Esther's verhaal

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

estherhoogeveen
Verslaafd aan het forum
Berichten: 109
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 4:11 pm
Locatie: ilpendam
Contacteer:

Esther's verhaal

Bericht door estherhoogeveen »

Hallo allemaal,
In mei 2003 liep ik voor de nodige voedselallergieen bij een allergoloog.
Zij liet een bloedonderzoek doen en belde me een paar dagen later op met de medeling dat mijn nuchtere hbA1c 8,9 was en dat ik dat in de gaten moest houden.
Nu is mijn voorgeschiedenis dat ik bij mijn zwangerschappen suiker heb gehad. De eerste 15 jaar geleden kon ik onder controle houden zonder alle toegevoegde suikers.Kind bij geboorte bijna 9 pond Bij de 2de (bijna 10 pond)10 jaar geleden heb ik een halve miskraam gehad in Oostenrijk en ben met ambulance naar Nederland vervoerd omdat ik telkens flauwtes had.
In Nederland bij mijn eigen Gyn werd algeheel bloedonderzoek gedaan en ik moest vanaf de 9de week insuline gaan spuiten. Dat het dus manifest zou worden wist ik wel. Je hoopt alleen dat het heel lang duurt.
De Huisarts die ik belde zei: Nou je wist dat het zou komen dus ik schrijf een recept voor je uit.
Metformine en Tolbutamide. Verder over drie maanden terug en je krijgt wel een oproep voor de DVK en de dietiste.
7 weken later een oproep die pas 5 weken zou plaatsvinden. Dus ik liep, nou ja., ik zat meestal al, bijna drie maande voor ik geinformeert zou worden door een DVK en dietiste. Nou mooi niet dus want ik voelde me hondberoerd en wilde van die pillen af. Ik kon de deur niet meer uit en moest in de buurt van de toilet blijven. Ik liep leeg. En als je dan denkt dat ik wel lekker af gevallen was. Nou mooi niet.
Dat was ik behoorlijk zat. De huisarts gaf aan dat ik nog maar even door moest zetten. Het moest even wennen. Me zolen. Ik heb een aantal ziekenhuizen gebelt en bij de snelste kon ik die middag papieren komen halen bloed af laten nemen en een kan om urine gaan verzamelen. Gelijk een heel regiment afspraken en 2 weken later zat ik bij de internist. Gesproken over mijn belevenis met de pillen en aangegeven dat ik dat niet meer wilde. Dus over op de spuit. Van 2 x daags mix ging ik voor de feestdagen over op 3x kort en 1 x langwerkende. Om vervolgens steeds vaker te moeten prikken om de bls binnen de toelaatbare cijfers te houden. Mijn hbA1c was keurig 6.2. Toch ging het prikken niet lekker en na overleg ben ik in juni 2004 overgegaan op de pomp.
Ik begon me met de dag beter te voelen.
Verder slik ik al 5 jaar een multi-vitaminepreperaat en 1000 mg glucosamine. Heb nl. artrose.Inmiddels heb ik dat aangevuld met 1000 mg. L-Lysine( die me redelijk van de koortslip afhoud) en de internist heeft me ook nog crestor en sind kort ook tyrax (trage schildklier)voorgeschreven.
Voor dit moment is dit mijn verhaal.

gegroet esther 8)
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hoi Esther,

Welkom op het forum! :P

Goed dat je voor jezelf bent opgekomen hoor, ik heb jarenlang lopen stoeien!

Hopelijk gaat het met de pomp verder goed en blijf je lekker voelen, want daar doen we het voor nietwaar?

Groetjes van Paulina :D
estherhoogeveen
Verslaafd aan het forum
Berichten: 109
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 4:11 pm
Locatie: ilpendam
Contacteer:

Bericht door estherhoogeveen »

Inderdaad Pauline,
Daar doen we het voor.

Ik was vanmorgen voor uitslagen in het ziekenhuis omdat ik bijna niet kan lopen van de pijn. Verder gaat alles goed hoor.
Ik zou hielsporen hebben of neuropathie.
De hielsporen zijn met behulp van zooltjes verdwenen maar de pijn in mijn linkerhiel blijft.
Bij de neuroloog is er geen onderzoek aan mijn voeten gedaan en heb de keren dat ik er was mijn kousen en schoenen aan kunnen houden.
Daar snap ik nu niets van. Maar wie ben ik. Leek ???Ik mag nu maandag naar een ortopeed want de neuro kan er niets mee.
Ik vestig nu mijn hoop op maandag.
Ik ben natuurlijk wel blij dat het geen neuropathie is maar waarom moet dat allemaal via een assistent. Ik snap wel dat daar geen antwoord op is, maar het lucht wel even op.

gegroet esther :x
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hoi Esther,

Ah jakkie, dat is een pijnlijke zaak, maar een schrale troost, het slijt vanzelf, klinkt lullig, maar het gaat met goede schoenen en eventueel een inlegzooltje weer over. Dat kan wel even duren.....

Het gebeurd maar zelden dat er echt ingegrepen hoeft te worden, ze zullen wel een fotootje nemen om te zien hoeveer het spoortje loopt, je hielplaatje is grotendeels van kraakbeen, daar valt niet zoveel aan te sleutelen.

Assistentjes moeten het ook leren, helaas komt dat wel eens raar over inderdaad, maar ach daar kan die jongen/meisje ook niks aan doen :oops: , voor de artsen zijn wij vaak routinegevalletjes..... en dan mag het :-?

Sterkte maandag!

Groetjes van Paulina :D
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Hoi Esther,ook welkom hier :D

Heb jij even mazzel een neuroloog met rontgen ogen,knap om zonder een EMG test te vertellen dat je geen neuropathie hebt.

Maar ook ik heb hetzelfde meegemaakt en de orthopeet,die ook 2 diabetische voeten bij mij vaststelde dmv Rontgen foto's,heeft mij alsnog voor die EMG test door verwezen,ja rare jongens die neurologen :wink:
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Esther,

Welkom op dit forum. Mijn naam is Nelleke en misschien vind je eens de tijd om te lezen hoe ik aan het kwakkelen was met die voeten, maar ook hoe ik er nu voor sta en ik ervaar het als een wonder !
Verder las ik dat jij ook pompgebruikster bent, dus let's shake hands :lol: alleen heb ik deze al vanaf 1994 en...ben nog steeds aan het stoeien :-(

Hielspoor las ik en dat klinkt me bekend want dit heb ik ook een poosje gehad, maar is toch vanzelf overgegaan, dus moed houden !
Ik kon nu niet precies uit je verhaal opmaken hoe lang je insuline gebruikt c.q. hoe lang je nu diabetes hebt. Zwangerschapsdiabetes maar is het in de tussenliggende periodes dan over gegaan ?

Thei gaf al aan dat 'men' zonder onderzoek stelt dat je geen neuropathie hebt en dat is natuurlijk heel vreemd als je toch pijn voelt. Op zijn minst zouden ze toch de test met de stemvork of met dat prikapparaatje moeten doen en is dit ook niet gedaan ?


Groetjes : Nelleke
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Hallo Esther dank je voor jouw verhaal hier ophet forum

H/eb je inmiddels toegang gegeven tot de behandelings forums. Alleen de forums over neuropathie en BLS stabilistaie zijn actief

Welke insuline gebruik jij voor je pomp? net als Nelleke Humalog en welke pomp heb je? Kan je met jouw pomp eenTime Released dosis insuline geven?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
estherhoogeveen
Verslaafd aan het forum
Berichten: 109
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 4:11 pm
Locatie: ilpendam
Contacteer:

pomp

Bericht door estherhoogeveen »

Voor de zwangerschappen heb ik al jaren problemen gehad met mijn suikerhuishouding. Bij mijn Iriscopist vanaf 1987 was er al bekend van hypoglychemie en heb daar al die jaren al dieet voor gehouden. De zwangerschapsuiker in 1990 met dieet en in 1995 met insuline.

In 2003 werd de db manifest en ben met pillen begonnen. Metformine en tolbutamide. 2 maanden in de buurt moeten blijven van toilet.
Op eigenhoutje naar internist en over op insuline. 2 x mix 30/70.
In november 2003 over gegaan op 3 x novorapid en 1 x insulatard.
vanaf februari 2004 moest ik wel 5 of 6 keer spuiten en toen ik dat goed zat was mocht ik in juni 2004 over op de Paradigm 511 met Novorapid.
Vanaf die tijd gaat het heel goed met de bls. Met af en toe een schommel erbij. De 511 is niet zo uitgebreid als de 512 en de 712. Maar ik ben er blij mee. Als ik uit eten ga kan ik de bolus met een dual/square nemen. Dat doe ik ook als ik pannekoken, pasta of chinees eet.

Die voeten spelen al een jaar en heb in oktober bij de podo zooltjes gekregen voor de hielsporen. Die zijn nu weg. Maar ik heb nog steeds zoveel pijn in mijn hiel. Ik heb wel een EMG gehad en zelfs een slaaponderzoek om restless legs uit te sluiten.
met een prikapparaatje is het in bij mijn podo voor het laatst gedaan en het kietelt allemaal nog lekker.
Maar a.s. mandag kan ik al bij de orthopeed terecht en die zal wel fotoos maken..

Allemaal bedankt voor het welkom en Nelleke ik had je stukken al gelezen op verschillende forums. Ik wil ook die kant op en ben er mee bezig. Ik slik al jaren de nodige supplementen en er zullen er wel een paar bij komen.
tot zover voor vandaag.

gegroet esther 8)
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Oke pomp: Paradigm 511 met Novorapid insuline (werkt binnen ¼ uur, ged 3-5 uur)

ik heb ook je web pagina gelezen:

http://www.estherhoogeveen.nl/diabetes.htm

Wat is een dual/square ?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
estherhoogeveen
Verslaafd aan het forum
Berichten: 109
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 4:11 pm
Locatie: ilpendam
Contacteer:

bolus

Bericht door estherhoogeveen »

Normale bolus:

toediening van een bolus die in de normale behoefte voorziet.

Square wave bolus: een bolus die gelijkmatig wordt verdeeld over een periode van 30 minuten tot 8 uur

Dualwave bolus: een normale bolus gevolgd door een square wave.

de eerste gebruik je het meest en de Dual gebruik ik bij het uit eten

de Square wave heb ik nog nooit gedaan.

Ik moet me maar eens meer gaan verdiepen in de hoeveelheid eten en het hoe en wanneer en hoeveel insuline toedienen.
Eerst maar eens een goede weegschaal aanschaffen.

gegroet esther 8)
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Ben met Nelleke bezig om voedingsprofielen te maken. De bedoeling is dan zoiets als jij automatisch kan doen te imiteren met haar manuele pomp. Maar we zitten nog in de meetfase.

Wat zou ik voor jou kunnen doen op diabetes vlak?
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Goeie genade Esther....wat jij allemaal vertelt over wat die pomp van jou kan ??? Ik heb zelfs nog nooit van die naam gehoord !

Deze soort eenvoudige pomp die ik nu weer heb (en ook al 8 jaar voor ik overging op een ander soort waar ik doorlopend pech mee had) kan dit dus niet en jij kunt dan waarschijnlijk ook kiezen per 0.1 eenheid toediening en gebruik je deze mogelijkheid vaak ?

Tja....wat het eten aangaat......ik wens je succes als je hiermee begint want het is hartstikke moeilijk....vooral als je net zoals ik een gewone eter bent en geen speciale voeding nodig hebt.

Groetjes : Nelleke
estherhoogeveen
Verslaafd aan het forum
Berichten: 109
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 4:11 pm
Locatie: ilpendam
Contacteer:

Bericht door estherhoogeveen »

Nee Nelleke,

Die 0,1 toediening gebruik ik alleen mar als ik de ampul verwissel.

Verder gebruik ik alleen hele eh's
Ik denk er wel eens aan om mezelf nog scherper in te stellen en dan zou ik de halve en tiendes nodig hebben maar om nu altijd met een calculator te moeten lopen zie ik nog niet zo zitten. Dan is mijn eten kud voor ik het heb afgewogen. haha

Dan wacht ik tot ik een nieuwe mag hebben want de Paradigm heeft hem nu zodat je je bls meet en invoerd in de pomp en die geeft dan aan hoeveel eh je kan gebruiken. Er kan nog veel meer maar dit heb ik er van onthouden.

gegroet esther 8)
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Willy schreef:Wat zou ik voor jou kunnen doen op diabetes vlak?


heb je een idee? of liever niet.....
estherhoogeveen
Verslaafd aan het forum
Berichten: 109
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 4:11 pm
Locatie: ilpendam
Contacteer:

Bericht door estherhoogeveen »

Willen wel maar ik zou het op dit moment even niet weten Willy. Ik ben op dit moment een voedingslijst aan het samenstellen(voor Jack) om te kijken wat ik daar mee kan doen i.v.m. de voedingssupplementen en af te vallen.

Mijn bls zijn redelijk stabiel rond de 6.5 en moeten naar beneden.
Lager krijg ik al hypo gevoel.
Ik werk daar hard aan maar het gaat langzaam.

Als je wel al iets voor mij weet houd ik mij aanbevolen.

gegroet esther 8)
Plaats reactie