Ben ook diabeet type II

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Tinus
Bekende op het forum
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 26, 2005 12:06 pm

Ben ook diabeet type II

Bericht door Tinus »

Hallo allemaal,
Na lang zoeken eindelijk een site gevonden waar voor iedereen wat uit te halen valt. Ik ben Tinus en ik ben bijna 50 jaar. Negen jaar geleden is er diabetes bij mij geconstateerd. Ook heb ik overgewicht. Men zegt dat dat erfelijk is. Nu ben ik als kind zijnde altijd al dik geweest dus dat helpt niet mee. Kort samengevat heb ik dezelfde constitutie als mijn moeder. Bij mijn moeder is vrij laat vastgesteld dat zij diabetes was. En dat heeft voor veel problemen gezorgd. Tot een aantal jaren geleden gebruikte ik medicijnen (metformine) en had het redeljk goed onder controle. Ook had ik jarenlang buikklachten wat resulteerde in een aantal spoedopnames in het ziekenhuis. De ene keer was een cyste op de eierstok die gesprongen was en niet meer te stelpen was, dan weer heel hevige bloedingen. Uiteindelijk om een lang verhaal kort te maken bleek dat ik endometriose had. Dat is een soort tisseuweefsel dat in plaats dat het de vagina verlaat, in de buikholte komt en zich verkleeft ergens in de buikholte. Dit kan de buikwand zijn of darmen of wat er ook maar zit. En het gaat zich gedragen als een eigen menstruatie. Heel pijnlijk allemaal. Nu had mijn huisart bedacht dat als ik de pil zou slikken ik niet meer zou menstrueren en dus geen pijn meer had. Ik kreeg 3X daags een vrij zware pil (DE PIL) te slikken. Maar zelfs daar vloeide ik nog doorheen. Het had een zeer nadelig bijeffect; mijn suiker ging naar waardes van 14 tot 20 :o . Veel te hoog dus. Uiteindelijk moest ik insuline gaan spuiten. Daarna is mijn baarmoeder en eierstok toch nog weggehaald. Maar het duurde lang voordat de waardes weer zakten. Ik gebruik nog steeds insuline, wel veel minder, mijn HbA1c is goed (6.3). Op het overgewicht krijg ik maar geen vat :cry: . Sinds een paar weken ben ik aan de modifast (ongeveer 500 kcal p. dag) onder begeleiding van een dietiste en op advies van de internist, maar ik heb weinig energie. Ben wel 7 kilo kwijt. Ook sport ik al jaren een paar keer in de week, fietsen en fitness, maar doordat ik nu zo weinig energie heb gaat me dat wel moeizaam af :-? .
Een ander zorgenpunt is dat ik een beginnende neuropathie heb. dat is vastgesteld middels een EMG. Maar ik weet niet wat ik eraan kan doen. Mijn internist weet er ook niet zo goed raad mee. Mijn moeder had dat ook en bij haar is uiteindelijk een onderbeen geamputeerd. Daarom ben ik op internet aan het zoeken of iemand daar ervaring mee heeft.
Ga je mee verdwalen, ik weet de weg
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hallo Tinus,

Welkom op het forum Tinus, tjonge wat een verhaal. Je hebt het al aardig voor je kiezen gehad!

Ik denk dat je hier op de goede weg zit hoor, Willy zal wel snel van zich laten horen!

Zoals je misschien gelezen hebt, zijn hier meerderen met het protocol voor (poly)neuropthie bezig en de resultaten zijn erg goed, daar kan ik zelf gelukkig ook van meepraten.

Dat overgewicht is ook geen onbekende, ik heb zelf ook modifast moeten gebruiken (tig jaar terug), maar dat werkte niet bij mij, binnen 14 dagen had ik geen energie meer om wat dan ook te doen.

Op zich niet onlogisch natuurlijk, je hongert jezelf uit of af te vallen.
Persoonlijk zal ik niet meer kiezen voor een crash-dieet want die richt meer schade aan, als dat het goed doet.
Maar ook daar zijn oplossingen voor, dus dat komt wel goed!

Groetjes van Paulina :D
Tinus
Bekende op het forum
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 26, 2005 12:06 pm

Bericht door Tinus »

Dank je wel voor je antwoord Paulina. Ik hoop ook dat ik op de goede weg ben. Bemoedigende woorden zijn altijd fijn. :)
Wat dat crash dieet betreft, daar ben ik langzaam aan het overgaan op een lichte maaltijd per dag. Ik heb bij de dietiste aangekaart dat ik zo weinig energie daarvan krijg maar ze zegt dat ze het niet begrijpt want alle stoffen die je nodig hebt zitten er in. Klaarblijkelijk toch niet genoeg voor mij, of ik heb andere stoffen (erbij) nodig. Maar daar wilt ze niet aan. Aan de andere kant zegt ze dat ik volgende week een maaltijd mag vervangen door een lichte maaltijd, door bijvoorbeeld 1 sneetje bruin brood met een plakje runderrookvlees. Vraag ik mij af of er dan nog steeds alle voedingstoffen erin zitten? :roll:
Ga je mee verdwalen, ik weet de weg
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Hoi Tinus ook welkom op dit forum.

Ja Modifast ik ken het,2x een poging mee gedaan,ik voelde me net een uitgenepen vaatdoek,weinig energie,altijd koude voeten en een koeude neus,dus ook in bed maar draaien totdat ik uiteindelijk in slaap viel om de volgende morgen weer hondsmoe te moeten opstaan omdat de dagelijkse plicht riep.
Wel binnen enkele weken,ik dacht 14 kg kwijt maar na een maand of 2 meer dan 14 kg weer zwaarder. :x

Momenteel trek ik mijn eigen plan en dat werkt,weinig koolhydraten en net genoeg calorieen,daar val ik mee af en voel me kiplekker. :D

Wat voeding aangaat ben je bij Paulina in goede handen hoor,daar kan menig dieetist nog iets van leren. :o
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

oeps tinus, ik had je niet gezien!!! sorry!!

ik ga een paar dagen zeilen als ik terug kom lees ik rustig je verhaal
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Hallo Tinus, heb je toegang gegeven tot de andere forums

Heb je dit artikel al gezien van mij:

http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... cht.1.html
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Tinus
Bekende op het forum
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 26, 2005 12:06 pm

Bericht door Tinus »

Ja, Willy, ik heb het artikel gelezen. Ik weet niet of het op mij van toepassing is. Ik zie dat Cora en Renske een receptenuitwisseling hebben. Wellicht is daar iets voor bij. Dank je voor de toelating. :)
Ga je mee verdwalen, ik weet de weg
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Dus je voldoet niet aan de kenmerken? heup / taille ratio enz.
Tinus
Bekende op het forum
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 26, 2005 12:06 pm

Bericht door Tinus »

Volgens mij niet. Ik ben inmiddels 10 kilo afgevallen en voornamelijk bij de buik en de heup. Ik sport al een paar jaar 2 a 3 keer in de week. Fietsen en fitness. Wel met Modifast moet ik zeggen. Wel voelde ik me na 2 weken gammel en ben ik daarnaast fruit gaan gebruiken (grotendeels rood/blauw fruit) (mag niet van de dietiste :-? ) Ik kan niet zeggen waarom, dit is grotendeels op gevoel.
Na een maaltijd heb ik niet zo heel snel honger dus deze klopt ook niet voor mij. Mijn HbAc1 gehalte (6.3) is al een half jaar goed volgens de internist. Zit al twee jaar in ieder geval onder de 7. In het algemeen moet ik zeggen dat ik geen grote eter ben. Normaal gesproken 2 sneetjes waldkorn brood met 1 plak kaas s'morgens en hetzelfde s'middags, eventueel aangevuld met een plak ontbijtkoek en een bord avondeten (bijna geen pasta's en zelden varkensvlees, meestal kip of vis). s'Avonds mag ik graag 2 glazen rode wijn drinken. Tussendoor eet ik fruit, gewoon omdat ik het lekker vind. Snoep of gebak eten we zelden, ben geen zoetekauw. Kaas vind ik heerlijk, ben een echte kaaskop (alle soorten kaas behalve smeerkaas). Maar ook dat laat ik inmiddels staan. Ik moet zeggen dat ik dat het moeilijkste vind. Mijn glaasje rode wijn en kaas :cry: .
Ga je mee verdwalen, ik weet de weg
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Oke gewicht laten we even zitten
Een ander zorgenpunt is dat ik een beginnende neuropathie heb. dat is vastgesteld middels een EMG. Maar ik weet niet wat ik eraan kan doen. Mijn internist weet er ook niet zo goed raad mee. Mijn moeder had dat ook en bij haar is uiteindelijk een onderbeen geamputeerd. Daarom ben ik op internet aan het zoeken of iemand daar ervaring mee heeft.
wil daar iets aan doen?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Tinus
Bekende op het forum
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 26, 2005 12:06 pm

Bericht door Tinus »

Ja, daar wil ik graag iets aan doen. Ik heb het idee dat het nu nog kan omdat het in een begin stadium is. Het is een doof gevoel bij een aantal tenen aan beide voeten en een klein stukje in de bal van de voet. Heb je suggesties misschien? Ik moet zeggen dat mijn internist wel open staat voor andere invalshoeken.

BTW, hoe was je zeiltochtje?
Ga je mee verdwalen, ik weet de weg
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

oke Tinus. Ik denk dat je moet starten door met je internist te overleggen of hij het goed vindt dat je supplementen gaat gebruiken, of met je DVK.

Zij behandelen jou dusmoeten op de hoogte zijn.

Als jouw arts geen bezwaar heeft open dan in het neuropathie forum een bericht met de titel behandeling Tinus, en beschrijf dan je huidige klachten.

Goed plan?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Tinus
Bekende op het forum
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 26, 2005 12:06 pm

Bericht door Tinus »

Okay Willy, dank je wel. De 10e van deze maand heb ik een afspraak met de DVK en neem ik het op met haar. De relatie tussen de DVK en de internist is ook goed. Daarna kom ik ermee op het forum. Ben benieuwd hoe het verder gaat 8) .
Ga je mee verdwalen, ik weet de weg
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hallo Tinus,

Ik heb ook eerst overleg gehad met de DVK en die had geen bezwaren, ze had zelf ook al veel over alternatieven gehoord die echt werkten, maar ze mogen het nu eenmaal niet voorschrijven of advizeren.

Er zijn er al meerdere op het forum, w.o. ikzelf ook, die van die pijnlijk nare klachten van de neuropathie grotendeels of geheel verlost zijn.
Er gaat een wereld voor je open hoor, als je ineens weer contact hebt met je teentjes, die jarenlang alleen maar pijnlijk en doof aanvoelen, bij mij is ook voor zeker 90% het kouden-voeten tijdperk voorbij!

Fijn dat je je er niet bij neerlegd dat ´er niks aan te doen is´ want dat is het echt wel.

Sterkte bij de DVK!

Groetjes van Paulina :D
Tinus
Bekende op het forum
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 26, 2005 12:06 pm

Bericht door Tinus »

Dank je wel Pauline, het is altijd fijn om wat steun en hoop te krijgen.
We horen nog van elkaar :) :) :) :wink:

Groetjes van Tinus
Ga je mee verdwalen, ik weet de weg
Plaats reactie