Diabetes verhaal van Liesbeth

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Diabetes verhaal van Liesbeth

Bericht door Liesbeth58 »

Beste forumleden,

Hier komt dan (met enige aarzeling) mijn diabetesverhaal.
Ik heb de diagnose diabetes ongeveer 2 jaar geleden gekregen. Sindsdien is het me nog niet gelukt om echt goede bloedsuikers te verkrijgen. Dit ondanks medicatie en pogingen tot een dieet.
Ik slik 3 maal daags metformine (750 mg per keer) en ook 3 maal daags glibenclamide (2,5 mg per keer).
Ik heb al jaren een groot overgewicht. Daar heb ik natuurlijk al lang mee geworsteld. Ben bijvoorbeeld bij de obesitaskliniek in Hilversum geweest. Daar netjes 30 kilo afgevallen, om er daarna nog meer aan te komen. In die tijd ook last van galstenen gekregen, met een operatie als gevolg. Naar ik later te horen kreeg heel goed mogelijk een direct gevolg van het extreme afvallen.
De laatste jaren had ik een evenwicht gevonden in de zin van niet meer lijnen, waardoor ik langzaam een beetje afviel (een paar kilo per jaar). Sinds de diagnose diabetes staat mijn ontspannen houding weer onder druk. Heb nu toch weer het gevoel dat het zo echt niet langer kan.
Dus toch maar weer met eten aan de slag. Echter tot nu toe zonder het gewenste resultaat.
Ik ben nu sinds vorige week bij een diëtiste aangeland. Niet om een dieet voorgeschreven te krijgen, maar om een poging te wagen om mijn eetpatroon helder te krijgen. Dit roept sterke gevoelens van verdriet op.
Toch is bewustwording volgens mij de enige weg uit deze cirkel.
In mijn sterke periodes volg ik de richtlijnen van de methode van de glycemische index. En ik moet zeggen dat dat op zich wel goed werkt. Mijn nuchtere suikerwaarde daalt er netjes van.
Ik heb ook de nodige vitamines geslikt, en nog. Bijvoorbeeld plantina multi, vitamine C, B50 complex, knoflook, chroom, visolie, vitamine E, alfa liponzuur. Helaas allemaal zonder merkbare verschillen. Misschien zou het zonder allemaal nog veel erger zijn, maar dat is toch een niet erg meetbaar resultaat.
Dan twijfel ik weer: misschien moet ik het toch in een andere richting zoeken? Maar waar dan wel?
Kortom, ik vind het een hele zoektocht, en heb de ultieme manier om met diabetes om te gaan nog niet gevonden. Ik hoop dan ook op deze site wat wijzer te worden.

groet,

Liesbeth.
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Welkom Liesbeth op het forum

Hier komt dan (met enige aarzeling) mijn diabetesverhaal.

Waarom twijfelde je om je verhaal te plaatsen?

Als ik het goed begrijp spuit jij GEEN insuline?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Ik heb even de werking van je medicijnen voor je op een rijtje gezet:

<B>Metformine</B> is een van de belangrijkste medicijnen die worden gebruikt voor de behandeling van suikerziekte van het type 2. Metformine is het enige bloedglucose-verlagende middel waarbij in één onderzoek een reductie van de bij suikerziekte vaak voorkomende complicaties van de grote bloedvaten is gerapporteerd. Het combineren van twee middelen uit verschillende groepen werkt in principe additief - dat wil zeggen dat de werkingen van deze middelen bij elkaar kunnen worden opgeteld( Gebu, 2000: 34:8). Het middel behoort tot de familie van de biguaniden. Deze biguaniden zorgen ervoor dat de spieren meer suiker opnemen. Het suikergehalte in het bloed wordt dan normaal, terwijl de hoeveelheid natuurlijke insuline onveranderd blijft. Daarnaast is gebleken dat onder de invloed van metformine de darmen minder voedsel doorgeven aan het bloed. Dit (verteerde) voedsel is gedeeltelijk suiker en ook op die manier is er dus minder daarvan in het bloed aanwezig. De mensen die deze middelen slikken, vallen daarom ook af. Bij het gebruik van biguaniden (zoals metformine dat in Glucophage zit) kun je daarom ook een vitaminegebrek verwachten. Met name bij dikke mensen met diabetes is dit middel dan ook de beste keuze. Het is verkrijgbaar onder de soortnaam en onder de merknaam Glucophage.

<B>Glibenclamide</B> is een middel dat gebruikt wordt bij de behandeling van suikerziekte type 2. Het behoort tot de zogenaamde tweede generatie sulfonylureum middelen. Dat zijn glipizide, glibenclamide en gliclazide. In een Zwitsers onderzoek werd gekeken of de tweede generatie sulfonylureumderivaten beter werkten dan de eerste generatie. Met name werd gekeken naar de vaak voorkomende hypoglycaemieën (de aanvallen van een te laag suikerniveau in het bloed). Die blijken nog net zo vaak voor te komen. Daarom adviseert men aan mensen boven de zeventig om ze niet te vaak te gebruiken. Men moet onderzoeken of de suikerziekte niet op andere wijze kan worden behandeld. Het is verkrijgbaar onder de soortnaam en onder de merknamen Daonil en Hemi-Daonil.

De sulfonylureummiddelen zoals tolbutamide, tolazamide en <B>glibenclamide</B> prikkelen de alvleesklier tot extra inspanning. Er komt meer insuline vrij. Als men te dik is – en dat zijn veel suikerpatiënten – maakt men al erg veel insuline, maar voor een zwaar lichaam is dat toch te weinig. De gemiddelde suikerwaarde in het bloed wordt normaal. De sulfonylureumderivaten zijn moeilijk te doseren. Als men te weinig slikt is er geen werking, maar wanneer men te veel slikt zijn de resultaten ook minder goed. Vandaar dat men adviseert dat wanneer er geen behoorlijk effect door deze medicijnen te zien is, het zinvoller is om over te gaan op metformine of intensieve behandeling met insuline dan de dosis van de sulfonylureumderivaten te verhogen.
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Dag Willy,

Bedankt voor je reacties op mijn verhaal. Mijn aarzeling zit niet in de opzet van de website of zo. Ik vind het een heel goed idee om ervaringen uit te wisselen en om elkaars kennis te benutten. Zeker omdat je in het reguliere circuit zo weinig ondersteuning krijgt. In feite heb ik mijn kennis over diabetes zelf bij elkaar gesprokkeld. Wat op zich ook prima is.
Mijn aarzeling heeft te maken met het proces dat ik nu doormaak. Ik heb de afgelopen 2 jaar tegen diabetes gevochten, zonder eigenlijk echt vorderingen te maken. Nu probeer ik te kijken naar wat er is en plaats van te reiken naar wat er volgens mij zou moeten zijn (een gezond slank lijf). Ik voel me daar nog heel kwetsbaar in. Probeer ook los te komen van het gevoel van: eigen schuld, dikke bult. Want dergelijke gedachten maken me natuurlijk niet sterker.

In het kader daarvan: ik heb er spijt van dat ik mijn achternaam als gebruikersnaam heb opgegeven. Ik zou liever Liesbeth als gebruikersnaam gebruiken. Is dat nog te veranderen?

Groet,

Liesbeth.
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Liesbeth dank voor je uitleg. Je zal straks zien dat Nelleke ook zo'n "worstel periode" doormaakt. Je bent dus niet de enige.

Zou je misschien willen proberen om dmv supplementen en Time Released voeding de BLS te stabilisren? Als je dat wilt is het belangrijk dat je dat in overleg met de DVK doet of met de arts die je behandelt.

Vraag ze, als je dat wilt of ze bezwaar hebben dat jij probeert mbv voedsel (supplementen) je gezondheid te verbeteren.

Als je mee doet zou het goed zijn als je een bericht opent in het forum bloedsuiker stabilisatie waarin je wat detail waarden neezet zoals:

cholesterol waarden, nuchtere BLS smorgens, misschien een gemiddelde dagkurve en jouw HbA1c waarde.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Met supplementen ben ik al een tijd bezig geweest, mede op advies van een therapeute van de Rooy. Tot noch toe met nauwelijks of geen merkbare resultaten.
Timerelease voeding ken ik eigenlijk niet. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Liesbeth
paulina
Verslaafd aan het forum
Berichten: 795
Lid geworden op: ma jan 06, 2003 3:00 am
Locatie: Marrum
Contacteer:

Bericht door paulina »

Hoi Liesbeth,

Welkom op het forum, ik hoop dat we nog veel van elkaar mogen leren.
Ik zie dat je al bezig bent geweest met de voedingssupplementen, maar dat je tot nu toe geen resultaat hebt gezien?

Misschien neem je de verkeerde dosis, geef gelijk even door als je dat wilt als je via het forum bloedsuikerstabilisatie je gegevens doorgeeft!

Ik heb in het begin een uitleg gemaakt waarbij je kan zien hoe voedsel werkt bij niet-diabeten en diabeten, als je dat leest zie je gelijk wat Willy Time Released voeding noemt, het is eigenlijk niks anders als bewust kijken naar wat je eet, door voeding te gebruiken, die geen snelle verhoging in je bloedsuikers geeft.

Ik pas zelf koolhydraten restrictie toe en dat werkt prima, mijn bloedsuikerwaardes zijn al ruim een jaar op niet-diabetisch niveau (HbA1c 's van 6,2 tot 5,8mmol/l) en dat is het doel waar we naar streven nietwaar. Als je zelfs voldoende koolhydratenrestrictie toepast, dan ga je ook vanzelf afvallen.

Maar lees het allemaal maar eerst rustig door hoor, heb je nog vragen, geef maar een brul!

Groetjes van Paulina :D
Lia (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 245
Lid geworden op: di okt 19, 2004 12:10 pm
Locatie: Gezondheids Adviespunt, Damsluis 3, 3831 SP Leusden, Woensdag 12-13 uur 033-4947102
Contacteer:

Liesbeth diabetes verhaal.

Bericht door Lia (therapeut) »

Hai Liesbeth,
ik ben van de HPU-afdeling :-? en kom even buurten!
Las jouw verhaal. En wil graag het volgende onder je aandacht brengen:
Heb je al eens een 24 uurs urinetest laten doen op schildklierfunctie?
T4-T3.
Je zou zelf een testje kunnen doen, om te zien of een dergelijk urineonderzoek zinnig is, het gaat heel simpel,
'smorgens direct bij het wakkerworden meet je de temperatuur op onder de oksel. dat doe je 4 dagen achtereen. Schrijf het even op. Vrouwen die de a.c.pil gebruiken en mannen kunnen het iedere gewenste ochtend meten, maar vrouwen die menstrueren meten het vanaf de tweede dag van de ongesteldheid. temp. lager dan 36.5 kan duiden op een trage schildklier, zie www.medivera.nl , criteria/schildklierverstoringen.
In verband met hypothyroidie zou je kunnen overwegen selenomethionine, kalium iodatum, viscum album, mag-cal, omega 3-6-9 vetzuren enz zie artikel te gaan gebruiken. Heel langzaam opbouwen. In bad met dode-zeezout, als je jodium nodig hebt wordt dat ook door de huid opgenomen.

Je kunt eveneens een HPU-vragenlijst invullen en zien hoe je scoort en of een urinetest zinnig is. Die staat op het HPU-forum.

Het valt me op dat je geen cla (conjugated linolic acid) gebruikt, een middel dat koolhydraten beperkt in vet om te zetten en het vetweefsel beter afbreekt. Bij mij werkt het prima, héél langzaam, dus de huid blijft strak.
Het MEDIEET zou kunnen helpen, zie ook dezelfde website. En het bloedgroepdieet. Een gluten- en zuivelintolerantie kan vroege oorzaak zijn van je overgewicht. Heb je trage darmen?
Ik ben benieuwd naar je antwoord.
Met vriendelijke groet,

Lia Metz
Natuurgeneeskundige
http://www.medivera.nl
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Dag Paulina,

Bedankt voor je reactie op mijn verhaal. Ik heb inmiddels jouw verhaal gelezen. Wat moet jij veel meemaken qua gezondheid! Wat een zoektocht!
Ik voel met je mee en bewonder je kracht!

Als ik het goed begrijp is time released voeding in wezen voeding met een lage glycemische index? Daar heb ik ervaring mee. Ik ben ervan overtuigd dat dit een goede benadering is. En probeer hem ook nu toe te passen. Deze week had ik daardoor een nuchtere suiker van 6,4. Dat is een stuk lager dan ik gewend ben (zit meestal op of rond de 8, soms nog hoger).

Tot slot, ik hoop ook dat we nog veel aan elkaar zullen hebben.

Groet,

Liesbeth.
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Dag Lia,

Ook jij bedankt voor je reactie. Het raakt met dat er meteen al zo op mijn verhaal gereageerd wordt. Ik hoop dat ik in de toekomst ook iets voor anderen kan betekenen.

Ik zal de komende dagen mijn temperatuur opnemen ivm mijn schildklier. Ik menstrueer niet meer (nog 1 keer per jaar), dus neem ik aan dat ik dat op een willekeurig moment kan doen.
Wat CLA betreft: dat ken ik niet, ik zal er eens wat informatie over opvragen.

Tot slot: ik heb geen trage darmen, in tegendeel.
Wat eten betreft: ik weet inmiddels dat gewoon brood voor mij niet goed werkt, evenals aardappels. Die geven hoge bloedsuikers en snel weer honger. Ik wijt dat aan de glycemische index. Verder probeer ik zo min mogelijk vlees te eten. Wel zo nu en dan vis.
Mijn bloedgroep is A, ik heb begrepen dat je dan weinig vlees nodig hebt. Dat betekent in mijn ogen dat echt koolhydraten uitbannen niet zal gaan, want je moet toch iets eten. Vandaar mijn keuze voor koolhydraten met een lage glyc. index.

Ik zal mijn gegevens bij de bloedsuikerstabilisatie neerzetten.

Groet,

Liesbeth.
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Ik heb de schildklier test even uit mijn artikel gehaald voor je

Een eenvoudige lichaamstemperatuurtest

Dr. Barnes heeft een eenvoudige test ontwikkeld waarmee u zelf op eenvoudige wijze hypothyroïdie kunt diagnosticeren. Het gaat hier om een lichaamstemperatuurtest die moet worden uitgevoerd voordat u op staat. De test gaat als volgt:

Leg voordat u gaat slapen een thermometer op uw nachtkastje klaar. Sla een kwikthermometer al vast naar beneden.

Meet de volgende morgen, voordat u op staat, uw lichaamstemperatuur door de thermometer 10 minuten in uw oksel te klemmen. Beweeg zo min mogelijk, sta dus niet op uit bed, blijf rustig liggen.

Doe deze test op twee verschillende dagen.

Uitslag:

36,6 - 36,8 C: uw schildklier werkt goed
lager dan 36,6 C: u heeft met 85% zekerheid hypothyroïdie.

Heeft u naast een lage lichaamstemperatuur ook last van een aantal van de specifieke klachten die horen bij hypothyreoïdie, dan heeft u, ongeacht de uitslag van uw bloedtest, met een 100% zekerheid hypothyreoïdie of een subclinische hypothyroïdie. Overleg met uw arts of hij u op basis van uw klachten en de temperatuurtest wil behandelen.

Menstruerende vrouwen moeten de test, vanwege temperatuurschommelingen in hun maandelijkse periode, op de tweede en derde dag na het begin van hun menstruatie uitvoeren.


Zie: http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... .me.1.html

een lichte schildklier deficientie zou een verklaring kunnen zijn voor jouw overgewicht.
Lia (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 245
Lid geworden op: di okt 19, 2004 12:10 pm
Locatie: Gezondheids Adviespunt, Damsluis 3, 3831 SP Leusden, Woensdag 12-13 uur 033-4947102
Contacteer:

Liesbeth, schildklier en darmen

Bericht door Lia (therapeut) »

Hai Liesbeth,

Ben je al in de overgang?
Wat betreft de darmen: overgewicht samen met snelle darm/breiige slappe ontslasting, lichte mate van incontinentie, buikpijn, heeft vaak te maken met een glutenintolerantie. En het gekke is, obstipatie en diarre kunnen tegelijkertijd voorkomen... en coeliaki heeft niet alleen met ondergewicht te maken.

Bloedgroep A heeft moeite met tarwe. Die stoort het insulinemechanisme.

Je kunt eventueel een IgA antigliadinetestje uit feces laten doen en tegelijkertijd laten testen op parasiet.

Het probleem met overgewicht is steeds weer die darmverstoring.
Het is vaak om gek van te worden, je doet verschrikkelijk je best om af te vallen, jaar in jaar uit, probeert allerlei dieten, en afslankmiddelen, en nul resultaat.
En iedereen denkt dat mensen met overgewicht de hele dag zitten te eten. "ieder pondje enz...."
Dat spreekwoord gaat voor heel veel dikkertjes écht niet op!
Dat mag wel eens duidelijk gezegd worden!

Er komt zo wel veel op je af he?
Met vriendelijke groet,

Lia Metz
Natuurgeneeskundige
http://www.medivera.nl
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Liesbeth,

Sorry dat ik me nog niet voorgesteld heb aan je maar ik ben dus die Nelleke die nog net zo worstelt met haar bloedsuikerwaardes zoals jij doet, dus je bent inderdaad niet alleen hierin en ik denk met ons velen, want het is toch zo moeilijk.
Ik heb hierdoor al schade opgelopen aan mijn voeten maar dankzij de supplementen die ik ben gaan gebruiken, omdat ik op de site van Willie ben beland, heb ik die pijnen niet meer en durf te stellen dat ik weer loop als een kievit ! Als ik het goed begrijp heb jij gelukkig nog geen neuropathische klachten en dat moet je ook zien te voorkomen, dus....bloedsuikers laag houden. Terwijl ik dit schrijf denk ik : nu Nelleke, zorg hier dus eerst zelf ook maar eens voor........ :oops: want het is nog steeds een zooitje met mij wat dit laatste betreft.

Jouw ervaringen met begeleiding zijn ook niet goed en ik denk ook dat men het te druk heeft om zich zo bezig te kunnen houden met mensen die slecht instelbaar zijn. Ik wist niet dat mensen met type A bloedgroep slecht tarwe kunnen verdragen c.q. dat dit invloed zou kunnen hebben op insuline ?
Ik zal je verhaal in elk geval ook volgen en over al mijn ervaringen kun je het nodige lezen (als je daar tenminste de puf voor hebt).
In elk geval hoop ik dat je succes zult hebben met de begeleiding die je nu krijgt via Willie.

Groetjes : Nelleke
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Dag Lia,

Er komt inderdaad veel op me af. Maar ik werk me er wel doorheen.
Ik heb inmiddels de HPU vragenlijst ingevuld. En scoor 9 punten, dus waarschijnlijk niet. M'n temperatuur moet ik nog opnemen...

Wat betreft glutenintolerantie: dat zou wel eens kunnen. In tijden dat ik geen brood at, maar veel rijst e.d. werd de werking van mijn darmen inderdaad beter. Ik heb het verband met gluten nooit gelegd, dacht altijd dat brood niet goed was. Vanwege de snelle vertering.
Die moeite met tarwe herken ik dus wel.
Ik zal er in de toekomst gericht op gaan letten.

Bedankt voor je reacties trouwens,

Groet,

Liesbeth
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Dag Nelleke,

Fijn dat je je komt voorstellen. Ik heb jouw verhaal inmiddels ook gelezen. En vind het wel troostend dat er meer mensen zijn die moeite hebben om hun bloedsuiker stabiel te houden. Hoewel natuurlijk voor jou wel erg vervelend.
Hoe probeer jij je waardes nu stabiel te houden? En werkt het? En waar loop je nu tegenaan?
Wat ik ook heel herkenbaar vond in je verhaal is het feit dat je na jaren diabetes toch nog kunt ontkennen wat er aan de hand is. Voor m'n gevoel ben ik nu voorzichtig met de aanvaarding begonnen....
Ik realiseer me heel goed dat ik zelf dingen zal moeten veranderen, en dat het daarvoor nodig is dat ik alles wat ik daar moeilijk in vind onder ogen zal moeten zien. Hopelijk kan ik dat ook gaan vertalen in een beetje consequent gedrag.
Ik ben benieuwd hoe jouw ervaringen nu zijn....

Groet,

Liesbeth.
Plaats reactie