advies neuropathie

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

willempie
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: Za Mar 02, 2013 2:35 pm
Locatie: Hattem

advies neuropathie

Berichtdoor willempie » Za Mar 02, 2013 6:42 pm

Mijn man is diabeet. Kreeg eerst neuropathie en daarna werd vastgesteld dat hij suikerziekte had. Type 2. De neuropathie is vast gesteld in het ziekenhuis ongeveer 15 jaar geleden. Hij heeft insuline en metformine. Gebruikt medicatie voor hoge bloeddruk, plastablet, hooikoorts en een discus voor benauwdheid. Heeft geen astma. Op advies van de diabeet verpleegkundige gebruikt hij magnesium.
De laatste 2 jaar krijgt hij steeds meer last van zijn linkerbeen. Kan maar een heel klein stukje lopen en lang staan wil ook niet. Kan ook niet meer fietsen. Hij heeft dus heel weinig beweging. Heeft ook overgewicht.
Nu heb ik gelezen over biotine, liponzuur, chroom en vitamine E. Daar wil ik graag wat advies over.
Vorig jaar heeft hij een aantal accupunctuur behandelingen gehad en dat hielp maar een klein beetje.
Ik zou graag willen dat hij wat beter kon lopen met wat minder pijn.
De huisarts kan hem ook niet verder helpen.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: Do Mei 19, 2005 10:46 pm
Contact:

Berichtdoor Corrij (therapeut) » Ma Mar 11, 2013 3:14 pm

Hallo Willempie,

Mijn excuses voor mijn late reaktie, maar ik krijg van eerste berichten die geplaatst worden geen melding.
Zou je medicatielijst door willen geven?

Hoe hoog is zijn bloeddruk nu?
En zijn bloedsuiker, hoe is die? Stabiel? Aan de hoge kant?
Weet je toevallig de waarden van
totaal cholesterol
LDL
HDL
Triglyceriden

Als je naar zijn klacht kijkt en de soort medicatie die hij neemt zou de pijn in zijn been ook veroorzaakt kunnen worden door dichtslibbende aderen een zogenaamd etalagebeen. Is dit al eens onderzocht?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl

willempie
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: Za Mar 02, 2013 2:35 pm
Locatie: Hattem

Berichtdoor willempie » Wo Mar 13, 2013 4:00 pm

Hallo Corrij,
Hartelijk bedankt voor het antwoord.
Hij gebruikt de volgende medicijnen:
Metformine HCL 500 mg. 2x per dag 2 tabletten
Metoprololsucc ret t 100 mg. 2x per dag 1 tablet
Irbesartan omh 300 mg. 1x per dag 1 tablet
Spironolacton 50mg. 1x per dag 1 tablet
Novomix 30PF 300E=3ml (insuline) 2x per dag 88 eenheden spuiten
Pantoprazol MSR 40 mg. 1x per dag 1 tablet. (gebruikt ze nu om de dag)
Cetirizine 10 mg. 1x per dag 1 tablet (hooikoorts)
Seretide disk 50/250 MCG 60D 1x per dag (benauwdheid)
1x per dag een magnesium tablet van de drogist.
De laatste keer was cholesterol goed.
Bloeddruk is ongeveer 170/180 de bovendruk. Onderdruk is altijd goed.
De andere waarden weet hij niet.
15 jaar geleden was het geen etalagebenen maar misschien heeft hij dat nou wel. Hij zegt van niet maar ik heb gegoogled en ik zie dat er veel overeenkomsten zijn. Misschien is het nuttig om er nog een keer onderzoek naar te doen?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: Do Mei 19, 2005 10:46 pm
Contact:

Berichtdoor Corrij (therapeut) » Wo Mar 13, 2013 4:50 pm

Hallo Willempie,

Dat is een hele lijst met medicatie.
En ze hebben allemaal bijwerkingen.
Is hij kortademig?
Heeft hij overgewicht?
Ondanks de irbesartan, de metropolol en de spironolacton is de bloeddruk te hoog!
Heeft hij een vochtrestrictie? Volgt hij een bepaald dieet? Zoutarm?
Waarom metformine naast het spuiten? Hoest hij veel?

Zowel diabetes als een hoge bloeddruk kunnen etalagebenen veroorzaken, ik zou dit zeker laten uitzoeken. Wat zegt de arts over zijn klachten?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,

will not have good health for enough time.



http://www.ortho-vitea.nl

willempie
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: Za Mar 02, 2013 2:35 pm
Locatie: Hattem

Berichtdoor willempie » Wo Mar 13, 2013 7:32 pm

Hallo Corrij,
De huisarts zegt er niets over. Is neuropathie en dan ben je uit gepraat. Hij weet het ook niet. Voor zijn bloeddruk is hij bij een arts geweest in een ziekenhuis en ik dacht een internist. Is niet lager te krijgen. Toen hij nog werkte was de bloeddruk regelmatig 200 of iets meer.
Hij heeft overgewicht, is wat kortademig. Dat varieert nog wel eens.
De metformine ie er bij gekomen omdat hij steeds meer moest spuiten. Dat is begeleid door de diabeetverpleegkundige.
Heeft geen dieet. Houd wel rekening met zoetigheid.
Hij weet wel dat hij moet afvallen maar daar blijft het bij.
Heeft sinds een kleine 2 jaar steunkousen aan beide benen. Daar heeft hij wel wat baat bij.
Hoest niet.

Groetjes,
Willem

thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: Za Jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contact:

Berichtdoor thei » Za Mar 16, 2013 4:12 pm

Ik spring er even in....die DVK(Diabetes Verpleeg Kundige ) weet dus niet waar ze mee bezig is om Metformine bij een Mix insuline spuitende diabeet te geven,maar ik denk dat het geen DVK is eerder een praktijkondersteuner van de Huisarts en de meesten weten echt niet waar ze mee bezig zijn op DB gebied.
Je man moet van die Mix insuline af en overgaan op een langwerkende insuline samen met een kortwerkende insuline die hij bij het eten spuit,mocht dit niet gaan werken dan zal een insulinepomp een goede oplossing zijn.
Metformine doet niets anders dan de ongecontroleerde glucose afgifte vanuit de lever afremmen,daarbij staan er ook al vraagtekens achter metformine of het nu werkelijk wel zo goed is.

Metformine wordt ook standaard gegeven bij overgewicht,dus is nu de omgedraaide wereld aan het werken bij de DVK....maar ook dat hoeft niet tewerken,overgewicht zijn meerdere oorzaken voor te vinden,het is te makkelijk om te zeggen je et te veel,hooguit verkeerd en dan blijven er nog genoeg vragen over de oorzaak over.

Bloeddruk is zeker met een moderne bloeddrukverlager lager te krijgen,ga maar naar een jonge internist/cardioloog,die kan je zeker helpen.
Gezien de steunkousen
denk ik dat je man ook vocht ophoping in de onderbenen heeft,zo ja dan zal hij ook een medicijn erbij moeten krijgen wat die vocht laat verdwijnen en dat kan een combipil zijn om ook de bloeddruk te verlagen.

Neuropathie is ook niets voor de huisarts om deze te behandelen,meer voor een neuroloog en als het daar niet lukt ga je het in het alternatieve circuit zoeken en kom je oa hier op deze site uit,maar ook deze orthomoleculsaire aanpak is niet de enige oplossing,zelf bewandel ik een andere weg die voor mij doeltreffend werkt.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit

willempie
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: Za Mar 02, 2013 2:35 pm
Locatie: Hattem

Berichtdoor willempie » Ma Mar 18, 2013 12:21 pm

Bedankt voor je reactie. Ik ga er zeker wat mee doen.
Er is wel gesproken over andere insuline en dan 3 keer spuiten daags.
Maar ze wilde eerst de Metformine er bij doen.
Hij spuit nu 2 keer daags vlak voor het eten.

thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: Za Jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contact:

Berichtdoor thei » Di Mar 19, 2013 12:05 pm

3x daagfs spuiten is ook al een fout....ja 3x een kortwerkende insuline bij het eten en 1 of 2x daags een langwerkende insuline....samen is dit de mixinsuline maar dan op de persoon zelf voorgeschreven omdat een mixinsuline deze 2 insulines in een vaste verhouding is.

Het meest verstandige wat de DB en andere klachten betreft is om een doorverwijzing naar een internist te vragen,dan wordt je man door deze verder behandeld samen met een DVK(Diabetes Verpleeg Kundige) en gaat hij jaarlijks door de medische molen om ook de andere klachten goed te behandelen door specialisten.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit


Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - overgewicht en diabetes”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron