ook diabetes type 2

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Tinkerbell
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do aug 25, 2005 2:37 pm

ook diabetes type 2

Bericht door Tinkerbell »

hallo.
Ik ben nieuw hier, heb sinds kort d2 maar wil niet meteen al heel mijn levensverhaal en plein public gooien. Wil dat zeggen dat ik dus verder op dit forum niks kan lezen??
Zou ik erg jammer vinden, want ik zoek me al een tijd suf naar goeie, informatieve sites, omdat dat goedkoper is dan telkens met m'n vragen naar mijn moeder te bellen (ik woon in België, zij in NL en ze heeft ook D2) en omdat ik me telkens weer nieuwe dingen af vraag.

Groetjes,
Tinkerbell
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Welkom Tinkerbell.

Willy is tot woensdag a.s. afwezig,dus zul je even geduld moeten hebben om op de andere onderdelen toegang te krijgen.
Als je met brandende vragen zit,dan schiet ze maar op ons los,ik weet zeker dat je dan antwoorden krijgt.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Tinkerbell
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do aug 25, 2005 2:37 pm

Bericht door Tinkerbell »

brandende vragen heb ik niet hoor :D

wel een kleine vraag voor de moment: kan diabetes invloed hebben op je humeur? Ik bedoel: volgens mijn man ben ik rap kribbig als ik iets "verkeerd" heb gegeten. Dus als ik bv iets te veel suikers heb binnengekregen. Meestal betert dat wel weer als we gewoon gegeten hebben (Lunch of avondeten). Hij denkt dat dat daarvan kan komen, is dat zo?? (gisteren bv een "flauwte" gehad,en omdat we niet thuis waren dan maar frisdrank gedronken. tegen dat we thuis waren reageerde ik soms nogal kribbig om niks eigenlijk. En dat heeft hij zo al een paar keer in de mot gehad, en gisteren zei hij dat het wel verband leek te hebben met elkaar. Raar idee wel hoor.
estherhoogeveen
Verslaafd aan het forum
Berichten: 109
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 4:11 pm
Locatie: ilpendam
Contacteer:

Bericht door estherhoogeveen »

Hallo Tinkerbeel,

Ook van mij een hartelijk welkom.

Helaas, het is hier in ons huis ook een bekend fenmeen als ik iets van iets teveel heb gehad maar ook wel als ik een beetje te laag zit hoor. Berg je dan maar want dan ik elk huis bij mij te klein. Zo van het ene op het andere moment.
Nu ik hier regelmatig kom en met mijn db en mezelf bezig ben zeggen ze hier wel dat het al iets beter gaat.
:lol:
gegroet esther 8)
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Zeker weten Tinkerbell

Met je stijgende of zakkende bloedsuikers gaat ook je humeur/stemming mee,alleen het vervelend dat je dat zelf niet altijd in de gaten hebt,zeg eigenlijk maar...helemaal niet.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Tinkerbell
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do aug 25, 2005 2:37 pm

Bericht door Tinkerbell »

nee idd, ik schrik soms van mezelf als ik kribbig geantwoord heb. Maarja, dan is het al gezegd he ... Maar nu weet ik dat het daarvan kan komen, dus kan ik proberen er wat meer op te letten :D

heb mijn collega ook al ingelicht, want komende 2 weken moeten we naarhet buitenland voor het werk. Ze heeft al speciaal het hotel gevraagd om yoghurt of platte kaas te voorzien bij het ontbijt, in plaats van broodjes en croissants; Vorige keer had ik daar geen rekening mee gehouden, ben toen echt wel ziek geweest de tweede dag ... En m'n chef - was toen ook mee - kreeg het te verduren. hihi. Zo is eigenlijk het balletje aan het rollen gegaan, en zijn we op diabetes uitgekomen. Ik dacht het eigenlijk al, omdat het in de familie zit, en omdat ik altijd al schommelende bloedsuikerspiegel had (sinds mijn 15e ongeveer), maarja, je wilt het eerst niet weten he ...
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Hallo Tinkerbell

Depressiviteit komt veel voor bij diabetes patienten. Hersenen kunnen alleen glucose gebruiken als brandstof, als daar te weinig van is werken ze niet goed.

Het klopt dat je alleen toegang krijgt tot de behandelingsforums als ik daar het nut van in zie. Als er niks te behandelen is bij jou dan is dat niet echt nuttig.

Vergelijk het met een ziekenhuis, daar lig je ook niet in als je niet ziek bent. Zie mijn behandelingsforum als een digitaal ziekenhuis dat 24 uur per dag voor je beschikbaar bent als...........

je ziek bent of klachten hebt waar ik misschien mee kan helpen.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Tinkerbell
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do aug 25, 2005 2:37 pm

Bericht door Tinkerbell »

Hallo Willy,

ik heb je antwoord eens lang moeten laten bezinken, want ik was er eigenlijk wel boos om. Ik kreeg ineens weer het gevoel vanvroeger, toendat ik altijd eeen aanstelster genoemd werd.
Ik kan er dus niet tegen als een ander me zegt dat ik níet ziek ben, terwijl ik dat wél ben. Ik heb zware astma en helaas vorige week nog bevestigd, diabetes. Ik hoopte hier meer uitleg voor mijn vele vragen te vinden, zonder dat ik eerst alles moet omschrijven en vragen. Want zo worden veel vragen dubbel en driedubbel gesteld lijkt mij.
Maar goed, als jij denkt dat ik hier niet geholpen kan worden, mag jeme schrappen als lid. Het deed pijn toen de regering hier de invaliditeitspercentages aanpastte en ik van 16% invalide ineens naar 0% invalide werd geschoven zonder ook maar een medisch onderzoek of wat dan ook, gewoon door een besparingsmaatregel. En als er dan mensen nog maar eens een vergelijking maken met in het ziekenhuis liggen zonder ziek te zijn ... dan is voor mij de maat vol.
Ik ben weldegelijk ziek, heb enorm veel vragen, maar zal wel op een andere manier aan mijn antwoorden komen.
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Tinkerbell wees nu niet boos op mij :cry: was helemaal niet mijn bedoeling om je boos of verdrietig te maken.

Zoals je kan zien worden alleen de forums neuropathie en BLS stabilisatie gebruikt. in het retinopathie forum gebeurt nog niets. Als jij misschien ook neuropathie of retinopathie hebt vertel daar dan over dan kan ik je misschien helpen.

Ook op het gebied van BLS stabilisatie kan ik helpen. Ben jij een "springer" qua BLS?

Astma........ niet geheel mijn gebied, maar ik denk dat ik daar ook wel iets over kan zeggen. Maar ook dan geld dat je iets over joouw astma zal moeten vertellen op dit forum.
Tinkerbell
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do aug 25, 2005 2:37 pm

Bericht door Tinkerbell »

SORRYSORRYSORRY Willy! ben ondertussen al een beetje gekalmeerd hoor. Maar ik ben het zo ontzettend beu dat anderen voor mij uitmaken of ik al dan niet ziek ben of me niet serieus nemen (ik weiger trouwens diabetes, astma en mijn hele verzameling allergieën als ziektes te zien, en helemaal niet als handicap. Volgens een kennis betekend dat dat ik het nog altijd niet echt geaccepteerd heb ...) :oops:
Wat je er nu uitkraamt is voor mij chinees hoor ... vandaar dat ik dus antwoorden (hulp) zoek, en verhalen waarin ik me herken die me veel duidelijk kunnen maken.
Bij mijn laatste controle was mijn suiker 4.9, en zou tussen 4.5 en 6.5 moeten liggen. Ik heb meer last van te laag dan te hoog lijkt het wel, maar ik heb geen prikker, dus kan niet meten. "Krijg" er geen van de dokter zolang ik geen medicijnen nodig heb en enkel maar moet dieëten. (gelukkig heb ik een lieve mama met een metertje op overschot. Moet die alleen nog zien te halen, is 250km noordelijker ... ) :wink:
Volgens ons mama eet ik dan weer te weinig kh, komt het daar van, maar als je het zelf moet uitvogelen ... ni simpel zenne, als je dan ook nog ziet dat ik een lijst produkten heb die ik niet mag eten wegens allergieën (veel fruit bijvoorbeeld)! Mijn arme ventje lijdt er ook onder, want mijn humeur schommelt met het suikerpeil mee lijkt het wel. Als we iets later eten dan gepland wordt ik knorrig, als ik teveel suiker heb binnengekregen voel ik me onbestemd mottig en word ik ook weer knorrig ...

Rond mijn 15e (ben bijna 35 nu) had ik al veel last van te lage suikergehalte (hypo? kan die niet uiteen houden) , en had ik het "voorrecht" om in dat geval zelfs in de klas een boterhammetje te mogen eten (het was kiezen of delen voor het schoolhoofd: ofwel at ik iets, ofwel joeg ik ze de stuipen op het lijf door flauw te vallen. hihi) Maar toen vond de huisarts dat niet alarmerend ("het zal wel meevallen, stress ofzo, meten is zéker nog niet nodig, slaap maar eens goed") :roll:
En een jaar of 10 geleden moest ik een glucosetest doen om medische goedkeuring voor een pilotenbrevet te krijgen. Drinken, in potje plassen, bloed prikken, en dat 5 keer. Daarvoor moest ik terugkomen wegens niet goed, maar wat er juist niet goed was hebben ze me niet willen zeggen, moest ik aan de huisarts vragen. En die kreeg natuurlijk het dossier niet vrij van het bestuur (der luchtvaart) dus wisten we nog niks ... (by the way, ben afgekeurd, 2e keer was ook "niet goed").

Je zou zeggen, genoeg voor een huisarts om toch eens alles goed te testen ... ja salu! Die 4.9 vond ze prima in orde (gemiddelde van 3 maanden), dus ik hoef het eerstkomende jaar niet terug te komen ...
Maar hoe kan een gemiddelde nu uitwijzen of je al dan niet schommelt?

Wat die astma betreft ... daar trek ik redelijk mijn plan mee hoor. Als ik veel last heb weet ik meestal de oorzaak wel (mist of m'n voeten geveegd aan de medicatie of iets van de verboden-lijst gegeten). Sinds ik weer intensief sport (fietsen) heb ik er ook wel iets minder last van. Vandaar dat ik soms mijn voeten veeg aan de medicatie, dan voel ik me goed en vergeet ik het gewoon :oops: (ja, je mag me onder m'n kont schoppen) :)

Mijn probleem nú is dat ik niks snap van al die info dat je overal krijgt, al die afkortingen, verschillende waardes en zo meer. Ik ben geen dokter en versta er dus nougabollen van ...

nogmaals, sorry! ik zal wel last gehad hebben van een humeurdaling :oops:

Als je me die termen kunt uitleggen snap ik er misschien toch al iets meer van.
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hoi Tinkelbell,

Tja dat lijkt op een chronisch geval van struisvogelpolitiek :-?

Als jouw HbA1C (waarde over drie maanden gemeten) 4,9 is dan heeft jou arts inderdaad weinig reden om verder te kijken als zijn neus lang is, want dan heb je gewoon een niet-diabetische waarde, je doet het dus goed met je dieet (bewust of niet).

Het lijkt er eerder op dat je last hebt van hypoglycemie, iets wat inderdaad goed onder controle te houden is door een goed dieet.

Je gebruikt niet zo snel te weinig koolhydraten, je kan zelfs heel ver zakken, ik gebruik zelf ongeveer 30 tot 50 gram koolhydraten per dag en dat is prima, mijn bloedsuikerwaardes (bls) zijn dan ook redelijk goed te noemen en met een HbA1c van rond de 6 mmol/l ben ik dan ook een goed ingeregelde diabeet. Ik gebruik wel insuline, 4 x daags.

Dat je weinig fruit (mag) gebruikt is voor jou dus eigenlijk geen slechte bijkomstigheid, want fruit zit knalvol met koolhydraten, laag koolhydraatfruit zoals aardbeien, frambozen of bessen zou je waarschijnlijk wel kunnen gebruiken.

Als je suikerspiegel schommelt rond etenstijd, dan zou je dus voor jezelf een strakkere planning kunnen maken, scheelt humeurperikelen en ook sterke dalingen in je bls.
Tja en dat je onbestemd mottig wordt van teveel suikers......... da's logisch natuurlijk, hebben we trouwens als diabeet allemaal last van, tenzij we meer spuiten (en er dik tegenaan groeien).

Aan die wisselingen is beslist wat te doen, voedingssupplementen kunnen hier erg goed bij helpen, maar daar zal Willy je verder veel meer over kunnen vertellen.

Dus welkom op het forum!

Groetjes van Paulina :D
Tinkerbell
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do aug 25, 2005 2:37 pm

Bericht door Tinkerbell »

Huh, paulina, nu snap ik er helemaal niks meer van ... Eerst lijkt het je hypoglycemie ipv diabetes en dan zeg je: en dat je onbestemd mottig wordt van teveel suikers......... da's logisch natuurlijk, hebben we trouwens als diabeet allemaal last van, tenzij we meer spuiten (en er dik tegenaan groeien).

En hoe kan een gemiddelde nu zeggen of je van tijd niet te hoog of te laag zit. Ik bedoel, ik heb me in die 3 maanden heel goed aan mijn dieet gehouden, behalve een keer 2 weken dat ik in het buitenland zat voor het werk. En toen ben ik ook echt ziek geweest, duidelijk van m'n suikerpeil. Dan is dat gemiddelde toch niet direkt juist? ik bedoel, ok, het is een GEMIDDELDE, maar dat is dan een algemene waarde, en weet ik dus nog altijd niks over de wérkelijke waarden. En nu heeft iedereen wel een wisselend suikerpeil, maar toch niet zo dat je er van flauw valt of er echt hondsberoerd van wordt (een gezonde mens bedoel ik). Dus in dat geval zou je toch eigenlijk verder moeten zoeken lijkt me. En dat vindt de dokter niet nodig, en dát versta ik dus niet. Zeker niet als je weet dat er nog suiker in de familie zit.

Hoeveel gram kh ik per dag gebruik weet ik niet, nog nooit nagewogen. Maar ik eet nauwelijks brood (dat wilt zeggen, misschien 2 dagen per week een boterhammetje als ontbijt) , lust geen patatjes, en pasta en rijst eten we bijna niet want dat eet mijn man niet zo graag (die eet wel patatjes). Dus blijft er niet veel over, want in eitjes (ontbijt) en groenten en vlees (lunch/diner, 's middags wel groenten geen vlees) zitten ook niet direkt veel kh.
Frisdrank is aan mij niet besteed, ik ben "waterverslaafd", en koffie en thee drink ik zonder iets in.

Hoe meer antwoorden ik krijg, hoe minder dat ik er van begrijp :cry:
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hoi Tinkerbell,

Hypoglycemie is toch een soort voorstadium van diabetes, als het niet wordt onderkend en behandeld (inderdaad kan dit met een dieet) dan krijgt je alvleesklier op den duur toch teveel voor zijn kiezen en legt langzamerhand het loodje.

Het probleem is inderdaad dat hypoglycemie totaal onderkend wordt door de artsen en dat er maar heel weinig zijn die er iets aan willen of kunnen doen, ze gaan inderdaad af op de gemiddelde waardes zoals het HbA1c.

Ook ik ben braaf begonnen met hypoglycemie en je geloofd het of niet, ik kreeg dus een chocomelk kuur, 3 x daags een beker tussen de maaltijden door........... kan ook geen chocomelk meer zien hoor :-?

Iedereen wisseld met zijn bloedsuikersspiegels, ook niet diabeten hebben een wisselend gehalte, volgens de interniste kan je schommelen tussen de 3 en de 8 mmol/l , maar dat is toch wel erg optimistisch gesteld hoor. Maar als je je vriend zou prikken voor de maaltijd en na een koolhydraatrijke maaltijd dan zie je ook dat zijn bloedsuikerspiegel voor het eten lager is als na het eten, alleen zijn die uitslagen niet zo groot.
Maar denk maar eens aan wat oudere mensen die net hebben gegeten en de oogjes vallen dicht............... de spijsvertering en de verhoogde blsjes!

Je kan je inderdaad behoorlijk ziek voelen als je of erg laag of erg hoog zit, dat heeft goed te maken met je bloedsuikerspiegel-rollercoasters die je na een koolhydraatrijke maaltijd krijgt.
Iemand die dus geen hypoglycemie heeft en die dus een goed werkende alvleesklier heeft, werkt zonder problemen de wisselingen in de blsjes weg.
Mensen met een verstoorde alvleesklierwerking, dus hypoglycemie en DM l en DMll, die hebben die mogelijkheden niet meer.
Misschien zou je eens op het forum kunnen lezen, wat het verschil is tussen een diabeet en een niet-diabeet en wat er gebeurd als beide hetzelfde eten, dat laat duidelijk het verschil zien en dan begrijp je ook waarom je je zo beroerd kunt voelen.

Als je huisarts of internist wil aantonen dat je blsjes verstoord zijn dan kan je een zogenaamde verlengde suikertest doen,G.T.T. glucose tolerantie test , dat laat zien hoe je lichaam omgaat met het verwerken van suikers, dat moet dan duidelijk aantonen dat er wat aan de hand is en dan kan je inderdaad met een dieet van een dietiste of diabetesverpleegkundige proberen je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden, als dat lukt dan hoef je inderdaad geen medicatie te gebruiken.

Hopelijk ben je nu niet nog meer verward :-? , want dat is nu juist niet de bedoeling hoor!

Groetjes van Paulina :D
Tinkerbell
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do aug 25, 2005 2:37 pm

Bericht door Tinkerbell »

Hoi!
Nee hoor, nu snap ik het al wat meer! Bedankt zeg!!

Die G.T.T. is dat niet gelijk wat ik destijds heb moeten doen? drinken, plassen, prikken, drinken, plassen, prikken, drinken enz.... en dat op een nuchtere maag?
Daar heeft mijn huisarts nooit de resultaten van gekregen. En zij zei dat dat de volgende stap zou zijn, maar dat die dus met die 4.9 niet nodig is.
Ach weet je, ik wacht tot ik het metertje van ons mama heb, hou het een week of twee weken bij en dan kan ik alsnog terug naar de dokter he, als het echt de spuigaten uit blijkt te lopen.
Voorlopig helpt mijn ventje me wel goed door me iets lekkers in mijn mond te steken als ik tegen het avondeten loop te vitten om niks. hihi (leuk hoor, krijg ik 1 (één!) chippie, en dan doet em de zak weer dicht!
de flapdrol!)
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hoi Tinkelbell,

Ja, wijze vriend hoor, ik zie het voor me :wink:

Weet je hoe je je bloedsuikers het beste kan controleren?
Ik neem aan dat moeders je wel verteld hoe of wat?

Als je een dagcurve wilt prikken betekend dit:
- nuchter prikken
- voor het ontbijt
- 1,5 uur na het ontbijt
- voor de lunch
- 1,5 uur na de lunch
- voor het avondeten
- 1.5 uur na het avondeten
- voor het slapen gaan
- en mocht je wakker worden om een uurtje of 03.00 dan nogmaals.

Dit geeft je een goed overzicht, hoe je met je voeding je blsjes beïnvloed.

Hopelijk kan je van moeders ook wat teststripjes los peuteren?
Ga anders even naar je huisarts en zeg wat je wilt bereiken met het meten, wie weet strijkt de man over zijn hart en krijg je een (misschien eenmalig) recept voor die teststripjes, niet geschoten is altijd mis hoor!

Groetjes van Paulina :D
Plaats reactie