Diabetes verhaal van Liesbeth

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Lia (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 245
Lid geworden op: di okt 19, 2004 12:10 pm
Locatie: Gezondheids Adviespunt, Damsluis 3, 3831 SP Leusden, Woensdag 12-13 uur 033-4947102
Contacteer:

Nelleke: hypo na hyper hoe kan dat nou?

Bericht door Lia (therapeut) »

Beste Nelleke,

Jij schreef: "Gisteren dus een 'topdag' wat mijn waardes betrof en vanmorgen stond ik op met 12.1...en nadat we een paar uur weggeweest zijn meet ik voor de lunch 12.6 !"

Het jojoen is erg vervelend. Het is prettig te weten welk product je suikernivo fluctueert. Weet je wat?
Zou je voor mij een week willen bijhouden wat je eet en drinkt?

Je schrijft: "Ik hoef dus niet boos op mezelf te worden, want dit is iets waar ik niets aan kan doen, alleen corrigeren."

Inderdaad boos op jezelf worden moet je echt niet doen hoor!

Nelleke: 'Lia jij schrijft:
Een hypo is een logisch gevolg van een verhoging van je bloedsuikernivo!!
Ik kan ik deze zin niet goed begrijpen. Als ik n.l. met een waarde van 6.0 de tuin inga of aan de slag ga beland ik 9 van de 10 keer toch in een hypo en weet ook wel waardoor dit komt n.l. te veel inspanning en te veel insulinetoevoer."

Lia: Als je beweegt gebruik je bloedsuiker voor je systeem. Vooral voor je spieren, dit merkbaar in de spiertonus. Is je bloedsuiker laag dan is ook je spiertonus laag. Dat uit zich wel in de vele plasjes die iemand dan moet doen en stressincontinent wordt.
Microorganismen die iedereen bij zich heeft, gebruiken óók bloedsuiker,
Bij diabetes is vaak een extra mircoorganische belasting, virus of schimmelinfectie aanwezig.

Als je dus de tuin ingaat, kun je beter eerst iets eten, om een dip te voorkomen. Bewegen is prima, maar afgewogen. Daarom is het zo belangrijk om een dagschema te maken, van waaruit regelmaat
ontstaat en meetbaar wordt wat je lichaam nodig heeft voor welke activiteit.

Nelleke:Maar elke hyper wordt toch niet logischerwijze gevolgd door een hypo ? Hoe jij dit bestudeerd hebt en het ook begrijpt, is voor mij niet logisch, want veel termen ken ik gewoon niet, dus echt begrijpen doe ik het niet.

Lia: een hypo kan ook zonder hyper ontstaan, maar na een hyper komt meestal wel een hypo. Ik heb Liesbeth uitgelegd waardoor. Het is moeilijker te reguleren met medicatie dan zonder. De medicatie wordt op een moment ingesteld, dat je misschien een inactive periode hebt, dan is er meer insuline nodig. Door te bewegen wordt de bloedcirculatie verbeterd dat heeft een positief effect op endocriene-hormonale processen. Een ingestelde afgifte is star, houdt geen rekening met veranderde leefstijl en verhoging van de activiteit.

Nelleke: Je praat over een aardpeer en noch ik noch mijn man weten wat dit is.

Lia: tja, loop eens een reformwinkel binnen en verbaas je over de heerlijkheden :wink:

Nelleke: Het lijkt me ook helemaal niet smakelijk meer om b.v. bij groentes rijst of mihoen te eten.....ik denk dat ik, als ik het roer om zou gooien, alleen op brood zou gaan leven (broodje gezond dan) en helemaal geen warm eten meer zou nemen en.....dat is dus ook niet goed.

Lia: het is heerlijk om rijst of mihoen bij roergebakken groentes te eten.
menutip: garnalen, ui, knoflook, zeekraal, paksoy, kastanjechampignons, zeezout en een kippepootje met eigengemaakte satesaus. Mmmm.
een boekweitpannekoekje is óók héél lekker hoor! Je kunt het hartig maken of met fruit beleggen.

Nelleke: Overigens haal ik altijd aardappelen rechtstreeks bij de boer vandaan, die deze persoonlijk van zijn stuk land afhaalt, maar.....ik weet ook niet wat hij strooit en doet om een goede aardappel te krijgen....dat is waar !

Lia: er nogal wat voor nodig om een mooie pieper te kweken, daarnaast worden aardappelen na de oogst gepoederd om het uitlopen tegen te gaan. De glykemische lading van een aardappel is hoog.

Nelleke: Mag ik eens vragen aan jou : eet jij nu nog wel gewoon brood ?
lia: 1á 2 biologische pistoletjes per dag hooguit. Dat kan nu weer. Maar dan verder geen pasta of andere koolhydraatrijke voeding

Nelleke: En dan over het vlees......>knip< Je zult wel helemaal dol worden als je hoort wat ik lekker vind n.l. een schoudercarbonaadje of een speklapje en gewoon een bal gehakt........allemaal fout dus ?

Lia: hangt af van je bloedgroep. varkensvlees is "onrein"d.w.z. het varken heeft een slecht functionerende lever, daardoor is het vlees niet goed "gefilterd".
Rundvlees eet ik uit principe niet meer, er wordt teveel mee geknoeid.
En ik reageer er niet goed op. Krijg het niet weg. Past niet bij bldgrp A.
Sinds ik met rundproducten ben gestopt heb ik geen spataderen meer!
En sinds ik geen koezuivel meer gebruik zijn verkoudheden verleden tijd, keelontstekingen en bronchitis ook en is mijn astma overgegaan.

Nelleke: Je hebt gelijk te stellen dat ook ik bang zou zijn om te veranderen.....leef je al jarenlang met het idee dat we best wel gezond eten en dit zou dan helemaal niet zo zijn ? Ik bestrijd je stelling niet hoor.....maar begrijpen hoe het dan wel zou moeten is een tweede.

Lia: Zie het als een uitdaging.je hebt het zelf in de hand. Jij bepaalt wat je wel en wat je niet aankunt. Maar je klachten liegen er niet om. Voeding is je beste medicijn. Verandering begint met bewustwording.

Nelleke: Zou het te veel gevraagd zijn dat jij eens aangeeft wat jij zoal eet ? Nu net tijdens de lunch heb ik bewust gegeten......weliswaar twee snee witbrood (bruin is beter ?) met sla, ham, tomaat, kaas en komkommer en dan denk ik dat ik hiermee dat brood toch aardig ingepakt had en bovendien dat dit wel gezond is ook ?

Lia: Tja, ik denk dat iemand die gezond is er wel gezond bij blijft, maar dat iemand met een stofwisselingsstoornis nauwkeuriger moet zijn. Ik zal de volgende mail even mijn menu inplakken. Ik hoop dat het tecnisch uitvoerbaar is :)

Nelleke: Ik vraag me ook wel eens af of je soms tussen de middag eens geen brood maar fruit kunt nemen........dus b.v. 2 appels en een mandarijn of sinaasappel of is dit helemaal niet goed ?
Vragen....vragen......en ik hoop dat je dit niet erg vindt.

Lia: nee, niks erg. Is mijn hobby en werk. Fruit is prima, maar als tussendoortje, geen maaltijdvervanger bij diabetes. Of je appels verdraagt moet uitgetest worden, veel mensen verdragen geen appel meer door de insecticiden die jarenlang over de boom zijn gesproeid en door het wortelstelsel in het fruit zijn terechtgekomen.
pectine wordt ook niet altijd verdragen. Mandarijn en sinaasappel zijn meestal geen optie vanwege de salicilaten. Een goed alternatief is een bakje fruit van zwarte bessen of bosbessen, ananas, kiwi en mango, banaan en lytchee. Goed vanwege de synergie=versterkt elkaars werking.

Nelleke: Te dik worden ! Ik heb inmiddels van Paulina goed begrepen dat elke koolhydraat die je niet verbruikt opgeslagen wordt als vet en dat het dus inderdaad de kunst zal zijn om je eigen vet te gaan gebruiken..... Met recht een kunst !!!!

Lia: Ja, een ware kunstgreep van het vege lijf :P ...Heb je mijn mail aan Liesbeth gelezen? Ik stuur je even het menuvoorbeeld toe.
Met vriendelijke groet,

Lia Metz
Natuurgeneeskundige
http://www.medivera.nl
Lia (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 245
Lid geworden op: di okt 19, 2004 12:10 pm
Locatie: Gezondheids Adviespunt, Damsluis 3, 3831 SP Leusden, Woensdag 12-13 uur 033-4947102
Contacteer:

MEDIEET voorstel

Bericht door Lia (therapeut) »

ALGEMEEN MEDIEET NIET PERSOONLIJK UITGETEST ©metz033-4947102


ONTBIJT
Ontbijt: sojamelk met nutrix (voor wie snel iets nodig heeft i.v.m. lage bloedsuiker) , kamutcracker of biol.pistoletje met natufood olijfmargarine, mais- of rijstewafel met (zelfgebraden) kipfilet, dadelstroop/, geitenkaas, eidooier 1- 2/week, venkel-, salie of st. Janskruidthee#-groene thee evian of bar le duc, apolinaris, eventueel het ontbijt omwisselen met:

KOFFIETIJD ZONDER KOFFIE
bakje fruit: kiwi -verse ananas- mango-lychees -zwarte bessen-peer-(gedroogde) pruimen -abrikozen-bosbessen (of bosbessensap Zonnatura)-banaan, paar witte pitloze druiven.

LUNCH
salade van avocado, ui, (knoflook), andijvie, ijsbergsla, rozijnen, (pecan- of macadamianoten), haring, ansjovis, tonijn, artisjok, een beetje olijfolie en lijnzaadolie , bakje basmati-of pandanrijst, of boekweitpannekoekje (boekweit/rijstemeel,sojamelk,olijfolie,ei,zeezout) met met gewokte groentenmix, tofu “licht gekruid” en sojaroom/mosterd zonder suiker

THEETIJD
thee naar keuze
rijstwafels met bosbessen- jam(natufood), of plakjes kipfilet met ananas, of haring met ui

DINER en/of
a. rest van de salade van de lunch + veldsla+ alfalfa+valeriana sla+ sperciebonen, of
b. soep van kip of kalkoenfilet, holl.groentemix (AH)(geen prei) , uien, thijm en oregano, koriander en cardemon, en snufje oerzeezout
c. 200 gr.biologische broccoli (minimaal 3 x per week eten!) beetgaar (2 min) of kort roerbakken,
eventueel met een sausje van kooknat +rijstemelk + nutrix , of sojamelk met maizena + zeezout +mosterd+cardemon+ italiaanse kruiden+ lavas+ geitenkaas.
afwisselend: kleine porties: zalm, tilapia, kip, kalkoen, struisvogel, konijn springbok, of hertebiefstuk
met cardemom, sjalotjes/ui, knoflook, en Basmatirijst
d. boerenkoolvan biol. aardappels met tofu, ui, mosterd, sojaaroom, olijfolie en lijnzaadolie

Dranken: (1,5 – 2 liter per dag)
saliethee(zuiverend)- zoethout-,venkel- of kamillethee-groene thee-
vruchtenthee of VNR thee met minder looizuur (Kruidjeroer me niet)

Tussendoor:
pecan- of macadamianoten, biologische aardappelchips, fruit- maismoutlollie, kruidensnoepjes, dadels, vijgen (vigold), klein stukje Ceréal chocolade met fruitsuiker gezoet.

*veel bio-producten zijn verkrijgbaar bij C1000/A.H./super de Boer/
# hypericum/st/Janskruid niet samen met antidepressiva
Eet biologisch , vers en vaak broccoli, hooguit 1 á 2 x aardappels/week,
Geen rund-en varkensvlees, maar alleen wat vliegt, zwemt of rent.
Geen koolhydraten (aardappels-brood) samen met eiwitten (vlees) of er moet een halfuur tussenbeide zitten. Vermijd: suiker/kunstsuikers, koezuivel, alle additieven (vooral smaakmakers E 621 natriumglutamaat), pakjes en zakjes soepen en sauzen, emulgatoren, transvetzuren, pinda’s, komkommer, cashews, gefermenteerde en schimmelgevoelige producten. Bij HPU géén spinazie, peterselie, zuurkool, kabeljauw en overrijpe meloen.
Verminder drastisch het gebruik van tarweproducten.
En lees grondig wat u koopt!
Met vriendelijke groet,

Lia Metz
Natuurgeneeskundige
http://www.medivera.nl
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hoi Lia,

Op het risico af dat ik iemand nu gigantisch voor het hoofd stoot....

Nelleke en ik gebruiken insuline, ik het penregime= 1 x langwerkend voor het slapen en 3 maal daags voor de maaltijd en Nelleke is aan de pomp voor de basaal en doseert bij voor de maaltijden en Liesbeth is aan de pillen.

Doorsnee hebben diabeten die insuline en/of medicijnen gebruiken een dieët, die individueel is aangepast en een afgesproken aantal koolhydraten bevat, en daar wordt de medicatie/insuline op afgestemd. Ook is er een individuele reactie in de bls op voeding, de een reageert heftiger op brood als de ander bijvoorbeeld.

Of de granen nu tarwe, boekweit, kamut of spelt heten, het zijn en blijven granen. Dat de een gezonder is als het andere maakt voor je bls niet zoveel uit.

Dat geldt ook voor mais en rijstcrackers, die kan je wel (aangekleed) bij de maaltijd gebruiken, maar niet tussendoor, tenzij je een hypo wilt voorkomen.

Fruit tussendoor is ook geen optie, behalve om een hypo te voorkomen.
Dat geldt ook voor aardappelchips, en helaas ook voor chocolade die is gezoek met fruitsuikers. Ook voor moutstroop of welke andere stroop is dit beter niet tussendoor, maar bij de maaltijd.
Druiven voor een suikerbeestje?, dan toch alleen maar om een hypo op te vangen of te voorkomen.

Sojaprodukten zijn voor mensen met slechte darmen, een hele slechte keuze, omdat de vertering niet kompleet plaatsvindt. Ook kleven er toch wel meer bezwaren aan sojaprodukten.

Als je de koolhydraten niet combineert met eiwitten of vetten, worden het snelle suikers, ook geen optie voor suikerbeestjes.

Het probleem bij diabeten is dat bij DM ll de fase l insuline niet meer intact is, en bij insuline gebruikende DM ll, is dat dus bijna altijd het geval. DM l weet zeker dat de fase 1 insulinereactie er niet meer is.
Dat maakt het gebruik van koolhydraten (in welke vorm dan ook) solo, niet aan te raden, uitzonderingen zoals een hypo daargelaten.
Als je insuline gebruikt, welke snelle of ultra snelle vorm dan ook, je bent altijd een stap te laat, een gezonde alvleesklier regelt het allemaal zeer nauwkeurig, die van ons niet meer!

Ook moet je oppassen niet een overdaad aan eiwitten te gebruiken, want ook daar word glucose uit gemaakt, ongeveer 10% van de eiwitten worden door het lichaam omgezet in glucose, een hamburger van 90 gram is dus goed voor 9 gram koolhydraten, dit zijn wel de trage vorm, maar bij overdaad heb je daar wel degelijk invloed van op je bls.

Het ligt helaas allemaal niet zo simpel. Ik ben zelf ook voor 85 % overgeschakeld op biologische voedingsmiddelen, mede i.v.m. allergiën/intolleranties, maar dat heeft voor mijn bls nooit een verbetering gebracht, het bewust verminderen van de koolhydraten wel. Ik heb ook aardpeer (topinamboer) i.p.v. aardappels gegeten, spelt en amarant en kamut e.d. smakelijk zonder meer, maar net zo'n ramp voor de bls als tarwe en gewone aardappels. Om over darmpatiënten maar te zwijgen.

Als je op welke manier dan ook, je voedingspatroon wilt omgooien, dan moet je eerst zien uit te vinden hoe je op iets reageert met je bls. Of je nu biologisch gaat eten (wat persoonlijk mijn voorkeur heeft) of dat je koolhydraten gaat verminderen, je moet eerst weten hoe of wat. Je moet een stuk zelfkennis krijgen over je eetgewoontes, maar ook de voedingswaardes leren begrijpen, want zodra je iets aan gewoontes gaat veranderen, moet je ook je medicatie/insulinegebruik aanpassen.
Ik mag dan de moeite hebben genomen met de methode van dr. Bernstein, maar daar heeft lang niet iedereen trek in, het vraagt nogal wat inzet en disipline. Als iemand dit bewust kiest, dan accepteer je ook de gevolgen van zelfstudie etc. Zelfs het alleen maar inpakken van koolhydraten heeft al gevolgen, maar die zijn niet zo groot, maar moeten wel goed geregistreerd worden, wat extra blstjekken inhoudt. Stapje voor stapje is hier echt het motto, tenzij iemand natuurlijk precies weet hoe hij of zij moet spuiten.

Er komt gewoon heel veel bij kijken.

Groetjes van Paulina :D
Lia (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 245
Lid geworden op: di okt 19, 2004 12:10 pm
Locatie: Gezondheids Adviespunt, Damsluis 3, 3831 SP Leusden, Woensdag 12-13 uur 033-4947102
Contacteer:

Bericht door Lia (therapeut) »

Hai Liesbeth.

Over de haver: het is een grassoort daardoor sowieso moeilijk voor mensen te verteren. Bij glutenintolerantie (coeliaki) wordt ook haver veelal niet verdragen.

Liesbeth: Geldt dat dan ook voor haver uit de natuurwinkel? Of zou ik die wel veilig kunnen gebruiken?

Lia: eerst maar even de darmen rust geven. Dan is het mogelijk dat je wel de haver zult kunnen gaan gebruiken over een poosje.

Liesbeth: Een andere: kun je van boekweit en rijstmeel ook lekkere broden bakken? Wat eet jij voor je ontbijt, als ik vragen mag? Of heb je tips voor kookboeken?

Lia: ik heb een broodbakmachine gehad en daar kwamen alleen platte broden uit :oops: Maar het moet wel mogelijk zijn., Titi Koolsbergen heeft een boek geschreven "vechten met gerechten" en het "Nieuwe Ik Kookboek" van Annemartie Reuzenaar bevat ook een aantal broodrecepten, dat heeft de plaatselijke bibliotheek wel.
Ik eet een biologisch pistoletje met natufood olijfhalvarine banaan en abrikozenjam of een gekookt eitje, ik kan weer redelijk koolhydraten met eiwitten combineren. Soms begin ik met fruit,,als ik daar behoefte aan hebn.
Twee koppen thee met laag looizuur. En een handvol pillen.

Liesbeth: Zolang je thuis bent lijkt het me niet zo'n probleem, maar buiten de deur kun je toch amper terecht zonder gluten en met alleen langzame koolhydraten. Dat lijkt me nog niet zo makkelijk. Nu eet ik zelden buiten de deur, maar toch...

Lia: ja een dieet is lastig voor buiten de deur... Ik heb jaren bakken met eten voor onderweg meegenomen, kip met andijvies of aardappel met broccoli. Als jemoet dan wil je wel...Als je nu eens buiten de deur wilt eten kun je aangeven wat je met de anderen meëet, zoals groente
en vlees, en gewoon zeggen dat er geen additieven in mogen zitten.
Geef een lijstje door aan de gastvrouw en vraag of zij ervoor kanzorgen of dat je zelf eten meebrengt. Voel je niet bezwaard, mensen doen dat graag voor een ander. Zijn vaak blij als ze iets kunnen helpen en een gerichte vraag krijgen.

Liesbeth: Je ziet het, ik heb nog veel praktische vragen. Maar ik wil er wel mee aan de slag, want zo gaat het ook niet verder. De problemen moeten nu maar eens grondig aangepakt worden.
Ik hoop dat ik niet teveel van je vraag.

Lia: het klinkt goed, alsof je je mouwen al opgestroopt hebt :P !
Maak eerst even een actie-rustschema als je wilt. En geef me maar door wat je in een week eet en drinkt.
Ik zal proberen zo goed mogelijk te adviseren, maar ik hoop op een beetje begrip, want ik zit midden in twee verhuizingen. De praktijk en mijn huis. pfffff.....
Met vriendelijke groet,

Lia Metz
Natuurgeneeskundige
http://www.medivera.nl
Lia (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 245
Lid geworden op: di okt 19, 2004 12:10 pm
Locatie: Gezondheids Adviespunt, Damsluis 3, 3831 SP Leusden, Woensdag 12-13 uur 033-4947102
Contacteer:

Paulina, voorzichtig

Bericht door Lia (therapeut) »

Hai Paulina,

Je schrijft: "Op het risico af dat ik iemand nu gigantisch voor het hoofd stoot.."

Nelleke en ik gebruiken insuline, ik het penregime= 1 x langwerkend voor het slapen en 3 maal daags voor de maaltijd en Nelleke is aan de pomp voor de basaal en doseert bij voor de maaltijden en Liesbeth is aan de pillen.

Ja, dat had ik begrepen uit de berichtjes. aanvankelijk begon mijn mailwisseling geloof ik met Liesbeth, omdat bij haar eerlijk gezegd de meeste winst te boeken is. Maar het principe blijft hetzelfde, nauwkeurig
afwegen wat en hoeveel je eet, activiteiten en medicatie afstemmen

Pauline: Doorsnee hebben diabeten die insuline en/of medicijnen gebruiken een dieët, die individueel is aangepast en een afgesproken aantal koolhydraten bevat, en daar wordt de medicatie/insuline op afgestemd. Ook is er een individuele reactie in de bls op voeding, de een reageert heftiger op brood als de ander bijvoorbeeld.

Of de granen nu tarwe, boekweit, kamut of spelt heten, het zijn en blijven granen. Dat de een gezonder is als het andere maakt voor je bls niet zoveel uit.
Lia: ben ik in grote lijnen wel met je eens, hoe iemand ergens op reageert is persoonlijk. Maar er zijn ook overeenkomsten, wat denk je b.v. van reactieve hypoglycaemie? Iemand met coeliaki heeft veelal ook bloedsuikerschommelingen. (Boekweit is overigens eigenlijk geen echte graansoort) een bijscholingsdag door J. kamsteeg van het KEAC weees uit dat coeliaki, HPU en diabetes een link hebben met elkaar.

Pauline: Dat geldt ook voor mais en rijstcrackers, die kan je wel (aangekleed) bij de maaltijd gebruiken, maar niet tussendoor, tenzij je een hypo wilt voorkomen.

Lia:bloedsuikerschommelingen kunnen het beste worden voorkomen, ze doen Dat houdt in, wat vaker kleinere porties eten. Vind je dat niet o.k.?

Paulien: Fruit tussendoor is ook geen optie, behalve om een hypo te voorkomen.
Lia: dan zou je het toch kunnen gebruiken om met precies de juiste hoeveelheid een stabiliserend effect te bewerkstelligen?

Paulien: Dat geldt ook voor aardappelchips, en helaas ook voor chocolade die is gezoek met fruitsuikers. Ook voor moutstroop of welke andere stroop is dit beter niet tussendoor, maar bij de maaltijd.
Druiven voor een suikerbeestje?, dan toch alleen maar om een hypo op te vangen of te voorkomen.

Lia: Ja, om te voorkomen. Het gaat ook maar om zeer kleine porties. Ik ben jarenlang geaboneerd geweest op hoe heette het ook alweer DIABC of zo? daarin stond gewoon: wil je een ijsje of een tompoes, denk erom dat je dat regelt met insuline. Ik spreek hier over b.v. een kopje met wat nootjes en een paar chipjes. Niet over een zakje. Ik test zelf altijd precies uit hoeveel druiven iemand mag, dat zijn er soms maar twee, maar het biedt een beetje variatie.
Wat betreft de moutstroop of welke andere stroop ook zou ik ook niet gauw in ieders voedingsadvies zetten. Maar vervangen door stevia dat heeft een bloedsuikernivellerend effect.

Pauline: Sojaprodukten zijn voor mensen met slechte darmen, een hele slechte keuze, omdat de vertering niet kompleet plaatsvindt. Ook kleven er toch wel meer bezwaren aan sojaprodukten.
Lia: Heb je gelijk in. Soja is twijfelachtig vooral bij een lichaamsvreemde eiwitbelasting, maar vooralsnog een betere keuze dan melk indien er geen intolerantie voor bestaat. Het goede van soja is: isoflavonen reguleren het hormonale systeem.

Paulien:Het probleem bij diabeten is dat bij DM ll de fase l insuline niet meer intact is, en bij insuline gebruikende DM ll, is dat dus bijna altijd het geval. DM l weet zeker dat de fase 1 insulinereactie er niet meer is.
Dat maakt het gebruik van koolhydraten (in welke vorm dan ook) solo, niet aan te raden, uitzonderingen zoals een hypo daargelaten.
Als je insuline gebruikt, welke snelle of ultra snelle vorm dan ook, je bent altijd een stap te laat, een gezonde alvleesklier regelt het allemaal zeer nauwkeurig, die van ons niet meer!

Ook moet je oppassen niet een overdaad aan eiwitten te gebruiken, want ook daar word glucose uit gemaakt, ongeveer 10% van de eiwitten worden door het lichaam omgezet in glucose, een hamburger van 90 gram is dus goed voor 9 gram koolhydraten, dit zijn wel de trage vorm, maar bij overdaad heb je daar wel degelijk invloed van op je bls.

Het ligt helaas allemaal niet zo simpel. Ik ben zelf ook voor 85 % overgeschakeld op biologische voedingsmiddelen, mede i.v.m. allergiën/intolleranties, maar dat heeft voor mijn bls nooit een verbetering gebracht, het bewust verminderen van de koolhydraten wel. Ik heb ook aardpeer (topinamboer) i.p.v. aardappels gegeten, spelt en amarant en kamut e.d. smakelijk zonder meer, maar net zo'n ramp voor de bls als tarwe en gewone aardappels. Om over darmpatiënten maar te zwijgen.

Als je op welke manier dan ook, je voedingspatroon wilt omgooien, dan moet je eerst zien uit te vinden hoe je op iets reageert met je bls. Of je nu biologisch gaat eten (wat persoonlijk mijn voorkeur heeft) of dat je koolhydraten gaat verminderen, je moet eerst weten hoe of wat. Je moet een stuk zelfkennis krijgen over je eetgewoontes, maar ook de voedingswaardes leren begrijpen, want zodra je iets aan gewoontes gaat veranderen, moet je ook je medicatie/insulinegebruik aanpassen.
Ik mag dan de moeite hebben genomen met de methode van dr. Bernstein, maar daar heeft lang niet iedereen trek in, het vraagt nogal wat inzet en disipline. Als iemand dit bewust kiest, dan accepteer je ook de gevolgen van zelfstudie etc. Zelfs het alleen maar inpakken van koolhydraten heeft al gevolgen, maar die zijn niet zo groot, maar moeten wel goed geregistreerd worden, wat extra blstjekken inhoudt. Stapje voor stapje is hier echt het motto, tenzij iemand natuurlijk precies weet hoe hij of zij moet spuiten.

Er komt gewoon heel veel bij kijken.

Lia: Daar heb je helemaal gelijk in. Het is een gevoelige materie. Men moet nooit maar zo op de bonnefooi gaan rommelen. eerst kijken wat de mogelijkheden zijn , dan inderdaad stapje voor stapje en onder controle van een specialist. Bij mijn genezingsproces heeft de biotensor goed geholpen. Hij gaf aan welke producten ik kon gebruiken en welke ik moest laten staan. Ik onderschat het probleem beslist niet, maar ik geloof dat het goed is het zelfherstellend vermogen zo veel mogelijk aan te spreken en de juiste voorwaarden te scheppen.
Met vriendelijke groet,

Lia Metz
Natuurgeneeskundige
http://www.medivera.nl
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Dag Paulina en Lia,

Bedankt voor jullie beider uitgebreide reacties. Ben ik heel blij mee maar raak ik ook behoorlijk van in de war.
Het maakt me eens te meer duidelijk dat ik voorzichtig te werk moet gaan en echt stap voor stap dit keer. Ik zal met jullie hulp toch mijn eigen oplossingen moeten vinden.

Mijn eerste stap is het weglaten van de gluten. Ook de havermout. Voor de rest ga ik op voorstel van Willy een week lang uitgebreid prikken en bijhouden wat ik eet. Dat zet ik op een apart onderwerp.

Verder wil ik jullie vragen om evt. volgende reacties te geven bij Bloedsuikerstabilisatie van Liesbeth en niet meer hier bij mijn verhaal. Dit om voor mijzelf een beetje orde te bewaren.

Lia, jij raadt aan om 2 keer per dag een half uur te wandelen. Ik probeer het nu dagelijks 1 keer te doen. Dat kost me gek genoeg nog steeds moeite, hoewel ik het al een jaar doe. Iedere keer als ik loop vind ik het heerlijk, maar voordat ik zover ben....
Ik doe het meestal in de ochtenduren, 's middags red ik het echt niet meer (veel te moe).
Wat vind je van voorlopig 1 keer een half uur en een half uur djembé spelen (gaat m'n bloed ook flink van stromen, gaat de trui ook echt wel bij uit hoor) Die tweede keer wil ik op den duur wel gaan doen hoor, maar dat is nu een te grote stap. :oops:

Tot slot, nogmaals dank allebei en Lia heel veel sterkte met je verhuizingen.

Groet,
Liesbeth
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Liesbeth,

Met belangstelling wel alles gelezen, maar zoals Lia al aangeeft denkt ze
bij jou toch meer winst te boeken
en daar kan ze wel eens gelijk in hebben, want ik heb gelukkig weinig andere klachten en wil dan ook absoluut niet mijn hele eetpatroon om gaan gooien en dan juist daardoor b.v. problemen krijgen.
Ik zal je verder wel volgen hoe het met je gaat en af en toe reageren maar niet over voedings-adviezen, waar ik eerlijk gezegd niets mee kan.
Sterkte in elk geval met alle info die je nu krijgt en die ook voor jou overdonderend is en ik hoop dat je de voor jou juiste voeding zult vinden en dat jij ook je bloedsuikers eens stabieler zult krijgen !



Tot horens en groetjes :

Nelleke
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Lia,

In bovenstaand stukje heb je al kunnen lezen dat ik afhaak wat betreft jouw adviezen voor 'andere' voeding. Ik ben bezig met koolhydraten-restrictie en dat is alleen al heel moeilijk en dan zie je nog waardes die je vaak niet begrijpt en zelfs diabeten die exact weten wat ze eten, kennen ook nog dit probleem.
Als ik uit de band spring door extra's te eten dan weet ik de oorzaak en heb ik het toch verkeerd ingeschat wat de bolus betreft, maar ja.......ik ben ook maar een mens (gelukkig) !

In elk geval bedankt voor de moeite om datgene wat jij zoal eet op te schrijven en als je je hier goed bij voelt dan moet je dit ook zo houden toch ?

Succes en groetjes :

Nelleke
Gast

Bericht door Gast »

Dag Nelleke,

Ik kan me voorstellen dat je afhaakt bij al deze voedingsadviezen. Als ik lees hoe jouw voedingspatroon is, dan staat dat heel ver bij de adviezen van Lia vandaan. En om dat zomaar ineens helemaal te veranderen... ik kan me voorstellen dat je dat niet ziet zitten.

Voor mij is het toch weer anders. Ik heb de laatste jaren behoorlijk gezocht naar een manier van eten die mij van mijn klachten af zou helpen. Helaas zonder het gewenste resultaat tot nu toe. Ik vrees dan ook dat ik een redelijk raar voedingspatroon ontwikkeld heb. Als ik geen klachten had gehad zou ik er wellicht ook nooit aan begonnen zijn, maar ja...
Toch doe ik nog steeds dingen fout, want ten eerste lukt het me niet om blijvend af te vallen en ten tweede heb ik nog steeds problemen in de zin van vermoeidheid, te snel werkende darmen e.d.

Ik beschouw het dan ook, hoe eng ik het ook vind, wel als een kans om anderen eens mee te laten kijken naar hoe ik eet, en wat ik daarin zou kunnen veranderen om te komen tot iets wat helpt en wat ik ook nog eens vol kan houden.

Nelleke, jouw bericht komt op mij een beetje als een afscheid over. Heb ik het goed, wil je ook geen waardes meer uitwisselen?
Dat zou ik jammer vinden, dat kan toch ook los van de methode waarop die waardes bereikt worden? Dit zeg ik alleen om aan te geven hoe ik erin sta, niet om jou te beinvloeden over je besluit.

Nelleke, sterkte met je koolhydraatrestrictie. (je hebt gelijk, dat is heel moeilijk, vind ik ook).

Groet

Liesbeth.
Lia (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 245
Lid geworden op: di okt 19, 2004 12:10 pm
Locatie: Gezondheids Adviespunt, Damsluis 3, 3831 SP Leusden, Woensdag 12-13 uur 033-4947102
Contacteer:

Bloedsuikerstabilisatie van Liesbeth

Bericht door Lia (therapeut) »

Beste allemaal,

Mailtje met wat verzamelpunten. Er zijn mensen met diabetes die topsport bedrijven maar er zijn waarschijnlijk meer mensen die bij diabetes talrijke andere gezondheidsklachten hebben, waardoor ze worden geinactiveerd en zelfs geinvalideerd. Het is goed om te differentieren en je af te vragen: wat zijn de vroegste oorzaken en wat zijn de instandhoudende factoren.

Soms zijn de medicijnen zelf de instandhoudende factoren. Ze worden aangeboden als de ultieme instant oplossing voor het probleem, maar er wordt aan voorbijgegaan dat ze op een gegeven moment zelf een groter probleem gaan vormen, doordat ze de oorzaak niet wegenemen, de verstoring bevestigen, de gebruiker gaan conditioneren en bijwerkingen hebben.

Diabetes is volgens mij zelden een op zichzelfstaand probleem, evenals CVS, HPU en fibromyalgie.
Uitgaande van hoofdzakelijk diabetes stel ik b.v. Liesbeth voor om 2 x per dag een half uur te gaan wandelen (boodschappen doen, of naar de brievenbus of de hond uitlaten), Liesbeth zegt dat dat te vermoeiend is. Daaruit blijkt dat er meer aan de hand is en dat dat nadere belichting behoeft. Is het HPU? Een dysbiose? Een amalgaambelasting? Elementaire tekorten? Of nog een vaccinatiebelasting? Zou het niet prettig zijn om dit te weten te komen? Waar haal je die kennis, wat kun je en wil je aan tijd, energie en geld investeren?

Nelleke en Paulien hebben eigenlijk ondanks de behoorlijke impact van de insulineafhankelijkheid weinig andere klachten, dan de soms onverklaarbare schommelende bloedsuiker, maar hebben de zaak aardig onder controle. Als zij goed ingesteld zijn en hun grenzen bewaken, heeft hun ziekte een acceptabel effect op mobiliteit en sociaal leven. Klopt dat een beetje ?

Nelleke heeft de link met voeding al gelegd en zit in een traject, dat zich zelf bewijst zodra het effect zichtbaar is op de curve. Alles wat je daaruit haalt is meegenomen en met moed en beleid toegepast is dit een stuk minder riskant dan je conformeren met de stellling van veel artsen dat je met een chronische ziekte moet leren leven, dat ziekte met medicatie moet worden bestreden en dat "voeding daarin misschien wel een rol zou kunnen spelen, maar dat is niet wetenschappelijk bewezen"

Een buurtgenoot kreeg het advies om een aankomende hypo te lijf te gaan met suikerklontjes, tot zij regelmatig 7 suikerklontjes at en de hypers en hypo's steeds vaker kwamen, ze meer moest spuiten en steeds meer klachten kreeg. Overgewicht, voet- en nierproblemen, darmklachten, ontstekingen en zenuwpijnen. Advies: "prednison en antidepressivum"...
Ze zat op een gegeven moment stijf, stoned en opgeblazen in de scootmobiel. Ik vroeg of ze hier mee genoegen nam en ze zei, nee.
Nu loopt ze af en toe een stukje met een stok, slanker, blijer en vol vertrouwen in haar eigen bijdrage in het genezingsproces.

Jullie zijn gelukkig al zover dat je op zoek gaat naar methodes om te stabiliseren, optimaliseren, erger te voorkomen en misschien wel met succes te appelleren aan het zelfgenezend vermogen van je cellen.
Iets moois hoorde ik op een seminar: "als een cel de draad kwijt is en niet meer weet wat hij moet doen doordat hij verstoord of beschadigd is, weet de buurcel dit nog wel. In de celherinnering is een collectief oer weten besloten, dat in tijden van nood in werking treedt"

Ik geloof rotsvast in regeneratie of er moet een orgaan weggenomen zijn...Al kost het jaren (zoals bij mij) het is de moeite waard, er is niets te verliezen alleen te winnen.

Maar wat je ook doet, doe het in je eigen tempo!
Met vriendelijke groet,

Lia Metz
Natuurgeneeskundige
http://www.medivera.nl
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Liesbeth,

Allereerst....nee hoor, ik haak niet af wat betreft het willen doorgeven van mijn bloedsuikerwaardes, maar ik weet ook niet of we dit wel in dit forum moeten doen ??? om te voorkomen dat alles door elkaar gaat lopen ?
Uiteindelijk ben jij nu bezig om stabieler te worden en heb ik het gevoel dat ik er niet te veel 'tussen' moet gaan zitten met mijn eigen sores betreffende die waardes snap je ?
Het afhaken bedoelde ik meer wat betreft voedingsvoorschriften, maar dat had je wel begrepen denk ik.

Ik lees graag mee over hoe het met jou zal gaan en of je ook, net zoals ik met die neuropathie, toch op een gegeven moment zal mogen zeggen : het gaat beter met mij !! want daar doe je het voor.

Liefs : Nelleke
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Lia,

Bedankt voor je uitvoerige reactie.

Toch nog even wat rechtzetten denk ik, omdat je waarschijnlijk nog niet het verhaal van Paulina en mij hebt gelezen.

Ik heb dus wel andere klachten door de diabetes gekregen n.l. neuropathie in mijn voeten en dankzij de supplementen kan ik weer lopen en zijn die pijnen weg. Nu moet ik alleen nog mijn waardes stabieler zien te krijgen.

Wat Paulina betreft......zij heeft nog zoveel andere klachten erbij en als je de moeite zou nemen haar verhaal eens te lezen dan zul je moeten beseffen hoeveel strijd zij al heeft geleverd om te komen tot waar ze nu is.

Groetjes : Nelleke
Gast

Bericht door Gast »

Dag Lia,

Bedankt voor je vurige pleidooi. Dat geeft de burger moed.
Ik ben het helemaal met je eens als je het over regeneratie hebt. Dat is ook wat ik wil bereiken! Een goede vriendin van mij is wat dat betreft voor mij een lichtend voorbeeld. Ze heeft borstkanker, en had een uitzaaiing op de lever. Ze heeft niet voor operatie e.d. gekozen, zeer tot schrik van een groot deel van haar omgeving. Ze is aan de slag gegaan met het versterken van haar immuunsysteem, gesteund door een tibetaanse arts en een therapie met de zgn harmonizer. Ze moet er hard voor werken, haar voeding heel precies kiezen, allerlei genotsartikelen afzweren, sodabaden, zoutomslagen, wandelingen.... Maar ze is fit als nooit tevoren, de uitzaaiing op de lever is weg en de borsttumor slinkt. Geweldig vind ik dat.
Als ik aan haar denk, denk ik: als jij dat in jouw situatie kunt, dan moet ik toch ook de goede weg kunnen vinden.

Als ik kijk naar de discussie tussen jou en Paulina komt het op mij als volgt over: Paulina stelt stabilisatie van bloedsuikers op de eerste plaats en jij algehele versterking. Beiden natuurlijk met oog voor het andere aspect. Doe ik jullie zo een beetje recht?
Of denk jij dat je ook voor beiden tegelijk kunt gaan? Want dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn!

Ik ben heel blij met je steun!

PS Heb ook zo'n apparaat gehad voor broodbakken, maar kies toch maar weer voor het edele handwerk, wel zo lekker :wink:
Lukt je verhuizing?

Groet,

Liesbeth.
Gast

Bericht door Gast »

Dag Lia,

Bedankt voor je vurige pleidooi. Dat geeft de burger moed.
Ik ben het helemaal met je eens als je het over regeneratie hebt. Dat is ook wat ik wil bereiken! Een goede vriendin van mij is wat dat betreft voor mij een lichtend voorbeeld. Ze heeft borstkanker, en had een uitzaaiing op de lever. Ze heeft niet voor operatie e.d. gekozen, zeer tot schrik van een groot deel van haar omgeving. Ze is aan de slag gegaan met het versterken van haar immuunsysteem, gesteund door een tibetaanse arts en een therapie met de zgn harmonizer. Ze moet er hard voor werken, haar voeding heel precies kiezen, allerlei genotsartikelen afzweren, sodabaden, zoutomslagen, wandelingen.... Maar ze is fit als nooit tevoren, de uitzaaiing op de lever is weg en de borsttumor slinkt. Geweldig vind ik dat.
Als ik aan haar denk, denk ik: als jij dat in jouw situatie kunt, dan moet ik toch ook de goede weg kunnen vinden.

Als ik kijk naar de discussie tussen jou en Paulina komt het op mij als volgt over: Paulina stelt stabilisatie van bloedsuikers op de eerste plaats en jij algehele versterking. Beiden natuurlijk met oog voor het andere aspect. Doe ik jullie zo een beetje recht?
Of denk jij dat je ook voor beiden tegelijk kunt gaan? Want dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn!

Ik ben heel blij met je steun!

PS Heb ook zo'n apparaat gehad voor broodbakken, maar kies toch maar weer voor het edele handwerk, wel zo lekker :wink:
Lukt je verhuizing?

Groet,

Liesbeth.
Gast

Bericht door Gast »

Dag Lia,

Bedankt voor je vurige pleidooi. Dat geeft de burger moed.
Ik ben het helemaal met je eens als je het over regeneratie hebt. Dat is ook wat ik wil bereiken! Een goede vriendin van mij is wat dat betreft voor mij een lichtend voorbeeld. Ze heeft borstkanker, en had een uitzaaiing op de lever. Ze heeft niet voor operatie e.d. gekozen, zeer tot schrik van een groot deel van haar omgeving. Ze is aan de slag gegaan met het versterken van haar immuunsysteem, gesteund door een tibetaanse arts en een therapie met de zgn harmonizer. Ze moet er hard voor werken, haar voeding heel precies kiezen, allerlei genotsartikelen afzweren, sodabaden, zoutomslagen, wandelingen.... Maar ze is fit als nooit tevoren, de uitzaaiing op de lever is weg en de borsttumor slinkt. Geweldig vind ik dat.
Als ik aan haar denk, denk ik: als jij dat in jouw situatie kunt, dan moet ik toch ook de goede weg kunnen vinden.

Als ik kijk naar de discussie tussen jou en Paulina komt het op mij als volgt over: Paulina stelt stabilisatie van bloedsuikers op de eerste plaats en jij algehele versterking. Beiden natuurlijk met oog voor het andere aspect. Doe ik jullie zo een beetje recht?
Of denk jij dat je ook voor beiden tegelijk kunt gaan? Want dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn!

Ik ben heel blij met je steun!

PS Heb ook zo'n apparaat gehad voor broodbakken, maar kies toch maar weer voor het edele handwerk, wel zo lekker :wink:
Lukt je verhuizing?

Groet,

Liesbeth.
Plaats reactie