Mensen met overgewicht die niet of nauwelijks afvallen

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Doris CT
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 94
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:23 pm

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Doris CT »

Goedemorgen Willie en Cora,

Allereerst veel dank Cora, voor de beschrijving voor de bereiding van zelfgemaakte soya yoghurt.
Ik ga binnenkort aan de slag met de Petra yoghurtmaker

Heb gisteren een kunststof zeef en zeefdoek aangeschaft en een paar grote weckflessen voor de te maken kefir, (verwacht deze begin komende week).
Zie nu dat ik ook nog een keukenthermometer moet aanschaffen.

Ik gebruik twee dagen de bouillon van de kippenbotten, erg smakelijk!
Drink nu meer water, bij het opstaan direct 2 grote glazen en voor elke maaltijd 1 glas.
Willie, bedankt voor de tip om tijdens het eten af en toe het bestek neer te leggen, zodat ik van mijn nare gewoonte te snel eten afkom.

Ik gebruik kokosvet om te bakken en extra vergine olijfolie door de rauwkost (koud).
Ik vraag me af of ik ook ongesuikerde kokos-sap mag drinken en amandel of andere noten melk?


Mijn temperatuur test heb ik al gedaan en is als volgt:
ochtend 1: 8:40 uur 36.8
" 2: 7.45 uur 36.8
" 3: 8.00 uur 36.7

Ik zal (elke) dinsdag meten en wegen. Goed idee , ik ben nu nogal obsessief ermee , weeg me elke ochtend.

Ben nog niet begonnen met elke ochtend voor het ontbijt een uur te gaan lopen, omdat ik nu nog erg druk ben met het leeghalen en opruimen van de woning van de mantelzorg-meneer.
Maar dat schiet op, en zal uiteindelijk klaar zijn. Dat genereert ook de nodige calorieverbranding.

De eko winkel wist niet of hun zuurkool on-gepasteuriseerd was, ik ga morgen naar Marqt of Jacob Hooij. Als de groentewinkel zuurkool uit het vat verkoopt is dat dan ook on-gepasteuriseerd?

Met groet,

Doris
Doris CT
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 94
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:23 pm

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Doris CT »

Hallo Willie,

Ik bel je dinsdag om 19 uur, en ga vanaf vandaag de calorieën tellen.

Wat ik vond in de oude agenda's , uit de pre menopauze periode, de klachten mbt vocht-vasthouden, gewichts- toename en heftige menstruatie.
Ik heb toen enige tijd een medicijn van de gynaecologe van het UMC gebruikt genaamd Angelique.

Weet niet of dit relevant is maar geef het toch maar even aan.

Met groet en fijne dag,

Doris
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Angeliq is een hormoon therapie. Heeft ernstige bijwerkingen. Maar die heb je niet gekregen.

Hielp het tegen menopauze klachten?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Doris CT
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 94
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:23 pm

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Doris CT »

Hi Willie,

Angeliq heb ik kort gebruikt, omdat ik niet van de genoemde problemen afkwam.

Ik ben toen naar mw. Siauw arts en acupuncturist gegaan, dat hielp wel.

Goede aanbeveling voor haar, ze is goed en een normaal tarief rekende zij, destijds 25 euro per behandeling, en omdat zij ook arts is werd het door de verzekering vergoed.

groet,

Doris
Doris CT
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 94
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:23 pm

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Doris CT »

Goedemorgen Willie,

Even wat info over mijn resultaten,
Ben nu een paar dagen bezig met de kippenbouillon, het valt me op, dat mijn ontlasting veel steviger is geworden. Ik ga meestal direct na opstaan naar de toilet en soms ook nog s'avonds.

Gisteren bij de ouderwetse groenteman zuurkool uit het vat kunnen krijgen.
Vandaag begonnen met een eetlepel zuurkool voor ontbijt een half glas kefir drank uit de reformwinkel. (Bio Kefir Andechser natur mild).

De kefir doet me denken aan karnemelk, dat vind ik niet de meest lekkere drank omdat ik het prikkelt op de tong, ik weet dat ik als pasgeborene, (mijn moeder had tot haar verdriet geen borstvoeding), met karnemelk ben gevoed, omdat ik de zoete melk niet kon verdragen.

Mijn moeder gebruikte altijd roomboter, en had een hekel aan margarine, ook dat heb ik meegekregen.

Mijn gewicht : vanochtend 105 kg
mijn buikomvang (het dikste gedeelte) 133 cm

schrijf sinds zondag de Kcal op.
Het gemiddelde hoor je morgen.

Wat wel bijzonder is, dat vanochtend mijn glucose nuchter 10.7 was, de waarde zakt langzaam maar zeker, en... daar ben ik blij om.
Nu nog mijn gewicht!

Met vriendelijke groet,

Spreek je vanavond om 19 uur.

Doris
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

We maken een omweg he! Dat weet je

Vanavond je eerste coaching gesprek, ik neem er een uur de tijd voor

Het thema is wat doe we met DR BRINKMAN
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Even nog wat anders Doris. Waarom denk ik dat jij met jouw voeding een jodium tekort krijgt?

Zoek dat eens uit door na te denken over je voeding en gebruik google om te zien waar jodium in zit

Jodium is belangrijk voor een goede schildklier werking
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Je hebt bijna zeker type 2 maar we moeten via Brinkman toch uitsluiten dat je LADA of MODY hebt

LADA = type 1 op latere leeftijd

MODY = genetische afwijking pancreas

15% van de patienten met type 2 hebben eigenlijk LADA, 1 - 2% MODY

LADA en MODY kenmerken zich door weinig overgewicht

Dus dat is een vraag aan Brinkman: LADA is uitgesloten?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Latent auto-immune diabetes in adults (LADA)

Bij LADA ontstaat er T1DM op latere leeftijd. Het proces gaat veel langzamer dan T1DM bij jongeren. LADA wordt hierdoor vaak verwart met T2DM

Dit is belangrijk omdat bij deze patiënten diabetes niet omkeerbaar is. Naar schatting heeft van alle personen met type-2-diabetes 15% eigenlijk LADA

• 25126396 Review Ever since its first appearance among the multiple forms of diabetes, latent autoimmune diabetes in adults (LADA), has been the focus of endless discussions concerning mainly its existence as a special type of diabetes. A unique combination of immunological, clinical and metabolic characteristics has been identified in this group of patients, namely persistent islet cell antibodies, high frequency of thyroid and gastric autoimmunity, DR3 and DR4 human leukocyte antigen haplotypes, progressive loss of beta cells, adult disease onset, normal weight, defective glycaemic control, and without tendency to ketoacidosis

• 23677196 Review Latent Autoimmune Diabetes in Adults (LADA) is the term used to describe adults who have a slowly progressive form of diabetes mellitus (DM) of autoimmune etiology, but that may be treated initially without insulin. Although it shares some immunological and genetic aspects with type 1 DM, it affects an age group that is typically affected by type 2 DM. Therefore, it could be considered an intermediate type

https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... herziening Vooral bij mensen met een BMI < 27 kg/m2 dient bij de diagnosestelling extra aandacht te bestaan voor het type diabetes.

o LADA is het langzaam ontstaan van type-1-diabetes op oudere leeftijd (> 40 jaar). Het klassieke klinische beeld van type-1-diabetes (korte ziekteduur, hyperglykemie, gewichtsverlies en ketonen in de urine) ontbreekt meestal. De behandeling met orale bloedglucoseverlagende middelen is bij deze patiënten dikwijls minder effectief dan bij type-2-diabetespatiënten. In die gevallen moet voortvarend insulinetherapie worden ingesteld.

o Naar schatting heeft van alle personen met type-2-diabetes 5% eigenlijk MODY en 15% eigenlijk LADA.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Maturity-onset Diabetes of the Young (MODY)

MODY is een genetisch overerfbare aandoening waarbij een stoornis optreedt in de betacellen waardoor er voor het lichaam niet genoeg insuline wordt gemaakt

Geschat wordt dat 1 à 2 % van de diabetespopulatie een MODY heeft.

https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... herziening MODY is een groep van autosomaal dominant overervende ziekten waarbij een monogenetisch bètaceldefect in de loop van het leven aanleiding geeft tot stoornissen in de insulineproductie en/of -afgifte en daarmee het ontstaan van diabetes. Geschat wordt dat 1 à 2 % van de diabetespopulatie een MODY heeft. Diagnostische aanwijzingen dat er mogelijk sprake is van MODY zijn:

o (1) een diagnose van diabetes op relatief jonge leeftijd (meestal, maar niet noodzakelijkerwijs, vóór het 25e levensjaar);

o (2) een familiehistorie passend bij dominante monogenetische overerving, dat wil zeggen diabetes in minstens 3 generaties waarbij meerdere mensen zijn aangedaan;

o (3) het ontbreken van insulineresistentiekenmerken zoals obesitas;

o (4) een initieel makkelijk te behandelen hyperglykemie/afwezigheid van ketoacidose;
o (5) het ontbreken van autoantistoffen passend bij type-1-diabetes

http://www.debra-nederland.nl/wp-conten ... ving-1.pdf Autosomaal betekent dat de aanleg (het gen) voor de aandoening op een chromosoom ligt dat niet betrokken is bij het bepalen van het geslacht, dus chromosoom 1 tot en met 22.

o Een autosomaal dominante aandoening komt dus meestal even vaak voor bij mannen als bij vrouwen. En zowel mannen als vrouwen kunnen de aanleg doorgeven.

o Dominant wil zeggen dat de aanleg voor de aandoening sterker is (domineert) dan de normale aanleg. Iemand die een aanleg voor een autosomaal dominante aandoening van één van zijn ouders heeft gekregen, zal meestal in meerdere of mindere mate verschijnselen van die aandoening krijgen.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Laat me even weten of je dit begrepen hebt dan gaan we verder met bloedonderzoek
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Doris CT
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 94
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:23 pm

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Doris CT »

Hallo Willie,

Ik heb de twee varianten begrepen en zal zo proberen of ik telefonisch via de assistente van dr Brinkman een uitsluitsel kan verkrijgen.

Er wordt by MODY ook gesproken over erfelijkheid.
Mijn moeder kreeg na haar 78 lichte vorm van diabetes, waarvoor geen medicatie werd voorgeschreven. Aan haar familiekant ken ik geen diabetes. Mijn moeders bloedgroep ken ik niet, ze was wel rhesus- negatief, ik heb bloedgroep A neg , en mijn beide dochters hebben ook de rhesus- negatief factor gekregen.

Mijn vader stierf net 2 weken nadat hij 60 was geworden, aan een hartinfarct (ik was net 14) en ik weet weinig of niets van de Tactor familie qua ziekten, hoewel mijn vader mij vertelde dat zijn moeder op latere leeftijd aan diabetes was overleden.
Hij had tijdens de drie laatste oorlogsjaren als dwangarbeider in Dresden en Berlijn wel veel ontberingen ondergaan, zijn hobby was waterpolo (wat hij zelf deed voor de 2e wereldoorlog)
Hij was jaren bloeddonor, bloedgroep 0.


Mijn Kcal gemiddelde is : 1360 (gemeten zo, ma, en di)

Ik eet gevarieerd, avocado garnalen veel vis (praktisch elke dag) en eieren. broccoli veel sla diverse soorten, lof en gebakken of gekookte tomaten, uien, asperges, pimpoen, en 1x per 2 weken een zoete aardappel, artisjokhart, cantharellen en andere paddenstoelen en heel af en toe 70 gram parmaham waar alleen zout aan is toegevoegd. en geen conserveringsmiddelen. noten, (ongezouten, af en toe ook gebrande noten , en voeg ook wel een zout toe). AF en toe ook vleesvervangers, Jumbo heeft daar een uitgebreide selectie van.
Ik gebruik mini beetjes zout en dan voornamelijk op een ei of vis.
Het zout wat ik gebruik is grof grijs Bretons zout, en ik maal het.
Moet ik zout aanschaffen met extra jodium? Drink twee of drie koppen koffie, en thee (celestial seasoning) en Pyramide etc.. Water tomatensap, af en toe cranberry van Terschelling.
Ik zondig ook wel eens met een glas limonade van Slimpie (suikervrij, maar met zoetstoffen) , dat schreef de diabetes diëtiste mij voor , zij had zelf diabetes I.
Zachte vruchten zoals bramen, bosbessen frambozen en als ze goed smaken mandarijnen.

Heb een paar jaar geleden wel een bloedonderzoek gehad om te kijken of ik schildklierproblemen had, dat bleek niet het geval.

De kefir staat sinds gisteravond te rijpen en is zaterdagavond klaar.

De kippenbotten van de groene slager staan al weer 15 uur, dus vanavond weer verse bouillon.


Ga straks de soya yoghurt bereiden.

mijn ochtend glucose was 10.9 en gewicht 104,7 kg.

Kijken of ik tijdens het spreekuur van de internisten de dokter kan laten antwoorden.

wordt vervolgd!

met vriendelijke groet,

Doris
Laatst gewijzigd door Doris CT op wo mar 25, 2015 4:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Je moet een afspraak maken met Brinkman, je moet er echt heen voor een consult

Vanmiddag post ik de GLP1 onderbouwing
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Ik zou ook willen dat je een kleine test voor me doet

Meet drie dagen lang voor elke maaltijd je nuchtere glucose en vertel me wat je daar aan ziet en waarom je denkt dat dit zo is.

Raden helpt niet he! Want ik vraag dan waarom?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 10355
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Doris wil diabetes type 2 genezen

Bericht door Willy »

Willy schreef:Even nog wat anders Doris. Waarom denk ik dat jij met jouw voeding een jodium tekort krijgt?

Zoek dat eens uit door na te denken over je voeding en gebruik google om te zien waar jodium in zit

Jodium is belangrijk voor een goede schildklier werking
zout zonder jodium is niet het enige probleem
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina
Plaats reactie