Vraag i.v.m. suikeropname candidaforum

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
Anne (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2618
Lid geworden op: wo feb 13, 2002 3:00 am
Locatie: (België)

Vraag i.v.m. suikeropname candidaforum

Bericht door Anne (therapeut) »

Hallo beste mensen

Eveline stelde me voor om deze vraag aan jullie voor te leggen, als ervaringsdeskundigen gaan jullie dit vermoedelijk beter kunnen beantwoorden. :)

Hierover gaat het:
Ik heb mijn arts gevraagd bij mn laatste afspraak of ik weer eens mijn bloedglucose mocht laten prikken aangezien ik al 4 maanden geen suiker meer heb gegeten. Wel heb ik bv maisstroop etc gegeten aangezien ik niet wist dat dat eigenlijk ook maar zo min mogelijk mocht. Ik heb dit gelukkig ook niet veel gegeten maar toch.
Ik heb bloed laten prikken toen ik 16 uur niks had gegeten. en nadat ik 350 ml provamel aardbeien yoghurt met rietsuiker had gegeten. dit was in opdracht van de arts om te eten.
mn nuchtere uitslag was 4,9 dus heel goed en mn bloeduitslag een uur na de yoghurt was 5,1
de vorige keer had ik nuchter 5,3 en na 2 stuks allison volkoren brood met jam had ik 7,3
Betekend dit nu dat ik geen last meer heb met suikers?? of ligt het aan de rietsuiker?? dit is volgens mij net zo'n snelle suiker als gewone suiker.


Mijn bedenking daarbij was:
Als het gewone rietsuiker was, lijkt mij de opnamesnelheid gelijk aan gewone suiker. Ik zat te denken aan de combinatie eiwitten + suiker en koolhydraten + suiker, dat daar verschil in zit en ze daardoor met de yoghurt lagere waardes kan hebben. Uiteraard hebben we ook geen zicht op de hoeveelheid suikers in totaal in beide testen - wetenschappelijk gezien lijkt me dit geen gestandaardiseerd onderzoek. :wink:
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hallo Anne,

Dit is de samenstelling van de provamel soya yofu:
Water, ruwe rietsuiker*, gepelde sojabonen* (7,8%), aardbeien* (6,3%),
rijststroop*, maïszetmeel*, stabilisator: pectine, agar-agar en Johannesbroodpitmeel, zuurteregelaar: citroenzuur, rode bietensap*, natuurlijk aroma, zeezout, geselecteerde fermenten waarvan lactobacillus bulgaricus.
* = afkomstig van biologische landbouw
De voedingswaarde per 100ml is:
Energie 82kcal / 347kJ
Eiwit 3,9 g
Koolhydraten waarvan: 10,8 g
suikers 9,7 g
lactose 0,0 g
Vetten waarvan: 2,2 g
verzadigde 0,4 g
mono-onverzadigde 0,5 g
poly-onverzadigde 1,3 g
cholesterol 0,0 mg
Voedingsvezel 0,8 g
Natrium 0,05 g

In een portie van 350ml zit dus 37.8 gram koolhydraten :-? en 13,7 gram eiwit.

Inderdaad maakt het geen verschil voor je bloedsuikers of je nu gewone tafelsuiker, fructose, of rietsuiker of andere zoals maisstroop, tarwestroop etc. gebruikt.

Wat wel een vertraging van de opname kan bewerkstelligen is het eiwitgehalte van de yofu, maar er zit bijna 3 x zoveel khd als eiwit in :(

Ik kan je op een briefje geven, dat ik het niet hoef te proberen, mijn bls schieten dan toch als een gek omhoog.
Ik heb zelf ook provamel-producten gebruikt, maar dan de naturel producten en inderdaad reageer je hier niet zo snel op met je blsjes, alhoewel je toch ook rekening moet houden met de eiwitten (en de omzetting naar glucose op de lange duur!)

Als je echt een glucosetest wilt doen, dan gebeurd dit in het ziekenhuis toch op een wel heel andere manier, niet met ingepakte suikers dus!

In het ziekenhuis krijg je ook een vervolg onderzoek, dus niet na alleen 1 uur (de eiwitten kunnen inderdaad een vertraagde werking bewerkstelligen), maar ook nog eens na 2 en na 3 uur en soms ook nog eens na 4 uur. Dan zie je dus werkelijk wat de belasting is voor je blsjes.

Ander punt is dat het nemen van een bls-test na 1 uur nìet effectief is, het duurt gemiddeld toch echt wel langer eer je de belasting echt kan merken.
Dat is dus ook de reden waarom diabeten dus na 1,5 (max 2uur als je een vertraagde maaglediging hebt, zelfs nog wat langer) de controle's verrichten.

Als iemand dus echt de belasting voor de bls wil weten, dan is er meer controle op betere en meer tijdstippen nodig, om tot een juiste indicatie te komen.

Ik denk trouwens niet dat het verstandig is voor iemand met candida of diabetes om een ontbijt te nuttigen wat zoveel khd bevat :-?

Vriendelijke groeten van Paulina :D
Plaats reactie