VEZELTEST

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Cora (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1600
Lid geworden op: wo okt 10, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo

Bericht door Cora (therapeut) »

De vezeltest gaat van start!

Lees voor je begint het onderstaande protocol.

Protocol vezeltest diabetespatienten

Prik eerst gedurende 10 dagen de bls:
1. Voor het ontbijt
2. en een ½ uur na het ontbijt
3. Voor de lunch
4. en een ½ uur na de lunch
5. Voor het avondeten
6. en een ½ uur na het avondeten

Zet deze bls-waarden op het forum en bereken het gemiddelde: tel alle 10 waarden van voor het ontbijt bij elkaar op en deel dit getal door 10, dan heb je het gemiddelde. Doe dit dus 6 keer om alle gemiddelde waarden te krijgen en zet deze gemiddelde waarden ook op het forum.

Bestel ondertussen bij de Rooy psyllium-vezels vermeld dat het om deze vezeltest gaat.

Omdat je darmen aan de vezels moeten wennen, moet je de hoeveelheid opbouwen. Je neemt de vezels gedurende een week 3 keer per dag 15-30 minuten voor de maaltijd (ontbijt, lunch en avondeten).

Daarvoor doe je 2,5 gram vezels, dit is ongeveer een halve eetlepel, in een groot glas water. Goed roeren en gelijk opdrinken, anders blijven de vezels bovenop drijven. Drink er nog minstens een half glas water achteraan. Als je vezels gebruikt moet je veel drinken, minstens anderhalve tot 2 liter per dag, het liefst water, anders heb je kans op obstipatie. De vezels nemen namelijk heel veel vocht op.

Als je normaal niet zo veel vezels eet (zoals sla en groenten) dan kan het zijn dat je darmen in het begin wat “rommelen”.

Na 1 week ga je de hoeveelheid vezels verdubbelen. Dus 5 gram vezels, dit is ongeveer 1 volle eetlepel, 3 keer per dag 15-30 minuten voor de maaltijd. Blijf genoeg drinken!

Nu je 5 gram vezels per keer neemt ga je weer gedurende 10 dagen de bls prikken:
1. Voor het ontbijt
2. en een ½ uur na het ontbijt
3. Voor de lunch
4. en een ½ uur na de lunch
5. Voor het avondeten
6. en een ½ uur na het avondeten

Zet ook deze bls-waarden op het forum en bereken weer het gemiddelde en zet de 6 gemiddelde waarden ook op het forum.

LET OP: het kan zijn dat je minder insuline moet spuiten. Het is dan ook het doel van deze test om uit te zoeken of je je insuline door gebruik van deze vezels kan verminderen.

Als je nog vragen hebt kan je die via het “vezel-forum” stellen.

Succes!
Groetjes,

Cora
Cora (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1600
Lid geworden op: wo okt 10, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo

Bericht door Cora (therapeut) »

Hallo vezeltesters,

Sommige mensen die de psyliumvezels bij de Rooy besteld hebben, hebben bij hun bestelling een folder over plantago ovata (afslankvezels)gekregen. Dit kan voor verwarring zorgen. Plantago ovata is ook psyllium, maar heeft verder niets met de test te maken. Ook als je na de test door wil gaan met de vezels kan je het beste gewoon psyliumvezels bij de Rooy bestellen.
Groetjes,

Cora
Cora (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1600
Lid geworden op: wo okt 10, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo

Bericht door Cora (therapeut) »

Hallo allemaal,

Zijn er al resultaten te melden van de vezeltest?
Groetjes,

Cora
wvanleeu
Verslaafd aan het forum
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 11:59 am
Locatie: Alphen aan den Rijn

vezeltest

Bericht door wvanleeu »

Hallo Cora,
Wij hebben al eerder contact gehad.Morgen bestel ik de vezels dan heb ik ze Donderdag in huis en kunnen we echt beginnen.
Mijn man heeft sinds 8 jaar diabetes(dat het bekend is)maar het wel zeker 10 jaar eerder had.Vandaar de vele complicaties,nieren en ogen neuropathie voeten die gevoelloos zijn.
Mijn man heeft meegedaan met het forum hoge bloeddruk.(onder de naam:Mijn man heeft hoge bloeddruk.
Moet ik nu ook een naam opgeven?
Nu neemt hij een paar mnd.die afslankvezels in(reclame v d Rooy voor dit forum begon)dat heeft alwel gewerkt.Maar dat is wat anders begrijp ik.
Gr.....Wil.
wvanel
Fredh
Ervaren met het forum
Berichten: 48
Lid geworden op: za okt 01, 2005 7:10 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Fredh »

Cora,

Doordat ik niet 3 x daags kan eten heb ik niet de vereiste metingen kunnen doen. Ik ben twee weken gelede wel met psyllium begonnen en mijn bls is gezakt van gem. 8,5 naar 6,3 gemeten over de 14 dagen dat ik psyllium gebruik. Lijkt mij geen slecht resultaat!
Fred
Cora (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1600
Lid geworden op: wo okt 10, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo

Bericht door Cora (therapeut) »

Hallo Fredh,

Dat is een mooi resultaat!
Merk je verder nog iets van de vezels?
Gebruik jij insuline?
Groetjes,

Cora
Cora (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1600
Lid geworden op: wo okt 10, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo

Bericht door Cora (therapeut) »

Hallo Wil,

Ik weet niet precies wat er in die afslankvezels zit, staat het op de verpakking?
Groetjes,

Cora
Fredh
Ervaren met het forum
Berichten: 48
Lid geworden op: za okt 01, 2005 7:10 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Fredh »

Cora,

Ik gebruik geen insuline en geen metformine. Ik heb wel de indruk dat ik door de vezels veel meer en vaker moet plassen. Hebben anderen ook die ervaring??

groetjes,
Fred
Cora (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1600
Lid geworden op: wo okt 10, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo

Bericht door Cora (therapeut) »

Hallo Fred,

Over meer of vaker plassen heb ik anderen nog niet gehoord, als het goed is drink je wel meer bij de vezels en zou het daardoor kunnen komen.

Volg je al een insulineverlagend dieet?
Groetjes,

Cora
wvanleeu
Verslaafd aan het forum
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 11:59 am
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door wvanleeu »

Hallo Cora,
Op de verpakking van Plantago Ovata staat bij Ingrediënten:
Plantago Ovata(Psyllium vezels)voor dagelijks gebruik 2x2 4gr met vloeistof innemen.
Nu heb ik bij de Rooy de vezels besteld en gezegd voor de vezeltest,toen werdt mij gezegd:Het zijn de zelfde vezels er is niets anders.
Nu neemt mijn man ze in zoals Willy ze heeft voorgeschreven.

Gr...Wil.
wvanel
wvanleeu
Verslaafd aan het forum
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 11:59 am
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door wvanleeu »

[quote="wvanleeu"]Hallo Cora,
Op de verpakking van Plantago Ovata staat bij Ingrediënten:
Plantago Ovata(Psyllium vezels)voor dagelijks gebruik 2x2 4gr met vloeistof innemen.
Nu heb ik bij de Rooy de vezels besteld en gezegd voor de vezeltest,toen werdt mij gezegd:Het zijn de zelfde vezels er is niets anders.
Nu neemt mijn man ze in zoals is voorgeschreven.

Gr...Wil.[/quote]
wvanel
Cora (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1600
Lid geworden op: wo okt 10, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo

Bericht door Cora (therapeut) »

Ik zal de Rooij even bellen en laat je dan meer weten.
Groetjes,

Cora
wvanleeu
Verslaafd aan het forum
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 11:59 am
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door wvanleeu »

Hallo Cora,
Is er een manier om minder teststripjes te gebruiken?Ik wil niet zeuren maar mijn man heeft 200 stripjes voor een ½ jaar en met 2x 10 dg.gebruiken =120 stuks is hij er gauw door heen) ze zijn 1 euro per stuk.
Gr...Wil.
wvanel
Cora (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1600
Lid geworden op: wo okt 10, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo

Bericht door Cora (therapeut) »

Hallo Wil,

Even voor mijn duidelijkheid, klopt het dat je man de vezeltest zou willen doen, maar dat hij al een tijdje de afslankvezels (plantago ovatum) gebruikt heeft?
Gebruikt hij ze nu nog?
Groetjes,

Cora
wvanleeu
Verslaafd aan het forum
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 11:59 am
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door wvanleeu »

Hallo Cora,
Het klopt dat mijn man de vezeltest wil doen.En hij gebruikt de vezels(Plantago Ovata)ongeveer nu 2 mnd.Ze waren niet op,maar om mee te doen heb ik weer besteld en gevraagd vezels voor de vezeltest.Volgens de Rooy is er 1 soort.Het verschil zit hem nu in de verpakking want die is nu 500gr.en de vorige 450gr.
Gr....Wil.
wvanel
Plaats reactie