verhaal van esther

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
ester83
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 10:50 pm
Locatie: Veenendaal

verhaal van esther

Bericht door ester83 »

Hallo allemaal,

Ik ben Esther, 23 jaar, en heb al een paar jaar problemen met mijn bloedsuikers.

Toen 12 jaar was ben ik bij de dokter terecht gekomen omdat ik klachten had als veel flauw vallen, duizeligheid, veel drinken enz..
Met mijn klachten kwamen de gewone artsen er niet achter wat het was, uiteindelijk ben ik bij een professor terecht gekomen die hypoglycemie geconstateerd heeft
Na een goede begeleiding van de proffessor, met onder andere een streng suikervrij dieet, is het een stuk minder geworden en later dachten ze dat ik er overheen gegroeid was.
Het tegendeel bleek waar te zijn.

Met een jaar of 19 kreeg ik dezelfde klachten weer terug.
Aangezien diabetes in mijn familie veel voorkomt, ben ik gelijk weer rekening gaan houden met mijn suikerinnames.

Ik knapte daar niet van op en ging hulp zoeken.
In eerste instantie naar de huisarts, die had nog nooit van hypoglycemie gehoord! en wist niet wat hij hier mee aanmoest.

Uiteindelijk heb ik toch een verwijsbrief voor de internist los kunnen krijgen.

De internist heeft begin juli van dit jaar geconstateerd dat het wederom hypoglycemie is, beginnend diabeet.

De laatste jaren krijg ik steeds meer last van mijn voeten, benen en armen.
Pijn, huidproblemen, ontstekingen onder de huid, wondjes die open gaan, astma (de dermatoloog heeft de diagnoses Atopisch eczeem en Urticaria (=netelroos of galbulten) gesteld).

Ik had het idee dat ik last kreeg van spataderen waarvoor ik ook bij de dermatoloog ben geweest.
Vorige week heeft hij mijn benen bekeken en met een apparaatje mijn aderen doorgelicht.
Volgens hem heb ik geen spataderen, maar is er wel iets niet in orde met mijn aderen.
Hiervoor krijg ik 24 september een Duplex onderzoek.

Aangezien ik al langere tijd het idee heb dat ik diabetes ontwikkel, heb ik het afgelopen jaar regelmatig mijn suiker geprikt.
De waardes schommelen tussen 2.9 en 22.7. Ik kan wel een keer de complete lijst geven, maar die moet ik dan eerst uittypen.
Met name de laatste tijd heb ik veel last van hypo's.

Nadat de internist het woord beginnend diabeet genoemd heeft, ben ik begonnen met een dieet zonder koolhydraten.

Ik vind het heel moeilijk om goed te weten wat ik nu wel en niet mag eten en zou hier graag advies over willen hebben.

Ik ben bij jullie forum terecht gekomen via mijn schoonmoeder, Marion (bekend van het hartfalenforum en zij helpt mij nu dit verhaal op papier te zetten).

Mijn medicijnen en supplementen die ik nu neem zijn:

Xyzal 5mg. voor overgevoeligheid: 1 x per dag

Hyprocortison 10 mg. 1 x per dag

Cutivate zalf 2 x per dag

Ventolin + Seretine bij ernstig astma aanval 500 1 x, bij licht 250 3 x

Ventolin 4 x alleen als ik astma periode heb.

Visolie forte 550 3 x per dag

GTF Chromium 200 mcg. 1 x per dag

Magnesium 150 mg.

Graag ontvang ik advies hoe ik verder kan gaan om te proberen zonder medicijnen (of zo min mogelijk) door het leven te blijven gaan.

Groetjes,

Esther.
Marion
Verslaafd aan het forum
Berichten: 793
Lid geworden op: za jul 24, 2004 12:49 am
Locatie: Maarn

Bericht door Marion »

Hoi Esther,

Nu even vanaf deze kant welkom bij de "Willie site" :lol:

Ik heb je nog niet uitgelegd hoe je een andtwoord kunt geven op de berichten die hier gegeven worden.

Klik het kadertje 'nieuw bericht' aan en je krijgt weer zo'n wit vakje waar je de tekst in kan typen.
Druk je daarna op OK, dan wordt het bericht geplaatst.

Ik hoop dat je veel aan alle informatie zult hebben.

Liefs,
Groetjes Marion :P
Marion
Verslaafd aan het forum
Berichten: 793
Lid geworden op: za jul 24, 2004 12:49 am
Locatie: Maarn

Bericht door Marion »

Hoi Esther,

Hier ben ik weer :lol:
Gisteravond was het al een beetje laat en was ik dus niet helemaal helder meer :oops: .
Het kadertje dat je moet aanklikken is 'nieuw antwoord' en dan komt alles goed :wink:
Groetjes Marion :P
ester83
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 10:50 pm
Locatie: Veenendaal

Bericht door ester83 »

Marion schreef:Hoi Esther,

Hier ben ik weer :lol:
Gisteravond was het al een beetje laat en was ik dus niet helemaal helder meer :oops: .
Het kadertje dat je moet aanklikken is 'nieuw antwoord' en dan komt alles goed :wink:
ester83
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 10:50 pm
Locatie: Veenendaal

Bericht door ester83 »

Hoiiii schoon mama ik heb een probleem ik kan mijn mail niet openen die ik
verstuurt heb gekregen van wily ik wil graag weten wat er in staat
ophet moment ben ik steeds meer aan het ontdekken en wil het goed doen
gr esther javascript:emoticon(':wink:')
javascript:emoticon(':wink:')
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

hallo Ester,

Op de eerste plaats hartelijk welkom hier op het forum :D

De term beginnend diabeet heb ik nog niet eerder gehoord, je hebt diabetes of je hebt het niet.

De scheidslijn is een beetje moeilijk tussen hypoglycemie en diabetes, duidelijk is wel dat er iets moet gaan gebeuren.

Heb jij al een EMG onderzoek gehad?
De pijn in je benen en voeten zou ook heel goed neuropathie kunnen zijn, zeker als je regelmatig van die hoge bloedsuikers hebt.

Als je bloedsuikers onstabiel zijn krijg je inderdaad problemen met je huid, wondjes die slecht helen etc.

Wat doe jij als je een hypo krijgt?
Zou jij een paar dagen lang een dagcurve van je bloedsuiker willen maken?

Heb je deze artikelen van Willy al gelezen?

http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... ht.3c.html

Ook is het handig als je door zou willen geven wat je bv vandaag allemaal eet en drink, dan kan ik er eens naar kijken,

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
ester83
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 10:50 pm
Locatie: Veenendaal

Bericht door ester83 »

Beste corrij ( therapeut)

als eert wil ik u bedanken voor u belangstelling en de mail.
zo als u weet heb ik veel problemen met mijn bloedsuiker.
ik ben er erg onzeker over ik denk dat het diabeet is omdat hypos er niet alleen aanwezig zijn maar ook hypers. en hypoglykemie is alleen laagbloedsuiker en ik heb nu ook hyperglykemie hoogbloed suiker.
vanochtend was mij suikerwaarde 22.1 vanmiddag 3.5
ik hou de suikerwaarde goed bij.
het maak mij best beangstigend
het beïnvloed je leven
ik zit in de verpleging ik heb er wel veel weet van
het vergt veel energie in mij werk en van mij zelf
vraag: hoort dat bij de hypoglykemie
groetjes esther.
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Ester,

Op de eerste plaats graag gedaan hoor en je hoeft tegen mij echt geen U te zeggen hoor :D

Ik kan jouw onzekerheid heel goed begrijpen en ik ben het met je eens dat dit geen hypoglycemie betreft maar dat je inderdaad diabetes hebt.
Die enorme schommeling van 22.1 naar 3.5 in een paar uur zegt genoeg.Ik denk dan ook dat je je vandaag niet erg lekker zult voelen want dat is nogal een aanslag op je lijf.
Maak een paar dagcurves(4 x prikken op een dag)en laat deze aan je huisarts zien, want er moet iets gaan gebeuren.

Ik snap dat dat allemaal angstig lijkt, het diabeet zijn, maar daar valt tegenwoordig heel goed mee te leven hoor, zoals nu kun je niet doorgaan, je krijgt er steeds meer klachten bij.

Als je de diagnose diabetes hebt kunnen we echt aan de slag, ik heb hieronder nog wat info over hypo en hypers gezet, lees maar eens rustig door.


Hypoglykemie (Hypoglycemie): een schommelende of te lage Bloedsuikerspiegel. Hypoglykemie is eigenlijk het tegenovergestelde van Diabetes mellitus (een te hoge Bloedsuikerspiegel). Evenals bij Diabetes, is bij Hypoglykemie het lichaam niet goed in staat om Koolhydraten op een juiste manier te verwerken: de Suikerstofwisseling functioneert niet goed. Hypoglykemie wordt door sommigen gezien als het voorstadium van Diabetes mellitus. Anderen erkennen Hypoglykemie als aandoening überhaupt niet.

Glucose en Bloedsuiker
Alles wat we eten wordt door ons lichaam omgezet in Glucose oftewel Bloedsuiker. De hoeveelheid bloedsuiker in ons bloed: de Bloedsuikerspiegel, daalt door lichamelijke of geestelijke inspanning en stijgt door eten.
Twee hormonen houden de bloedsuikerspiegel in balans:

Insuline zorgt er na het eten voor dat een teveel aan suiker wordt opgeslagen in lever en spieren.
Glucagon helpt na inspanning om de opgeslagen suikers weer terug in het bloed te brengen.
Bij Hypoglykemie is dit mechanisme verstoord.


Glucosegehalte Bloedsuikerspiegel
Spieren en organen (ook de hersenen) verbruiken Glucose, een vorm van suiker (Grieks voor zoet is Gluku). Koolhydraten uit de voeding worden door het lichaam omgezet in glucose. Vervolgens stijgt de Glucosespiegel in het bloed. Met behulp van het hormoon insuline wordt de glucose die niet direct nodig is, omgezet tot Glycogeen en opgeslagen in spieren, lever en lichaamscellen. Dit proces heeft tot gevolg dat de Bloedsuikerspiegel daalt. Dit totdat het lichaam weer behoefte aan Energie heeft. Dan wordt de als glycogeen opgeslagen glucose weer vrijgemaakt en stijgt het Glucosegehalte in het bloed, om spieren en organen van brandstof te kunnen voorzien.

Schommelingen in de bloedsuikerspiegel (welke niet direct gerelateerd zijn aan Diabetes) komen steeds vaker voor. Deze schommelingen worden -door deskundigen op dit gebied- gezien als een direct gevolg van de welvaart en slechte voeding. Ze stellen dat het een resultaat is van een Koolhydraat- en Suikerrijk dieet. In Amerika, waar dit zich nog in sterkere mate manifesteert, wordt gesproken van een 'Koolhydraatverslaving'.


Koolhydraten en Suikers
De alvleesklier (pancreas) geeft het hormoon insuline af. Hoe meer koolhydraten en suikers er gegeten worden, hoe meer insuline er geproduceerd en afgegeven wordt. Wanneer er regelmatig grotere hoeveelheden insuline van het lichaam gevraagd worden, gaat de alvleesklier vanzelf op een grotere productie over en produceert dan te veel insuline, waardoor de glucose in het bloed te sterk afneemt. Een verhoogde productie van insuline is te merken aan een zogeheten Hypo: d.i. een verlaging van de suikerspiegel in het bloed. De alvleesklier wordt gedwongen tot 'overproductie' door langdurig gebruik van teveel suikers en koolhydraten, waardoor het hele ritme verstoord raakt. Dit verstoorde ritme noemt men dus: Hypoglykemie.

Hypoglycemie Oorzaken
Hypoglykemie lijkt zijn oorsprong o.a. te hebben in stress, te weinig voedsel (voedingsstoffen) verbruiken of een verkeerd voedingspatroon met onvolwaardige voeding (geraffineerde suikers en onverzadigde vetten). De grootste factor lijkt een fors toegenomen suikerconsumptie te zijn. Uit onderzoek komt naar voren dat we in Nederland gemiddeld 100 kilo suiker (!) per persoon consumeren. Niet alleen in de vorm van witte suiker, maar ook in de vorm van honing, snoep, chocola, frisdranken etc.
In veel kant en klaar producten en zoete versnaperingen worden geraffineerde koolhydraten gebruikt. Dit zijn fabrieksmatig geconcentreerde suikers. Ons lichaam kan deze geconcentreerde suikers maar moeizaam verwerken. Door de consumptie van geconcentreerde suikers wordt de alvleesklier 'opgezweept' tot een snelle, veel hogere productie van insuline dan bij het gebruik van natuurlijke koolhydraten. Dit gaat zo snel, dat er te weinig glucose in het bloed achterblijft. De bloedsuikerspiegel zakt dan, waardoor we meteen weer trek in iets zoet krijgen (vicieuze cirkel).Wanneer deze situatie zich herhaald of vaak voordoet, kan de alvleesklier uiteindelijk op tilt slaan. De overproductie van insuline leidt in eerste instantie tot een te laag bloedsuikergehalte. Op iets langere termijn tot een ontregeling van het bloedsuikergehalte (met periodes van een te lage spiegel). En vervolgens zou het kunnen leiden tot chronische vermoeidheid en een onbestemd 'niet lekker voelen' of tot Hypoglykemie symptomen. Bij een zwakke erfelijke aanleg bestaat de kans dat de alvleesklier uitgeput raakt en geen insuline meer kan aanmaken, hetgeen in sommige gevallen tot suikerziekte zou kunnen leiden.

Hypoglykemie Symptomen

Symptomen of kenmerken kunnen o.a. zijn: een onbestemd ziektegevoel, vermoeidheid (veel gapen), nervositeit, honger, rusteloosheid, duizeligheid (neiging tot flauwvallen), hartkloppingen, prikkelingen in vingertoppen en voeten, wazig zien, beven, slechte concentratie, het snel koud hebben, lage bloeddruk, overmatig transpireren, oorsuizen, gevoelens van verwarring en angst en plotse woede-uitbarstingen.
Ook kan er een plotselinge en sterke behoefte aan iets zoets of hartigs zijn. Wanneer de bloedsuikerspiegel stijgt, moeten er hormonen aangemaakt worden om de bloedsuikerspiegel weer te laten dalen. Deze daling kan vervolgens weer tot een te lage bloedsuikerspiegel leiden. Gevolg: na een half uur ontstaat een loom en lusteloos gevoel (geeuwen) en komt er weer een sterke behoefte aan iets hartigs of zoets (frisdrank of snoep) om de bloedsuikerspiegel weer omhoog te brengen. Dit is uiteindelijk dus een vicieuze cirkel.

Hyperglycemie is een te hoge bloedglucosespiegel die gepaard gaat met klachten. Het lichaam bevat op dat moment niet genoeg insuline, of de insuline werkt onvoldoende. Omdat een dergelijke ontregeling soms gepaard kan gaan met klachten, is het belangrijk om hyperglycemie tijdig te herkennen en te behandelen.


Niet altijd zal een periode van hyperglycemie even duidelijk of gemakkelijk te herkennen zijn. Bovenstaande symptomen hoeven namelijk niet altijd op te treden. Een langdurig verhoogde bloedglucosespiegel zal de kans op complicaties op de lange termijn vergroten. Wanneer de bloedglucose extreem hoog is (hoger dan 15 mmol/l), dient een patiënt met de arts of diabetesverpleegkundige te bespreken of het nodig is om het bloed of de urine op ketonen te testen. De aanwezigheid van ketonen wijst op verzuring van het bloed, en een dreigende ernstige ontregeling.

Wat is hyperglycemie en in welke omstandigheden denk je eraan?
Hyperglycemie betekent een te hoge glycemie, dit wil zeggen een te hoge bloedsuikerspiegel. Om niet steeds de lange term hyperglycemie te moeten gebruiken, gebruiken we vaak afkortingen om een verhoogde bloedsuikerwaarde aan te geven zoals bijvoorbeeld 'hyper' en meer uitgesproken 'High',…
High is de Engelse term voor hoog en komt afgekort voor als HI op het scherm van vele bloedglucosemeters wanneer een dermate hoge bloedsuiker gemeten wordt, dat de glucosemeter geen precieze meting meer kan uitvoeren.
Zo’n hyperglycemie kan voorkomen bij:

niet gekende diabetes,
niet goed behandelde diabetes,
onvoldoende therapietrouw,
overslaan van medicatie of insuline injectie,
onvoldoende effect van bloedsuikerverlagende medicatie,
een fout bij de insuline inspuiting,
ziekte (grotere insulinebehoefte),
gebruik van medicatie (b.v. cortisonepreparaten) die de bloedsuiker kunnen beïnvloeden,
stress,
belangrijke dieetfouten of verminderde lichaamsbeweging.
Hoe herken je hyperglycemie?
De kenmerken van hyperglycemie treden meestal progressief en relatief traag op. Meestal zien we de klachten verlopen over enkele uren, soms zelfs dagen. In termen van uren tot dagen kunnen de volgende symptomen van hyperglycemie je waarschuwen:

veel drinken,
veel plassen,
droge tong of plakkerige mond,
je niet lekker voelen,
verlies van eetlust, misselijkheid en buikpijn,
vermoeidheid en slaperigheid,
vermageren.

Hoe ontstaat een hyperglycemie?
Bij een hyperglycemie is er een probleem met de glucosehuishouding.
Er is een gebrek aan insuline of de aanwezige insuline kan niet effectief werken, waardoor de glucose zich gaat ophopen in het bloed en er een hoge bloedsuikerwaarde gaat ontstaan. De cellen vragen om energie en zenden signalen naar de lever om suiker vrij te geven. Indien op dat ogenblik niet wordt ingegrepen, gaat deze verhoging van bloedsuiker steeds verder in een versnellend tempo, met alsmaar verdere stijging van de glycemie tot gevolg.
Hier stopt het verhaal meestal bij Type 2 diabetes. Bij deze vorm van suikerziekte is er immers nog insuline. Dit in tegenstelling tot Type 1 diabetes waarbij de situatie verder kan evolueren. Indien aan het insulinetekort niet verholpen wordt, krijgen de cellen (vb spiercellen) geen toevoer van glucose 'als brandstof' en gaan de ongelukkige cellen protesteren. Er wordt dan overgeschakeld naar verbranding van vetten als energiebron, waarbij er een omzetting is van vrije vetzuren naar ketonen. Deze ketonen kunnen opgespoord worden in de urine door middel van een strip. Eén glucosemeter biedt de mogelijkheid om met een specifieke strip, ketonen op een bloedstaaltje (vingerprik) te bepalen. Het probleem is nu dat deze ketonen het lichaam verzuren.
Zulks schept een gevaarlijke situatie die levensbedreigend kan zijn, indien niet wordt ingegrepen. De enige oplossing is het doorbreken van deze vicieuze cirkel door het toedienen van vocht en insuline.

Is het een beetje duidelijker geworden Ester?
Heb je het artikel van Willy door gelezen?
Als je vragen hebt vuur ze maar af hoor, ik beantwoord ze graag,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
ester83
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 10:50 pm
Locatie: Veenendaal

Bericht door ester83 »

goede avond corrij.

ik heb een vervelende dag gehad.
ik heb alleen te hooge suikerwaarde gehad.
s ochtens 22.7 s middag 5.5 dat was goed later in de middag 23.4
s avonds 15.9.
ik heb de hele dag goed gegeten s ochtens spel brood met kaas.
s middags groentesoep.
later in de midddag yoghut met lijnzaat fruit kiwi groen.
s avonds verse groente met kip filet suikervrij pasta
ik heb de hele dag door water gedronken ik ben erg misselijk en heb steeds
droge keel en dorst en ben erg agresief.
:evil:
ik ben erg moe het lieft slaap ik de heledag door.
groejes esther
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Esther,

Op het gebied van voeding doe je toch het een en ander niet helemaal goed.

Probeer brood te laten staan en ook rijst en alle soorten pasta`s zijn verboden, deze bevatten zeer veel koolhydraten en daardoor stijgt jouw bloedsuiker zo enorm.

Ook in fruit zitten veel koolhydraten.

Jouw dorst komt omdat je zo hoog zit en ook je gedrag heeft daar mee te maken.

Ik weet zeker dat je je knap rot voelt en ook erg vermoeid moet zijn.Dit gedrag en de sterke stemmingswisselingen horen bij een te hoog bloedsuiker gehalte.

Probeer op korte termijn een afspraak te maken bij je internist, dwing het desnoods af, noem deze hoge getallen want je hebt diabetes en hoe sneller we die kunnen aanpakken en je bloedsuikers kunnen stabiliseren hoe lekkerder jij je gaat voelen.

Bedenk dat deze hoge bloedsuikers heel gevaarlijk voor je gezondheid zijn en kunnen zorgen voor behoorlijk wat complicaties.

Je hebt het heft al in eigen hand genomen door hier op het forum je verhaal te vertellen, nu moet je even door bijten en voor jezelf opkomen.

Als we een diagnose hebben kunnen we echt aan de slag,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hoi Esther,

Kun je me laten weten hoe het momenteel met je gaat?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Plaats reactie