Hoi mijn naam is Crimsy

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
Crimsy
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 15, 2007 12:25 am

Hoi mijn naam is Crimsy

Bericht door Crimsy »

Ik ben hier nieuw en heb me aangemeld omdat ik erg geinteresseerd ben in Diabetes.
Ik hoop hier veel te leren over dit onderwerp.
Vandaar dat ik maar meteen mijn eerste vraag hier stel:
Een vriend van mij heeft Diabetes type 2,hij is niet goed in te regelen met tabletten.
Op het moment dat zijn bloedsuiker volgens de artsen een normale waarde bereikt voelt hij zich hondsberoerd,het voelt voor hem dan alsof hij een hypo heeft.
Maar wanneer zijn waarden veel te hoog zijn,kan hij ineens vreselijk agressief worden en het vreemde is dat hij zich daar later niet veel van kan herinneren.
Zijn er mensen die dit herkennen?
En hoe hebben jullie het opgelost?
Ik hoop dat er gauw reacties komen!
Groetjes Crimsy
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Crimsy welkom op dit forum.

Omdat het lichaam van jou vriend gewend is aan hoge bloedsuikers(bls) kan hij al een hypo gevoel krijgen bij bv een bls van 7 mmol,wat al een redelijke bls is.
Toch moet dit probleem binnen een maand of 2a3 verdwijnen.

Als de tabletten hun werk niet goed doen,zal hij moeten overstappen op insuline spuiten of een insulinepomp.
Foutje van veel artsen is dat hun denken dat de patient in kwestie niet wil gaan spuiten en daardoor blijft men veel te vaak aan de tabletten therapie vasthouden,met alle negatieve gevolgen.
Daarbij is een lichaam(bls) nu eenmaal slechter te regelen dmv tabletten dan mbv insuline,die doen hun werk,maar kijken niet hoeveel er van iets nodig is,dus een hypo gevoel,dan maar meer eten waar je dan weer in gewicht van bij komt.

Dan......mocht je vriend gaan spuiten,laat hem dan bij een dieetiste om een kaloriearm dieet vragen,door de insuline krijgt hij straks een beter werkende stofwisseling en is minder eten belangrijk,daar anders de kg eraan zul vliegen.
Neem aan dat hij een aktieve levenswijze heeft(zit nog niet achter de geraniums),dan moet hij vragen voor een 4x daags spuitschema,is makkelijker mee te leven en beter in te spelen op veranderende situaties(met een pomp helemaal)

Zo ik laat het hier even bij,is voorlopig genoeg,maar vraag aan je vriend of hij zijn eigen ook hier aanmeld,is makkelijker praten en jij wordt dan niet als 'Boodschapper'gebruikt :wink:
En als er vragen zijn,gewoon stellen,een antwoord krijg je altijd.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Crimsy,

Ben het helemaal met bovenstaande eens.

Laat je vriend zelf meedoen op het forum, dat praat een stuk makkelijker :wink:

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Crimsy
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 15, 2007 12:25 am

Bericht door Crimsy »

Hoi Thei en Corrij,
Ik zal het er met hem over hebben,maar ik denk niet dat hij zich aanmeld.
Hij heeft nl. helemaal niks met computers en internet :-? Hij weet nog net hoe hij een email moet versturen,maar dan heb je het ook wel gehad.
Overigens gebruikt hij 3x daags metformine 500 mg. en 2x daags amaryl 2 mg.
Het is ook niet zo dat zijn bls continue te hoog is,het schommelt heel erg.
De laatste keer dat het in het lab geprikt werd was het nuchter 17.6 mmol en na de lunch 6.3 mmol,er zitten dus hele grote verschillen in.
Maar hetgeen wat hem het meest bezig houdt zijn die agressieve buien als zijn bls te hoog is en het feit dat hij zich daar niets van herinnerd.
Nogmaals ik zal mijn best doen om hem zo ver te krijgen dat hij zich hier aanmeld.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Crimsy
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Grimsy,

Zijn agressieve buien horen bij een te laag bloedsuikergehalte.

Hypoglykemie
Een hypoglykemie (hypo) is een zodanige daling van het bloedsuiker dat er klachten ontstaan. Meestal is dit bij een waarde van 4 mmol/l of minder of bij een plotselinge sterke daling van de bloedsuiker. Het lichaam neemt dan maatregelen om de bloedglucose te verhogen, dit zijn een soort waarschuwingssignalen.
De drie oorzaken van hypoglykemie zijn:
Niet voldoende of te laat eten
te veel insuline gespoten
Meer lichaamsbeweging dan gebruikelijk
De verschijnselen van een lichte hypo kunnen zijn:

zweten

hongergevoel
onrust

hoofdpijn
hartkloppingen

trillen
moeheid
sufheid
dubbelzien

Verschijnselen van een hypoglykemie
De verschijnselen van een zware hypo kunnen zijn:

alle bovengenoemde verschijnselen

agressief gedrag

spraakuitval of andere verschijnselen die lijken op een beroerte

spierspasmen

coma (wijde pupillen)

Als een patiënt met diabetes een hypo aan voelt komen dan is het zaak om zelf zo snel mogelijk goedopneembare suikers binnen te krijgen (limonade, frisdrank, druivensuiker (dextro) of suikerklontjes). Ook is het verstandig om langzaam opneembare suikers in de vorm van een boterham of een plak koek te eten om een volgende hypo te voorkomen. Als het zover komt dat iemand buiten bewustzijn raakt, kan het hormoon glucagon (bijv met de Glucagenspuit) worden toegediend. Tevens dient zo snel mogelijk een arts gebeld te worden om zo spoedig mogelijk glucose via een infuus toe te dienen. Het is gevaarlijk om patiënten met sufheid iets te laten eten of drinken in verband met gevaar op verstikking.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Crimsy
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 15, 2007 12:25 am

Bericht door Crimsy »

Hey Corrij,
Ik ben bekend met het gedrag van mensen tijdens een hypo,mijn oma was insulineafhankelijk en tijdens een ziekenhuisopname was de verpleging 2 weken lang vergeten insuline te spuiten(ze was hier zelf niet meer toe in staat)en ze in een coma raakte,ook had ze een grote necrotische wond aan haar hiel (tot op het bot)omdat het motto hier in het ziekenhuis niet smeren maar keren is :-?En aan dat protocol blijven ze gewoon vasthouden,ook als het niet mogelijk is een patient te keren :evil:
Het vreemde bij mijn vriend is echter dat wanneer hij zo'n agressieve bui heeft en zijn bls geprikt wordt het altijd boven de 15 mmol is,ik heb dit ook nog nooit eerder meegemaakt vandaar dat ik dacht laat ik dit eens op dit forum vragen.Maar dit is dus niet normaal?
Groetjes Crimsy
Crimsy
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 15, 2007 12:25 am

Bericht door Crimsy »

Ik bedoel natuurlijk het gedrag van mensen tijdens een hyper :oops:
thei
Verslaafd aan het forum
Berichten: 651
Lid geworden op: za jan 01, 2005 9:51 pm
Locatie: Munstergeleen
Contacteer:

Bericht door thei »

Die agressie kan zowel bij een hypo en hyper voorkomen.
Als ik te lage bls heb,dan berg je maar en blijf bij mij uit de buurt,ik wordt dan echt kribbig en is voor mij een bevestiging dat ik mijn bls moet controleren,maar soms is die lichamelijke waarschuwing er niet en zit ik midden in een vette hypo.

Meestal herinner ik mij daar ook niets van,soms wel en dat is dan die kribbigheid.
Als ik een hyper krijg heb ik de tijd niet om kribbig te worden want dan slaap ik al,bij een 9 mmol of hoger vallen mijn ogen dicht.
Groetjes Thei ennuh...kom maar gewoon voor je mening uit
Plaats reactie