nieuw hier op het forum

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
mellebel
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 15, 2009 3:50 pm

nieuw hier op het forum

Bericht door mellebel »

hallo,

ik ben mel, 36 jaar en sinds eind oktober 2008 diabetes.

vorig naar naar de huisarts gegaan met de volgende klachten:
vreselijke buikpijn, heel erg moe, rugklachten links en rechts...en in 2 weken tijd 5 kilo afgevallen(terwijl ik geen reserves had)
ik voelde me echt heel erg ziek.
mijn huisarts schoof het af op mijn conditie, en vroeg of ik oud wilde worden..dan moest ik maar flink gaan sporten.
en dat ik amper op mn benen kon blijven staan kwam volgens hem door mijn waardeloze spieren.

het ging alleen maar slechter..ik kreeg heel veel dorst, waardoor vaak plassen en ik begon wat geel te zien...zelf douchen of de trap oplopen was teveel voor me (maar ik heb 3 kids, dus moest wel doorgaan)

mijn vriend is verpleegkundige en regelde uiteindelijk een glucose meter, 29,8 gaf deze aan..de diensdoende huisarts gebeld en al gauw lag ik op "de eerste hulp", uitgedroogd en met ketonen.

de volgende dag naar huis gegaan, met een recept voor de insuline...
heb mijn huisarts wel laten weten wat ik vond van zijn bevindingen, maar hij vond dat hij niet iedereen met zulke "vage klachten"op suiker kan gaan testen..ik zei dat ik zijn uitspraken belachelijk vond en dat ik wanneer ik zijn advies opgevolgd zou hebben er misschien nu niet meer geweest was.....

nu een half jaar later heb ik het nog steeds geen plekje kunnen geven, het feit dat het nooit meer over gaat..
hier komt bij dat ik flink ontregeld ben, dus echt lekker gaat het niet.
in het ziekenhuis waar ik liep was weinig bespreekbaar en werden al gauw klachten afgedaan als zijnde stress..
ik voelde me zo onbegrepen en besloot een verwijzing te vragen voor een ander ziekenhuis, mede doordat ik er allerlei klachten bij aan het krijgen ben. oa last van handen en voeten, onderbenen, rug, buikpijn, vocht in mn benen en spierkrampen.
het prikken in mn buik en het inspuiten blijft pijnlijk.

doordat ik as maandag pas mijn eerste afspraak heb in het andere ziekenhuis zit ik nu eigenlijk al weken tussen de wal en het schip, begin aardig op te raken met de wisselende waardes tussen de 1.4 en de 30.6
mn insuline was al 3x opgehoogd, maar heb steeds meer nodig, kan op het moment zelfs geen tussendoortjes meer eten, want dan blijf ik stijgen en krijg ik de waardes bijna niet omlaag.

ik hoop dat er gauw verandering in komt..dan kan ik het misschien ook een plekje geven.

ik hoop hier veel te lezen en hoop wat tips en uitleg te kunnen vinden.

groetjes mel

ps zijn er nog vragen, stel ze gerust!
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Mel,

Hartelijk welkom hier op dit forum.

Ik heb inderdaad wat vragen voor je :D
Wat zijn je bloedsuikerwaarden, ( nuchter, voor de lunch, voor het avondeten en voor de nacht )?
Wat is je HbA1c ?
Komt diabetes voor in je familie?
Is je cholesterol te hoog?
Is je niveau van triglyceriden te hoog?
Heb je hoge bloeddruk?
Ben je vaak moe en slaperig aan het eind van de middag?
Eet je veel zetmeelrijk voedsel, zoals muesli, brood, spaghetti en rijst?
Heb je soms een onbedwingbare trek in zoetigheid?
Heb je vaak honger , vooral na een maaltijd?
Weet je de waarde van je C-peptide?
Hoeveel insuline spuit je en welke soort?
Ben je bereidt een voedingsadvies op te volgen?
Ben je vegetarisch?
Lust je vis?
Gebruik je cholesterol verlagers, zo ja welke?
Gebruik je bloeddruk verlagers zo ja welke?
Zou je de broodrestrictie test willen doen? ( het weglaten van brood )

Ik weet dat het veel vragen zijn, maar zo krijgen we een goed beeld.
Als jij zelf vragen hebt dan beantwoord ik ze graag,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
mellebel
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 15, 2009 3:50 pm

Bericht door mellebel »

@corrij

poeh..dat zijn nogal wat vragen...zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden..

mijn waardes wisselen nogal(net als mn buien) :-?
de laatste dagen nuchter rond de 8
voor de lunch rond 15
voor het avondeten 5
en voor de nacht rond de 14

mn laatste hba1c (28 januari) 7.6

type 2 komt voor in mijn familie..vader en die zijn broer en zus

cholesterol blijkt prima

triglyceriden..weet ik nog niet..is me nooit verteld..

mijn bloeddruk is meestal te laag 90/50..af en toe een uitschieter 120/85

ben heel vaak moe..momenteel de hele dag door...kan veel slapen..

ik eet niet heel veel, maar liever brood en pasta dan aardappelen en groente..(maar krijg van alles even veel binnen)

heb vaak vreselijke behoefte aan zoetigheid..en doe dan jam op brood

:wink:

heb meestal géén trek in eten, maar heb soms inderdaad honger na het eten...of voor het slapen gaan..

mijn c-peptide waarde weet ik ook nog niet....

ik ben gek op vlees en vis...

gebruik verder niks..behalve pufjes voor mijn astma en allergie tabletten..(ivm honden en katten allergie)

wil graag geregeld worden en ben best bereid daar wat voor te proberen...moet er wel bij opmerken dat ik as maandag voor het eerst naar een ander zh ga en daar naar de endocrinoloog moet...

ik spuit overdag 10-12-14 apidra en voor de nacht 14 lantus...
dit is pas op advies van de huisarts omhoog gegaan omdat ik met waardes van 26 rondliep en nuchtere waardes had van 20
op dit moment gaat het weer niet echt lekker..en kan ik geen tussendoortjes eten omdat ik dan weer teveel stijg..

ik hoop dat je zo voldoende info hebt..anders hoor ik het wel..

groetjes mel
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Mel,

Tja veel van wat je noemt is verklaarbaar.
Die wisselende buien hebben met je bloedsuiker te maken. Is die hoog dan ben je waarschijnlijk chagerijnig.
Ook de moeheid komt door de hoge bloedsuikers.

Een van de eerste dingen die je beslist moet veranderen is je voeding!

Lees de volgende artikelen eens door,

http://overgewicht.pilliewillie.nl/obes ... cht.3c.php

http://overgewicht.pilliewillie.nl/obes ... cht.3b.php

Diabetes mellitus is een chronische, niet geneesbare aandoening. Bij diabetes produceert het lichaam onvoldoende insuline of is het lichaam ongevoelig voor het effect van insuline. Hierdoor kan suiker vanuit de voeding onvoldoende opgenomen worden in de verschillende cellen om daar als energiebron te dienen. Daardoor ontstaat een verhoging van het bloedsuikergehalte (hyperglycemie). En samen met een hyperglycemie zien we vaak stoornissen in de bloedvetten (cholesterol) en de bloeddruk.

De basis van het advies is een gezonde en gevarieerde voeding, zoals die voor iedereen geldt. Er wordt wel extra aandacht gevraagd voor koolhydraten en vetten.

De voeding blijft een belangrijk onderdeel van de diabetesbehandeling. Het is de basis waarop alle andere behandelingen steunen. Zonder een aangepaste voeding kan men noch met bloedsuikerverlagende pilletjes noch met insuline een goede controle verkrijgen.

Het voedingsadvies voor mensen met type 1 diabetes, die steeds met insuline behandeld worden, bestaat naast een gezonde voeding uit een goede spreiding van de koolhydraatbronnen. Kennis van voedingsmiddelen die koolhydraten bevatten, is essentieel om een juist evenwicht te verkrijgen tussen voeding, insuline en beweging.

Veelal moet vaker op een dag gegeten worden (hoofd- en tussenmaaltijden), afhankelijk van de soort insulinetherapie. Hiervoor zijn twee redenen aan te voeren:

Insuline piekwerkingen.
Wanneer je bijvoorbeeld voor het ontbijt kortwerkende insuline hebt gespoten, dan is deze tussen 10 en 11 uur 's ochtends optimaal werkzaam. Deze werking moet opgevangen worden met tussenmaaltijden die koolhydraten bevatten. Hetzelfde gaat op voor verlengd werkende insuline die 's ochtends is ingespoten. Deze levert omtrent 4 uur 's namiddags een piek in de werkingskracht. Dus ook dan is een tussendoortje noodzakelijk! Voor wie een insulinepen of insulinepomptherapie, met insuline-analogen, gebruikt zijn deze tussendoortjes niet altijd nodig.
Het feit dat koolhydraten bloedsuiker verhogend werken.
Door meerdere malen per dag te eten, wordt de hoeveelheid koolhydraten beter over de dag verspreid en is er een kleinere kans op sterke verhogingen van de bloedglucosewaarde.

Glycemische index
Koolhydraten worden door de vertering in de maag en darmen omgezet in enkelvoudige suikers, voornamelijk glucose, dat via de darm in de bloedbaan wordt opgenomen en zo de bloedsuiker doet stijgen. Sommige voedingsmiddelen doen de bloedsuiker sneller stijgen dan andere. De graad van snelheid wordt de "glycemische index" genoemd. De glycemische index is o.a. afhankelijk van:

het soort suiker: glucose of druivensuiker wordt veel sneller opgenomen dan fructose of vruchtensuiker
de aanwezigheid van andere voedingsstoffen in de maaltijd zoals eiwitten, vetten en/of voedingsvezels
de grootte van de deeltjes (hoe fijner, hoe sneller de vertering): aardappelpuree geeft een snellere bloedsuikerstijging dan gewoon gekookte aardappelen
de gaarheid van de voedingsmiddelen: goed gaar gekookte pasta geeft een snellere stijging dan “al dente” (beetgaar) gekookte pasta
de snelheid van de maaglediging: gesuikerde vloeistoffen gaan zeer snel door de maag.

Kun je mij doorgeven wat je b.v. gisteren de hele dag gegeten en gedronken hebt, inclusief de tussendoortjes?

Die behoefte aan zoetigheid komt omdat je bloedsuiker veel schommelt, als die meer constant zou zijn dan wordt die behoefte ook minder.

Gebruik je ventolin of iets anders?
Hoe vaak op een dag controleer jij je bloedsuikers?

Wat doe je als je te hoog zit?
Spuit je extra voor de maaltijden?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
mellebel
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 15, 2009 3:50 pm

Bericht door mellebel »

hallo,


allereerst wil ik nog even zeggen dat ik geen overgewicht heb..
ik ben 1.72m lang en weeg momenteel 61kg..
toen ik gezond was woog ik 58kg..en bij opname diagnose 53kg.
heb altijd moeite moeten doen om aan te komen..

mij "menu" van gister ziet er zo uit;

1 beschuitje met jam en 1 glas vruchtensap

1 bruine boterham met geitenkaas, 1 bruine boterham met vleeswaren, 1 beschuit met jam en een glas melk.

1 bord lasagne en een sinaasappel

1 fruitkick (koekje)

verder niets tussendoor gegeten (omdat ik bamg ben weer omhoog te schieten) en wat ik tussendoor drink is alleen maar 7up free..0kh

ik heb in het verleden ventolin gebruikt met nog 2 andere soorten.
vanwege de hartkloppingen die ik ervan kreeg ben ik 2 1/2 jaar geleden overgegaan op airomir.
hiervan gebruik ik ongeveer 1 tot 2 maal daags 2 pufjes..
hierbij slik ik xyzal voor de allergie.

ik meet regelmatig mijn suikers, ongeveer 7x per dag, dit omdat ik soms denk een hypo te voelen en dan een hyper blijk te hebben en andersom.
ook ben ik best bang voor hypo's..laagste was vorige week, 1.4..zonder aanleiding..voor mijn gevoel.
wanneer ik een slechte dag heb meet ik soms 4x

wanneer ik voor het eten hoog zit volg ik een bijspuit schema;
10-13 +2eh
13-15 +4eh
16> +6eh

verder doe ik tussendoor niets wanneer ik hoog zit, dan eet ik geen tussendoortjes meer..word dan zo hyper en loop mezelf voor mn voeten..

groetjes mel
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Mel,

Even over de 7-up free.
Het is veel beter om geen light frisdrank te nemen, je houdt op deze manier je alvleesklier voor de gek, het smaakt zoet dus de alvleesklier begint zich voor te bereiden op een stoot suiker, maar er komt helemaal geen suiker.

De light frisdrank lijkt een ideaal alternatief, waarom zouden we de suikerrijke variant nog drinken? Toch is de light frisdrank niet zo onschuldig zoals men tot voor kort vermoedde. Onderzoekers van de Harvard University in de Verenigde Staten hebben namelijk geconcludeerd dat mensen die de light variant drinken even vaak ziekten krijgen die hartproblemen veroorzaken als mensen die gewone, suikerrijke frisdrank drinken. Men analyseerde hiertoe de gezondheidstoestand van 9000 proefpersonen van middelbare leeftijd. De deelnemers die dagelijks één of meer glazen frisdrank dronken, zouden volgens de resultaten meer kans hebben op een verhoogde bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte, overgewicht en diabetes type 2.
Het drinken van de 'light' versie van frisdranken vergroot je kansen op het metabool syndroom. Light frisdranken zijn wat dat betreft slechter voor je dan het eten van gefrituurd voedsel.

Tja en wat je voeding betreft, die bestaat hoofdzakelijk uit de snelle koolhydraten die je suikerspiegel omhoog jagen.
Je moet echt gaan proberen op de koolhydraten te gaan letten. Een handig hulpmiddel hierbij is de GI-index,
http://www.koolhydratentabel.nl/?page=15&koolhydraten=B

Verder vind ik dat wat je bijspuit voor het eten veel te weinig! Dit kan nooit genoeg zijn om al die koolhydraten te verwerken.

Verder zou je als je merkt dat je hoog zit, bij moeten spuiten, stel je meet 16.8 dan moet je dat corrigeren door b.v. 8 IE te spuiten. Je moet proberen je bloedsuikers niet boven de 7 te laten komen. Hetzelfde geldt als je gaat slapen, als je merkt dat je hoog zit, bij spuiten!

De snelste manier om je bloedsuikers te verlagen is je voeding. Daar moet je dus echt mee beginnen,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Dag Mel,

Ik ben Nelleke en ben in 2004 ook op dit forum gekomen vanwege neuropathie en ben hier gewedlig geholpen met als resultaat dat het nu nog steeds goed met mij gaat.
Ik heb jouw verhaal gelezen en het is erg dat je in eerste instantie zo behandeld bent door de arts. 1 prikje en hij had ook kunnen zien dat je waarde veel te hoog was...door constant met hoge waardes te lopen word je ook doodmoe van ! Ieder van ons kent dit gevoel wel denk ik :(

Corrij heeft je al veel tips gegeven, maar nu je naar een andere arts c.q. ziekenhuis gaat is het wellicht meteen ook aan te raden eens te informeren naar het overgaan op een insulinepomp.
Het grote voordeel van een pomp is niet alleen dat je maar 1 x per 2 of 3 dagen je naald hoeft te verwisselen (dus niet iedere keer meer ergens prikken) maar ook dat je dan toch vaak ziet dat je waardes wat stabieler worden; in een pomp wordt uitsluitend kortwerkende insuline gebruikt.
Wel is het van groot belang dat men de basale stand van de pomp helemaal op jouw behoefte zal moeten afstellen !!!!!! Ik ben juist door een foutief ingestelde basaalstand 4 jaar lang onderbehandeld geweest, dus als je eens zou willen weten hoe dit moet....geef maar een gil :D

Groetjes : Nelleke
Nelleke
Verslaafd aan het forum
Berichten: 773
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 4:19 pm
Locatie: De Kwakel

Bericht door Nelleke »

Corrij....ik las dat jij light dranken ten sterktste afraadde.......dat kan nu wel zo zijn maar dan blijft er in feite niets anders over dan puur water drinken. Als ik gewone frisdranken of sapjes zou drinken weet ik zeker dat ik omhoog schiet in mijn waardes en omdat het snelle suikers zijn is het dan ook moeilijk dit voor te zijn met insuline.
Ik drink al jarenlang enkele glazen cola light per dag....andere lightdranken vind ik niet zo lekker dus daarom dan maar cola, alhoewel ik, als ik geen diabetes zou hebben, veel liever sapjes zou nemen, maar ja.......de reden gaf ik al aan !

Groetjes : Nelleke
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Nelleke,

Water is niks mis mee hoor :D
Als diabeet moet je je echt aan bepaalde regels houden, dat is helaas niet anders. Af en toe een glaajs light kan geen kwaad, maar dagelijks een paar? Hier hou je je alvleesklier mee voor de gek, het smaakt zoet maar er komt geen suiker!

Het drinken van de 'light' versie van frisdranken vergroot je kansen op het metabool syndroom. Light frisdranken zijn wat dat betreft slechter voor je dan het eten van gefrituurd voedsel.

Een 'westers' dieet – met veel vetten, suikers en rood vlees – verhoogt je kansen op het metabool syndroom met 18%. Een gezond dieet – met veel groente, fruit, vis en gevogelte – vermindert het risico op dit syndroom niet. Zo ontdekten wetenschappers in Amerika in een onderzoeksgroep van 9500 mensen die negen jaar zijn gevolgd.

De groep die het meest gefrituurde voedsel at had vergeleken met de groep die het minst gefrituurde voedsel at, had 25% meer kans op het metabool syndroom. Terwijl mensen die elke dag een blikje light frisdrank drinken hun kans hebben verhoogd met 34%, vergeleken met mensen die dat niet deden.

Het metabool syndroom is een combinatie van vier aandoeningen: een hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol en bloedsuiker waardes en obesitas. Deze geven op hun beurt weer een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en suikerziekte.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Plaats reactie