Hoi, ik ben Fieke

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
Fieke
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: di jul 05, 2011 2:17 pm

Hoi, ik ben Fieke

Bericht door Fieke »

Hallo allemaal,

ik ben Fieke, 48 jaar en sinds januari 2010 is bij mij diabetes type II geconstateerd. Zelf vermoed ik, dat ik dit al veel langer moet hebben gehad gezien alle klachten die ik al jaren heb.

Ik ben niet van plan me neer te leggen bij dit doodvonnis, wat het in feite is, als je er niks aan doet. Ben ervan overtuigd, dat ik zelf heel veel kan doen om het niet erger te laten worden en zelfs, om uiteindelijk misschien weer symptoomvrij te worden. Mijn huisarts gelooft hier niet zo in. Toch snapt hij ook niet echt hoe het kan dat mijn Hba1c zo mooi blijft op slechts 2 metformine tabletjes per dag.

Als ik hem vertel wat ik eet, schrikt hij en zegt hij dat ik nog eens een hartaanval ga krijgen zo. Terwijl niets daarop wijst :) en ik inmiddels 20 kilo afgevallen ben. (Hij is vooral bang voor de kokosolie die wij als enige vet gebruiken.)

Ik hoop hier nog meer tips te vinden om d boel onder controle te houden en als het mag, mijn eigen ervaringen te delen. (mag op veel diabetes forums dus NIET!)

Groetjes,

Fieke
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Fieke,

Welkom op het forum.
Er is niets mis met kokosolie hoor, integendeel.
Diverse onderzoeken tonen aan dat kokosolie geen cholesterol verhogende werking heeft!
Dit komt o.a. omdat kokosolie de schildklierwerking verhoogt. In de aanwezigheid van voldoende schildklierhormonen wordt cholesterol omgezet in pregnenolon, progesteron en DHEA. Dit verhoogt o.a. het uithoudingsvermogen, de concentratie en de beschermende laag rond de zenuwen.

In kokosolie komen de vetzuren laurinezuur en caprylzuur voor. Zowel bij zuigelingen en als bij volwassenen beschermen deze vetzuren tegen:
Parasieten
- Wormen, luizen
- Voedselvergiftiging
- Bacteriën: Heliobacter pylori, Chlamydia, ziekte van lyme,
- Virussen: Epstein-Barr-virus (ziekte van Pfeifer), Herpes simplex (koortslip), griep,
chronisch vermoeidheid syndroom, hepatitis, Meningitis, mazelen.
- Schimmels: (Candida Albicans, voetschimmel, spruw, ringworm, etc). Caprylzuur heeft schimmeldodende eigenschappen, niet alleen in de darmen, maar ook elders in het lichaam.

MCT= Medium Chain Triglyceriden

MCT’s worden gemakkelijk door de darmen geabsorbeerd en zorgen dat andere voedingstoffen zoals vetoplosbare vitaminen, mineralen en eiwitten eveneens beter worden opgenomen.
MCT’s leveren snel energie en worden in mindere mate gebruikt voor vetopslag.
Een voordeel voor o.a. sporters is dat deze vetzuren geen carnitine nodig hebben om te worden verbrand, zodat er meer carnitine (aminozuur) overblijft voor de energievoorziening van de spieren. Dit leidt tot een grotere spieropbouw. Daarnaast zorgen de MCT’s voor een extra energiebron wanneer de bloedglucose na ongeveer een uur of twee is verbruikt. MCT’s leveren dan een snelle energiebron, zodat het lichaam niet hoeft over te schakelen op de inefficiënte verbranding van lichaamsvet of de afbraak van spierweefsel. Bovendien verhogen de MCT’s in kokosolie de schildklierwerking en kunnen zo het metabolisme (stofwisseling) met 12% doen stijgen.
MCT’s hoeven niet door de lever te worden verwerkt en hebben geen gal nodig om geëmulgeerd (van grote vetbolletjes, kleinere vetbolletjes maken) te worden.
Ze zijn daarom een ideale energiebron voor mensen met spijsverteringsproblemen en mensen met leverproblemen. Ook verzwakte en ernstig zieke mensen hebben baat bij kokosolie.
MCT’s worden veel verwerkt in sondevoeding (geleverd uit kokosolie) die in ziekenhuizen wordt gebruikt voor bijvoeding van ernstig zieke, verzwakte en ondervoede patiënten (ook bij ernstige brandwonden).
MCT’s zijn goed voor zuigelingen. Zuigelingen profiteren van deze makkelijke energiebron (komt ook voor in moedermelk) in instant-voeding omdat MCT’s minder belastend voor hun nog niet volledig ontwikkelende organen zijn (zoals lever en pancreas).

De pancreas verbruikt minder enzymen voor de vetvertering en wordt daardoor tijdens de maaltijd, wanneer de insulineproductie op zijn hoogst is, minder belast en kan efficiënter werken.

Verder draagt het gebruik van kokosolie bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel, waardoor hypoglycemie en hongeraanvallen verminderen.
MCT’s zijn ook goed voor diabetici. De MCT’s zorgen voor een betere werking van de celmembranen (voedingsstof voor membranen en de daarop aanwezige insulinereceptor), waardoor insuline efficiënter werkt.
Als of het nog niet genoeg is, vermindert kokosolie ook nog de hoge bloeddruk en zorgt voor minder eiwitten in de urine.

Misschien moet je bovenstaande eens aan je huisarts laten lezen :D

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Plaats reactie