Voor het eerst op de website

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
Merrienne
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mei 16, 2011 11:32 pm

Voor het eerst op de website

Bericht door Merrienne »

Hallo therapeut en weblogers,

Mijn naam is Ann. Sinds vrijdag jl. (13 mei 2011) ben ik er achter gekomen dat ik naast diabetis mellitus type 2 ook mijn nieren zijn aangetast. Ik ben 53 jaar en heb sinds 2002 diabetis mellitus type 2. De afgelopen negen jaren heb ik mijn leefwijze drastisch aangepast. Ik eet ten eerste geen suiker, want dit komt in voldoende mate voor in de algemene voedingsmiddelen en daarnaast heb ik het aantal grammen koolhydraten verminderd, ik ben destijds veel kilo's verloren. Nu is tot mijn grote verbazing de aantasting van mijn nieren erbij gekomen. Hiervoor heeft de dokter enalaprilmaleaat voorgeschreven. Dit is een medicijn die wordt gebruikt onder de hartpatiënten en nierpatiënten. Wat kan ik doen om niet aan deze (enalaprilmaleaat) medicijn te hoeven beginnen?
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Merrienne,

Weet je toevallig de waarden van
albumine
kreatinine

Jaarlijkse controle van het eiwitverlies in de urine kan een beginnende nierschade al in een vroeg stadium opsporen. Is er een verhoogd eiwitverlies, de zogenaamde microalbuminurie, en wordt dit bij herhaling vastgesteld, dan is actie geboden.

Is de bloeddruk ook verhoogd?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Merrienne
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mei 16, 2011 11:32 pm

Bericht door Merrienne »

Hallo Corrij,

Mijn dank voor de snelle reactie. Ik geef direct antwoord op de gegeven vragen:

Albumine: 32
Kreatinine: 108
Bloeddruk: 120-75

In afwachting van een reactie.

Groetjes
Ann
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Ann,

De diagnose van een verminderde nierfunctie wordt bemoeilijkt door het feit dat een vermindering van de nierfunctie vaak heel lang verloopt zonder dat de patient hier last van heeft. Enkel gerichte onderzoeken van het bloed en de urine kunnen een aanduiding geven dat er inderdaad iets fout gaat met de functie van de nieren.

Hoe hebben ze dit bij u gecontroleerd? Alleen bloed of ook urineonderzoek?

Screenen naar nierlijden kan gemakkelijk gebeuren door het METEN van de serum creatinine waarde in het bloed (een afvalstof die verwijderd wordt door de nieren, en die zich dus opstapelt als de nieren minder goed werken) en het opsporen van eiwit in de urine.

Het serum creatinine is een afvalstof van onze stofwisseling, die normaal door de nier wordt verwijderd via de urine. Als de nier minder gaat filteren, zal de concentratie in het bloed van het creatinine oplopen. Serum creatinine is gemakkelijk te meten in het bloed, en kan in alle routine labo’s getest worden. De verhouding tussen de serum creatinine waarde en uw nierfunctie is echter niet rechtlijnig, en de juiste interpretatie van uw serum creatinine waarde vereist wel wat ervaring . Reeds bij een geringe stijging van het serum creatinine kan er toch al een belangrijk deel van de nierfucntie verloren zijn.

Een normale nierfilter mag geen eiwit doorlaten. Aanwezigheid van eiwit in de urine is dus altijd een teken dat er nierbeschadiging is. De mate van dit eiwitverlies is ook een maat van de ernst van de nierbeschadiging. Bovendien is de mate van eiwitverlies ook een belangrijke aanduiding van de snelheid waarmee de nierfunctie verder zal achteruitgaan. Eiwitverlies kan best worden opgespoord op een vers urinestaal. Uw huisarts kan een teststrookje gebruiken, die een kleurreactie geeft als er eiwit in de urine is, of, en meer exact, een staal van uw urine kan worden onderzocht in het laboratorium.

De kreatinine waarde is iets verhoogd, het albumine niet. Bloeddruk is ook heel keurig.
Herken je iets van onderstaande klachten,

vermoeidheid en toegenomen slaperigheid. Ook jeuk en droge huid. verminderde eetlust, misselijkheid (soms braken), buikpijn, minder smaak bij het eten, vermagering.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Merrienne
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mei 16, 2011 11:32 pm

Bericht door Merrienne »

Hallo Corrij,

Zo wie zo heb ik de jaarlijkse controle, dit wordt gedaan op basis van een bloed- en urineonderzoek. En tot nu toe heb ik geen last van de genoemde symptomen. Ik weet inmiddels dat er sprake is van renale stoornis, maar mijn vraag is: "Kan ik door een hemeopatische middel de situatie waar ik mij nu in bevind behouden voor de komende 10 jaar"?

Een andere vraag:"Is het mogelijk dat door de tolbutamide mijn nieren zijn beschadigd of komt dit door de suikerziekte zelf"?

Groetjes,
Ann
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Merrienne,

Om met je laatste vraag te beginnen denk ik niet dat dit door de tolbutamide komt maar een gevolg is van een niet stabiele bloedsuiker.

Of homeopatische middelen gaan werken weet ik niet, daar heb ik niet zoveel ervaring mee.
Wat je absoluut wel moet doen is zorgen dat je bloedsuiker stabiel en laag zijn, voldoende beweging, de juiste voeding en dit laatste aangevuld met supplementen. Dan kom je een heel eind.

Doe je niets dan zal de werking van de nieren langzaam maar zeker verslechteren, en dit is nog maar een van de complicaties waar je als diabeet mee te maken kunt krijgen.

Zou je eens een voorbeeld willen geven van wat je allemaal drinkt en eet op een dag?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Plaats reactie