien niet

Kun je goed in- en doorslapen?

- neen, kan niet slapen van de pijn in mijn gewrichten en steken in de voeten.

Is er pijn medicatie, zo ja welke?

- nee, nog geen pijnmedicatie.

Wat zijn je bloedsuikerwaarden, ( nuchter, voor de lunch, voor het avondeten en voor de nacht )?

- zijn niet optimaal nu...vrij hoog bij het opstaan ( 17,5) de rest van de dag rond de 15

Wat is je HbA1c ?

- laatste keer ( vorige maand na bloedtransfusie en operatie aan baarmoeder) was hij 9

Komt diabetes type II voor in je familie?

- ja mijn moeder heeft type 2, mijn oom ook ( haar broer) en mijn oma had ook diabetes type 2


Heb je hoge bloeddruk?

- nee, juist een lage...90/70


Eet je veel zetmeelrijk voedsel, zoals muesli, brood, spaghetti en rijst?

- normaal, 4 boterhammen ( bruin) spaghetti meestal 2x per maand, rijst ook 2 a 3 maal per maand.


Hoeveel insuline spuit je en welke soort?

- hoeveelheid is heel wisselend! ik spuit humalog ( voor de maaltijden) en Levemir voor het slapen en voor de lunch.


Ben je bereidt een voedingsadvies op te volgen?

- ja tuurlijk! wel is het de vraag hoeveel het kost en of er eventueel vergoedt wordt door het ziekenfonds want ik heb een uitkering op bijstandsniveau.
Wel ben ik bezig voor werk via een reintegratiebureau. Snap niet dat ze me zo nog willen laten werken..maar ja....


Zou je de broodrestrictie test willen doen? ( het weglaten van brood )

- zou ik wel willen maar heb wel koolhydraten nodig natuurlijk....waar spuit ik anders insuline voor dan?

Groeten Bir
Hallo ik ben Birgitte, afgekort als Bir.
Ik heb sinds 1966 diabetes mellitus type 1 en ondervind op het moment erg veel klachten van mijn neuropathie.
Ik hoop hier op het forum wat meer duidelijkheid te krijgen en me beter te kunnen gaan voelen hierdoor.
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Bir,

Nogmaals dank voor het beantwoorden van al deze vragen :D

Overleg even met je arts of DKV of ze het er mee eens zijn dat je supplementen gaat gebruiken,omdat verschillende bloedwaarden in de komende tijd zullen gaan veranderen.

Ik denk dat je zowel perifere neuropathie hebt als autonome neuropathie.

Het autonome zenuwsteksel is verantwoordelijk voor een groot aantal processen in het lichaam vanwaar wij denken dat 'ze vanzelf gaan'.Het regelt de bloeddruk,da hartslag,de ademhaling,de darmperistaltiek en nog vele andere zaken.

Typische klachten die horen bij stoornissen van het autonome zenuwstelsel zijn,
-ortostatische bloeddruk problemen(duizelig bij opstaan of lang staan)
-gebrek aan zweet,tanen of speeksel
-hartritmestoornissen
-ademhalingsproblemen
-maagdarmproblemen,o.a. obstipatie

Perifere zenuwstelsel,
-tintilingen handen en voeten of doof gevoel
-branderig gevoel,vooral voeten en handen
-jeuk
-chronische pijn

Jij hebt klachten die bij beide,zowel de autonome als de perifere neuropathie voorkomen.

De bloedsuikers moeten lager en stabiel worden,deze zijn echt te hoog.
Maar ik vind dat we moeten beginnen met te zorgen dat je beter slaapt zodat je niet zo uitgeput bent.

Je moet aan je huisarts een recept vragen voor Amtriptyline 10 mg.
Nu moet je niet schrikken want dit is een anti-depressivum,alleen gebruik jij het in een dosis die 30 x lager ligt.Veel neuropathie patienten gebruiken het om beter te slapen en dat lukt heel goed.

Je zou dan moeten beginnen met een dosis van 5mg 2 uur voor je gaat slapen.Werkt dit niet dan verhoog je de dosis met 5 mg en dat kun je doen tot maximaal 20 mg,als het dan niet werkt dan werkt het gewoon helemaal niet.

Verder wil ik je vragen om mee te beginnen de dosis insuline die je voor het avondeten spuit te verdelen.Ik weet niet hoeveel je spuit maar laten we als voorbeeld 35 eenheden nemen,dan is het de bedoeling dat je die 35 niet in een keer spuit maar verdeeld in 5 x 7 eenheden.Dus 7 eenheden spuiten,naald eruit en op een andere plek weer 7 eenheden en zo door.
Het is namelijk bewezen dat je eigenlijk niet meer dan 6 a 7 eenheden op dezelfde plek mag spuiten omdat een groot deel van de insuline niet wordt opgenomen,er vormt zich een plasje insuline onder de huid en het lichaam weet daar geen raad mee,je spuit dus heel veel en het doet z`n werk niet.Als je het verdeeld zul je merken dat je minder insuline nodig hebt,je moet dus wel je BLS in de gaten houden.

De broodrestrictie test kom ik nog op terug,je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je een tekort aan koolhydraten krijgt,bovendien kunnen we op dit gebied heel veel winst halen om je bloedsuikers en insulinegebruik drastisch te verminderen,

groetjes,Corrij

ps Willy is een weekend weg,maar hem kennende zal hij maandag nog wel wat toe te voegen hebben :D
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Bir,

Ik zou graag jouw antwoorden even met jouw door willen nemen,ik heb nl nog wat vraagjes.

Zou jij mij even willen bellen,dat gaat een stuk vlugger dan via het forum,

groetjes,Corrij

0164 687504
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Bir,

Ik heb nog een vraagje voor je.
Ik las dat jouw bloedsuikers bij het opstaan rond de 17,5 en de rest van de dag rond de 15 zijn.
Dit is wel erg hoog.doet de arts of DVK daar niets aan?
Of geven ze als advies meer spuiten?
Door deze hoge bloedsuikers voed je als het ware de neuropathie.
Heb je deze hoge BLS al lang?

Levemir is langwerkende insuline toch?Waarom spuit je deze ook voor de lunch?Dat hoor je niet zovaak dat iemand dat doet.

Toen je die 21 kg kwijt was waren je BLS toen stabieler?
Heb je al lang last van die maag-darm klachten?Deze horen duidelijk bij autonome neuropathie.Heeft jouw arts deze term nog nooit laten vallen?

Je bent naar mijn weten de eerste op dit forum met deze twee soorten van neuropathie,zowel perifere als autonome en ik vind dat in jouw geval de klok op kwart voor twaalf staat.Met andere woorden vind ik dat je dit heel serieus moet gaan aanpakken,wil je het tij nog kunnen keren.

Hoop snel wat van je te horen,hetzij telefonisch of via dit forum,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Welkom Bir, jij hebt duidelijk neuropathie en zo als corrij aangeeft autonoom en perifere neuropathie.

Wil je na het intakegesprek met Corrij toelaten tot het behandelingsforum.

Ik denk dat er zoals Corrrij aangeeft iets gedaan moet worden aan je BLS. Maar dat komt nog wel.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Plaats reactie