Diabetes verhaal van Liesbeth

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Nog even kort voor Lia,

Ik ben inderdaad al in de overgang. Ben er denk ik al zo'n beetje door. Volgens mij is dit begonnen toen ik ongeveer 39 was, inmiddels ben ik 46.

groet,

Liesbeth.
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Nu Liesbeth....als je de moeite neemt om naar mijn forum te gaan....ik heb ze zojuist geschreven en ook eerlijk bekend dat ik weer even geen diabeet ben weet je wel.........gewoon stom maar het heeft ook geen zin om dit te ontkennen.
Ik wil het ook weer gaan proberen het beter te doen en misschien zou het ons samen een beetje helpen als we met elkaar afspreken om waardes door te gaan geven.......ik doe ook maar een voorstel hoor........een soort plicht om dit te gaan doen om elkaar te stimuleren en te zoeken naar de reden waardoor je dan zo hoog of laag bent ?
Tjonge....dat is wat hoor dat ik dit zo zeg....ik weet niet of jij je bloedsuikers vaak prikt ? Het probleem bij mij is dat ik een poosje braaf mijn waardes opschrijf, maar o wee, als het te hoog is krijg ik gelijk zoiets van : ik noteer het lekker niet ! :oops:

Hoe ik het toch steeds weer opnieuw probeer ? Toen ik pas begon in het forum heb ik zelfs een weegschaaltje aangeschaft om te meten hoeveel aardappelen en groentes ik at, maar het klinkt misschien overdreven...ik werd er nerveus van, want zat me rot te rekenen en het kwam ook doordat ik dan alles tegelijk goed wil doen en.....dat werkt dus niet weet ik nu ! Ik weet dat ik een perfectioniste ben en zou dit ook in mijn waardes willen zijn en als dit al zo lang niet lukt dan wordt je juist het tegenovergestelde...n.l. onverschillig en dit veroorzaakt dan weer die face van ontkenning.
Voor jou ook herkenbaar ?

Wat natuurlijk ook een hele grote rol heeft gespeeld is het feit dat ik best vaak het alleen maar heb moeten uitzoeken en daarom vind ik het zo belangrijk om nu kontakten te hebben met mensen die begrijpen wat het betekent om in wezen dag en nacht met jezelf bezig te moeten zijn, want dat houdt diabetes voor mij echt in. Spuit je te weinig ???? de gevolgen zijn er......spuit je een halve eenheid te veel....je komt in een hypo..........
Onze Paulina is iemand waar ik jaloers op ben ! want zij beheerst de diabetes heel vaak en dat kan ik niet zeggen.
Je zegt het zelf al aan het einde : consequent gedrag.......dat is de enige manier om een stabiele diabeet te zijn ! (Ik weet het dus wel hè )

Groetjes : Nelleke
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Dag Nelleke,

Ik moet hier en daar wel lachen om jouw verhaal. :D
Zo herkenbaar is het voor mij. Ik prik zelfs liever niet in periodes dat het niet goed gaat. Want als ik die hoge waardes zie, voel ik me schuldig.....
Ik zou ook het liefst tot op de gram de koolhydraten berekenen, maar doe dat toch maar niet. Want dan heb je geen leven. Bovendien is mijn ervaring dat het te streng leven naar allerlei regels die door anderen voor je verzonnen zijn alleen maar leidt tot heel erg uit de band springen daarna. Dus dat helpt niet.
Je voorstel om elkaar waardes te sturen wil ik wel uitproberen. Nu meet ik waarschijnlijk minder vaak dan jij. Omdat ik geen insuline spuit krijg ik het meten niet vergoed. Ik krijg via mijn vader, die wel spuit, strips die hij over heeft. En daar doe ik het mee. Maar ik vind het prima om te proberen. Misschien kunnen we elkaar in ieder geval bevragen op het moment dat er ineens geen waardes meer komen.... Wetende hoe we daar beiden mee omgaan is dat misschien wel handig.
In ieder geval succes met je hernieuwde poging!

Groet,

Liesbeth
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Nu Liesbeth......dat gevoel ken je dus goed....niet willen prikken omdat die meter de waarheid weer eens laat zien......herkenbaar voor mij en toch ook dat schuldgevoel en eigenlijk schiet je er geen b... mee op toch ?

Toch geloof ik dat het, wat ik eigenlijk van Paulina geleerd heb, wel belangrijk is dat je weet wat je eet en niet maar zo'n beetje raak gokt. Jij en ik weten het wel dus......
Paulina zal wel met haar hoofd schudden als ze dit allemaal leest :oops:
en ze kan nog zo haar best doen, maar uiteindelijk moeten wij het zelf willen en doen.

Ik wil eigenlijk aan Willie vragen of we elkaar de waardes via dit forum moeten gaan doorgeven of via iets anders ??? Dan moet ook ik met de billen bloot (figuurlijk hoor !!!) en Willie had dit al eens aan mij gevraagd, maar heb het dus niet gedaan........bloos...bloos.....

Ik kan me wel voorstellen dat jij minder zult meten als je de strips niet vergoed krijgt; ook zo'n achterlijke regeling vind ik zelf maar ik vind wel meer dingen achterlijk....

We wachten dus maar even het voorstel van Willie af denk ik ?

Truste en tot horens :

Nelleke
Lia (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 245
Lid geworden op: di okt 19, 2004 12:10 pm
Locatie: Gezondheids Adviespunt, Damsluis 3, 3831 SP Leusden, Woensdag 12-13 uur 033-4947102
Contacteer:

Liesbeth, koolhydraten

Bericht door Lia (therapeut) »

hai Liesbeth,

Leuk hoor zoveel activiteit op het forum!

Het diabetesprobleem raakt me in het bijzonder omdat ik zo vaak hypo's heb gehad en ik vind het echt iets verschrikkelijks. De intense kou en nachtmerries, als of je in een andere wereld terechtkomt, de verwarring, de brainfog. Hebben jullie dat ook?
Mijn dochter belde dan 's nachts het diabetescentrum vanwege een lage bs (soms rond de 1,5) en dan moest ze warm eten koken voor me.

Door dieet, eh nou eigenlijk gewoon ánders eten (en even lekker), is dat
gelukkig voorbij, maar het is niet van de ene dag op de andere gegaan.

Ik eet nu helemaal geen aardappels meer, geen rundproducten en uiteraard ook geen suikers meer. Een biologisch pistoletje per dag, soms anderhalf.
Je schrijft: "Mijn bloedgroep is A, ik heb begrepen dat je dan weinig vlees nodig hebt. Dat betekent in mijn ogen dat echt koolhydraten uitbannen niet zal gaan, want je moet toch iets eten".

Als je trek krijgt, dan zijn er pecannootjes, rijstwafels met ei en olijfje
s, kipfilet met mosterd, haring met ui, een kopje sojamelk met nutrix, fruit, kop kip-groentesoep; niemand hoeft hiermee honger te lijden.

Het advies van Willy om chroom te gaan slikken en het gebruik van CLA heeft de rest gedaan.
Nooit meer trek en trillerigheid tussen de maaltijden, en alleen van de week nog een piepklein hypootje, dat kwam doordat ik in een overmoedige bui ijs had gegeten. Pas dagen later realiseer je je dan waar het van komt.
Er blijft misschien wel altijd een stukje negatie en "struisvoegelpolitiek", maar de verbeteringen zijn de beste stimulator op de lange termijn...
Met vriendelijke groet,

Lia Metz
Natuurgeneeskundige
http://www.medivera.nl
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Dag Lia,

Bedankt voor je reactie.
Je beschrijft heel treffend jouw ervaring met hypo's. Ik kan ervan meepraten, heb er vandaag nog 1 gehad. Ik heb ze al bij waardes van minder dan 4,5. Vandaag was het 3,8 en dan voel ik me heel beroerd. Ik ervaar het echt als paniek. Dit is echter wel de eerste keer dat ik het zo aangepakt heb dat ik niet doorschoot naar een hyper.

Je beschrijft een situatie die redelijk stabiel is. Ik hoop dat ook nog eens te bereiken, maar ben daar nog lang niet vrees ik. Heb je er lang over gedaan om dat te bereiken?

Ik ben trouwens begonnen met de metingen van de ochtendtemperatuur. De eerste twee waren 36,2 en 36,3. Nog maar even afwachten.
Verder wil ik in de toekomst nog een keer uitzoeken of ik me daadwerkelijk veel beter ga voelen zonder gluten. Maar ik heb besloten nu niet meer alles tegelijk te doen. Dat ga ik in ieder geval proberen. Wel heb ik bij de bibliotheek een boek over bloedgroependieet besteld. Lezen kan geen kwaad, denk ik.

Hier laat ik het even bij. Ik ben erg moe en ga maar eens vroeg naar bed.

Hartelijke groet,

Liesbeth.
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Lia en Liesbeth,

Toch ook nog even een reactie van mijn kant op hypo's, want wat kunnen deze verschillend zijn en ik kan wel zeggen dat ik er al honderden achter de rug heb en er dagen bij geweest zijn dat ik er zelfs 3 had, maar ook al heb ik dan ook dat rare gevoel in mijn maag, toch verwerk ik de meesten wel goed en ervaar het (gelukkig) niet als iets verschrikkelijks zoals jij doet Lia.
Geen intense kou.....geen nachtmerries gelukkig en ook niet verward praten, wat je ook wel eens hoort, alleen in het begin toen ik deze had wel ronduit vreetbuien; niet 1 boterham met zoet maar gerust 4 stuks achter elkaar en dit ook midden in de nacht als ik wakker werd van een hypo. Dit vreten ben ik de meeste keren de baas geworden. Naast natuurlijk zweten en bibberen heb ik wel een chaotisch gevoel in mij...als mij een hypo overvalt tijdens het boodschappen doen b.v. dan moet ik erg oppassen dat ik alles bij elkaar houd en zijn veel handelingen niet meer logisch te noemen. Verder zou ik, bij een fikse hypo, ook niet goed meer kunnen lopen want het lijkt dan net alsof ik een beetje zweef. Verder gebeurt het wel eens dat ik hoofdpijn ervan overhoud maar lang niet altijd en ben ik b.v.in de tuin aan het werk en ik krijg dan een hypo dan loop ik even naar binnen, neem 2 plak snijkoek en ga (meestal) weer vrolijk verder.

Toen ik nog werkte en 's morgens vroeg wakker werd met een hypo, at ik wat zoets en ging dan toch de auto in om 80 km verderop naar de zaak te gaan rijden en soms ging dit dan niet lekker hoor....al die auto's om mij heen die dan naar mijn gevoel allemaal roekeloos bezig waren......was niet zo maar zo kwam het bij mij over......achteraf bekeken had ik gewoon veel langer moeten wachten om te gaan rijden maar ja......plichtsbesef hè om toch op tijd bij de zaak te komen !
Gelukkig is het altijd goed gegaan.

Nu vraag ik me echter wel eens af, omdat ik de laatste tijd best wel vaker chaotisch ben in mijn hoofd, of dit gekomen is door die vele hypo's, waar ik naar mijn gevoel 'overheen wandel' maar toch.......er gebeurt natuurlijk toch wel iets in je hoofd ook !

Lia...jij schreef :
en alleen van de week nog een piepklein hypootje, dat kwam doordat ik in een overmoedige bui ijs had gegeten. Pas dagen later realiseer je je dan waar het van komt.

Bedoel je hier niet een hyper mee ??? Je kunt toch geen hypo krijgen van een ijsje.....ik vlieg dan n.l. omhoog in mijn suikers.......

Jij eet ook geen aardappelen meer maar ik moet er niet aan denken dat ik dit niet meer zou eten, want wat zou ik dan als vervanger moeten nemen bij groente b.v. en ook ben ik dol op een stuk vlees......

Groetjes en welterusten :


Nelleke
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Nu Liesbeth.....jij vandaag een hypo en ik dus ook. Niet stil gaan zitten met een boekje in een hoekje maar er flink tegenaan gegaan in huis en tja......dan gaat het bij mij ook wel vaker mis. Al voor die hypo voelde ik me moe en duf en dit is de hele dag zo gebleven......alleen lig ik nu nog niet plat en wilde toch nog even schrijven.
Jij ligt waarschijnlijk al te slapen, omdat je je ook vandaag moe voelde en misschien ook niet de reden weet ?

Mijn waardes zijn vandaag hartstikke goed en daar ben ik blij om.
Ik stond op met 6.0 en om ongeveer 12 uur niet gemeten maar duidelijk een hypo gevoeld en maar 3 schuimpjes (die er nog lagen van die goede oude Sint) genomen en toen mijn man er weer was zijn we gaan lunchen en zat ik op 7.0. In de loop van de middag op 7.7 en bij het avondeten (brood met beleg) op 8.0 en vanavond om 22.15 uur op 4.8.....Deze laatste waarde is te laag om zo te gaan slapen dus moet ik dan toch nog wat nemen, maar over het algemeen ben ik hier tevreden mee, ook al voel ik me niet lekker, maar........niet diabeten zullen ook best wel eens zo'n katterige dag hebben (zonder dat dit de gevolgen zijn van te veel alcohol :lol: )

Slaap ze en tot horens :

Nelleke
Lia (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 245
Lid geworden op: di okt 19, 2004 12:10 pm
Locatie: Gezondheids Adviespunt, Damsluis 3, 3831 SP Leusden, Woensdag 12-13 uur 033-4947102
Contacteer:

Liesbeth: hypo en voeding

Bericht door Lia (therapeut) »

Beste Liesbeth,

je schrijft: "Vandaag was het 3,8 en dan voel ik me heel beroerd. Ik ervaar het echt als paniek. Dit is echter wel de eerste keer dat ik het zo aangepakt heb dat ik niet doorschoot naar een hyper".

Het is paniek, en je kunt er niet van weg. Hoe heb je het aangepakt?

Die fluctuatie is een instandhoudende factor. Hoe stabieler hoe beter.
Dat bereik je alleen door zo min mogelijk koolhydraten te gebruiken.
Er is altijd een infectie in de darmen of op de pancreas bij dergelijke ernstige schommelingen, die soepeert je bloedsuiker. Daardoor word je trillerig en slap en ga je iets eten dat je suikernivo verhoogt.

Het mechanisme raakt uitgeput van al dat gejojo. De vicieuze cirkel.

Producten met een hoge Glykemische Lading (GL), zoals glucose (100), brood (50), roggebrood (25), aardappels (14), honing (60), volkoren cracker (50) houden die infecties en dus de schommelingen instand.

Er zijn meestal meerdere opportunistische infecties aanwezig. Door 3 x zoveel groente en mineraalhoudende producten te eten en brood, pasta en aardappels af te bouwen honger je die infecties uit en versterk je je immuunsysteem.

Tijdens een seminar van Bonusan (kinderen en diabetes) door prof. Bram van Dam sprak hij over "weten, meten, eten en bewegen (én ZWETEN) " en zegt: "patienten met diabetes 2 kunnen genezen Al blijft een dispositie altijd aanwezig, kan toch op vrij simpele wijze diabetes 2 verleden tijd worden. Lees het boekje van Laber: Fit wie ein diabetiker".

Hij raadt aan: ALLEEN koolhydraat-oervormen te gebruiken:
groente, vers en rauw, peulvruchten, bladgroente, fruit, rijst, meer vezelstoffen, meer eiwithoudende voeding: vette vis, zalm, makreel, haring, (note Lia: wat rent, vliegt en zwemt), olie : olijfolie en lijnzaadolie,

voedingssupplementen:
zinkorothaat, tyrosine, niacine, omega 3 vetzuren, l-carnosine, vitamine E, vitamine C en alpha liponzuur., fytotherapeutisch: berberis vulgaris, en trigonella foenum-graecum (fenegriek). Dit laatste middel kan zelfs binnen enkele weken de LDL- en TG (cholesterol en glucose in triglycerides) significant verlagen.

2 x 30 minuten per dag bewegen. Er is geen enkele therapievorm bekend die zo effectief het lichaamsgewicht reduceert én koolhydraten verbrandt én het adrenalinepeil verlaagt én stress vermindert als lichaamsbeweging.

Mijn eigen advies is in grote lijnen het volgende:
Ingeval van darmklachten, eerst testen of er een parasiet zit met een TFT + elisa test en IgA antigliadine. Bacteriologische fecestest via De Rooy, HPU-test via De Rooy, urinezuurgraad. 24-uurs urine T4-T3. BM-index bepalen.

Eet volgens het MEDIEET, maak het centraal zenuwstelsel schoon met Sano Neuron (niet samen met antidepressiva) daarna
Sano qi lever (met natuurlijk interferon) en
solidago (voor de (bij-)nieren) gebruik
chroom, koper- en ijzervrije multi's,
CLA, soy complex, esther C,
depyrrol (ingeval van HPU), eye Q, hepar sulfures, selenomethionine, mag-cal.
Bij dysbiose: Pre cleanse.
Eventueel een ayurvedisch middel.
Drink Fenegriek- en saliethee.

Overgewicht is een noodmaatregel van een slim lijf.
Om tekorten aan elementaire voedingsstoffen te compenseren wordt er vet opgeslagen om in barre tijden energie uit te kunnen putten. Als die energie niet wordt verbruikt door beweging hoopt die zich op als een tijdbom.
Met vriendelijke groet,

Lia Metz
Natuurgeneeskundige
http://www.medivera.nl
Lia (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 245
Lid geworden op: di okt 19, 2004 12:10 pm
Locatie: Gezondheids Adviespunt, Damsluis 3, 3831 SP Leusden, Woensdag 12-13 uur 033-4947102
Contacteer:

Nelleke, diabetes en voeding, belangrijke feiten.

Bericht door Lia (therapeut) »

Hai Nelleke,

Je schreef: "Nu vraag ik me echter wel eens af, omdat ik de laatste tijd best wel vaker chaotisch ben in mijn hoofd, of dit gekomen is door die vele hypo's, waar ik naar mijn gevoel 'overheen wandel' maar toch.......er gebeurt natuurlijk toch wel iets in je hoofd ook !"

Bij een hypo krijgen je hersenen minder glucose en minder zuurstof.

Ingeval van een persisterende systemische schimmelinfectie, is er tevens sprake van neurotoxische stoffen die door de blood-brain-barrière dringen en storen op de hersenfunctie, en dus op het neuro-endocriene stelsel. En dus op het insulinemechanisme...een dergelijke staat heeft invloed op het actie-potentiaal, op het signaal van de ene naar de andere zenuwcel.

De reacties in je hoofd zijn dus vrij logisch verklaarbaar.

Nelleke: Lia...jij schreef :
Quote:
en alleen van de week nog een piepklein hypootje, dat kwam doordat ik in een overmoedige bui ijs had gegeten. Pas dagen later realiseer je je dan waar het van komt.

Bedoel je hier niet een hyper mee ??? Je kunt toch geen hypo krijgen van een ijsje.....ik vlieg dan n.l. omhoog in mijn suikers.......

Lia:
Goeie vraag! Denk even met mij mee. Een hypo is een logisch gevolg van een verhoging van je bloedsuikernivo!!
Ik heb met ijs (melksuikers, lactose, suiker) éérst mijn bloedsuikernivo verhoogd, schimmels/gisten gevoed, die zich vermenigvuldigd hebben én neurotoxische stoffen afgescheidden.
Dan is er een moment van rust, een mate van evenwicht met weinig klachten.
Tot het bloedsuikernivo daalt en de toegenomen organismen bedreigd worden. Daardoor wordt een lage bloedsuikerwaarde nog lager. Door de paniek die ontstaat bij de koloniën worden meer afvalproducten afgescheiden... Neurotoxische stoffen. DIT MECHANISME CONDITIONEERT DE GASTHEER/VROUW samen met de vetopslag door ernstige elementaire tekorten.

Nelleke:
Jij eet ook geen aardappelen meer maar ik moet er niet aan denken dat ik dit niet meer zou eten, want wat zou ik dan als vervanger moeten nemen bij groente b.v. en ook ben ik dol op een stuk vlees......

Lia:
Een goede vervanger van aardappels zijn: aardpeer, rijst en mi hoen (eiwit).
Doe nooit iets abrupt, maar vervang langzaam maar zeker je slechte eetgewoonten :roll: Koolhydraten samen met vlees is een extra zware belasting voor je stofwisseling en betekent een hoge en langdurige hyperglycemie. Laat een half uur tussen koolhydraten en eiwitten zitten.

Aardappels zijn niet alleen hoog in glycemische index/lading, maar tevens gifpiepers. Er is geen product dat zoveel chemicaliën bevat als een gewone aardappel. Tegelijk met de gucose wordt ongewenste materie opgenomen, die ook stoort op het metabolisme. Een keer per week een paar vastkokende aardappels van biologische teelt samen met een stevige salade is minder slecht.

Voor iedereen de volgende overweging: Zoals het nu gaat, gaat het niet goed. Er is ziekte, uitputting en overgewicht.

We zullen dus op zoek moeten naar de waarheid. Iedereen heeft daar een aanloop voor nodig en zijn eigen genezingsproces. Het gaat om bewustwording. Hoe kunnen we die conditionerende factoren uitbannen?

Stel je eens voor hoe het 5 duizend jaar geleden was. Dat is nog maar pas geleden in de hele evolutie.
Je liep met een graafstokje door de natuur, je groef hier en daar een lekker knolletje op, een verse wortel, je plukte een vrucht, at wat jonge stengeltjes en kruiden, en kreeg meteen wat klein eiwitrijk spul binnen. We aten toen zo'n 25.000 verschillende producten. Als de jacht iets opleverde at je groot vlees, dan weer een hele tijd niet.

Er is in die tijd veel veranderd. Koelkasten, kustmest, bestraling, plastics,
pesticides, hormonen. We eten nu slechts ongeveer 25 verschillende producten, en ook nog eens te veel van het een en te weinig van het ander.

We eten bijvoorbeeld genetisch gemanipuleerde tarwe, met een harde gluten waarvoor bij een groot deel van de bevolking een intolerantie bestaat, irritaties van het darmslijmvlies veroorzaakt, waardoor de uitwisseling van essentials en afvalstoffen onvolledig verloopt. Tarwe is een graansoort. Graan = gras en gras is voor herkauwers! Het aandeel tarwe in onze voeding is veel te groot en ziekmakend. Ons spijsverteringskanaal is daar niet op berekend. Vervang tarwe door boekweitmeel en rijstmeel.

Koemelk is absurd, een volwassen mens hoort toch niet meer aan de uier van een koe te zuigen? Een koe die volgespoten wordt met allerlei
chemische middelen, en zelfs terwijl hij een herbifoor is, slachtafval voorgezet krijgt...
De grote eiwitten van koemelk én van koevlees zijn voor veel mensen moeilijk te verteren en beinvloeden het calciummetabolisme. De eiwitten storen op kno-nivo en op de tractus digestivus en zorgen voor osteoporose, door verzuring van het lichaam. Vervang koemelk door sojamelk (neutraal) en geitenkaas.
Vervang rundvlees door: wild (ree, haas, springbok) en struisvogel, kip,
kalkoen. Niet vaker dan 2 x per week. Verder vis, tofu, ei.

Eet meer rauwe groente, want alleen daarin zitten de nodige enzymen om je voeding mee te verteren. (zie Harvey Davis: een leven lang fit)
Gekookte en gebakken voeding bevat die enzymen niet meer, ze zijn stukgemaakt. Daardoor wordt de natuurlijke voorraad in het lichaam aangesproken. Hoe eerder die verbruikt is, hoe sneller celveroudering
en disfunctie ontstaat.

Het probleem is dat we te vast in gewoontes zitten en bang zijn voor verandering, omdat we niet weten hoe dat moet.
Je krijgt zoveel verschillende signalen. Onderzoek die zelf op logica.
Symptoombestrijdeing is zelden een oplossing op langere termijn. Het kunstmatig toedienen van tekorte stofjes is ook geen oplossing.
De oplossing en dus verbetering van gezondheidsklachten zittem in het doorgronden van het mechanisme en van je vijand.

Ik hoop dat ik jullie een beetje daarmee kan helpen. Ik ben dat lange zware traject al voorgegaan.
Met vriendelijke groet,

Lia Metz
Natuurgeneeskundige
http://www.medivera.nl
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Dag Lia,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je geeft heel veel informatie, voor een deel bekend voor mij, voor een deel ook niet. Ik krijg hierdoor de neiging om te denken: zie je wel, het roer moet drastisch om. Toch wil ik dat deze keer niet zo doen. Ik heb al vaker heel drastisch allerlei maatregelen door elkaar heen genomen, maar ben eigenlijk altijd weer vast gelopen. Dus dat moet ik nu niet doen. Ik ben aan het broeden op een plannetje op grond van alle info en zal dat op mijn stabilitatie-verhaal zetten.

Heel bemoedigend dat er mensen zijn die een goede weg gevonden hebben en daar nu ook anderen mee willen helpen. Bedankt!

Vind je het echt nodig dat ik al die tests ga doen, of kan ik ook door dingen uit te proberen achter een aantal dingen komen? Bijv. door gluten uit te bannen kijken of mijn darmwerking verbetert? Dat is nl waar ik nu als eerste stap aan zit te denken. En een urine-onderzoek ivm schildklier.
Wat vind jij daarvan?
Groet,

Liesbeth.
Liesbeth58
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1043
Lid geworden op: vr dec 10, 2004 12:10 pm
Locatie: Assen

Bericht door Liesbeth58 »

Goeiemorgen Nelleke,

Gefeliciteerd met je mooie waardes van gisteren. Zal een goed gevoel geven.

Ik had vanmorgen 8,2 en ben daar niet tevreden over.
Ik heb een testje uitgevoerd: heb vanmorgen precies hetzelfde ontbijt genomen als gisteren, maar nu aangevuld met een plakje salami en een eitje. En wat denk je? Anderhalf uur na de maaltijd was het 10,9. Te hoog natuurlijk, maar het verschil tussen voor en na de maaltijd is 2,7 en dat was gisteren 4,9. Misschien moet ik ook maar koolhydraten gaan inpakken.

Ik hoop voor jou dat je mooie lijn van gisteren zich voortzet. In ieder geval wens ik je een prettige dag.

Groet,

Liesbeth.
Lia (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 245
Lid geworden op: di okt 19, 2004 12:10 pm
Locatie: Gezondheids Adviespunt, Damsluis 3, 3831 SP Leusden, Woensdag 12-13 uur 033-4947102
Contacteer:

Bericht door Lia (therapeut) »

Hai Liesbeth,

Het is inderdaad veel informatie, misschien teveel in een keer, maar het zijn allemaal puzzelstukjes, verzamel ze en maak je eigen puzzel.

Wat betreft de onderzoekjes, dat hang af van je darmklachten.
Je kunt daar het beste contact met Anne van Espen voor opnemen. Zij weet allles van de darmen en welke tests functioneel zijn.

Bij overgewicht en lagere lichaamstemperatuur is het wel zinnig om een
24-uurs urinetest te laten doen. Kijk vooralle zekerheid nog maar even op www.medivera.nl , criteria/ schildklierverstoringen.

Het is een prima begin om tarwe te gaan vervangen. Maar dan ook geen pasta meer natuurlijk.
Ik neem aan dat je al geen melkproducten meer gebruikt?

Gewoontes veranderen is prima, maar niet te drastisch hoor.
Het is gemakkelijk als je een programma'tje maakt.
Neem een week voor iedere verandering. De ene week tarwe vervangen, de volgende zuivel vervangen.
Die week daarop kun je gaan beginnen je lekker in te smeren na de douche met amandelolie, teatreeolie en calendula officinalis. Goed je gehele lichaam voorzien van een "vernislaagje", dat reguleert de huidstofwisseling//ademhaling.

Maak een dagschema, met twee vaste tijden dat je wandelt of danst.
Succes!
Met vriendelijke groet,

Lia Metz
Natuurgeneeskundige
http://www.medivera.nl
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Lia,

Met veel belangstelling jouw reactie op onze voeding gelezen en er staat veel in wat me logisch in de oren klinkt, maar........wat we niet meer eten of juist wel eten....daar is dus te veel mee 'gerommeld' en dat is nu net weer niet goed.

Ikzelf had toch ook ineens het gevoel dat de chaotische gevoelens die toegenomen zijn, wel eens te maken konden hebben met de wisselende suikers en de daarmee gepaard gaande hypo's.........natuurlijk moet dit verbeteren, maar je hebt het gewoon niet altijd voor het zeggen.
Gisteren dus een 'topdag' wat mijn waardes betrof en vanmorgen stond ik op met 12.1......geef een flinke bolus en nadat we een paar uur weggeweest zijn meet ik voor de lunch en zit ik op 12.6 ! Dit KAN dan niet en je weet dan dat je lichaam weer eens de insuline niet opgenomen heeft, dus net de naald vervangen (ik heb dus een insulinepomp) en nu maar hopen dat de insuline wel weer zijn goede werk doet c.q. dat mijn lichaam het op wil nemen. Ik hoef dus niet boos op mezelf te worden, want dit is iets waar ik niets aan kan doen, alleen corrigeren :lol:

Een hypo is een logisch gevolg van een verhoging van je bloedsuikernivo!!

Dit schreef jij en toch kan ik deze zin niet goed begrijpen. Als ik n.l. met een waarde van 6.0 de tuin inga of aan de slag ga beland ik 9 van de 10 keer toch in een hypo en weet ook wel waardoor dit komt n.l. te veel inspanning en te veel insulinetoevoer. (Dan zou ik reductie van de pomp kunnen toepassen, maar de keren dat ik dit dan deed bleek later weer dat ik dit niet had moeten doen....grrrrrrr.....blijft moeilijk !)
Maar elke hyper wordt toch niet logischerwijze gevolgd door een hypo ? Hoe jij dit bestudeerd hebt en het ook begrijpt, is voor mij niet logisch, want veel termen ken ik gewoon niet, dus echt begrijpen doe ik het niet.

Je praat over een aardpeer en noch ik noch mijn man weten wat dit is.
Het lijkt me ook helemaal niet smakelijk meer om b.v. bij groentes rijst of mihoen te eten.....ik denk dat ik, als ik het roer om zou gooien, alleen op brood zou gaan leven (broodje gezond dan) en helemaal geen warm eten meer zou nemen en.....dat is dus ook niet goed.
Overigens haal ik altijd aardappelen rechtstreeks bij de boer vandaan, die deze persoonlijk van zijn stuk land afhaalt, maar.....ik weet ook niet wat hij strooit en doet om een goede aardappel te krijgen....dat is waar !

Mag ik eens vragen aan jou : eet jij nu nog wel gewoon brood ?
En dan over het vlees......het zal wel een kronkel in mijn hersenen zijn, maar ik wil geen ree, haas, struisvogel en kalkoen eten.......en was ik vroeger dol op kip, ook dit komt hier weinig meer in huis. Je zult wel helemaal dol worden als je hoort wat ik lekker vind n.l. een schoudercarbonaadje of een speklapje en gewoon een bal gehakt........allemaal fout dus ? dus als dit zo is dan zou ik het roer echt helemaal om moeten gooien en denk dan dat ik geen vlees meer zou eten, maar al die vegetarische schijven enz....zijn die dan wel goed en worden hier ook weer geen middelen ingedaan om het smakelijker te krijgen die niet goed zijn ?
Maar aan de andere kant.......ik geloof je graag dat er mensen zijn die niet tegen bepaalde stoffen in ons eten kunnen, maar volgens mij heb ik daar weinig last van......geen darm- of maagklachten in elk geval.

Je hebt gelijk te stellen dat ook ik bang zou zijn om te veranderen.....leef je al jarenlang met het idee dat we best wel gezond eten en dit zou dan helemaal niet zo zijn ? Ik bestrijd je stelling niet hoor.....maar begrijpen hoe het dan wel zou moeten is een tweede.
Zou het te veel gevraagd zijn dat jij eens aangeeft wat jij zoal eet ?
Nu net tijdens de lunch heb ik bewust gegeten......weliswaar twee snee witbrood (bruin is beter ?) met sla, ham, tomaat, kaas en komkommer en dan denk ik dat ik hiermee dat brood toch aardig ingepakt had en bovendien dat dit wel gezond is ook ? Ik vraag me ook wel eens af of je soms tussen de middag eens geen brood maar fruit kunt nemen........dus b.v. 2 appels en een mandarijn of sinaasappel of is dit helemaal niet goed ?
Vragen....vragen......en ik hoop dat je dit niet erg vindt.

Te dik worden ! Ik heb inmiddels van Paulina goed begrepen dat elke koolhydraat die je niet verbruikt opgeslagen wordt als vet en dat het dus inderdaad de kunst zal zijn om je eigen vet te gaan gebruiken..... :lol: Met recht een kunst !!!!

Liefs : Nelleke
Gast

Bericht door Gast »

Dag Lia,

Ik heb nog een paar praktische vragen: ten eerste lees ik over haver verschillende berichten. De ene site zegt dat haver geen gluten bevat, de andere wel omdat ze altijd met tarwe in aanraking komt. Geldt dat dan ook voor haver uit de natuurwinkel? Of zou ik die wel veilig kunnen gebruiken?

Een andere: kun je van boekweit en rijstmeel ook lekkere broden bakken?
Wat eet jij voor je ontbijt, als ik vragen mag? Of heb je tips voor kookboeken?
Zolang je thuis bent lijkt het me niet zo'n probleem, maar buiten de deur kun je toch amper terecht zonder gluten en met alleen langzame koolhydraten. Dat lijkt me nog niet zo makkelijk. Nu eet ik zelden buiten de deur, maar toch...

Je ziet het, ik heb nog veel praktische vragen. Maar ik wil er wel mee aan de slag, want zo gaat het ook niet verder. De problemen moeten nu maar eens grondig aangepakt worden.

Ik hoop dat ik niet teveel van je vraag.

Hartelijke groet,

Liesbeth.
Plaats reactie