Hallo Ik ben MartinJan

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
MartinJan
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: zo jan 27, 2013 12:49 pm
Locatie: Dronten, Flevoland, NL

Hallo Ik ben MartinJan

Bericht door MartinJan »

Over mijzelf en mijn gezin;
Ik ben een 50+er huisman, ben deze zomer 20 jaar getrouwd en heb 1 zoon van 19 die op kamers woont en een dochter van 16 die nog studeert en thuis woont, We hebben 2 honden 1 van 9 een Golden en een pup van 15 weken een Dalmatiër, verder hebben we hier veel dieren om ons heen, die geven ons veel te doen, maar ook krijgen we daarvoor veel liefde en eieren voor terug.

Over mijn ziekte;
Ik heb in de zomer in ’10 een TIA gehad, via de HAP naar de SOH gebracht door mijn vrouw en een goede vriend, na de CT scan en bloed afname 4 uur later naar huis gestuurd met een recept voor een kast vol medicatie een open brief aan mijn HA en een aantal vervolgafspraken bij de Neuroloog, zoals 2 keer MRI een ruggenprik voor hersenvocht afname (1 dag opname).

Mijn HA melde mij dat ik volgens de voorlopige diagnose van de Neuroloog een TIA had gehad, om verdere behandeling voort te zetten moest ik me ook realiseren dat mijn bloedglucose veel te hoog was en daarom naast dat ik nu dus CVA patiënt ben ook een Diabetes Mellitus Type II ben met Obesitas, ik moest mij voorbereiden op een intensive behandeling waar uiteindelijk van mijzelf word verwacht dat ik me op alle vlakken moest inzetten wilde ik verder complicaties beperken of voorkomen, en een doses zelf regulatie en behandeling is er uit voortgekomen.

Ik ben toen ter tijd na 32 jaar gestopt met roken, 21 kg onder begeleiding afgevallen, met voeding’s advies van een diëtiste en ondersteuning van de HAPO Metformine opgebouwd tot wat ik kan verdragen, het heeft wel samen met dieet en fysio effect gehad , ik had bij de opname in ’10 een HbA1c van 11,8% en zat na 1 jaar op 8,5%, maar dat is dus niet laag genoeg. Kreeg Tolbutamide dat in mijn ervaring een paarde middel is, het knijpt je alvleesklier uit als een spons als het middel uitkomt en er op inspelen bleek niet allen lastig maar ook erg gevaarlijk, ik kreeg nl onvoorspelbare hypo’s. Dus een verwijzing naar de internist.

Ik had nog steeds last van hoge (boven de 11) ochtendwaarden, het zgn. down-fenomeen, mij werd verweten dat ik te veel mijzelf controleerde en door mijn omgeving maar daar had ik andere gedachten over en ook mijn PO kon zich daarin wel vinden in het begin. Ik heb met mijn DB om leren gaan door 6 keer per dag te meten, me aan te passen aan mijn waarden en andersom, weet nu wat KH houden voeding met mijn lijf doet en weet ook dat er verschillende KH zijn.

Mijn 1e internist was nog al conservatief, haalde mij van die vreselijke Tolbutamide af en zette mij op Liraglutide. Dat heb ik 1 jaar gebruikt en gaf me meer energie, mijn waarden overdag bleven goed allen die ochtend waarde bleef vervelend hoog, vooral na het ontbijt en bewegen hielp niet .Omdat mij HbA1c was gezakt naar 7,5% vond hij dat ik veel meer moest afvallen, mijn Liraglutide. gebruik zat op maximaal en ik moest maar gaan denken aan een riskante operatie, zoals een gastric bypass of maagverkleining.







Omdat ik zelf nog een behoorlijk stel gezonde hersens van onze lieve heer heb gekregen dacht ik dat ik me daar niet toe zal laten verleiden, buiten dat het erg riskant is en nog helemaal niet goed bekent is wat er met je gebeurd op langere termijn en me niet in mijn lijf laat snijden als er niets wordt uitgehaald wat er niet in hoort. Ik was het dus met mijn 1e internist niet eens en vroeg een 2e opinie bij de HA die mij verwees naar een andere minder conservatieve internist, die mij op Arcabose zette naast de Metformine en Liraglutide.

Na een halfjaar als lopende methaan fabriek met de maximaal haalbare doses Arcabose zat ik op een HcA1c van 6,5% dat werd al beter, nu vasthouden dat zal niet gaan likken want die medicatie is in mijn ogen net als Tolbutamide een paardenmiddel.

Naar enige overleg met de 2e internist via de HA een 3e interniste verwijzing gehad die mij met mijn 1e DVK van af 2 feb. Dit jaar, aan het instellen is op de Lantus en NovoRapid, en bouw nu de Liraglutide. af. Mijn HbA1c is nu 6,2% en mijn doel is een gezond HbA1c te krijgen.

Mijn ochtend waarde is nu tussen de 4,6 en 5,7 voel me ontzettend goed en energiek, kan emotioneel ook veel meer aan dan vroeger, en denk zelf wel dat ik op de goede weg ben, naar mijn zoektocht om mijn tempel die ik jaren heb verwaarloosd te restaureren en goed te onderhouden.

Door mijn vasthoudendheid en zoektocht ben ik in conflict gekomen met 1 tak van de patiënten vereniging waar ik lid van ben, daar ik niet echt goed tegen conflicten kan waar ik voor mijzelf zeker van ben dat ik die niet uit de weg moet gaan ben ik door dat conflict wel een deel van mijn netwerk tijdelijk kwijt geraakt, maar heb er vertrouwen in dat het gezonde verstand zal winnen, zoals ik zelf al heb bewezen in mijn zoektocht.

Ik ben hier op dit forum gekomen omdat ik dit las op een ander forum, en nog steeds niet goed weet, welke supplementen nu echt nuttig zijn voor mij, slik wel wat erbij van kruitvat en axion maar twijfel of het bij me past.

Groetjes MartinJan
Il Legitimus Nil Carborundum!!!
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo MartinJan,

Dat zijn zeker paardenmiddelen, met de nodige bijwerkingen.

Metformine,
Uit literatuuronderzoek, uitgevoerd voor B-PROOF, kwam naar voren dat het gebruik van metformine de absorptie van vitamine B12 vermindert. Onderzoek toont aan dat de absorptie van vitamine B12 daalt bij 10-30% van de patiënten met diabetes type II die metformine gebruiken . Een Nederlandse studie laat zien dat metforminegebruik het serum vitamine B12 laat dalen met gemiddeld 14% in vergelijking met een placebo. Hierbij steeg het serum homocysteïnegehalte met gemiddeld 4%. Andere studies vonden een verhoging van het serum homocysteïnegehalte van rond de 25%.

Naast een vitamine B12 deficiëntie wordt metforminegebruik geassocieerd met verlaagde foliumzuurconcentraties in het bloed en verhoging van het homocysteïnegehalte. Een verhoogd homocysteïnegehalte is een belangrijke risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten . Tevens is een associatie met een verminderd cognitief functioneren gevonden. Neurologische symptomen komen 75-90% voor bij patiënten. Een vitamine B12 deficiëntie uit zich vaak in vermoeidheid, bloedarmoede en klachten aan het zenuwstelsel . Ouderen hebben een hoger risico op het ontwikkelen van een vitamine B12 deficiëntie, vanwege verminderde absorptie in de darmen. De oorzaak van een vitamine B12 deficiëntie bij ouderen ligt in 60-70% van de gevallen bij malabsorptie.

Om over de andere orale middelen maar te zwijgen.
Ik neem aan dat je nu naast het spuiten geen metformine meer neemt?
Gebruik je nog andere medicatie?
Statines?
Hoe is je bloeddruk?
Volg je een koolhydraat arm dieet?
Welke supplementen neem je precies?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Hallo Martin Jan,meteen de daad bij het woord gevoegd zie ik :lol:

Een Dalmatier hebben wij een jaar of 37 geleden ook gehad,maar die was echt gek,heb ik toen onze oudste geboren werd weg moeten doen.
Als je hem uitlachte had hij die persoon meteen te pakken....riep ik auw,dan keek hij niet wie naast me stond maar zette meteen de tanden in die persoon....maar ja voor ons was hij heel lief.
We kregen hem toen hij een maand of 9 was en ook meteen bedorven door de vorige eigenaar.

Later 12,5 jaar een Bobtail gehad,lieve hond en ook goed waaks.

Momenteel hebben we een Bouvier teefje van bijna 11 jaar en een Rottweiler reutje van 8,5 jaar,beide het karakter wat je van de rassen verwacht,iedereen kan binnen komen als één van ons thuis is maar als je iemand van het gezin bedreigd ,dan staan ze voor je en kom maar niet naar binnen als er niemand thuis,ben bang dat ze niet veel van die persoon overlaten.

De Rottweiler is een zelf ingrijpende hond net als de Bouvier,maar daar boven kan ik de Bouvier ook nog aanzetten,lukt met de Rottweiler niet.
Met wandelen laat ik ze los lopen waar het kan en mag en ze spelen dan ook graag met andere honden,alleen moet ik met onze Rottweiler wel oppassen,hij kan wel eens uit zijn rol vallen :wink:
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
MartinJan
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: zo jan 27, 2013 12:49 pm
Locatie: Dronten, Flevoland, NL

Bericht door MartinJan »

Corrij (therapeut) schreef:Hallo MartinJan,

Dat zijn zeker paardenmiddelen, met de nodige bijwerkingen..........

Om over de andere orale middelen maar te zwijgen.
Ik neem aan dat je nu naast het spuiten geen metformine meer neemt?
Gebruik je nog andere medicatie?
Statines?
Hoe is je bloeddruk?
Volg je een koolhydraat arm dieet?
Welke supplementen neem je precies?

groetjes,
Corrij


Hallo Corrij

Dat vitamine B12 verhaal dat in verband wordt gebracht met Metformine, dat is mij bekent, ik laat mij jaarlijks controleren en laat zo nodig bij injecteren als het te laag is, maar zo een volledige uitleg had ik echter niet verwacht, daarvoor mij dank voor de moeite ;) ik gebruik het zeker nog wel om mijn lichaamseigen insuline resistentie te beïnvloeden en van de bijwerkingen heb ik geen last, behalve dat ik minder honger heb, maar dat is voor mij (Obesitas) wel een goede zaak, verder vindt ik het een prima medicijn.

Ik gebruik naast de genoemde medicatie ook nog acetylsalicylzuur en Dipridamol (TIA) , ik heb Simvastetine geslikt op advies van de Neuroloog maar kwam door de bijwerkingen bij de HA terecht en samen met hem hebben we gemeten en bleek helemaal niet nodig te hebben, het blijkt dat Neurologe standaard een Vastetine voorschrijven na een TIA.

Mijn bloeddruk is laatst gemeten 85-120 en heb verder geen klachten, ik neem alleen in de ochtend iets meer KH met veel vezels (een goed ontbijt is een goede start voor de dag) dan de rest van de dag. Ik heb een KH ratio van 1 op 10 dus gebruik niet veel insuline, maar ben veel beter gereguleerd dan met Liraglutide en pillen.

Ik heb in het begin wel spelt brood zelf gebakken, toen ik alleen op de Metformine zat, maar dat gaat erg snel vervelen en is haast geen variatie in te maken, nu eet ik gewoon alles allen let ik idd op de voeding die veel KH bevatten, maar soms laat ik het ook voor wat het is, ik ben dol op pasta en pannenkoeken wie niet!?! maar meer als uitzondering dan vroeger.

Ik eet graag vis, heb net nog een broodje makreel gegeten voor de lunch, eet volgens de schijf van 5 en dus 2 keer per week 2 soorten vis.
Eet tussendoor veel vers fruit, vanmorgen banaan en net een kiwi.

Slik glucosamine, Vitamine complex (alleen in de winter) Omega 3 en magnesium Calsium complex.
thei schreef:Hallo Martin Jan,meteen de daad bij het woord gevoegd zie ik :lol:
Jep, dan heb je goed door hoe ik in elkaar steek!

Ja this een leuke hond we hebben haar echt zelf uit het nest gehaald en ze is echt een heel slim hondje, ze heeft een positieve werking op die oude Tessa die nu ook weer veel meer wil spelen dan slapen, omdat ik zelf nogal een actief mannetje ben is dat natuurlijk wel fijn, wind of regen ik ga er 2 keren per dag op uit met die 2 viervoet vrindinnen van me en daar krijg je meer liefde en trouw van dan mensen! bedoel er niets mee hoor :lol:

Ik heb voor dat ik mijn vrouw leerde kennen wel een Rottweiler (einem metzgerei hunt) willen hebben, maar na hem ingelezen te hebben werd het me toch te veel opvoeden en ik wild een gezin stichten dan wordt dat erg moeilijk met een Rottweiler, dus niet gedaan.

Leuk je hier te treffen!

Groetjes MartinJan
Il Legitimus Nil Carborundum!!!
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Ja ik had je al vertelt dat je hier alle deskundige hulp die je nodig hebt krijgt :wink:

Wat mijn Rottweiler en Bouvier betreft is gewoon het bewijs dat deze rassen niet per definitie gevaarlijk zijn....ligt gewoon aan hun opvoeding,maar wel van hun gezinsleden(roedel) afblijven want dan ken je ze niet meer terug.

Zoontje van mijn nichtje was veel hier zodat zij haar school kon afmaken,en onze rottweiler had er de grootste lol in om het manneke toen hij nog niet kon lopen op zijn buik door de woonkamer te duwen met zijn neus.....beidde hadden ze dolle pret....later en inmiddels bijna 5 jaar oud loopt hij nog altijd tussen de honden door en duwt ze aan de kant als ze in zijn weg staan en ook dat accepteren de honden...kwestie van opvoeden en ook respect voor de honden......ik doe alles met mijn stem,heb ze nog nooit een tik oid gegeven....kan als ze eten of een bot hebben alles gewoon wegnemen,schijnbaar zien hun mij toch als hun roedelleider :lol:
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Plaats reactie