hans - mijn vrouw heeft diabetes en neuropathie

Je kan je via dit forum aan mij maar ook aan anderen voorstellen. Gebruik wel een psydoniem want dit is een openbaar forum. Vertel iets over je zelf en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Moderator: Cora (therapeut)

Plaats reactie
j.vuik
Ervaren met het forum
Berichten: 35
Lid geworden op: zo apr 22, 2007 11:47 pm
Locatie: Rotterdam

hans - mijn vrouw heeft diabetes en neuropathie

Bericht door j.vuik »

Hallo, ik ben Hans (58), maar het gaat over mijn vrouw (53). Zij kan dit zelf niet intypen/muizen ivm de neuropathie van de handen.

Sinds januari 2003 gebruiken wij allebei de Basis suppletie, aangevuld met Super Q10 (NV) 3x1 en VisOlieVitael (NV) 3x1.
Mijn vrouw kreeg steeds meer last van haar beide voeten en handen, eerst nog een soort strak gevoel onder de voetzolen en tintelingen in voeten en handen, maar het verergerde en het gevoel in voeten en handen verdween. De huisarts verwees 31 maart 2004 naar een neuroloog. Bloedprikken en een EMG.
Diagnose: Diabetes 2 waardoor perifere neuropathie in handen en voeten. Bls was toen (niet nuchter) 17,2 en gamma-GT 786. Advies: 100mg B1 p/dag en terug naar de huisarts voor behandeling. Huisarts schrijft Metformine 500mg 1x voor, lage dosering ivm leverfunctie. Naar de orthopedisch chirurg geweest, slijtage aan knieen, voeten geen afwijking. Onder controle oogarts ivm diabetes (jaarlijks). (2)Maandelijks bloedprikken.

Waarden 22-7-2004: Gluc 9,8 HbA1c 8,5 g-GT 194 LDH 194 ALAT58 ASAT 34 Alk.fosf. 107 Tot.Chol.7,7 HDL 1,2 LDL 5,6 Triglycer. 1,95 Tensie 115/90
Sinds 7-2004 onder controle podotherapeut (jaarlijks), die via huisarts doorverwees naar revalidatiearts ivm orthopedisch schoeisel. De door de revalidatiearts aangevraagde röntgenfoto toonde hielspoor aan. Ook naar pedicure met diabetes aantekening, omdat ivm neuropathie handen zelf knippen niet meer mogelijk is (ondanks brief huisarts met medische indicatie pedicure niet vergoed door zorgverzekeraar IZA).

Vanaf okt. 2004 de Basis suppletie uitgebreid met een deel van het Neuropathie/Hyperglycemia protoco. Totaal per dag:
Multi Totaal (Nova Vitae) 1x, B100 complex (Hema) 1x, Vit.C poeder (NV) 3x1gr., Vit E (Pharma Nord) 2x512IE, Selenium Zink (Hema) 1x, Chroom GTF (NV) 2x 200mcg, Alpha Liponzuur (Life Time) 2x 300mcg, Tavonin 3x40mcg, Super Q10 (NV) 3x30mg, VisOlieVitael (NV) 3x500mg.
Opgemerkt dient dat sinds enige tijd in de B100 complex (Hema) het aandeel B1 verlaagd is van 100 naar 50mg per tablet. De door de neuroloog aanbevolen hoeveelheid van 100mg B1 per dag wordt dus met 1 tablet per dag niet meer gehaald.

Per 6-2005 door de huisarts de Metformine verhoogd naar 1x 850mg. Achterliggende gedachte was dat als de glucose daalt, de leverfuncties ook zouden kunnen verbeteren.

Bloedwaarden 2-3-2006: Gluc 9,2 HbA1c 7,3 g-GT 318 LDH 300 ALAT 40 ASAT 53 Alk.fosf. 82 HDL 1,1 Tensie 110/85
Dan volgt (weer) een lange griepperiode met hoge koorts (39,9) in mei 2006, ook een periode met 3x2 paracetamol (advies assistente huisarts).
Bloedwaarden 20-6-2006: Gluc 10,1 HbA1c 7,4 g-GT 1906 !! LDH 566 ALAT 101 ASAT 151 Alk.fosf. 144 Tensie 115/85 (leve de paracetamol)
Ondanks het (beperkte) Neuropathie protocol is de neuropathie in handen/voeten niet verminderd en kan mijn vrouw steeds minder (wisselend). Denk aan:
knijpers/wasophangen (droger gekocht), koken/strijken (kan geen pan afgieten, voelt geen hitte), (haar)wassen (thermostatische mengkraan gekocht), naaien/knopen aanzetten, lopen/winkelen/kleding kopen, schrijven, afstandsbedieningen/mobiele telefoon enz, enz. Ivm geringe resultaten het Neuropathie protocol afgebouwd per 11-2006, alleen nog de Basis suppletie (plus). Dit gaf toch een terugslag in onze algemene fitheid, zodoende per 3-2007 het Neuropathie protocol weer gevolgd (zie boven, zonder Alpha-lipon).

Bloedwaarden 22-3-2007: Gluc 8,9 HbA1c 7,1 g-GT 708 LDH 358 ALAT 54 ASAT 66 Alk.fosf. 128 Tensie 105/80
Per 3-2007 douchestoel, handgrepen, toiletverhoger met handgrepen, scootmobiel, rollator, elleboogkrukken, invalidenparkeerkaart aangevraagd.

Andere klachten: jaarlijks terugkerende, langdurige perioden (ca. 6 weken) met (buik)griep/koorts (tot 40,1), vermoeidheid, allergische reacties neus/luchtwegen (dichte neus, niezen, hoesten), diarree, migraine, duizeligheid, omhoogkomen van voedsel tijdens/vlak na de maaltijd, recent ook hartkloppingen/overslaan en stemmingswisselingen. Vroeger veel antibiotica voorgeschreven gekregen, nu alleen nog bij hoge uitzondering.

Graag advies over evt behandeling van de neuropathie. Zijn er symptomen van autonome neuropathie?
Wellicht ten overvloede, alle supplementen zijn geleverd door de Rooy en de huisarts is op de hoogte van het gebruik er van.

Groetjes, Hans
Achteraf kijk je de koe in de kont
Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 2730
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) »

Hallo Hans,

Je verhaal is erg duidelijk,dank hiervoor :D

Het lijkt mij het beste dat we gelijk over gaan naar het behandelforum neuropathie,ik zal je hiervoor gelijk toegang geven.

Open een ieuw onderwerp en kopieer dit bericht daarin,gaan we gelijk van start,

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

http://www.ortho-vitea.nl
Plaats reactie