Neuropathie

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
professor smart
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 10:12 am

Neuropathie

Bericht door professor smart »

Ik heb 33 jaar diabetes en sinds een jaar last van neuropathie in beide benen.Ik kan niet knielen of hurken.In augustus heb ik een kijkoperatie ondergaan i.v.m. een gescheurde meniscus en een bakerse cyste.Deze operatie heeft ervoor gezorgd dat de neuropathie in mijn linker been verhevigd is.Soms weinig pijn dan weer veel.(Uiteraard vooral 's nachts.)
Ik slik nu Amitriptyline en bij veel pijn wat paracetamol,meer wil ik niet.Mijn huisarts schreef nu voor 25 mg Amitriptyline (was 10 mg) en twee maal Ibuprofen,dat ga ik dus niet doen gezien alle bijwerkingen.
Daarbij slik ik al jaren middelen voor hypertensie en bloedverdunning.
Wat kunnen jullie voor mij doen,want die amtriptyline wil ik eigenlijk vanaf.
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Re: Neuropathie

Bericht door Corrij (therapeut) »

professor smart schreef:In augustus heb ik een kijkoperatie ondergaan i.v.m. een gescheurde meniscus en een bakerse cyste.Deze operatie heeft ervoor gezorgd dat de neuropathie in mijn linker been verhevigd is.Soms weinig pijn dan weer veel.(Uiteraard vooral 's nachts.)
Hallo professor smart,

Ik vraag me af of er in het linkerbeen niet meer mee speelt dan neuropathie alleen.
Herken je iets in deze symptonen?

onverklaarbare diffuse pijn, veelal brandende pijn en in een gebied groter dan het oorsponkelijk letsel
verschil in huidskleur (rood of blauw)
diffuus oedeem, zwelling
verschil in huidtemperatuur (warmer of kouder dan het andere ledemaat)
actieve bewegingsbeperking o.a. door pijn en stijfheid

De Amitriptiline is een anti-depressieva die wij hier op het forum regelmatig adviseren, wat dat betreft dus een goede keus van je arts.In de hoeveelheid die je nu neemt en ook die van 25 mg is deze niet verslavend maar zorgt ervoor mits je het een paar uur voor het slapen gaat inneemt dat je rustig kunt slapen en niet wakker wordt van de pijn.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je het liever niet inneemt.

Zou je willen doorgeven wat je op dit moment aan medicijnen neemt?
Heb je een insulinepomp, of spuit je zelf?Hoeveel IE?
Hoe is je HBac1?
Zijn er problemen met cholesterol?

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
professor smart
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 10:12 am

Bericht door professor smart »

De zaken die jij noemt herken ik in het linkerbeen.
Ik spuit 3 keer daags 10E Novorapid en 1 maal daags 29E levemir.
Ik slik dagelijks 10mg Fosinopril en 25 mg metoprolol ,1 maal Ascal 38 en de Amitriptyline.
Zoals bijna iedereen slik ik ook Glucosamine,goed voor de handel ,maar ik heb er helaas nog geen baat bij.
Hba1 is 6,7 en dat vind ik prima,mijn cholestorol is ook goed.
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo professor smart,


Ben je bekend met posttraumatische dystrofie?
Posttraumatische dystrofie (PD) is een complicatie die na een letsel of een operatie aan een ledemaat, arm of been, ontstaat.bv Een kijkoperatie. De ernst ervan staat los van de ernst van het letsel. Zo kan een klein letsel, bijvoorbeeld een kneuzing van de hand, een ernstige vorm van PD geven. Een zwaar letsel, zoals een gecompliceerde enkelbreuk, kan in lichte mate PD tot gevolg hebben.

PD is een van de belangrijkste oorzaken van functieverlies en invaliditeit na ongevallen of operaties aan een ledemaat. Alle weefsels en alle functies van een arm of been kunnen door PD worden aangetast. Er kan ernstige invaliditeit en moeilijk te behandelen pijn optreden. De patiënt kan in een maatschappelijk en sociaal isolement terecht komen.

Jaarlijks krijgen 8.000 mensen deze complicatie na een letsel. In enkele gevallen ontstaat PD spontaan. Het overgrote deel van de 8.000 mensen geneest binnen korte tijd, veelal zonder restverschijnsel. De overige patiënten krijgen te maken met een langdurige of zelfs chronische situatie. Naar schatting zijn er tenminste 20.000 chronische PD-patiënten in Nederland. Posttraumatische dystrofie is een aandoening die bij alle leeftijden voor komt, maar vaker bij mensen tussen de 45 en 60 jaar en meer bij vrouwen (75%) dan bij mannen. Ook is het een aandoening die wereldwijd wordt aangetroffen zoals in Amerika, Engeland, Duitsland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Frankrijk, België, Italië, Zuid-Afrika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland.

Posttraumatische dystrofie is in Nederland ook bekend onder de namen Sudeck Dystrofie (of Atrofie) en Sympathische Reflex Dystrofie. Er zijn heel veel benamingen voor en in de literatuur worden wel 50 verschillende namen vermeld. De laatste tijd komt de term CRPS type I (Complex Regionaal Pijnsyndroom) steeds meer in opgang. De gangbare Amerikaanse benaming is Reflex Sympathetic Dystrophy (RSD).
Zolang er nog geen eenduidigheid is over de oorzaak van PD gebruiken wij de naam posttraumatische dystrofie.



Een bijzondere vorm van neuropathische pijn is het complex regionaal pijnsyndroom type 1 (ook bekend als posttraumatische dystrofie of reflex sympathische dystrofie of syndroom van Sudeck ). Hierbij is meestal één ledemaat aangedaan. De pijn ontstaat meestal na een ongeluk of operatie. Vaak gaat dit gepaard met kleur- en temperatuurverandering, zwelling en verandering in de doorvoeding (trofische veranderingen). Ook is er vaak overmatig veel zweten van de arm of been.

Wat jij aangeeft te herkennen in je linkerbeen zijn de symptomen van PD.

Heb of had je last van een hoge bloeddruk?(fosinopril en metoprolol)
Waar neem je de glucosamine voor?De hele handel is zo`n groot begrip :D

Verder nog meer vragen van mijn kant,
Heb je last van maag- en darmstoornissen?
Heb je last van ritme-stoornissen/
Heb je ademhalingsproblemen?
Heb je last van duizeligheid?
Heb je gebrek aan traanvocht en zweet?
Wat kun je nog wel, en wat niet?
Is er sprake van misvorming?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
professor smart
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 10:12 am

Bericht door professor smart »

Hoge bloeddruk heb ik al vele jaren.
Alle andere vragen moet ik met neen beantwoorden.
PD ben ik voor gewaarschuwd door de orthopedisch chirurg.Hij kan me ook niet verder helpen ,maar verwacht dat het van voorbijgaande aard is .(En daar ga ik ook van uit).Momenteel word ik behandeld door een fysiotherapeut .Hij zorgt in ieder geval ervoor dat mijn been weer wat leniger wordt.
Glucosamine slik ik om de gewrichten soepel te houden.Mijn kraakbeen in beide benen is nog maar zeer beperkt.
Wat hebben jullie mij op orthomoleculair gebied te bieden? Ben heel benieuwd en waardeer erg jullie snelle reacties.
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo professor,

Een supplementen advies mag ik op dit forum niet geven(regel overheid)en daarom moeten we overgaan naar het behandelforum neuropathie.

Ik zal toegang tot dat forum geven en dan moet je daar een nieuw onderwerp openen, en kom ik je daar weer tegen :wink: Kunnen we daar ook wat dieper ingaan op je gewrichten want alleen glucosamine is niet voldoende.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Plaats reactie