Even voorstellen

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
Mijni
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 63
Lid geworden op: za okt 15, 2005 11:55 pm
Locatie: Grootebroek

Even voorstellen

Bericht door Mijni »

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op deze site, daarom zal ik me even voorstellen. Mijn naam is Mijni, ik ben 56 jaar oud, en sinds augustus 2003 is bij mij de officiële diagnose Diabetes type 2 gesteld.
Geen echte verrassing, want ik heb eigenlijk altijd geweten dat me dit boven het hoofd hing. Mijn grootmoeder had het ook, daarentegen mijn moeder weer niet. Tijdens mijn beide zwangerschappen had ik zwangerschapsdiabetes. Maar ja, dat gaat gelukkig weer over.

Zolang ik me kan herinneren ben ik een groot drinker geweest. Nee hoor, geen alcohol :P , bier lust ik niet, en die andere glaasjes zijn me te klein. "Doe mij maar een glas water of vruchtensap". Om die reden kreeg ik dikwijls van mensen het advies me eens te laten onderzoeken op diabetes. Dus elke keer als om de één of andere reden mijn bloed moest worden onderzocht, vroeg ik of ze tevens wilden kijken of er sprake was van diabetes. Maar dat was gelukkig nooit het geval.

Tot een jaar of 4 geleden de doktersassistente me zei dat ik "voorzichtig moest zijn", helaas vertelde ze er niet bij hóe!
Twee jaar geleden was ik bij de bloedtransfusiedienst, waar ik onverrichter zake naar huis werd gestuurd vanwege een te hoge bloeddruk. Ik had altijd al de neiging tot een wat hogere bloeddruk, voornamelijk toen ik nog de anticonceptie pil slikte. Maar nu moest ik toch naar de huisarts en het onderzoek werd grootscheeps aangepakt. En ja, ik bleek ook diabetes te hebben.

Met 3x500 mg Metformine per dag is de zaak aardig onder controle te houden. De HbA1c zit meestal op 7.4, hetgeen voor mijn huisarts geen reden is om de medicatie te verhogen. Het gekke is alleen, dat ik zelf nooit onder de 7.0 "prik". Meestal tussen de 7.7-10, met uitschieters tot 14.5 als ik "gezondigd" heb. Hoe kun je dan op een gemiddelde van 7.4 uitkomen? Ook 's nachts zit ik niet laag.

De diabetes verpleegkundige vertelde me tijdens het laatste bezoek dat er wat nieuwe inzichten zijn m.b.t. de HbA1c waarde, dat deze niet meer als zaligmakend wordt gezien. De diverse processen blijken bij de ene persoon sneller te verlopen dan bij de ander, waardoor de HbA1c waarde minder absoluut is dan altijd werd gedacht.
Zou ik dan misschien toch al langer diabetes hebben, zonder dat dat bij onderzoek aan het licht kwam?

Mijn grootste probleem zijn mijn voeten. Branden, prikken, het gevoel dat je met blote voeten op gewassen grindtegels loopt, doof gevoel, tenen die los in je schoenen lijken te liggen, een huid die te krap lijkt, heet/koud, pijnscheuten... (vooral) 's avonds niet meer weten hoe je zitten moet, en 's nachts in bed om dezelfde reden liggen tollen..
Mijn vorige huisarts hield vol dat er pas sprake kon zijn van neuropathie als je járenlang diabetes had. Dus die mogelijkheid sloot hij uit.
Wel ben ik een jaar of 2 geleden, op eigen verzoek, bij een neuroloog geweest. Hij kon geen afwijkingen vinden, begreep wel ongeveer wat ik bedoelde, haalde zijn schouders op bij het woord "neuropathie", zei dat eventuele medicatie erger was dan de kwaal, en dat ik er maar mee moest leven.
Bij het periodieke onderzoek met dat fiberglas dingetje (dat zal ongetwijfeld een mooie naam hebben) door de diabetesverpleegkundige, kan ik al die aanrakingen wel voelen, en in principe is daarmee neuropathie ook uitgesloten.
Desalniettemin..... ik wil nog wel een jaar of 30 mee, maar met déze voeten?!!! Ik word er gek van!

Vorige maand stond er in de Diabc een interview met een endocrinoloog. Deze arts vertelde dat er zelfs al sprake kan zijn van neuropathie in het pre-diabetes stadium!

Toen ik een poosje geleden weer eens niet kon slapen van de pijn in mijn voeten, heb ik "brandende voeten" ingetypt in Google, en via een bericht in het forum van de DVN kwam ik bij Pilliewillie terecht. Een verademing om te lezen dat ook andere mensen het probleem herkennen!
Ik las over chroom en alpha liponzuur.... ik zette het hele verhaal op een floppy en nam het mee naar mijn huidige (homeopatische) huisarts. Van hem mag ik alles proberen wat ik wil... en ook hij denkt dat er sprake is van neuropathie.
Dus ik wil graag zoveel mogelijk lezen over dit onderwerp en de mogelijkheden die er zijn.

Naast diabetes en neuropathie heb ik nog artrose, verhoogde bloeddruk (waarvoor ik hydrochloorthiazide slik en atenolol. Dat laatste ben ik aan het afbouwen, dat was nog een erfenis van mijn vorige huisarts). Verder nog een listesis en ischias, maar dat staat hier buiten.... tenminste... dat denk ik :wink:

Welnu, dat was het wel zo'n beetje. Ik hoop op deze site veel wijzer te worden. :P

Vriendelijke Groeten

Mijni
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hallo Mijni,

Welkom op het forum :P

Inderdaad klinkt het alsof je inderdaad al langer diabetes ll hebt als dat er officieel geconstateerd is, vaak herken je de 'aanwijzingen' niet echt en zo duurt het vaak erg lang (soms wel jaren) eer dat er een duidelijke diagnose komt.

De klachten over je voeten zijn heel bekende klachten, vaak is de pijn er veel eerder als dat er een diagnose gestelt kan worden, dit is vaker bij DMll het geval, omdat dat vaak erg laat echt ontdekt wordt.

Het antwoord van de neuroloog, tja ook een bekende hoor!, leer er maar mee leven, en als het echt niet gaat kan je dan neurotin of nog iets anders krijgen, bijwerkingen als een gek en werken ho maar!

Er zijn zoals je wellicht hebt gelezen diverse mensen die het neuropathie-protocol volgen en wel degelijk van de pijn zijn afgekomen, ondergetekende ook hoor! Een verademing, dat kan ik je gerust vertellen!

Je kan van deze site inderdaad heel veel wijzer worden en samen met Willy kom je er wel uit hoor!

Groetjes van Paulina :D
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Mijn grootste probleem zijn mijn voeten. Branden, prikken, het gevoel dat je met blote voeten op gewassen grindtegels loopt, doof gevoel, tenen die los in je schoenen lijken te liggen, een huid die te krap lijkt, heet/koud, pijnscheuten... (vooral) 's avonds niet meer weten hoe je zitten moet, en 's nachts in bed om dezelfde reden liggen tollen..
veel te hoog daar moet je wat aan doen!! of door voeding en supplementen of door medicijnen
Mijn grootste probleem zijn mijn voeten. Branden, prikken, het gevoel dat je met blote voeten op gewassen grindtegels loopt, doof gevoel, tenen die los in je schoenen lijken te liggen, een huid die te krap lijkt, heet/koud, pijnscheuten... (vooral) 's avonds niet meer weten hoe je zitten moet, en 's nachts in bed om dezelfde reden liggen tollen..
zeker het begin van neuropathie.

Kan je toelaten tot het neuropathie forum voor behandelingsadvies. Maar........

begin volgend jaar worden deze forums alleen maar toegankelijk voor patienten die het goed vinden dat de rooy mijn sponsor de supplementen levert, hij betaalt nl alle therapeuten op dit forum die gratis advies geven.

als je dat geen bezwaar vind laat ik je toe. je behandeling gaat nl enkele maanden duren.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Mijni
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 63
Lid geworden op: za okt 15, 2005 11:55 pm
Locatie: Grootebroek

forum

Bericht door Mijni »

Bedankt voor het warme welkom :-)

En dank je wel als je me toe wilt laten tot het neuropathie forum. Ik hoopte al dat je zoiets zou zeggen :)
Mijn huisarts heeft al gezegd dat ik waarschijnlijk beter zelf de supplementen kan aanschaffen, dus het lijkt me geen probleem als dat bij De Rooy zou moeten.

Dat "veel te hoog daar moet je wat aan doen!! of door voeding en supplementen of door medicijnen" in je bericht, slaat dat op mijn HbA1c?

Ik ben in elk geval hoopvol gestemd, nu ik hoor dat er een mogelijkheid is om van die pijn in mijn voeten af te komen!
Ik heb mezelf en mijn echtgenoot namelijk beloofd dat ik aankomende zomer weer goed kan lopen!!

Groeten

Mijni
Plaats reactie