Pas na 2 jaar diabetes een serieuze aanpak!

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
Paul Jan
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: za jul 10, 2004 3:56 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Pas na 2 jaar diabetes een serieuze aanpak!

Bericht door Paul Jan »

Hallo Allemaal

Allereerst bedankt dat ik hier even mijn verhaal kwijt kan en eventueel een goed advies kan krijgen om deze ziekte onder controlle te krijgen.

Ik ben Paul en bij mij is diabetes type II , ongeveer 2 jaar geleden geconstateerd, veel dorst , duizeligheid , tintelende vingers, vaak plassen affijn je kent het allemaal wel...

Vanaf die tijd gebruik ik Tolbutamide 500 mg 1 x daags 's morgens voor het ontbijten.

Verder bleef ik hetzelfde eten/snoepen zoals ik voorheen altijd deed, wel minder frisdrank, voornl. toen light producten, sindsdien geen light meer vanwege de suikervervanger aspartaam! die deze dranken bevat,
en ben toen na 10 jaar gestopt te zijn weer begonnen met roken! (vervanger van de snoep e.d., later ging het snoepen weer naar een "normaal" level en dus een probleem erbij!. :oops:
In het begin ging het allemaal vrij aardig, waarden lagen tussen de 6 en de 10 mmol.
De waarden liggen sinds kort veel hoger en schommelt erg, verder in mijn verhaal zal ik deze vermelden.

Sinds een paar weken zie ik slechter naarmate ik langer achter de pc zit te werken, (heb ook al langer last van sliertjes en kleine vlekjes als ik mijn ogen beweeg, vanaf mijn 13de jaar ben nu 37 dat was niets ernstigs zei de dokter maar zat in het vocht in mijn oog.

Sinds vorige week ben ik begonnen met een serieuze aanpak.
De volgende maatregelen heb ik getroffen om aan mijn overgewicht te werken, (waarvan ik denk denk dat het de hoofdoorzaak is van mijn diabetes) en regelmaat in mijn dagelijkse leven te brengen en gezonder te eten! (Ik deed totaal niets aan beweging en at maar raak en leefde op hele rare tijden!)

Gestopt met roken! 1 pakje per dag!!!! :o

Regelmaat! op vaste tijden naar bed/opstaan en werk. (zelfstandig ondernemer)

Op tijd eten! (ontbijt en lunch volkorenbrood met mager beleg)
3 x daags niet te vet, ook op vaste tijden. Geen snoep, chips,etc. meer tussendoor alleen suikervrije af en toe.

Voedingssuplementen chroomtabletten (Bio-Chromium) 1 x
daags 1 tablet van 100 mcg. Vitaminetabletten (Optimax) Multivitaminen en Mineralen.

4 x daags 1 kop pu-erh thee 2 na het ontbijt en 2 na de lunch.

Veel water drinken 2 liter p/dag.

Lichte krachttraining (thuis) buikspieroefeningen, opdrukken.

Wandelen 's Morgens een half met de hond, en dan nog 3x 10 a 15
min. p/d.

Ik heb ook sinds een paar maanden last van een moeilijke stoelgang, soms 2,3 dagen niet naar het toilet kunnen.
Maar sinds gisteren kan ik weer 's morgens na het drinken van een glas water.
:D

Alleen mijn waarden stellen me erg teleur nu ik volgens mij wel de goede stappen neem.
_____________________________________________________________

|Datum| nuchter| 09:00| 13:00| 19:30| 24:00|
|11/7/04 | 8.9| 12.9| 10.5| 12.7|
|12/7/04 | 10.9| 12.6| 24.7| 20.2|
_____________________________________________________________
note: de meter heeft een afwijking van 0.3 mmol, na meting bleek de afwijking per keer +/- 1.6 te zijn dus de waarden liggen ietsjes lager dan vermeld!

Zoals jullie zien, schommelt het heel wat en er zijn uitschieters bij van boven de 20 mmol. (had wel een groot bord (indisch) eten op , en ben een half uur na de maaltijd gaan liggen een paar uur, misschien dat dat de hoge waarden verklaart).

Voor deze aanpak, heb ik nooit echt met enige regelmaat mijn bloedsuikerspiegel in de gaten gehouden, maar sporadisch wat metingkjes uitgevoerd, en die waren wonder boven wonder altijd onder de 10, terwijl nu ik er serieus mee omga de waardes ineens veel hoger liggen!! :-?

Vragen!
1 Is deze aanpak goed? (advies)
2 Verklaring van die hoge uitschieters! (is mijn lichaam nu aan het protesteren vanwege deze aanpak?)
3 Verklaring van de moeilijke stoelgang!
4 Is er gevaar zolang deze waarden de 20 mmol overschreiden?
5 Glucophage aan de arts voor laten schrijven ipv Tolbutamide (rastinon)
6 ALs ik mijn gewicht op peil heb (10 a 15 Kg afvallen) is er dan een
mogelijkheid dat ik door constant voldoende lichaamsbeweging en een
juiste voeding "later" ooit zonder tabletten kan?, of is mijn alvleesklier al
zodanig "verpest" dat ik nooit meer zonder tabletten kan?

Pfffffffffff, sorry dat het is zo'n lang verhaal is geworden! :oops:
Als je eenmaal in de pen geklommen bent dan is er geen ophouden meer aan blijkt wel.(alhoewel ik niet zo'n schrijver ben)
Niet geheel in de stijl van b.v. een Jan Wolkers, maar á la! lol

Doelstelling
Van het roken af zien te komen.
Mijn bloedsuikerspiegel onder controlle te krijgen, d.m.v. van gezonde voeding, beweging en regelmaat!
Het moeten toedienen van insuline via een spuit tegen te gaan.
kortom 5 dingen om aan te werken!

Alvast bedankt dat jullie de tijd/moeite hebben willen nemen om mijn verhaal te lezen! :D

Veel groetjes en succes aan alle forumgebruikers!
Paul

p.s. het is al heel laat, maar wilde toch even mijn verhaal afmaken.



-| De (pillie)WIL(lie) is er! nu nog DE WEG! :P
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Tobutamide en Rastin zijn de verkeerde aanpak in mijn visie

http://www.achmeahealth.nl/mednet/medne ... ed&id=1172

het prikkelt de alvleeskleir meer insuline te maken en dat is niet de manier om te genezen.

Het verminderen van insuline receptor resistentie is bij jou de goede manier denk ik. Dus er voor te zorgen dat het weinige insuline dat je maakt effectiever is.

Wil je mee doen om te zien of jouw bloedsuiker omlaag kan?

Vraag dan aan de arts die je behandelt of hij bezwaar heeft dat je voeding supplementen gebruikt

Bio-chromium is een goed product maar veel te duur, en de dosis is veel te laag.

Wat betreft de andere zaken, beweging stoppen met roken etc

DOE JE HET PERFECT

Maak je avatar wat kleiner!!
Laatst gewijzigd door Willy op do jul 15, 2004 9:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

stop niet met Tobutamide!! doe dat altijd in overleg met een arts en pas als supplementen bewezen hebben voor je te werken
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Glucophage ik weet het niet, dat hangt af van wat de arts gemeten heeft

Te hoog suiker, te weinig insulie --> Tobutamide (pancreas insufficientie)

Te hoog suiker normale insuline --> Glucophage (insuline resistentie)

Glucophage , lees dit

http://www.ergogenics.org/metformin.html

heb ik het weer een beetje goed gemaakt?
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Obstipatie, het zou een begin kunnen zijn van autonome neuropathie, maar hoeft natuurlijk niet.

Vraag de huisarts of hij je hiervoor magnesiumoxide 500mg wil voorschrijven. dit is een supplement dat vergoed wordt. neem er 3 - 6 per dag, kauw ze stuk.

magnesium heeft alleen maar gezondheids voordelen.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy »

Ik denk dat je een heel goede kans maakt om met minder gewicht helemaal van de medicijnen af te komen.

Vraag de huisarts om een recept voor l-carnitene dat is een supplement dat vergoed wordt dat helpt bij de vetverbranding. 3 x 330mg per dag lijkt me een goede dosis.

prik jij je eigen bloedsuiker?
Plaats reactie