Mensen met overgewicht die niet of nauwelijks afvallen

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Dit protocol noem je intermittent fasting

Ik laat je koolhydraten vermijden waardoor je glucose te kort komt die de lever moet maken van je vet

Ik leer je lichaam dus vet te verbranden.

Ik maak dat nog erger door je voor het ontbijt intensief te laten bewegen. Dan moet de vetverbranding extra hard werken.

GA NIET MINDER ETEN

Ik wil dat je elke dinsdag je omvang en je gewicht op het forum meldt

MEE LEZERS pas opdit is een protocol dat specifiek is voor Doris en bij andere mensen met overgewicht misschien een lichte depressie als bijwerking kan geven

Doris zal daar geen last van hebben :D
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Doris CT
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 94
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:23 pm

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Doris CT »

Goedenavond Willie,

Dat klinkt erg smakelijk, ik ga er morgenochtend mee beginnen,

Maar ik zie geen zuurkool. kefir en kippenbouillon meer erbij staan,............ daarmee nog of wel/niet
doorgaan?

Ik eet graag een handje circa 5-7 noten, kan ik die in de maaltijdsalade of groente verwerken?

met vriendelijke groet,

Doris
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Zeker mee door gaan
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Doris CT schreef:Ik eet graag een handje circa 5-7 noten, kan ik die in de maaltijdsalade of groente verwerken?

met vriendelijke groet,

Doris
dat is prima
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Doris CT
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 94
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:23 pm

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Doris CT »

Goedemiddag Willie,

Mijn ervaring met GLP1 Victoza injecties is: (0,6 mgr.= laagste dosis, moet worden opgevoerd geeft dr. Brinkman aan), mijn glucosewaarde zakt, vanochtend nuchter 7.9
Ik ben wel erg moe 's-avonds, ga al om 22:00-22:30 uur naar bed, omdat ik bijna omval.

Loop nu vanaf maandagochtend een half uur voor het ontbijt... mijn voeten voelen erg zwaar, en ik ben wat duizelig erna.

mijn gewicht was vanochtend 104,5 kg
taille:108 cm
en dikste gedeelte buik: 132 cm
beide 1 cm minder dan 17-2-15, en 500 gr. lichter
Ik val bijzonder langzaam af, maar dat herken ik van de talloze weight watcher sessies, waarbij mijn portemonnee het snelste afviel. :)

Hoop eind deze week de bloeduitslagen te hebben.

met vriendelijke groet,

Doris
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Hallo Doris ik heb nu internet op la palma dus kan je beter begeleiden

We weten nu dat mensen geen hypo krijgen als ze gaan sporten voor het ontbijt. Want dan zou het menselijke ras al lang zijn uitgestorven. Je moet met een lege maag achter een konijn aan kunnen rennen.

Volgende puzzel. Je nuchtere glucose neemt af. Hoe komt dit?

Zal je een hint geven, je hebt 12 uur niets gegeten en je moet je afvragen wie dan die glucose maakt die je meet in je bloed.

Puzzel ze!
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Doris CT
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 94
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:23 pm

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Doris CT »

Goedemorgen Willie,

Ik heb gisteren een telefonisch consult gehad met de diabetes verpleegkundige van OLVG, dit was geregeld door de internist, om te checken hoe de Victoza werkte. Ik gaf aan dat de glucosewaarde in de ochtend behoorlijk aan het dalen was, en ik moet vrijdag as (morgen), dan gebruik ik het precies een week, de dosis verhogen van 0,6 mgr naar 1,2 mgr.

Ik vermoed dat de glucacon de reden is waardoor mijn glucose verminderd, begrijp dat dit zich vrnl. afspeelt in de lever, en dat verklaart ook waarom ik zo moe ben.
Heb een kennis met hepatitis C, waardoor de lever behoorlijk moet overwerken en deze kennis is continu hondsmoe.
Voorheen at ik ook weinig of niets in de avond. nu ben ik daar erg strikt in geworden.
Heb wel een nare smaak in de mond gekregen, vermoed dat mijn adem ook niet zo fris ruikt. Mijn katten geven dat niet aan :wink:

mijn glucosewaarde was gisterochtend 6.1 en vanochtend 7.3

Ik loop nu om de dag voor het ontbijt, omdat het aanvoelt alsof er lood in mijn voeten zit als ik thuiskom. Het begint met walk en talk maar wordt dan steeds trager.

Met vriendelijke groet,

Doris
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Klopt niet helemaal

Je lever maakt glucose als je tekort komt. Als de glucose omhoog gaat en te hoog wordt dan maakt je pancreas insuline om de lever te stoppen.

Maar........

Je lever is insuline resistent geworden en bljft doorgaan met glucose maken, daarom is je nuchtere glucose zo hoog.

GLP1 vermindert insuline resistentie in de lever waardoornde lever nu het insuline signaal opmerkt en stopt met produceren van glucose als het genoeg is
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Nu over de vermoeidheid. Het zou een bijwerking kunen zijn van de GLP1 maar dat weet ik niet

Is de vermoeidheid tegelijk gekomen met de GLP1 of pas ontstaan toen je begon met intermittent fasting en walk and talk?

Het kan zo zijn dat je gewoon geen vet verbrand als dat nodig is. En daardoor moe wordt, tenslotte eet je niets voor het ontbijt en ga je eerst wandelen. Dat zou kunnen klopen omdat je zelf al weet dat je moeilijk afvalt

Je moet weten dat ook je spieren insuline resistent zijn, dat betekend dat de glucose niet verbrand wordt maar in de lever of pancreas als vet wordt opgeslagen

Ruikt je adem naar aceton? Want dan ben je in ketose en moeten we er voor zorgen dat je meer koolhydraten eet die je wel mag hebben. Cora zal je daar bij helpen
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Als het goed is doe je nu,

beetje zuurkool voor elke maaltijd
Glaasje kevir
3 x sojayoghurt met bosfruit

Het was mijn bedoeling dat je deze voeding BIJ het geen je al at zou nemen, zodat het netto effect is dat je iets meer caolorieen binnen krijgt

Maak eens een lijstje met wat je smorgens, smiddags en savonds eet

Dan gaat Cora daar mee aan de gang om je te leren welke koolhydraten je wel kan eten
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Maandag ben ik weer thuis, plan aub twee uur coaching op dinsdagavond 1900
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Vraag de DVK of vermoeidheid een bijwerking is van victoza, en bestudeer de bijsluiter
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Doris CT
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 94
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:23 pm

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Doris CT »

Ja de bijsluiter geeft oa vermoeidheid aan, ben op vrijdagavond 7 maart begonnen met Victoza en maandag ochtend 9 maart met de interventie voeding.

Voor het lopen drink ik 2 glazen water.

Ik eet na een half uur lopen meestal van 8:30 tot 9:00 uur, een theelepel zuurkool , en half glas kefir, 2 gebakken eieren met drie stukjes ontbijtspek en wat paddestoelen, oesterzwammen oid, daarna 1/2 kopje sojayoghurt met wat bosvruchten, dit ervaar ik als en heleboel eten, vooral de soya gaat er met moeite in.
Dan ben ik een beetje misselijk (kan ook door de Victoza, maar ook omdat ik nooit meer at dan een kom kwark/ yoghurt met muesli (vogelvoer) en vruchten.

lunch: theelepel zuurkool, een maaltijdsalade met 2 plakjes gerookte zalm of een paar Hollandse garnalen, gestoomde makreel, of haring, met een of twee eetlepels extra vergine olijfolie,en een klein scheutje balsamico azijn. wat toegevoegde noten paranoten /hazelnoten zo nu en dan (5-7 stks). Daarna weer half bakje sojayoghurt met blauwe bessen. Weer vol gevoel.

diner: theelepel zuurkool veel groenten artisjokbodems , prei, gestoofde Brussels lof, met 2 plakjes Parma ham en 1 plakje Milner mosterdkaas erop. of roerbakgroenten. (circa 400 gram). met een moot wilde zalm. Eet al heel lang geen vlees meer. Vertrouw niet wat het vee gevoerd krijgt, en biologisch is boven mijn budget. en daarna weer de sojayoghurt (at nooit toetjes, een beetje tegen heug en meug). Doe ook wel eens een mandarijntje is de sojayoghurt.

Daarna drink ik 1 groene thee en koffie ( totaal koffie: hooguit 3 a 4 koppen per dag , meestal 2)
Ik drink regelmatig water, en af en toe zondig ik met een glaasje limonade gemaakt van Slimpie.

Eens in de drie weken heb ik trek in pure chocolade met sinaasappel-schil. dan neem ik hooguit 2 stukjes.



Op welke bijwerkingen moet ik bij Victoza letten?
Behalve het gewenste effect kan dit medicijn bijwerkingen geven.
De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende.
Regelmatig
Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, braken en diarree. Deze bijwerking verdwijnt meestal al u gewend raakt aan het middel. Raadpleeg uw arts als u hier last van blijft houden. In zeldzame gevallen kunt u last van uitdroging krijgen, bijvoorbeeld als u vaak moet braken of veel last van diarree heeft. Het is belangrijk om voldoende te drinken, om uitdroging te voorkomen. U kunt uitdroging merken aan dorst, hoofdpijn, een droge mond, vermoeidheid, weinig plassen en zeer donkere urine. Als u last krijgt van deze verschijnselen, raadpleeg dan uw arts.
Zelden
Verminderde eetlust, buikpijn, verstoorde spijsvertering, buikgriep, zuurbranden, winderigheid, verstopping en een opgezwollen buik. Neem contact op met uw arts als u hier te veel last van heeft.
Hoofdpijn, vermoeidheid en zich onwel voelen.
Roodheid en irritatie op de injectieplaats.
Verkoudheidsverschijnselen.
Wazig zien in het begin van de behandeling. Ook kan uw gezichtvermogen de eerste maanden veranderen. Dit komt doordat uw ogen aan de veranderingen in het bloedglucose moeten wennen. Wacht dus liefst nog een aantal weken met het aanmeten van een (nieuwe) leesbril.

Zeer zelden
Te laag bloedglucose (hypo). Dit ontstaat vaker bij combinatie met andere glucoseverlagers.
Schildklieraandoeningen, zoals een te trage of te snelle werking van de schildklier. Overleg met uw arts als u last heeft van een te trage of te snelle schildklier. Mogelijk moeten uw schildklierwaarden extra worden gecontroleerd. Een te snelle schildklierwerking kunt u merken aan nervositeit, gewichtsverlies, diarree, warme of vochtige huid, overmatig transpireren, uitpuilende ogen, pijn in of achter de ogen, hartkloppingen en trillen. Een te traag werkende schildklier is te herkennen aan traagheid, vermoeidheid, gewichtstoename, depressiviteit, droge, koude en bleke huid, opgeblazen gezicht, haaruitval en veranderingen van de stem.
Neem bij deze verschijnselen contact op met uw arts.
Ontsteking van de alvleesklier. Waarschuw uw arts bij zeer hevige aanhoudende buikpijn.
Overgevoeligheid. Dit uit zich in huiduitslag, galbulten en jeuk op de injectieplaats. Zeer zelden is sprake van een ernstige allergische reactie met zwelling van gezicht, lippen, tong en keel, waardoor benauwdheid kan ontstaan. Stop dan met het gebruik en bel meteen een arts. In de toekomst mag u dit soort middelen niet meer gebruiken. Geef daarom aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor liraglutide. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit middel of andere soortgelijke middelen niet opnieuw krijgt.


Ik zal m'n dochter vragen hoe mijn adem ruikt, heb zelf niet het idee dat het naar aceton ruikt.

Mijn ontlasting is goed, qua consistentie en kleur. geen last van diarree, gelukkig. En.. was toch afgevallen vanochtend (nu 104 kg)

met groet,
Doris

PS. voor dinsdag staat 2 uur in agenda genoteerd 19:00 uur.
Cora (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1600
Lid geworden op: wo okt 10, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Cora (therapeut) »

Hallo Doris,
Ik eet het zelfde ontbijt als jij eet en dat is voor mij ook genoeg, ik zit dan niet te vol.
Je zou wat meer (laag glycaemische) koolhydraten aan je maaltijden kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld wat zelf gekookte groene linzen of wat kidneybonen bij je sallade (lunch) en/of avondeten. Als ik terug ben van vakantie dan mail ik je wel een recept. Mocht je linzen of kidneybonen uit blik/pot gebruiken spoel ze dan eerst goed af.
Groetjes,

Cora
Doris CT
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 94
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:23 pm

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Doris CT »

Hi Willie,

Gisteren is de dosering van de Victoza iom de internist verhoogd naar 1,2 mgr.
Vanochtend nuchtere glucosewaarde 6.1 Ik gebruik nu 8 dagen Victoza.



De voorlopige uitslag:

bloedonderzoek op vrijdag 6 mrt 15 nuchter gemeten. Voordat ik begon met Victoza:

EENHEID REF.W.
Natrium: 140 mmol/1 135-147
Kalium : 4.5 mmol/1 3.5-5.0
Kreatinine 97 mmol/1 48-84
eCRF (MDRD 64 kl/1,73m2 60-
formule)
Alk.fosf. 37C 80 IU/1 -98
ALAT 37C 40 IU/1 -34
ASAT 37C 27 IU/1 -31
GGT 37C 18 IU/1 -38
Cholesterol 4,3 mmol/1 -6.5
Triglyceride 0.85 mmol/1 0.6-2.2
HDL-C 1.6 mmol/1 1.1-2.2
LDL-C 2.5 mmol/1 -2.5
tot/HDL-Chol 2.7
Glucose N 8.8 mmol/1 4.0-6.0
Magnesium 0.82 mmol/1 0.70-1.00
Insuline volgt
25 (OH) Vit.D 78 mmol/1 50-120
A-GAD 65 volgt

ik vergelijk het ook nog het aanvraagformulier zal ik volgende week als de diabetes verpleegkundige belt op woensdag om deze uitslagen vragen.

Met vriendelijke groet,

Doris

nb de heftige vermoeidheid neemt wat af.....het lichaam moest zich even aanpassen aan de GLP 1
Laatst gewijzigd door Doris CT op wo mar 25, 2015 5:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie