nieuw even voorstellen

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Harma
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: do mar 23, 2006 12:30 pm

nieuw even voorstellen

Bericht door Harma »

Hallo allemaal,

Ik ben Harma 39 jaar 2 jongens van 11 en 14 jaar. Bij ons is Mody2 geconstateerd in de familie. Ook mijn jongste zoon heeft het.
Ik spuit 4 keer per dag insuline omdat met dieet niet kon en tabletten kon ik niet tegen voelde me er niet lekker bij.

Nu sinds maanden heb ik last van doof gevoel in beide handen. Pijnscheuten erdoor en als iemand erin knijpt dan is het net of mijn hand van binnenuit bevriest.
Paar week geleden zei mijn internist dat het wel heel erg leek op neuropathie. Ik heb het middel lyrica gekregen wat goed helpt voor de pijn alleen het dove gevoel gaat niet weg.
Iedere dag word je er mee geconfronteerd om moedeloos van te worden.
Vaak heb ik ook dat het net is of er mieren over mijn benen kruipen en die me bijten. Smeer mijn huid dan maar weer in zal wel aan mijn droge huid liggen denk ik dan.

Kan iemand mij vertellen of het dove gevoel uit de handen ook weer weggaat en wat het is die prikkels die ik voel over mijn benen heen.

Mijn suikers zijn goed amper waardes boven de 10 en mijn hb1ac gehalte is 6.5 dat zou dit toch niet kunnen veroorzaken.

Het is wel zo dat bij mody2 je hebt een gen defect dus vanaf baby zijnde heb ik al te hoog suikergehalte gehad. Op mijn 16 kreeg ik te horen uitkijken met suiker je hebt verhoging. Op mijn 23 werd ik zwanger heb mijn kind verloren ivm zwangerschapsdiabetes. Ik twijfel hieraan omdat mijn suikers altijd al hoger waren als bij een gezond iemand.

Groetjes Harma en ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Harma,

Op de eerste plaats hartelijk welkom op dit forum.
Aan neuropathie is zeker wat te doen,bij de meeste forum gebruikers verminderen de klachten een heel stuk of verdwijnen helemaal :D
Ik weet zeker dat Willy snel zal antwoorden,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Harma,

Jij weet zelf natuurlijk wat MODY is maar onderstaande is voor degene die het niet weten.Jij bent de eertste met MODY op dit forum.

Maturity-Onset Diabetes of the Young

Korte beschrijving
MODY is een autosomaal dominant erfelijke vorm van suikerziekte. MODY is een milde vorm van diabetes die lijkt op diabetes mellitus type 2. Bij MODY reageert de alvleesklier (pancreas) onvoldoende op een stijging van het glucosegehalte in het bloed (bloedsuiker) en geeft daardoor te weinig insuline af. Insuline is een hormoon dat er voor zorgt dat glucose (suiker) in de lichaamscellen wordt opgenomen. Glucose dient als brandstof voor de cellen. Er zijn zes types van MODY bekend, die onderling verschillen in vorm en ernst.

Kenmerken voor MODY zijn:

Het begint meestal op jeugdige leeftijd.
MODY kan enkele jaren behandeld worden zonder insuline en is daarom insuline onafhankelijk.
De aandoening ontstaat bij minstens twee familieleden voor het 25e levensjaar.
Het komt in tenminste drie generaties van een familie voor.
Diagnose
MODY wordt vermoed op bovengenoemde kenmerken.

Daarnaast kan de diagnose worden bevestigd door genetisch onderzoek.

Behandeling
De behandeling van MODY kan bestaan uit een voedingsadvies. Aanvullend kunnen medicijnen met bloedsuiker verlagende effecten worden gegeven. Daarnaast kan op den duur het toedienen van insuline nodig zijn.

Voorkomen
Er wordt geschat dat 5% van alle personen met diabetes mellitus type 2, MODY heeft. Het type MODY-3 is de meest voorkomende vorm.

Overerving
MODY erft autosomaal-dominant over.

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Hallo Harma lijkt wel op neuropathie.

Wat zijn je nuchtere waarden, bij het op staan, voor de lucnh en voor het avond eten

Kan jij je BLS goed instellen?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Harma
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: do mar 23, 2006 12:30 pm

Bericht door Harma »

Hallo Willy,

Meestal zit ik rond de 6.5 nuchter 8.0 voor de lunch 7.5 voor het avondeten. Ik zit niet vaak boven de 10

Ik ben afgelopen donderdag naar de huisarts geweest. De pijn is door de medicijnen wel weg maar het dove gevoel niet. Ze had contact opgenomen met de internist. Ik moest stoppen met het medicijn en moet nu 4 april naar de reumatoloog toe. Nu wordt er gedacht aan reuma wat verband houdt met diabetes. Want neuropathie kan ik niet hebben zeggen ze omdat ik mody2 heb en daar komen geen complicaties bij voor.
Ik weet het ook niet meer. Maar ik ga met dove handen naar bed en sta er mee op. En zonder de medicijnen met pijn erbij. Ik had maat 16.5 - 17 van ringmaat maar zit nu op 18.5 Wat er nu bij is gekomen is dat ik pijnscheuten heb vanaf mijn elleboog naar de vingertoppen toe je kan het vergelijken met als je je elleboog stoot (telefoonbotje noemen ze het ook wel) je krijgt dan een schok erdoor. Dit komt regelmatig.
Ik slik nu maar ibuprofen maar echt helpt het niet.

Ben het echt zat en ja er word veel gezegd moed houden.....

Groetjes Harma
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Harma komen je klachten hier mee over een:
Neuropathie als complicatie van diabetes

Eén van de complicaties die kan optreden bij langer bestaande diabetes mellitus is neuropathie; dit is een aandoening van met name de gevoelszenuwen. In veel gevallen beperken de klachten zich tot die gebieden waar de langste zenuwvezels naar toe gaan, d.w.z. de voeten. Wanneer de neuropathie erger wordt, kunnen de klachten ook aan de onderbenen en aan de handen gaan optreden. Deze stoornis in de zenuwfunctie kan een aantal klachten veroorzaken, zoals tintelingen, doffe of brandende pijn en later soms spierkrachtverlies in armen en benen.

Er bestaat ook een vorm van neuropathie waarbij het onwillekeurige zenuwstelsel gestoord is. Dit kan zich uiten in lage bloeddruk bij rechtop gaan staan, en daardoor duizeligheidsklachten, snelle hartslag in rust en trage stoelgang of juist diarree.
http://www.diabetesgroningen.nl/index.p ... &Itemid=26
De klachten en diagnose van neuropathie

Klachten veroorzaakt door perifere neuropathie

De symptomen van neuropathie kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn en sterk verschillen van patiënt tot patiënt. Zo komen er o.a. de volgende klachten voor: (1) tintelingen of een doof gevoel. (2) een branderig gevoel, vooral bij voeten en handen, (3) jeuk, (4) chronische pijn, de sterkte en aard kan enorm verschillen. Bij langdurige neuropathie kunnen ook verlammingen optreden en een vermindering van het spierweefsel (atrofie) ontstaan.

Klachten veroorzaakt door stoornissen in het autonome zenuwstelsel

Dit zijn allemaal klachten die worden veroorzaakt door beschadiging of vernieling van het perifere zenuwstelsel. Maar neuropathie kan ook het autonome zenuwstelsel aantasten. Het autonome zenuwstelsel is verantwoordelijk voor een groot aantal processen in het lichaam waarvan wij denken dat "ze van zelf gaan". Het autonome zenuwstelsel regelt de hartslag, de ademhaling, de bloeddruk, darmperistaltiek (het bewegen van de darm) en nog vele andere zaken. Typische klachten die horen bij stoornissen van het autonome zenuwstelsel zijn: (1) orthostatische bloeddruk problemen (duizelig bij opstaan of lang staan), (2) gebrek aan zweet, tranen of speeksel, (3) een blaas retentie (niet kunnen uit plassen), (4) impotentie en (5) in sommige ernstige gevallen hartritme stoornissen, ademhalingsproblemen of maagdarmproblemen zoals obstipatie of een maaginhoudretentie (het niet ledigen van de maag in de darm).
http://neuropathie.pilliewillie.nl/
Laatst gewijzigd door Willy op vr mei 30, 2008 6:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Harma
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: do mar 23, 2006 12:30 pm

Bericht door Harma »

Hallo Willy,

De symptomen die bij neuropathie staan komen erg overeen.
Ik ben naar reumatoloog geweest die constateerde peesontsteking. Ik heb een injectie gekregen met prednisolon gekregen in een pees. En diclofinac gekregen. Over 3 maand weer komen.
Dit is vorige week dinsdag gebeurd ben vandaag op therapeutische basis weer aan het werk gestuurd. Kan wel vertellen dat ik vanmiddag ontzettend veel pijn had en dat mijn vingers ontzettend dik waren dit typen gaat al bijna niet.
Ga 3 keer per dag in een bak met warm water.
Ik weet het niet meer ik zie het niet meer zitten. Wordt er depri bij op dit moment.
Wanneer wordt het beter kan alleen maar zeggen dat het slechter wordt kracht in mijn arm gaat eruit en de rechterarm voelt licht doof aan.
Straks heb ik er een jaar last van en is het chronisch geworden daar moet ik niet aan denken, elke morgen als ik wakker wordt hoop ik dat mijn handen normaal voelen.

Alle tips zijn welkom ookal moet ik naar limburg toe voor onderzoek.

groetjes Harma
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Harma is er een arts die jou duidelijk gediagnosticeerd heeft met neuropathie?

Heeft de injektie geholpen denk je?

Ik vind het zo moeilijk om je een protocol te laten uitvoeren dat best wel geld kost terwijl je misschien geen neuropathie hebt.

Wat denk jij?

Als je er zelf zeker van bent laat ik je toe tot het behandelingsforum.

Dan wil ik wel dat je me nog even belt voor een intake gesprek. Praten met elkaar is soms beter dan schrijven via een forum. :lol:
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Harma jouw klachten komen overeen met neuropathie,maar soms kun je dan ook Limited Joint Mobilty in een adem erbij vertellen.

Ook al omdat men jou wilt doorsturen naar een reumatoloog.
De pijnsteken en bv iets even acuut niet kunnen bewegen komen vanuit de gewrichten.

Kijk hier maar eens tussen of je iets herkent http://www.google.com/search?hl=nl&q=Li ... lr=lang_nl

Neuropathie is door een EMG test aan te tonen en de uitslag is meteen bekend,maar zal door een neuroloog aangevraagd moeten worden,naar mijn weten althans.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Dat is een heel goede invalshoek Thei, die had ik gemist

zo als gewoonlijk dank :lol:
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Harma
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: do mar 23, 2006 12:30 pm

Bericht door Harma »

Hallo Willy en Thei,

Ik heb eind vorig jaar onderzoek gehad met emg en ssep. Daar is niets uitgekomen. Heb een tijdje lyrica geslikt omdat de internist wel dacht aan neuropathie ze dacht het kan ook zijn dat er toen niets uitkwam en nu wel. Maar moest al vrij snel weer stoppen want het kon ook geen neuropathie zijn omdat ik mody2 heb en daar krijg je geen complicaties van.
Heb van de reumatoloog vorige week dinsdag injectie gehad met prednison gehad en krijg diclofenac maar heb er nog geen baat bij misschien wil ik wel te snel.
Ik moet ook naar afdeling revalideren. Ergotherapie krijg ik zoals de controle arts me vertelde. Heb vanmiddag maar gebeld hoelang dat nog gaat duren. Ze keken waar ik moest zijn en de naam reuma viel. Weet het nu helemaal niet meer wat ik heb is peesontsteking reuma??
Ik ben vanmorgen voor de 2e morgen op mijn werk geweest. De klachten worden steeds erger mijn vingers zwellen ontzettend op en de pijn word erger. Zit nu op ringmaat van mijn ringvinger op 19 weer een halve maat erbij gekregen. Wat vaker gaat gebeuren is dat mijn wijsvinger zomaar heen en weer gaat heb er geen controle over.

Wat ik wel weet is dat ik er helemaal radeloos van word

Groetjes Harma
Harma
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: do mar 23, 2006 12:30 pm

Bericht door Harma »

sorry zie ook dat ik in herhaling val mmmmm word ik zo oud dan al hahaha

groetjes Harma
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Ik ben vanmorgen voor de 2e morgen op mijn werk geweest. De klachten worden steeds erger mijn vingers zwellen ontzettend op en de pijn word erger. Zit nu op ringmaat van mijn ringvinger op 19 weer een halve maat erbij gekregen. Wat vaker gaat gebeuren is dat mijn wijsvinger zomaar heen en weer gaat heb er geen controle over.
help is dit ook neuropathie Thei, Paulina?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Corrij (therapeut i.o.) schreef:Hoi Harma,

Jij weet zelf natuurlijk wat MODY is maar onderstaande is voor degene die het niet weten.Jij bent de eertste met MODY op dit forum.

Maturity-Onset Diabetes of the Young

Korte beschrijving
MODY is een autosomaal dominant erfelijke vorm van suikerziekte. MODY is een milde vorm van diabetes die lijkt op diabetes mellitus type 2. Bij MODY reageert de alvleesklier (pancreas) onvoldoende op een stijging van het glucosegehalte in het bloed (bloedsuiker) en geeft daardoor te weinig insuline af. Insuline is een hormoon dat er voor zorgt dat glucose (suiker) in de lichaamscellen wordt opgenomen. Glucose dient als brandstof voor de cellen. Er zijn zes types van MODY bekend, die onderling verschillen in vorm en ernst.

Kenmerken voor MODY zijn:

Het begint meestal op jeugdige leeftijd.
MODY kan enkele jaren behandeld worden zonder insuline en is daarom insuline onafhankelijk.
De aandoening ontstaat bij minstens twee familieleden voor het 25e levensjaar.
Het komt in tenminste drie generaties van een familie voor.
Diagnose
MODY wordt vermoed op bovengenoemde kenmerken.

Daarnaast kan de diagnose worden bevestigd door genetisch onderzoek.

Behandeling
De behandeling van MODY kan bestaan uit een voedingsadvies. Aanvullend kunnen medicijnen met bloedsuiker verlagende effecten worden gegeven. Daarnaast kan op den duur het toedienen van insuline nodig zijn.

Voorkomen
Er wordt geschat dat 5% van alle personen met diabetes mellitus type 2, MODY heeft. Het type MODY-3 is de meest voorkomende vorm.

Overerving
MODY erft autosomaal-dominant over.

groetjes,Corrij
Harma ook MODY is een vorm van diabetes 2,wordt ook als zodanig behandeld,dus kun je ook de complicaties die bij diabetes 2 horen krijgen,neuropathie is dan ook mogelijk.
Retinopathie en nierklachten komen weer meer bij diabeten type 1 voor.

Diabetes 2 is ook vaak genetisch bepaald,mijn opa en oma van mijn vaders kant,mijn vader,broer van mijn vader, mijn broer en ikzelf.
Mijn opa en vader waren 2 magere latten,mijn broer ook en mijn oom en ikzelf hebben overgewicht.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de grens die getrokken wordt om ieder in een hokje met een naam te plaatsen vaak heel vaag is.
Is die vaagheid er niet dan is ook duidelijk wat je mankeert en kun je ook de juiste behandeling krijgen.

Daarom zou ik nog eens een EMG test laten doen en vragen hoe het werkelijk met je zenuwbanen is,die gemeten waardes kunnen net tegen de grens van van wel of geen neuropathie aanhikken.
Dan kan ik mij voorstellen dat je dan ook iets vagere neuropathie klachten hebt.

Die opgezette vingers kunnen ook een slechte doorbloeding zijn,door aangetaste aders,ook vaak weer een complicatie van diabetes.
Die controle welke je soms kwijt bent over je vingers omdat ze hun eigen beweging gaan maken kan door aangetaste zenuwen/zenuwbanen komen en dan kom je toch weer op neuropathie uit,is een meer geuite klacht bij neuropathie.

Het grootste probleem is dat neuropathie klachten vaak niet herkend worden door de hulpverleners.
Ik heb jaren met de klachten rondgelopen voor bij mij eerst de diagnose diabetes type 2 en daarna pas neuropathie gestelt werd en daar heb ik zelf op moeten wijzen,anders had ik nu nog niet officieel de stempel neuropathie in mijn medisch dosier staan.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hoi Willy en Herma en Thei natuurlijk,

Die lekkere onwillekeurige bewegingen van je vingers, zijn inderdaad lastig en soms pijnlijk.

Die onwillekeurige bewegingen kunnen ook in je benen voorkomen, mijn voeten zijn te ver verstijfd dat ik het daar niet meer zo merk, maar vooral met de spasmen in de benen is het wel eens lastig, het komt bij mij meestal voor als ik in bed lig, dus als er totale ontspanning komt, dan is het echt best wel lastig.

In mijn handen, vooral duimen, denk ik dat het ook meer gebeurd als ik erg veel krachtsinspanning heb verricht (bijvoorbeeld door uitwringen van de zeem of het te lang vasthouden van de stofzuiger.

Het is niet alleen een raar gevoel, maar vooral erg irritant.
Volgens de neuroloog is dit inderdaad een verschijning die vaak bij neuropathie voorkomt, ik heb al tendiopatie aan de handen, dus dat versterkt het helaas ook.

Wat ik wel heb gemerkt van het neuropathie-protocol is dat vooral de spasmen in mijn benen veel en dan ook hèèl veel minder zijn geworden
Ik heb zo'n lieve kleine hond die dus graag lekker tegen het vrouwjte aankruipt en die wordt werd nogal eens gelanceerd hoor :lol:
Ook de electrische stroompjes die door mijn benen gingen en vaak erg pijnlijk waren zijn grotendeels verdwenen, tenzij ik eigenlijk te veel heb gelopen voor mijn kunnen en de spanning dus schijnbaar erg groot is, dan wil het nog wel eens voorkomen, maar dat is niet vergelijkbaar met wat het was :P

Die sportieve vingers willen nog wel eens voorkomen, ik stop mijn duim dan maar in mijn handpalm, je voelt het dan nog wel, maar niet zo irritant meer.


Groetjes van Paulina :D
Plaats reactie